Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:44

Hoeveel mm overbeet had jij?
Ik had 7mm
En ik heb een blokbeugel gehad
Een aktivator

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:00

9 mm :Y)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:23

Vervelend NoaSky, hoe gaat het inmiddels? :(:)

Ze hebben gisteren een sweep aangebracht in de blokjes van mijn onderkaak.
Hiermee brengen ze mijn tanden meer naar beneden en kiezen naar boven. Doet zeer :=

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:20

ik had (jaja, ik kan voortaan HAD zeggen haha!) een overbeet van 1,4 cm (alias 14 mm) nogal wat dus.

Sja het gaat hier gestaag vooruit. De zwelling is met de dag ietsjes aan het afnemen al zien anderen dat beter dan ik. Ik ben er alleen van overtuigd dat ze mijn neustussenschotje verkeerd hebben teruggeplaatst.

Aangezien ik al vanaf de operatie niet meer kan ademen door mijn rechterneusgat en in de spiegel kan zien dat het van binnen ietsjes scheef staat (gewoon niet te zien hoor).

Eerst dacht ik dat het door de zwelling kwam, maar ga het maandag toch maar even navragen (moet dan weer op controle). Heeft 1 van jullie dit ook gehad? Als ik mijn neusvleugel 'opzij' trek kan ik wel door dit neusgat ademen.

Nah pijn heb ik eigenlijk niet veel gehad, het gebied op mijn wangen (dus recht langs mijn neus) en mijn kin + onderlip zijn nog steeds totaal verdoofd en iets dikker als normaal. Ach zorgt er mooi voor dat ik nog steeds geen pijn voel haha.

Hoelang duurde het bij jullie voor het gevoel weer terug begon te komen?

mayniac_val

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:33

Euh ik had na twee weken het gevoel in mijn halve onderlip weer terug en na een dikke maand weer bijna al het gevoel in mijn lip en kin terug. De linkerkant van mijn lip en het midden van mijn kin zijn nog wel wat gevoeliger.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 11:22

Hoi hoi :D

Hoe is het hier?

@ Noasky, houvol hoor! Voor je het weet knap je weer helemaal op :D En dat van je neus is wel rot, ik heb helemaal geen problemen gehad met ademhaling na mijn operaties. Mijn kin en onderlip zijn ook wel tijdje verdoofd geweest, maar na mijn tweede operatie heb ik flink veel pijn in mijn mond gehad. Ben ook na 3 dagen overgegaan op zware pijnstillers (Tramadol). Daar ben ik flink ziek van geweest.

@Muurp, een sweep? Never heard of :?

@ Relaxed WAT HEERLIJK! Die beugel eruit,ik herinner me dat echt als de dag van gister..... :D

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:34

Het gaat goed :D Moest gisteren eigenlijk naar de tandarts en die had mij nog niet gezien na de operatie maar ik moest afzeggen omdat het hier zo glad was *sip* ik wilde zo graag heen....
Maargoed, mag straks weer naar de ortho, ben benieuwd of ik nu een datum krijg waarop m'n onderbeugel eruit mag.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 11:38

haha ik wilde zo graag naar de tandarts :P Dat hoor je niet veel mensen zeggen ;)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:07

Mensen kijken me inderdaad vaak raar aan als ik dat soort dingen zeg. Maar ik heb een hele lieve tandarts en er wordt zoveel in mijn mond gewroet dat ik het al niet eens meer erg vind. Hoewel ik heel blij zal zijn als ik niet meer naar de ortho hoef...

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:11

Hey!

Haha mayniac, ik geloof niet dat ik ooit nog graag naar de tandarts ga haha! Wel knap van je hoor, ik ben veel te sch*t voor spuiten (al heb ik pas 2x een gaatje gehad haha!)

Megan, gezellig jij ook weer eens hier! Bevalt t bekkie nog steeds en staat alles nog zoals het hoort te staan?

Hier gaat het inderdaad al een stuk beter. Merk elke keer dat er een ongemakje weg is, meestal denk ik dan na een paar dagen: eejh ik heb er geen last meer van haha.

Kaakchirurg zei dat mijn neustussenschotje wel goed stond en dat dit komt door de zwelling, kan inderdaad wel zijn want ik merk nu ineens (ja echt nu ik dit typ en erop let haha) dat ik een klein beetje kan ademen daardoor. Nog niet zoals het hoort, maar al wel iets!

Kregen jullie ook zoveel leuke reactie's van mensen om jullie heen, dat het zo veranderd is?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 13:20

Hoi hoi,

Ja ik kreeg meteen positieve reactie, omdat ik in feite relatief weinig zwelling had kon je meteen het resultaat zien.

fijn dat de kaakchirurg dit vast heeft gesteld, kwestie van geduld dus tot de zwelling afneemt.

Ik ben nog steeds helemaal blij, mijn gezichtsprofiel is er veel beter door geworden, mijn tanden staan nog steeds helemaal netjes. Ik heb geen echte klachten overgehouden, alleen (als ik toch iets meot zeggen) dat mijn tandvlees nog steeds erg gevoelig is.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:53

Ik krijg ook goede reacties van mensen die weten dat ik geopereerd ben. Mensen die dat niet weten en mij een tijd niet hebben gezien, vinden wel dat er iets veranderd is maar kunnen er geen vinger op leggen. Laatst zat ik op een verjaardag waar een tante was die mij vlak na mijn operatie wel had gezien maar daarna niet meer, die vond het geweldig geworden :D De leukste reactie was van een collega, die zei dat het een heel verschil was omdat ik 'eerst zo'n teruggevallen bekkie had'.

Ik kreeg gisteren te horen dat mijn bovenbeugel 17 januari eruit mag! Heb meteen diezelfde middag een afspraak bij mijn mondhyg, dan kan de chloor-hexedine aanslag meteen verwijderd worden. Daar ben ik erg blij mee, witte vierkantjes op mijn verder bruinig uitgeslagen tanden is ook geen porem :')
Onder wilde de ortho nog mee wachten omdat er tussen die voortanden nog een spleetje zat, daar hebben ze gisteren een elastiekje tussen gezet en dat is nu al dicht :Y)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:35

Er is al een tijdje niet meer gereageerd hier, maar lees toch even mee hier ;)
Ik heb altijd al een overbeet gehad, grootste deel is opgelost door een activatorbeugel etc.
Verstandskiezen zijn toen ook getrokkken, omdat mijn kaken gewoonweg te weinig ruimte hadden voor alle tanden.
Maar er is nog altijd te zien dat ik een overbeet heb en ik draag eens in de paar weken 's nachts een plaatjesbeugel.
Plaatjesbeugel houdt mijn boventanden dan op zijn plaats.
Mijn ondertanden komen tegen mijn boventanden aan, dus je kunt wel bedenken dat die naar voren staan als een konijn *voor mijn gevoel* :Y)

Ik ben inmiddels bijna 24 jaar, denk dat ik rond mijn 19e uitgebeugeld was.
De optie voor operatie heb ik wel gekregen toendertijd, maar mijn orthodontist gaf er weinig uitleg over en zes weken kaken op elkaar klonk niet echt aantrekkelijk :+
Maar de laatste tijd begin ik me heel erg aan mijn voortanden te ergeren en mijn profiel van de zijkant.
Dus ik denk stiekem wel een beetje na over zo'n operatie..
Ben alleen ook bang dat het mijn gezicht te veel verandert en voor de rest ben ik wel tevreden over mijn gezicht :))

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:03

Bij mij is er weinig verandering te zien Urselin, en profil valt het wel onwijs op maar aan de voorkant van mijn gezicht is er niet veel veranderd.

Zes weken je kaken op elkaar is trouwens alleen in bepaalde gevallen. Ik raad je aan je ortho weer eens een belletje te geven (je kunt eventueel ook een andere zoeken) en hem/haar vragen of je in contact kunt komen met een kaakchirurg :)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:06

Heb je toevallig voor en na foto's? :)

Dit ben ik:
http://i257.photobucket.com/albums/hh20 ... G_8524.jpg
Ik erger me zo aan mijn voortanden en die kin, bah! :r

Misschien wel een goede tip idd om een ortho te bellen..
Ik wil gewoon wat meer informatie, ben zo bang voor een operatie en complicaties ofzo *hoezo doemdenker :+

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:08

Hey Urselin,

Je woont vlakbij zie ik, ben zelf in Tilburg geopereed (door kc Scheerlink). Heb zelf wel in totaal 5 weken met mijn kiezen op elkaar gezeten, ben sinds donderdag pas los.

Het verschil is bij mij ook van voren duidelijk te zien. Omdat mijn bovenkaak naar boven is gezet en gekanteld is en onder 1,4 cm naar voren is gezet heb ik duidelijk een 'ronder' gezicht. Niet dat ik een dikke kop heb nu haha, maar ik had eerst een lang / smal gezicht. (Kan wel een keer foto's laten zien hier van voor en na, maar dat wil ik pas als de zwelling volledig is verdwenen en dat is nu nog niet..)

Bij welke ortho heb je gezeten? Ik zit zelf bij Linthorst kliniek in Tilburg, vind het daar goed en professioneel, die man werkt ook samen met de kc uit het elisabeth ziekenhuis waar ze dan evt ook zouden opereren.

Maar weet je, bij iedereen is het natuurlijk anders he. Ligt aan de 'ernst' van je overbeet e.d. Weet niet hoe erg het bij jou is?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:09

Ze staan op de vorige pagina :)
Bij mij viel de kin ook erg op, die stond nogal ver naar achteren maar ik ben er nu heel blij mee.

Voor informatie over wat er verbouwd gaat worden moet je contact opnemen met een chirurg, maar wij kunnen ook wel een paar vragen beantwoorden, so shoot!

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:09

mss stomme vraag, maar als je lacht, zie je dan tandvlees?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:10

Bij Urselin of bij mij? Bij mij zie je het nog maar ik vind het niet storend.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:12

Urselin eigenlijk haha, maar hier hebben we het inderdaad ook nog nooit gevraagd

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:14

Mijn chirurg vroeg de dag voor mijn operatie nog of ik het erg vond maar het zat mij eigenlijk wel gebakken.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:15

Hey, da's toevallig! Scheerlink heeft mijn verstandskiezen getrokken :j
En is ook nog de vader van een oud-klasgenootje van me!

De ernst weet ik eerlijk gezegd niet.
Mijn boventanden staan wat schuin naar voren, omdat mijn ondertanden aan de achterkant er tegen aan drukken.
Denk dat het een paar mm is, vroeger was het vele malen erger.

Hmm, ik heb van mezelf al best een vol gezicht (brede kaken, opvallende jukbeenderen), dus ben bang dat het al gauw zo'n mannelijk gezicht wordt :o
Ben benieuwd hoe je eruit ziet als de zwelling weg is :j

Goeie vraag welke ortho ik had (iets met Berg?), die is sowieso met pensioen.
Een andere heeft het toen overgenomen (Dominicus), daar ben ik één keer bij geweest omdat ik toen eigenlijk al uitgebeugeld was.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:17

NoaSky schreef:
mss stomme vraag, maar als je lacht, zie je dan tandvlees?

Als ik spontaan lach, wel :j
Als ik gewoon lach, dan probeer ik niet 'voluit' te glimlachen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:35

Ik wilde een foto uploaden, maar photobucket doet lastig. Zal hem zo snel mogelijk erop zetten!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 16:56

Doet photobucket het nog steeds niet ;)

Hoe zijn jullie de feestdagen doorgekomen? Best sneu om op zo'n moment met die operatie ellende te zitten!!