Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:49

Welkom Venthe!

Mooi geschreven Jolliegirl. Herkenbaar ook! De hormonen en emoties nemen vaak de overhand. En precies wat je zegt: omarm ze, ze mogen er zijn.
Je voelt zoals je je voelt, op elk moment van de dag :knuffel:
Je kunt dit! Heel fijn dat jouw partner jou zo steunt. Koester de fijne en mooie momenten samen en van je zwangerschap <3

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 22:19

Wat mooi geschreven Jolliegirl en heel herkenbaar :knuffel:

En in maart ontvang je een prachtig meiske, je dochter, je kind en gaat alles anders zijn. Mooi, zwaar, geweldig, moeilijk en hopelijk vooral liefdevol!

Jolliegirl

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 22:28

Jullie zijn zo lief.

Mn adhd medicatie gebruik ik maar 2 dagen per week voor mn werk. Maar hier zijn we mee bezig om mijn werk prettiger te maken. Ik geef dit nog wel een kans.

Verder speelt de hele situatie thuis mee, man overspannen thuis al weken. Al gaat dit nu vooruit en werkt hij weer enkele uren per dag.

Mn hoofd neemt een loopje met me door de emoties en hormonen.
Dan ben ik ineens bang dat hij bij me weg gaat...of dat ik dood ga... Of er iets ergs gebeurt enzovoorts.

Nu vanavond voel ik me weer goed.
We hebben het restant meubels gehaald vanavond en ook een bugati kinderwagen. Dus dat zijn de fijne momenten en die koester ik!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 22:38

Wat fijn om te horen dat het beter gaat! En klinkt inderdaad als een pittige situatie.

Ik heb trouwens echt een krachtpatser in me zitten :') Als je googelt, wordt het bewegen omschreven als een 'vlinder' of 'bubbels'. Deze dame of heer beweegt soms zo krachtig dat je het met je hand op de buik kan voelen. Echt alsof iemand me prikt vanbinnen. Ben morgen 19 weken. Dat wordt nog wat over een tijdje :')

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 22:43

Supergaaf!!
Ik voel nog steeds niets :') 20,5 week nu.

Ach.. komt wel.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 06:53

Welkom Venthe!

Mooi geschreven, herkenbare gevoelens Jolliegirl :(:)

Een beetje kwetsbaar, maar vorige zwangerschap heb ik uiteindelijk antidepressiva moeten nemen. Het was echt té overweldigend geworden allemaal, die constante switch in emoties, pieken en dalen... nu bij de tweede zwangerschap herken ik het meteen als het weer die kant opgaat en probeer dan heel rustig op mezelf in te praten, mezelf rust te gunnen,... voorlopig gaat het goed zonder medicatie.

Om maar te zeggen, je bent echt niet alleen! En helaas zijn er sommige vrouwen die heel erg sterk op hormonen reageren :(:)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 07:58

Goed dat jullie deze emoties bespreekbaar maken! Als je het gevoel hebt dat je het niet meer red dat er plekken zijn waar je hulp kan vinden. Dat kan hier zijn maar ook binnen de zorg. Het belangrijk om te beseffen dat je niet alleen bent :knuffel:

Hier reageerde ik vorige zwangerschap fantastisch op het zwanger zijn. Mijn mentale leven normaal is een stuk heftiger dan mijn mentale leven zwanger. Dat is deze zwangerschap gelukkig ook zo. Alleen doordat ik eerder alleen ben komen te zitten maakt het wel soms eenzaam. Die eenzaamheid maakt het leven niet perse makkelijker.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:15

Knuffel voor jou jolliegirl. Wat sterk van je dat je het met ons kan delen!
En je bent niet alleen!

Eske wat leuk dat je je baby al zo goed voelt!
Ik voel de baby ook al (bijna 15 weken), vorige zwangerschap voelde ik het ook al met 18 weken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:58

Fijn te horen dat ik niet de enige ben.
Mn werk staat me tegen..terwijl ik dat normaal nooit had..ik ben moe van de situatie..moe van mezelf..

Ik denk ook niet dat de ritalin de oplossing is en dat ik wellicht de huisarts moet blijven benaderen.
Wellicht kan die idd iets van antidepressiva voorschrijven.
Ik zal eens een contact aanvraag doen voor een gesprek..

Maandag komt ook de psycholoog en heb ik een intake gesprek bij mentaal beter. Maar de wachttijd is 6-7 weken... En ik weet niet of ik dat red.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:11

Kan je bij de praktijkondersteuner (POH GGZ) van de huisarts terecht in de tussentijd? Dat heeft mij ook geholpen afgelopen periode!

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:15

Heel herkenbaar wat je schrijft Jolliegirl!
Het is gewoon ontzettend zwaar.
Kan je ook voor een gesprek bij je verloskundige terecht? Die hebben soms ook ingangen om je door te sturen voor hulpgesprekken.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 09:21

De wachttijden binnen de GGZ zijn dramatisch wanneer je direct hulp nodig hebt, zowel tijdens als na de zwangerschap. Zoals mijn HA wel eens heeft gezegd: hopelijk komt er hulp voordat je kindje kan lopen. Mind you: dat was nooit gelukt, heb ze uiteindelijk maar vriendelijk bedankt voor de missende hulp. Mijn post partum issues heb ik samen met mijn man en zoon kunnen oplossen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:51

Ik denk ook dat de wachttijden te lang zijn.
Maar ik meen dat een huisarts ook iets mag voorschrijven?

Verloskundige is op de hoogte.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 09:58

Jazeker de huisarts mag voor medicatie voorschrijven. Dit mag een POH GGZ, verloskundige of psycholoog bijvoorbeeld niet. Een psychiater mag dan weer wel medicatie voorschrijven. In mijn ervaring zijn psychiaters wel creatiever, of dit ook echt beter is daar twijfel ik tot de dag van vandaag nog steeds aan. Mocht je wel iets extra’s voorgeschreven kregen dan kan het wel zijn dat het allemaal even zwaarder en duisterder word. Maar ook daar kom je doorheen :knuffel:

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 10:04

Als dat het geval zou zijn, kan ik me altijd tijdelijk ziekmelden onder het mom van herstel tot medicatie aanslaat.

Ik vind het zo lief dat jullie zo meedenken!

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 10:45

Goed dat je het deelt Jolliegirl! Wel heftig zeg... Ik heb het 'geluk' dat ik om de week begeleiding heb voor m'n autisme. Bij mij scheelt het vooral heel veel dat ik m'n ei kwijt kan bij iemand die het snapt. Hoop dat je snel hulp kunt krijgen!

Ik merk vooral dat ik het lastiger vindt als m'n vriend naar het buitenland moet voor werk, heb dan echt schrik dat er iets gebeurt met het vliegtuig oid terwijl ik weet dat de kans dat er in de auto hier iets gebeurt veel groter is :o Normaal kan ik dat beter relativeren dan nu.

Gisterochtend had ik in het ziekenhuis de test voor zwangerschapsdiabetes, moet zeggen dat me dat alles meegevallen is. Ja het drankje was goor (ik vind zoet sowieso al niet lekker) maar ben altijd makkelijk te prikken en had er verder geen last van. Ben benieuwd naar de uitslag :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 13:04

Ik kan morgen al bij de huisarts terecht...ze zien er spoed in.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 14:11

Naomi_Jortje schreef:
Ik merk vooral dat ik het lastiger vindt als m'n vriend naar het buitenland moet voor werk, heb dan echt schrik dat er iets gebeurt met het vliegtuig oid terwijl ik weet dat de kans dat er in de auto hier iets gebeurt veel groter is :o Normaal kan ik dat beter relativeren dan nu.

Deze herken ik wel. Had het er laatst over met mijn man dat we het in ieder geval financieel goed geregeld moeten hebben met twee kindjes. Zie ook zoveel series, documentaires, interviews etc van kindjes of volwassenen die op jonge leeftijd een ouder verliezen. In dat geval willen we geen gedoe met hypotheek en onderhoud van de kindjes. Allemaal zaken die je hoopt voor niks in te dekken. Maar geld stress is het laatste wat ik erbij zou willen als mijn man weg zou vallen. Dan wil ik emotioneel volledig aanwezig voor de kindjes. Daar moeten geen extra zorgen bij komen.

Fijn dat de HA een plekje voor je heeft Jolliegirl :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:34

Jolliegirl schreef:
Ik kan morgen al bij de huisarts terecht...ze zien er spoed in.

Ahhh dat is pas echt fijn!

Zwangerschap hormonen zijn ook echt erg.

We hebben eindelijk behang uitgekozen _O-
Waar we het beide mee eens zijn

Afbeelding

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:44

Ah fijn Jolliegirl dat je zo snel terecht kan!

Dat inderdaad Renee, die stress wil je dan gewoon niet nog extra...

Leuk behang hagelslag!

Net de uitslag van de zwangerschapsdiabetes test gekregen, waardes waren ongestoord gaf de verloskundige aan dus goede uitslag :D

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:05

Fijn dat de suikertest goed was.

Ik heb morgen ook weer controle(vorige week was de extra controle ivm boven de 35 en dan geld het als risico zwangerschap)
Maarja die controle was goed, hij vond alleen wel dat ik veel vruchtwater heb.

Dus t zal mij benieuwen wat morgen gezegd en gedaan word....
Als het meezit na de afspraak dan behangen *\o/*

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:15

Fijn dat je zo snel terecht kan Jolliegirl!

Lastig met alle hormonen en idee bij risico. Ik snap het wel!

Hopelijk een goede uitslag hagelslag!

Ik had vandaag de eerste centring pregnancy bijeenkomst. Was heel fijn!

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 20:39

Fijn dat je snel terecht kan Jolliegirl!

Naomi; fijn dat je uitslag goed is! Ik moet hem ook maar ga een curve nemen ivm de suikertest. Heb tijdens mijn 1ste zwangerschap heeft het me echt heel veel moeite gekost om het drankje binnen te houden en echt nog wel ff naar van geweest (hg zwangerschap) dat wil ik deze keer niet meer :)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 08:04

Jolliegirl, wat dapper dat je dit met ons deelt! Ik herken dit niet zo goed, maar ik kan me, gezien jouw situatie thuis en op werk, wel voorstellen dat jij een rollercoaster aan emoties ervaart. Ik denk ook dat je er goed aan doet/hebt gedaan om aan de bel te trekken en ik hoop dat je snel terechtkan voor hulp. Succes bij de HA vandaag! Goed dat ze de urgentie ervan inzien.

Naomi, fijn die goede uitslag!

Venthe, welkom! Leuk dat je ons komt vergezellen. :D

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 09:57

Fijn dat je zo snel al terecht kunt, jolliegirl en goed dat je dit ook deelt. Heel fijn ook hoe iedereen gelijk mee denkt en ideeën deelt voor waar hulp te vinden is. Succes bij de HA vandaag!

Naomi, fijn dat de uitslag goed was en voor jou, Eske, dat de eerste Centering bijeenkomst leuk was. Vond dat vorige zwangerschap (die ene afspraak waar ik bij was) ook leuk, maar heb deze keer veel meer behoefte in mijn eigen bubbel te blijven met zo min mogelijk andere mensen daarin.