Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:02

Wat gaan jullie snel!!!
Ik ben niet meer mee hoor :+

Beste wensen iedereen!!!

Ik liep dit jaar al 33 km en ben best trots op mezelf haha!
Zaterdag rustig rondje 10 km met m'n beste vriendin, gisterenochtend moest ik er 12 volgens schema en vandaag 11. Dus dat geschiedde.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:57

F_orumster, ik heb sokken, maar ook tubes. Verschil is er weinig. Ik heb ook tubes omdat ik bij sommige schoenen graag dikkere sokken aanheb. Maar het hoofddoel waarom ik ze heb is om langer in korte broek te kunnen lopen :P

Memuska je gaat weer als een malle!

Winged bij de ISU zit geen 100km. Wel de 50, 87 of 120km.
Of bedoel je de ronde van 50 twee keer lopen? Die is eigenlijk iets meer dan 52km. En als je verkeerd loopt zoals ik deed afgelopen oktober, loop je er gewoon 54 :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 09:00

Ohh ik zie net dat de afstanden van de ISU veranderd zijn naar 50, 75 en 100km.
Misschien maar eens de 75km proberen!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 09:24

Haha ja, de afstanden zijn inderdaad veranderd, ook een nieuwe startlocatie. Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken voor de etappelopers zoals ik. Afgelopen 4 jaren meegedaan en elke keer 1 etappe (van de 6) gelopen. Afgelopen jaar de tweede etappe gedaan en die was wel erg mooi (en maar 1 keer verkeerd *\o/*)

Misschien heb ik je afgelopen oktober wel gezien. Toevallig een hoop gekken met een koe-bel gespot die overal stonden aan te moedigen? _O-

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 09:59

Jaaaa die heb ik gezien ja! Jullie hebben ons aangemoedigd.
Dat weet ik nog. Was echt een mooie oppepper.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:10

Supervixen schreef:
Jaaaa die heb ik gezien ja! Jullie hebben ons aangemoedigd.
Dat weet ik nog. Was echt een mooie oppepper.

Ah top :D We moesten toch iets doen terwijl we op onze eigen loper aan het wachten waren, dus waarom niet iedereen aanmoedigen _O- We hebben 120km afgelegd binnen 12 uur, dus we waren sowieso lekker bezig :+

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:38

Lekker bezig iedereen :D

Ik baal. Op texel maar heel veel last van mijn scheenbeen, denk verrekt met over een boomwortel zwikken zondag.
Van mijn vriend verplicht alleen rustig wandelen vandaag en dan morgen verder kijken.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:39

Dat is het allerleukste, enthousiaste toeschouwers! *\o/*

Oei, balen gaucho! Maar even rustig aan.

Wauw, 75 km. Wat gaaf, SV.

Ik kom net bij de fysio vandaan. Die heeft me behandeld met dry needling. Het voelt aardig beurs. :=

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:24

Ik sluit me trouwens bij SV aan, ik draag ook meestal / vaak compressiesokken om langer in short te kunnen lopen. Ik heb vorig jaar tubes gekocht omdat ik met m'n enkel niet altijd even vlot in mijn sokken kan, ik merk geen verschil (mits je sokken lang genoeg zijn, want anders heb je een koude brug op je voet :+ )

Oh vervelend gaucho! Hopelijk snel weer beter.

En Puera, auw, ik voel de pijn al tot hier. Beterschap!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:59

Puera held! Dry needling durf ik echt niet!

Ik heb net een oproepje op insta gezet wie de 75km mee wil lopen.
In mijn eentje durf ik het niet. Niet omdat ik het lichamelijk niet kan, dat gaat vast wel. Maar tussen de oren. Je hebt zoveel aan elkaar op zo'n lange afstand. Je trekt elkaar door de zware momenten en houdt de humor erin.

Ik heb net intervallen gelopen. Dat was wel even geleden en dat kon ik wel merken. Bah bah dat was pittig! Moet ik weer wat vaker doen komende tijd.

10km gelopen: 2km warming up, 7×600m tempo met 400m herstel, 1km cooling down.

Afbeelding

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:04

Mooie torentjes SV!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:31

Allemaal lekker bezig al zie ik, goed begin van het jaar. Ik heb ook al een aantal gave doelen langs zien komen, heel veel succes allemaal. Ik ben er een paar weken terug al voor gaan zitten om mijn sportieve doelen voor het komende jaar te plannen en heb de meeste hier ook al eens genoemd. Maar voor mezelf toch leuk om het zo aan het begin van het jaar ergens op een rijtje te zetten en er aan het eind van het jaar op terug te kunnen blikken dus hier nog eens de plannen op een rijtje:

- 2 keer Sprint afstand triathlon. Tijdsdoel: 1e < 2 uur, 2e < 1e
- 1 keer Olympische afstand triathlon: Tijdsdoel < 4 uur

Hardlopen
- 800 km
- 5k < 30 min
- 10k < 65 min

Fietsen
- 2 keer > 100k
- 2000 km

Zwemmen
- Borstcrawl leren

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:21

Wat zijn jullie allemaal goed bezig! :oo En wat een afstanden komen er voorbij! Ik heb dat voorlopig nog niet bereikt, denk ik.

Hier heeft de spierpijn ingezet. Kan niet op normale wijze de trap af. :') Hoop dat dat morgen weer weg is getrokken, want dan wil ik voor ronde 2.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:33

Puera schreef:
Ik kom net bij de fysio vandaan. Die heeft me behandeld met dry needling. Het voelt aardig beurs. :=

Au. Had ik ook anderhalve maand terug ofzo. Vond het erg pijnlijk en ik kon 's avonds echt niet meer lopen van de stijfheid en pijn. Maar het was wel precies de behandeling die ik nodig had, want daarna waren mijn klachten weg!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:53

Zoveel gepraat weer hier..

@Memuska: mooie kilometerstand alweer voor dit jaar. Lekker bezig dus!

@SV: mooie interval. Je hebt ze mooi gelopen, zoals je ze gepland hebt zo te zien :)

@Puera: oef, dry needling was niet mijn favoriete bezigheid toen ik last had van m'n knie. Ik kan het nog voelen als ik eraan denk...

@IMAY1990: toffe doelen heb je voor jezelf gesteld. Zou echt mooi zijn als je dat allemaal kan afvinken aan het einde van het jaar! :j

Hier net een intervaltraining afgerond. In totaal iets meer dan 5km gelopen. Na 500m deed ik 20 seconden sprint + 10 squats, dan weer tot de volgende 500m voorbij was. Wel een leuke afwisselende training en die Squats die voel je echt direct :')

Afbeelding

Supergrappig ook weer om te zien..

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:34

Jongens, volgens mijn schema zou ik morgen weer een sessie moeten doen (m'n tweede), maar ik heb nog best veel spierpijn van de eerste van maandag. Moet ik wel gaan rennen met spierpijn, of beter nog een dagje wachten?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 23:39

Soepblik schreef:
Jongens, volgens mijn schema zou ik morgen weer een sessie moeten doen (m'n tweede), maar ik heb nog best veel spierpijn van de eerste van maandag. Moet ik wel gaan rennen met spierpijn, of beter nog een dagje wachten?

Afhankelijk van hoe erg de spierpijn is, kun je wel een rustige training doen.

Ik zou geen tempoloop of interval aanraden, maar op rustig tempo lopen werkt bij mij juist goed als ik spierpijn heb :)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 00:16

Allemaal lekker bezig weer zo in het nieuwe jaar!! @Musli, zo'n interval, merk je dat je daarvan beter/sneller gaat lopen wanneer je weer 'normaal' gaat hardlopen? Ik krijg altijd al de kriebels bij het idee, want ik ben super snel moe van een sprint :') Maar ik moet me er toch wat verder in verdiepen denk ik..

Ik heb even niet meegepraat/gelezen, omdat ik ergens na de kerst geblesseerd raakte :( Ik ben toen 10k gaan lopen maar denk te snel opgestart; het was erg koud namelijk en ik had rustiger moeten opbouwen.
De keer erna nog 7 km gelopen maar op het eind moest ik echt strompelen.. m'n spier in mijn dijbeen? (achter/zijkant) doet super pijn en steekt soms..

Vandaag dus weer eens rustig geprobeerd, maar vanaf 5 km begon het opnieuw te steken/pijn te doen..

Iemand advies voor bij zo'n soort blessure? :( Een week stilzitten/alleen wandelen heeft niet geholpen..

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 00:24

Even langs de fysiotherapeut?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 01:17

Lieke schreef:

Wordt helaas vanuit mijn verzekering niet vergoed.. maar als het aanhoudt zal ik toch maar eens kijken.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 08:36

Fearn schreef:
Lieke schreef:

Wordt helaas vanuit mijn verzekering niet vergoed.. maar als het aanhoudt zal ik toch maar eens kijken.

Zou het zeker laten nakijken.
Als je er echt door gaat strompelen, zit er iets niet goed. Zeker als het na een paar weken rust niet weg is :=

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 09:13

Fearn van één interval ga je niet sneller lopen, als je ze regelmatig doet kun je wel sneller worden.
Ik merk zelf als ik een aantal weken geen tempo's train, ze moeilijker gaan. Tempo is voor mij ook geen prioriteit, dat scheelt, maar het helpt ook om je conditie te verbeteren.

Als je been zo'n zeer doet dat je strompelt en je merkt geen verbetering, dan zou ik zeker even langs de fysio.
Je hebt maar één lijf hè.
Zitten er niet standaard een aantal behandelingen in het basispakket?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 09:16

Helaas niet. Basispakket (in NL tenminste), vergoed alleen vanaf de 21e behandeling bij een chronische aandoening.

Ik heb mn pakket voor dit jaar juist uitgebreid, oa vanwege fysiovergoeding :o

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 09:31

Fearn schreef:
Lieke schreef:

Fysio is niet zo heel duur. :) ik heb een hele goede en die kost 35 euro per behandeling. Ik zou toch echt even gaan als ik jou was - je hebt maar één lijf.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 09:42

Mooie intervalletjes zie ik voorbij komen! Lekker bezig dames!

Als het na een week rust niet over is heb je denk ik twee opties: niks doen en hopen dat het na langere tijd vanzelf weg gaat, of even naar de fysio. Die laatste is aan te bevelen ;)