GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 21:43

Nou idd waarom zulke opmerkingen! Ik verbaas me er ook over.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 21:50

Ik heb dan zelf een maagverkleining gehad, maar zoals ik het altijd gezegd heb: "De chirurg heeft mijn maag kleiner gemaakt, maar wat ik erin stop bepaal ik zelf."
Ja, het is een hulpmiddel. Net als de injecties. Maar nee, het is geen wondermiddel, en je moet zelf echt wel nog het een en ander doen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 22:06

Achterom schreef:
Niet iedereen hier in het topic heeft een afwijkend metabolisme. Er zitten er ook tussen die liever dit doen dan meer bewegen.
Je moet niet generaliseren.

Best misplaatste opmerking.
afvallen is voornamelijk voedsel gerelateerd, niet bewegen. Als jij de hele tijd honger hebt dan maakt dat bewegen weinig uit.

En idd, wat hier al aangehaald is; wat boeit het wat de reden is waarom iemand hiervoor kiest? Alsof iemand met prednison meer recht heeft op afvallen dan iemand die oncontroleerbare snaaibuien heeft? Beide willen graag afvallen en in beide gevallen is het moeilijk. Het belangrijkste is dat het op een gezonde manier gebeurt. Ongeacht de toedracht van het overgewicht. De kunst is om het na het afvallen ook vast te houden…

Edit; niet goed gelezen, moet slapen :')

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 22:21

Ik heb een personal trainer / coach 2 x per week voor 7k per jaar, daarnaast liep ik 3 x per week hard. Ja ik was afgevallen door te leven als een hardlopend konijn, maar jemig ik zat nog steeds in maat 42 ja ipv 46 maar ondanks chronisch diëten kwam ik kilos bij als ik door een lies blessure even niet kon hardlopen. Niet omdat ik een abbo bij de mac had, maar omdat ik niet kon rennen. Dus ik ben heel erg blij dat ik nooit meer zo hard goed te trainen zo hard hoef te leven als konijn en nog steeds kan afvallen. Na zoveel jaar vechten. Nee geef mij maar gemak. Scheelt nog duizenden euros ook. Ik sport nog wel 2 x per week. Naast de paarden die ik ook dagelijks doe.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 06:37

Mer1980 schreef:
Ik heb een personal trainer / coach 2 x per week voor 7k per jaar, daarnaast liep ik 3 x per week hard. Ja ik was afgevallen door te leven als een hardlopend konijn, maar jemig ik zat nog steeds in maat 42 ja ipv 46 maar ondanks chronisch diëten kwam ik kilos bij als ik door een lies blessure even niet kon hardlopen. Niet omdat ik een abbo bij de mac had, maar omdat ik niet kon rennen. Dus ik ben heel erg blij dat ik nooit meer zo hard goed te trainen zo hard hoef te leven als konijn en nog steeds kan afvallen. Na zoveel jaar vechten. Nee geef mij maar gemak. Scheelt nog duizenden euros ook. Ik sport nog wel 2 x per week. Naast de paarden die ik ook dagelijks doe.

Ja, precies! Ik heb jaren een oke gewicht gehad, maar toen had ik een absurd regime met 3-4 uur per dag sporten, streng dieet en 24/7 honger. Na een ongeluk waardoor ik 1,5 jaar niet kon sporten kwam ik natuurlijk alle verloren kilo's weer aan. Dus ik ben super blij dat er nu medicatie is die mij enorm helpt om af te kunnen vallen en straks op gewicht te kunnen blijven met een schappelijke hoeveelheid sport (4x per week in mijn geval) én zonder die constante honger.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 09:37

Rennie89 schreef:
Achterom schreef:
Niet iedereen hier in het topic heeft een afwijkend metabolisme. Er zitten er ook tussen die liever dit doen dan meer bewegen.
Je moet niet generaliseren.

Best misplaatste opmerking.
afvallen is voornamelijk voedsel gerelateerd, niet bewegen. Als jij de hele tijd honger hebt dan maakt dat bewegen weinig uit.

En idd, wat hier al aangehaald is; wat boeit het wat de reden is waarom iemand hiervoor kiest? Alsof iemand met prednison meer recht heeft op afvallen dan iemand die oncontroleerbare snaaibuien heeft? Beide willen graag afvallen en in beide gevallen is het moeilijk. Het belangrijkste is dat het op een gezonde manier gebeurt. Ongeacht de toedracht van het overgewicht. De kunst is om het na het afvallen ook vast te houden…

Edit; niet goed gelezen, moet slapen :')

Weet je, het zal me een worst wezen waarom iemand hiervoor kiest. Het is een interessante nieuwe optie, want overgewicht is tegenwoordig echt overal en word niet serieus genoeg genomen in mijn beleving.

Ik reageerde simpelweg op de opmerking dat "iedereen" hier een afwijkend metabolisme zou hebben, en dat het daarom niet de makkelijkste optie zou zijn. Het ging mij om de opmerking over het afwijkend metabolisme. Voor een heel aantal is dat waarschijnlijk zeker zo, maar niet voor iedereen. Het ging mij om die generalisatie.

Ik weet hoe moeilijk het is om überhaupt op een gezond gewicht te blijven, en dan al helemaal als je een verstoord metabolisme hebt. Dat is niet te doen, voor diegenen is dit een prachtige optie :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 09:52

Wat een mooie resultaten lees ik hier.
Gefeliciteerd voor jullie allemaal :j

Ik ben nog steeds aan het meelezen.
Ene kant wil ik het ook, andere kant een leven lang dit gebruiken op eigen kosten... dan kan ik beter eerst mijn aanvullende verzekering eruit kiepen om zo de kosten deels te vergoeden.

Hier dus Hashimoto en een lijf op spaarstand... dus gewoon afvallen lukt mij echt niet.
Meer bewegen ook niet, dus eigenlijk zit je dan gewoon best klem.
Ik blijf hopen dat het ook een keer voor mensen zoals mij vergoed gaat worden, omdat het niets met een levensstijl aanpassing te maken heeft.
Maar dat zal wel niet met een zorg die steeds meer uitgekleed word. Al denk ik dat het over de jarengezien wellicht goedkoper kan zijn.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 09:59

Achterom: Je hebt gelijk dat niet iedereen een afwijkend metabolisme heeft, ik heb dat ook nergens beweerd.
Mijn reactie was gericht op de manier waarop sommige mensen het bestempelen als 'de makkelijke weg', terwijl ze daarmee i.m.o afdoen aan de worsteling die er voor veel mensen achter zit.
Niemand hoeft zich te verantwoorden voor waarom iets werkt voor hen.

DuoPenotti: Ik heb dezelfde auto-immuun ziekte en voor mij zorgt dit middel ervoor dat ik in ieder geval niet meer aankom, wat erg fijn is.
Eens dat het eigenlijk gewoon vergoed zou moeten worden en niet pas als er al ernstige problemen zijn.
Laatst bijgewerkt door Polar op 19-04-25 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:06

Ik heb ook overwogen om te kijken of ik de zorgverzekeraar kon schrijven.
Maar ik denk dat het echt helemaal niks gaat opleveren. Dus ik ga daar geen energie aan besteden

Ik ben er niet vor dat middelen voor weinig overgewicht gebruikt worden, zeker niet als quickfix.

Maar voor de mensen die het nodig hebben is het een mooi middel. Ban mij zou dat " nodig hebben " wel beter mogen worden gespecificeerd en gereguleerd.
Ik vind het niet een makkelijke oplossing. Ik vind dat ook niet van bijvoorbeeld nicotinepleisters bij rokers. Of rolstoelen als je geen grote stukken kunt lopen.

Overigens vinden veel mensen dat ik er niets aan kan doen door de medicatie en dan vinden ze overgewicht minder erg blijkbaar. Terwijl het nog net zo ongezond is en het nog net zo in de weg zit.

Ik denk dat iedereen die gezonder wil worden of op de lange termijn geen schade wil oplopen op lange termijn best geholpen mag worden.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:23

DuoPenotti schreef:

Ene kant wil ik het ook, andere kant een leven lang dit gebruiken op eigen kosten... dan kan ik beter eerst mijn aanvullende verzekering eruit kiepen om zo de kosten deels te vergoeden.

Hier dus Hashimoto en een lijf op spaarstand... dus gewoon afvallen lukt mij echt niet.
Ik blijf hopen dat het ook een keer voor mensen zoals mij vergoed gaat worden, omdat het niets met een levensstijl aanpassing te maken heeft.
Maar dat zal wel niet met een zorg die steeds meer uitgekleed word. Al denk ik dat het over de jarengezien wellicht goedkoper kan zijn.

Ik ben ook heel lang terughoudend geweest, maar ik ben helemaal om. Ik zou het iedereen aanraden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:40

DuoPenotti schreef:

Ik heb Graves-Basedow...herken dus veel in je verhaal.
Waar mijn man met Keto heel gemakkelijk een kilo per week afvalt, is het voor mij veel meer een struggle.

Maar heel eerlijk, juist vanwege die auto-immuunziekte durf ik die spuiten op dit moment gewoon niet aan.
Wat doet dat op lange termijn, hoe gaat mijn hormoonhuishouding erop reageren, dit icm de medicatie die ik al neem?
Ik zit nu gelukkig in een fase waarin de medicatie dusdanig zijn werk doet dat ik redelijk kan functioneren, en nog kan werken. Maar ik heb dus echt niks "over" in de foutmarge zeg maar.

Lees graag mee en kijk wat dit op langere termijn doet voor mensen :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:48

Polar schreef:
Mijn reactie was gericht op de manier waarop sommige mensen het bestempelen als 'de makkelijke weg', terwijl ze daarmee i.m.o afdoen aan de worsteling die er voor veel mensen achter zit.
Niemand hoeft zich te verantwoorden voor waarom iets werkt voor hen.

Ik vermoed dat veel buitenstaanders niets afweten van het mechanisme van obesitas, en het vooroordeel 'de makkelijke weg' ook zeker baseren op het feit dat "half Hollywood" (ik chargeer even) deze weg recent is ingeslagen, om van 58 kg naar 52 te gaan... En bij dat soort misbruik van deze middelen kan ik me het vooroordeel goed voorstellen.

En het gebruik door 'Hollywood' en influencers stimuleert uiteraard ook gezonde mensen, zonder hormoongestuurde obesitas maar wél met een paar kilootjes te veel, en misschien zelfs nog wel met een BMI net onder de 25, om deze 'gemakkelijke weg' te kiezen. En voor hun ís het een gemakkelijke weg. En daarom is mogelijk ook die 1 jaar GLI beperking er op gezet voor je voor vergoeding in aanmerking komt. En daar (reden voor wel of niet vergoeden) mag idd wel wat nuance in worden aangebracht.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 19-04-25 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:49

Ja hier ook keto en koolhydraatarm diëten gedaan.
In ketose zijn en 5 kg kwijt raken.
Dat is niet motiverend kan ik zeggen...

Maar idd wat doet dat met je lijf op lange termijn.
Al ben ik dan wel weer blij het bericht van polar te lezen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 11:03

ik kwam iets interessants tegen op FB, is iemand die al veel is afgevallen, hij heeft o.a. een filmpje over hoe de 'golden dose' te gebruiken maar ook een uitleg over de pieken en dalen in je lijf (mounjaro). En een redenering over, in zijn ogen, beter 5 dagen gebruiken en dan een tijd niet verhogen ipv standaard iedere 4 weken een hogere dosering te nemen.
golden dose:
https://www.youtube.com/watch?v=CsegEzk584w
en berekening pieken/dalen
https://www.youtube.com/watch?v=1PhbTmzRdmI&t=356s

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 11:03

Mee eens hoor.
Ik zie soms ook mensen die 'voor' al gewoon mooi slank zijn en dan achteraf echt ondergewicht lijken te hebben.
Daar heb ik ook wel mijn bedenkingen bij.

Daarnaast denk ik ook dat ze zich in Hollywood misschien niet altijd aan de voorgeschreven doseringen houden. :o
Maar daar heb ik geen bewijs voor, dus dat is een aanname.

Het is een beetje als met de Me Too beweging.
Mensen die daar niet onder vielen, kwamen met voorbeelden die er niks mee te maken hadden en daardoor werd de hele Me Too beweging belachelijk gemaakt, terwijl het iets enorm krachtigs had kunnen zijn.

Ik heb een tijdje een koolhydraatarm dieet gevolgd, onder begeleiding van een dietist, maar ik werd daar ongelofelijk 'naar' van.
Extreem moe, duizelig, etc. Dat paste niet bij mij.
Zelf gebruik ik nu 1 jaar en 3 maanden Wegovy/Rybelsus/Ozempic, waarvan Ozempic het langst en ik merk geen enkel nadelig effect op mijn lichaam.
Mijn lipoedeem is echt enorm sterk verminderd, mijn hele huid is losser (niet meer gespannen) en mijn suiker blijft goed op peil.
In het begin kun je wel erg moe worden na het injecteren, maar ook dat gaat op een gegeven moment over.

Edit: Die linkjes zijn ook interessant voor mensen die het gebruiken om af te vallen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 12:37

Hier ook een twijfelaar, maar gister telefonisch intake gehad bij Wellis. Denk dat het wel goedgekeurd word hopelijk volgende week beginnen. Voor mij is het ook een soort zijn wat ik niet ben maar hoe iedereen mij kent in die volle verpakking. Maar voor een gezond bmi zou ik 73 moeten wegen, is het gek dat ik me dat nog helemaal niet kan voorstellen :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:38

Spannend, hopelijk kun je inderdaad volgende week beginnen!

Voor mij zou het perfecte gewicht 76 kilo zijn maar ik mik op 80, ook daar kan ik mij niks bij voorstellen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 16:11

Ik ben nu 10 kilo lichter dan begin dit jaar, maar in mijn hoofd wil dat nog niet helemaal landen. Benieuwd of ik straks ook in mijn hoofd afval, als jullie snappen wat ik bedoel?

Welkom Ipsilonka,de eerste stappen gezet dus! *\o/*

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 16:54

Gisteren heb ik heerlijk genoten van een bruine fruitschaal...
Maar man, man, moet ik dat vandaag bezuren!

Hele nacht onvoorstelbaar dorst gehad en dat slaapt dus echt niet fijn. Vanmorgen brak en uitgedroogd opgestaan. Heel onrustig in de buik. Paar happen yoghurt binnen kunnen krijgen maar daarna werkelijk de hele dag al kostmisselijk. Onrustige buik is overgegaan in toch wel vrij stevig en oncharmant flatuleren. O mijn hemel.... dit is zo NIET wat je wilt....

Wauwsers. Dit had ik nog niet eerder meegemaakt. Les geleerd. Voor nu.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 17:20

Ik had voornamelijk meer last van maagzuur na eten van vet eten. Hoop dat het daarbij blijft.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 17:29

Heel dom waarschijnlijk, maar wat is een bruine fruitschaal :')

Balen dat je je zo slecht voelt daardoor, hopelijk trekt het vandaag weer weg.

Ik had vandaag de eierboeren, dat heb ik letterlijk alle 4x gehad nu op zaterdag (dag 2 na prikken).

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 17:30

Ik krijg vaak darmkrampen van vet voedsel.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:26

bruine fruitschaal = bitterballen :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:47

Setteli schreef:
bruine fruitschaal = bitterballen :D

_O-

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 10:31

Ik ben nu 17 dagen hiermee bezig en in totaal al 3,7 kg kwijt! Heel blij mee!