Op een stalen ros over wegen en door het bos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 19:32

Misschien kan ik teamen met Thami!

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:49

Leuk idee Maaike! Ik denk wel dat jij sneller bent dan ik :o

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 23:51

Gisteravond had ik verjaardag en de fietsen staan binnen en die moesten nu even een nachtje in de schuur slapen en mijn broer wil de fiets weg rijden... band lek.. hoe dan..

Dopje er af gehaald en zag dat ventiel niet helemaal goed dicht zat dus had nog stille hoop dat ie gewoon langzaam leeg was gelopen.

Opgepompt, in de schuur gehangen en helaas was die vanmorgen weer zo lek als een mandje.

Nog nooit een lekker band gehad. Wat is wijsheid? Plakken of nieuwe er in?

Voor de rest wel veel gewandeld en wil de fiets snel klaar hebben want komt mooi en niet mega koud weer aan geloof ik.

KleinBoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 00:43

Balen.. Ik doe altijd een nieuwe binnenband er in bij mijn racefiets. Vind plakken met zoveel bar in zo'n dunne band toch minder betrouwbaar en heb geen zin in lek onderweg.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 09:04

Maar, jij rijdt een mountainbike toch? Dan is tubeless een veel handigere optie in mijn ogen. Dan kun je met veel lagere druk rijden, war meer comfort geeft, waardoor je veel minder kans hebt op pinch lekken en waarbij kleine lekkages gedicht worden door de sealant. Grotere gaten kun je dan dichten met een plug. Ik vind het ideaal voor off road.

Op de wegfiets rij ik nog wel met binnenband en bij leertijden vervang ik altijd de binnenband en ga ik na of de binnenzijde van de buitenrand nog mooi glad is. Want als daar nog rommel zit (hoe klein ook), rij je weer lek binnen een uur. Ook op de weg wil ik overigens tubeless gaan proberen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:25

Bij lek en een binnenband, vervang ik altijd de binnenband. Zoek altijd wel eerst het gat op, om te te kijken of er niet wat in de buitenband zit. Verder idd altijd de buitenband en velg goed nakijken op rommel en zo.

Ik rij tubeless op de mtb, maar dat vergt wel onderhoud, en pluggen is wel echt een ding om te doen, helemaal onderweg.
In Noorwegen reed ik er een mega dikke spijker in, en dat gat werd door de sealant opgevangen uiteindelijk (nadat mijn fiets en benen er onder zaten, wat een troep) en hoefde ik alleen na een tijdje lucht er bij te pompen en kon ik door.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 09:37

Ik vind pluggen vele malen makkelijk dat een binnenband verwisselen… dat kan ik echt niet! Ik heb zelfs een ANWB fietsabbonnement om dit reden _O-

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:39

Ik heb nog niks gedaan. Alleen gezien datie lek is dus weet ook niet of er iets in de buitenband zit.
Ga vanmiddag checken.

Thanks voor de antwoorden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:52

Haha, mooi verschil Maaike, ik kan in max 10 minuten zelfs onderweg een band wisselen van de gravel/race. MTB totaaaaaal niet te doen, velg veel te breed en daar is het echt lang leve tubeless.

Jesda succes!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:02

Ik heb nog nooit lek gereden op de een of andere manier. Ik heb geen tubeless, is wel een optie om te doen bij mijn fiets. Ik denk dat het vooral heel veel geluk hebben is of ik fiets te voorzichtig. Ik heb met beide gefietst, ik merkte niet echt verschil. Maar goed ik had natuurlijk op mijn vorige fiets zeer slechte banden. Dat was toch al schots en scheef en liep ook snel leeg.

Hier ligt het fietsen ook stil, er ligt nu al een goede week sneeuw ( en dat in Nederland). Maar het dooien gaat denk ik vanaf morgen doorzetten.

Ik denk dat ik pas weer kan fietsen als ik officieel verhuisd ben, nu heel druk met inpakken en straks met het huis verbouwen.

Al kriebelt het wel, maar het is nu veel te koud en te glad.

Ik denk dat ik dit jaar alleen de hondsrug classic ga rijden. Voor de Bartje 100 had ik iets eerder vrij moeten vragen en tijdens de veldslag zit ik in Schotland. Mocht iemand nog een evenement weten zonder startlicentie hoor ik dat graag! Mag ook buiten Drenthe zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:32

Zebra, Dutch Masters in Haarle is een mooi evenement, wel zwaar door de hoogte meters. Maar die is pas in november, dus daar kan je nog even over nadenken.

Hondsrug classis, heb ik nooit gereden, hoe is die qua parcours?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:01

MarliesV schreef:
Zebra, Dutch Masters in Haarle is een mooi evenement, wel zwaar door de hoogte meters. Maar die is pas in november, dus daar kan je nog even over nadenken.

Hondsrug classis, heb ik nooit gereden, hoe is die qua parcours?

Grotendeels is de Hondsrug classic het mtb parcours van Gieten , maar ook een stuk over een soort van strandje rondom een meer. Ik vond dat er destijds best wat klimwerk in zat. Paar keer de route Gieten fietsen raad ik wel aan. Maar ik vond het een super tof evenement. Misschien nog wel leuker dan de veldslag.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:39

Gieten is voor mij geen onbekende route, fietsvriendin woont daar aan de route.
Ik heb Hellendoorn als thuis route en ben dus wel wat klimwerk gewend ;-).

Klinkt goed! Ik ga eens kijken of het qua datum past. Vind Norg niet bijzonder qua route, veel gravelpaden/recht toe-recht aan. Alleen de laatste kilometers zijn echt mtb parcours.

Hebben jullie ook zo'n zin in een beetje warmte?
Gisteren 50km op de gravel, vieze oosten wind zeg. Verder was het top en ik heb het niet snel koud, maar ben inmiddels wel toe aan wat voorjaar en temperaturen in de dubbele cijfers {:}

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:51

Jaaa ik verheug me al zo op eind van de week qua temperatuur! Maar durf het nog niet echt te geloven, en met wind erbij voelt het misschien ook minder warm.
Meer daglicht en zon is ook al lekker, geeft toch het gevoel dat de lente in aantocht is.
Ik heb ook een flinke tocht gedaan gisteren, eerst weer een café-rondje van tourride.nl rond Venlo, was veel mooier qua route dan ik verwacht had. Dat was met dochter en man, toen ben ik daarna alleen terug naar huis gefietst. De Strava Gran Fondo van februari weer binnen :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 13:34

Ik was gisteren even een rondje naar buiten geweest en moest tot de conclusie komen dat het geen windkracht 3 was. Eerder windkracht 4 en de windrichting maakte het een crispy ritje. Gelukkig warm aangekleed dus ik zat als een lekkere tosti op de fiets. Maar ik kan niet wachten tot het weer wat warmer wordt en je echt kunt genieten van het zonnetje.

Voorlopig ben ik nog heel blij met de binnensetup met ‘Hamster’ op de tacx.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:41

Ik zit er wel over na te denken om aankomende winter een tacx aan te schaffen. Thuis bij mijn ouders mocht ik het niet omdat ze het een sta in de weg vonden. Maar straks heb ik zeker wel ruimte.

Die oostenwind maakt het totaal niet prettig. Ik vind het bij mijn paarden al ijskoud.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 16:02

Blijkbaar hebben wij 3 nieuwe binnenbanden thuis liggen wat ik niet wist. Iets met afdeling broer dus ze gaan vanavond een nieuwe binnenband er in doen en dan hopelijk morgen eindelijk weer fietsen!

Ik kan lastig met jullie mee praten want ken niks van fietsen en sommige termen zeggen mij ook niks.
Hier schijnt nu heerlijk het zonnetje en dat nodigt echt wel uit om te fietsen maar helaas dat wil niet. Wel lekker aan de wandel

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 16:44

Oh maar juist meelezen en dan sommige termen gewoon vragen (of google gebruiken) maakt het vanzelf duidelijker natuurlijk.

Tubeless bijvoorbeeld is een buitenband, zonder binnenband. Dan doe je speciaal velglint over je spaken en dan de buitenband er op, als die zich gezet heeft (onder druk van het oppompen) dan laat je er sealant (soort witte vloeibare lijm) in lopen via je ventiel en pomp je hem weer op. Die sealant zorgt er voor dat kleine gaatjes vanzelf dichten en dat je geen snakebite (kneepje van je binnenband) kan krijgen op scherpe randen of stenen, waardoor je minder kans hebt op lek rijden, en als je lek rijdt, meer kans dat je je weg kan vervolgen.
Let op, je velg en buitenband moeten wel tubeless ready zijn. Dat staat er vaak bij/op.

Lekker genieten van het weer door te wandelen is ook niet verkeerd!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 16:55

MarliesV schreef:
Oh maar juist meelezen en dan sommige termen gewoon vragen (of google gebruiken) maakt het vanzelf duidelijker natuurlijk.

Tubeless bijvoorbeeld is een buitenband, zonder binnenband. Dan doe je speciaal velglint over je spaken en dan de buitenband er op, als die zich gezet heeft (onder druk van het oppompen) dan laat je er sealant (soort witte vloeibare lijm) in lopen via je ventiel en pomp je hem weer op. Die sealant zorgt er voor dat kleine gaatjes vanzelf dichten en dat je geen snakebite (kneepje van je binnenband) kan krijgen op scherpe randen of stenen, waardoor je minder kans hebt op lek rijden, en als je lek rijdt, meer kans dat je je weg kan vervolgen.
Let op, je velg en buitenband moeten wel tubeless ready zijn. Dat staat er vaak bij/op.

Lekker genieten van het weer door te wandelen is ook niet verkeerd!

Ah thanks! Ik heb idd kameraad en broer daar wel es over gehoord maar toen was het niet nodig.
Jammer genoeg kan ik er vanavond niet bij zijn dus kan niet kijken wat ze doen en hoe ze het fixen maar dat komt vast goed.

Ik google idd somimge termen wel en dan snap ik het verhaal soms wel beter maar toch anders :)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 00:18

Ze hebben mijn band verwisseld. Hij was niet lek maar het ventiel zat er scheef aan en daar ontsnapte wat lucht. Was heel minimaal zeiden ze.

Morgen middag fietsen. Echt zo zin in!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 07:26

Gelukkig was het alleen maar het ventiel @ Jesda .
En idd , als er iets niet duidelijk is gewoon vragen .
Ik zelf fiets ook tubeless met beide fietsen , ben er zeer tevreden over .
Het enige wat ik ( laat doen ) is op de racefiets ieder begin van het seizoen nieuwe buitenbandjes
en sealant erin .
Voor de TT ( daar fiets ik minder mee ) wissel ik wel jaarlijks de sealant , en de buitenbandjes als het nodig is .Tenzij ik een grote race heb , en geen risico wil lopen :=

Eindelijk word het eind van de week qua temperatuur beter .
Zondag ook nog overwogen naar buiten te gaan , maar :brr:

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 08:45

Fijn dat het meeviel, zo leer je elke keer bij he. Het is ook niet dat 'wij' ineens alles wisten, en nog steeds niet haha.

Het was goed fris op de fiets vanmorgen, maar super fijn dat ik inmiddels weer halverwege al daglicht krijg en niet de hele weg in het donker fiets naar het werk. Levert overigens fantastische platen op als je met het ochtend gloren onderweg bent:
Afbeelding

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 07:17

@Marlies , ik rijd s,ochtends over een dijk naar mijn werk .Wel in de auto .
Ben dan ook altijd geneigd te stoppen om een foto te maken van de mooie rode zon die
opkomt *\o/* .

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 07:51

Ik ben ook blij met het vroegere licht, kan ik makkelijker uitmesten voor ik naar werk ga :)

Ik had gisteren echt last van de koude wind, heb hoge velgen op mijn wegfiets en moest echt in de beugels drukken om de fiets stabiel te houden. Heel vermoeiend en kreeg ook kramp in mijn handen ervan. Op het weerbericht leek het wel mee te vallen maar had hem waarschijnlijk net van de verkeerde kant.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 08:46

Oh Thami, dat is echt heel rot fietsen, idd net van de zijkant en dan vol op je velg. Er stond vanmorgen ook weer een stevige wind.

Time mooi he, vanmorgen was het ook weer zo prachtig, beloofd een mooie zonnige dag te worden.

Vanmiddag denk ik ff lekker rondje op de mtb, niet te gek maar even genieten van de zon. Komende dagen warmer maar helaas ook regen voorspeld. Dan heb ik toch liever vorst en zon haha, maar je kan niet alles hebben.