Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:50

NL6 schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb een uitnodiging gehad voor het vaccin. Wat ik alleen niet helemaal snap is dat je dus toch nog besmettelijk bent met het vaccin? Alleen heb je dus geen klachten waardoor je het niet merkt?

Wat mij echt heel erg tegenhoud is mijn angst voor naalden. Ik ben niet perse anti het vaccin, wel vind ik het heel erg moeilijk om me over mijn angst heen te zetten (ook al weet ik dat het alleen maar erger wordt als ik het blijf vermijden) Ook vind ik het niet zo'n fijn idee dat dit de eerste ronde is, dat geeft mij toch meer het "proefkonijn" gevoel. In de brief stond er wel dat als je wacht er een kans is dat je straks nog langer moet wachten. Ik ben nu 19 trouwens.

Ik stuur je even een pb :j

verootjoo

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:01

Ik ben 25jan en 15feb aan de beurt :j

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:34

NL6 schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb een uitnodiging gehad voor het vaccin. Wat ik alleen niet helemaal snap is dat je dus toch nog besmettelijk bent met het vaccin? Alleen heb je dus geen klachten waardoor je het niet merkt?

Wat mij echt heel erg tegenhoud is mijn angst voor naalden. Ik ben niet perse anti het vaccin, wel vind ik het heel erg moeilijk om me over mijn angst heen te zetten (ook al weet ik dat het alleen maar erger wordt als ik het blijf vermijden) Ook vind ik het niet zo'n fijn idee dat dit de eerste ronde is, dat geeft mij toch meer het "proefkonijn" gevoel. In de brief stond er wel dat als je wacht er een kans is dat je straks nog langer moet wachten. Ik ben nu 19 trouwens.

Nee hoor, dat weten ze (nog) niet of je nu wel of niet besmettelijk kunt zijn nadat je bent gevaccineerd. Ik heb er voor gebeld, omdat ik een afspraak heb staan maar toch nog vragen had. Waarschijnlijk is de kans zelfs klein dat je iemand nog kunt besmetten nadat je bent gevaccineerd. Ze doen daar nu onderzoek naar.

Mij is verteld dat je ondanks een vaccinatie bij klachten toch moet laten testen. Ik had dat zelf eigenlijk niet verwacht. Althans om dan met wat keelpijn of een snotneus gelijk te laten testen... Ik heb iedere winter standaard 2 keer per week wel wat keelklachten en bij slikken zo'n ''ik word ziek gevoel''. Voor mij bekende klachten dus. Mij leek het dan niet nodig om te laten testen als je gevaccineerd bent, tenzij je echt griepklachten en/of koorts zou hebben.

Ook moet je je nog aan alle beperkingen houden. En zelfs bij nauw contact met een besmet iemand moet je nog in quarantaine.

Ik heb nog gevraagd waarom je met een ander gevaccineerd iemand nog onderling afstand moet houden. Daar kreeg ik niet echt een helder antwoord op. De kans dat je besmettelijk kunt zijn nadat je gevaccineerd bent is naar alle waarschijnlijkheid klein. De kans dat iemand die ook gevaccineerd is dit dan van een gevaccineerd iemand overpakt lijkt mij uiterst klein.

Ik hoop heel erg dat hier snel duidelijke antwoorden door de onderzoeken op komen.

Ik mag 24 jan. en 14 febr. en voel me niet echt een proefkonijn. Er is goed onderzoek naar gedaan en dit vaccin is al in zoveel landen gezet nu. Ook heb ik me verdiept in het mRNA verhaal en ik vind het geen eng vaccin oid. Ik heb er echt wel vertrouwen in.
Je naaldenangst is erg vervelend. Geef dit gewoon duidelijk aan! Dat is echt niet raar. Gelukkig is het echt in een paar seconden gebeurd.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:38

Ik hoop dat ik ook snel mag en hopelijk kunnen we snel weer terug naar het normale werken zonder beschermingsmiddelen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:40

bigone schreef:
sureido schreef:
Ja exact, als ik die programma’s zie met 20 kinderen denk ik echt wat ben je egoïstisch.

Die twintig kids (vind het ook heel veel) zorgen er misschien wel voor dat jij in de toekomst nog aow krijgt.

Maar ook wellicht dat de toekomst een stuk meer vervuild wordt :)

NL6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:53

secricible schreef:
NL6 schreef:
Hoi allemaal,

Het vaccin beschermt tegen ziek worden. Of het ook beschermd tegen besmettelijkheid is nog niet helemaal zeker, hoewel daar wel steeds meer aanwijzingen voor komen.

Angst voor naalden lijkt me echt heel naar. Ik denk dat daar ook weinig ratio tegen bestand is, angst is angst. Enige wat ik kan zeggen is dat als je ziek wordt, de kans groot is dat je veel meer naalden tegen komt.

En qua eerste groep, helpt het je te weten dat er al 15 miljoen mensen wereldwijd je zijn voorgegaan? Dan ben je ineens een stuk minder proefkonijn toch? :knuffel:

Dankje voor je reactie! In de brief die ik heb gehad stonden enkele vragen en daarbij de antwoorden. Wbt besmettelijkheid stond er dus dat je alsnog anderen kunt besmetten.. Maar misschien is dit een kleinere kans omdat je zelf minder klachten krijgt?

Ja die angst is echt een drama.. ik heb vorige winter heel erg last gehad van paniekaanvallen en uiteindelijk een mindset aan kunnen nemen zodat ik toch ging oefenen. Zo durfde ik bijvoorbeeld niet eens meer met de bus, dus ben ik steeds 1 halte gegaan om over mijn angsten heen te komen. Maar daarom denk ik dat ik misschien juist moet gaan, toch vind ik het echt heel moeilijk.. Waarschijnlijk moet ik ook nog eens alleen en als ik moet wachten wordt het er niet beter op zeg maar :') (ohja en dan nog te bedenken dat het er 2 zijn :+ )

Wbt proefkonijn, dankje dat is ook zo! Ik kreeg alleen een beetje dat gevoel aangezien dit de eerste ronde is in Nederland haha!

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:00

Ik heb astma ben bekend met allergische reacties op medicatie.......ik durf me dus ivm mijn allergische reacties op medicatie niet in te laten enten....... geen idee of ik er op ga reageren maar wil het niet uitproberen......verder is er in mijn ogen nog onvoldoende op lange termijn en contra reacties met andere medicatie gedaan om me te laten enten......

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:02

NL6 schreef:
Dankje voor je reactie! In de brief die ik heb gehad stonden enkele vragen en daarbij de antwoorden. Wbt besmettelijkheid stond er dus dat je alsnog anderen kunt besmetten.. Maar misschien is dit een kleinere kans omdat je zelf minder klachten krijgt?

Ja die angst is echt een drama.. ik heb vorige winter heel erg last gehad van paniekaanvallen en uiteindelijk een mindset aan kunnen nemen zodat ik toch ging oefenen. Zo durfde ik bijvoorbeeld niet eens meer met de bus, dus ben ik steeds 1 halte gegaan om over mijn angsten heen te komen. Maar daarom denk ik dat ik misschien juist moet gaan, toch vind ik het echt heel moeilijk.. Waarschijnlijk moet ik ook nog eens alleen en als ik moet wachten wordt het er niet beter op zeg maar :') (ohja en dan nog te bedenken dat het er 2 zijn :+ )

Wbt proefkonijn, dankje dat is ook zo! Ik kreeg alleen een beetje dat gevoel aangezien dit de eerste ronde is in Nederland haha!

In mijn brief staat verder niets over of je nog wel of niet besmettelijk kunt zijn. In mijn ogen klopt het niet wat ze in de brief zeggen. Ze weten helemaal niet of dat kan. Die onderzoeken lopen nog.

De rijksoverheid zegt dit:

''Kan ik anderen nog besmetten als ik gevaccineerd ben?
Als u gevaccineerd bent, is de kans groot dat u niet (of minder) ziek wordt na besmetting met corona. Uit de eerste onderzoeken blijkt dat het vaccin van BioNTech/Pfizer de kans op COVID-19 met 95% verlaagt. Dit vaccin is op 21 december goedgekeurd voor Nederland door het Europees Geneesmiddelen Agentschap (EMA). Andere coronavaccins zeggen tot 90% bescherming te bieden. De onderzoeken en goedkeuringen van deze vaccins door EMA lopen nog. De resultaten van deze onderzoeken zijn dan ook nog niet bekend.''

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-1 ... -besmetten

NL6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:05

Vayo schreef:
NL6 schreef:

In mijn brief staat verder niets over of je nog wel of niet besmettelijk kunt zijn. In mijn ogen klopt het niet wat ze in de brief zeggen. Ze weten helemaal niet of dat kan. Die onderzoeken lopen nog.

De rijksoverheid zegt dit:

''Kan ik anderen nog besmetten als ik gevaccineerd ben?
Als u gevaccineerd bent, is de kans groot dat u niet (of minder) ziek wordt na besmetting met corona. Uit de eerste onderzoeken blijkt dat het vaccin van BioNTech/Pfizer de kans op COVID-19 met 95% verlaagt. Dit vaccin is op 21 december goedgekeurd voor Nederland door het Europees Geneesmiddelen Agentschap (EMA). Andere coronavaccins zeggen tot 90% bescherming te bieden. De onderzoeken en goedkeuringen van deze vaccins door EMA lopen nog. De resultaten van deze onderzoeken zijn dan ook nog niet bekend.''

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-1 ... -besmetten

Oke dankjewel voor de info! Toch wel gek dan dat dat wordt gezegd :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:11

Citaat:

Op zich: als je stevig hoest, niest etc verspreid je meer.
Zingen idem dito.
Maar het lugubere van dit virus is idd dat sommigen geen klachten hebben, maar wel virussen uitademen....
En we weten dat er een immuunreactie op gang komt en je 95% beschermd bent, maar wellicht blijf je toch besmettelijk...
Citaat:
Wat mij echt heel erg tegenhoud is mijn angst voor naalden. Ik ben niet perse anti het vaccin, wel vind ik het heel erg moeilijk om me over mijn angst heen te zetten (ook al weet ik dat het alleen maar erger wordt als ik het blijf vermijden)

Dat is gedragstherapie en dat werkt niet erg goed bij angst, angst is simpelweg geen gedrag.
Meer je overlevingsinstinct.
Dat kan goed worden 'bijgestuurd', maar niet via informatie van psychologen die achterhaald is.

Jouw lichaam vindt om haar moverende redenen dat jij in gevaar bent.
Met bijvoorbeeld emdr is dit goed te verhelpen.
Vindt jouw lichaam ('je instinct') dat jij in gevaar bent,
en negeer je dat qua gedrag
en volgt er een nare ervaring,
zal je lichaam de volgende keer minstens zo hard vinden dat er gevaar is.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:56

secricible schreef:
Dan voel ik toch nog steeds meer voor een systeem als inferno, waarbij mensen onvruchtbaar worden. Ondanks het verdriet wat daar bij komt kijken lijkt dat me beter te verteren als het iets normaler wordt in onze wereld.

Even off topic. Maar het is goed om te realiseren dat in Westerse landen de bevolkingsgroei afneemt. Dat de totale bevolking niet afneemt, is omdat de gezondheidszorg dusdanig verbeterd is dat mensen langer in leven blijven. Eigenlijk is op dit moment de bevolkingsgroei in Westerse landen juist in balans.

Een Nederlandse vrouw krijgt op dit moment 1.66 kinderen gemiddeld. Je hebt er twee of meer nodig voor groei. De totale bevolkingsgroei zit er echt in dat we massaal ouder worden. Dus als we dan terug gaan naar corona, dan is dat wel een manier om de gemiddelde leeftijd omlaag te helpen ja..

Mocht je het interessant vinden, in dit boek wordt het goed uitgelegd: https://www.bol.com/nl/p/feitenkennis/9 ... JIQAvD_BwE

Daarmee hou ik ook op hoor over dit onderwerp :-)

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:14

Hoezo heb je 2 of meer nodig? Volgens mij is dat niet zo, want er zijn meerdere generaties. Als ik al kijk naar mijn overoma (100), die kreeg 4 kinderen waarvan 1 mijn oma. Daar zijn in totaal al wel 17 (achter)kleinkinderen.

Ik denk dat die grens dus veel lager zou moeten. Al speelt ouder worden zeker een rol. Ik las hier laatst een topic met allerlei berichten over mensen die er niet zouden zijn zonder de medische zorg.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:28

sandorra schreef:
Ik heb astma ben bekend met allergische reacties op medicatie.......ik durf me dus ivm mijn allergische reacties op medicatie niet in te laten enten....... geen idee of ik er op ga reageren maar wil het niet uitproberen......verder is er in mijn ogen nog onvoldoende op lange termijn en contra reacties met andere medicatie gedaan om me te laten enten......

Bij mij hetzelfde

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:39

Vind het echt een super interessante discussie en misschien ook wel ‘leuk’ om een topic over te openen, hoe mensen daar in staan. Inderdaad een super onethische kwestie maar moet je inderdaad iemand van 80+ echt helemaal op de rails willen houden ongeacht hoe diegene eruit komt?

Want ik las over die loting om IC bedden en dat de regering met een spoedwetgeving wou ingrijpen dat artsen sowieso voor een jonger iemand zou kiezen als de kansen gelijk zijn. Bij 60-40 snap ik dat maar als er iemand van 18 komt en er ligt iemand van 85, vind ik dat wel echt bizar als diegene van 85 voor gaat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:56

sureido schreef:
Vind het echt een super interessante discussie en misschien ook wel ‘leuk’ om een topic over te openen, hoe mensen daar in staan. Inderdaad een super onethische kwestie maar moet je inderdaad iemand van 80+ echt helemaal op de rails willen houden ongeacht hoe diegene eruit komt?

Want ik las over die loting om IC bedden en dat de regering met een spoedwetgeving wou ingrijpen dat artsen sowieso voor een jonger iemand zou kiezen als de kansen gelijk zijn. Bij 60-40 snap ik dat maar als er iemand van 18 komt en er ligt iemand van 85, vind ik dat wel echt bizar als diegene van 85 voor gaat.

Nee, juist andersom. Er staat nu in code zwart dat zodra er geloot moet worden iemand met een jongere leeftijd voorrang krijgt. De regering wilde hierop ingrijpen, zodat iedereen evenveel kans heeft en er geen onderscheid in leeftijd wordt gemaakt.

Ik ben blij dat dit niet lijkt te lukken. Niet zo zeer om het onderwerp, maar omdat ik vind dat de regering zich niet inhoudelijk moet bemoeien met dit soort zaken en de dokter de dokter moet laten zijn.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:04

secricible schreef:
sureido schreef:

Nee, juist andersom. Er staat nu in code zwart dat zodra er geloot moet worden iemand met een jongere leeftijd voorrang krijgt. De regering wilde hierop ingrijpen, zodat iedereen evenveel kans heeft en er geen onderscheid in leeftijd wordt gemaakt.

Ik ben blij dat dit niet lijkt te lukken. Niet zo zeer om het onderwerp, maar omdat ik vind dat de regering zich niet inhoudelijk moet bemoeien met dit soort zaken en de dokter de dokter moet laten zijn.

Dat zeg ik toch ook in mijn bericht? :Y) Arts wil de ‘jongere’ kiezen, maar de regering wilde een spoedwetgeving maken zodat er geloot moet worden om het bed. Wat is er andersom?

Ik zei ook meteen dat ik het raar vond dat de regering zich ging bemoeien met dergelijke zaken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:06

Rivendell schreef:
sandorra schreef:

Bij mij hetzelfde

Vraag advies aan je arts..die kunnen je meer vertellen
Het blijkt volgens mijn arts dat de allergische reactie vooral optreedt bij mensen met kippeneiwit allergie..net als met griepprik

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:13

Dat is niet logisch, er komt geen kippeneiwit bij kijken bij deze vaccins. Moderna had eerder (voor de goedkeuring) al geopperd dat de vetten als een soort adjuvant (reactie opwekker dat normaal extra toegevoegd word) werkt dat soms voor heftigere (lokale) reacties zorgt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:31

Sprry dan begreep ik je bericht verkeerd sureido :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:32

Over het kiezen wie wel en geen behandeling krijgt gaat het in theorie niet zo drastisch, tenminste, Gommers heeft het bij Op1 goed proberen uit te leggen. Maar op het ten uiterste proberen te redden van een 80 jarige , dat stadium zijn we in Nederland allang gepasseerd, al voor Corona . Wanneer er een grote kans is dat iemand de ic en beademing niet overleefd dan gaan de meeste ouderen niet eens naar het ziekenhuis. Uit vrije wil.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:39

Mijn oma is ook bewust niet naar het ziekenhuis gebracht en ik hoor dat heel veel...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:48

beert schreef:
secricible schreef:
Dan voel ik toch nog steeds meer voor een systeem als inferno, waarbij mensen onvruchtbaar worden. Ondanks het verdriet wat daar bij komt kijken lijkt dat me beter te verteren als het iets normaler wordt in onze wereld.

Even off topic. Maar het is goed om te realiseren dat in Westerse landen de bevolkingsgroei afneemt. Dat de totale bevolking niet afneemt, is omdat de gezondheidszorg dusdanig verbeterd is dat mensen langer in leven blijven. Eigenlijk is op dit moment de bevolkingsgroei in Westerse landen juist in balans.

Een Nederlandse vrouw krijgt op dit moment 1.66 kinderen gemiddeld. Je hebt er twee of meer nodig voor groei. De totale bevolkingsgroei zit er echt in dat we massaal ouder worden. Dus als we dan terug gaan naar corona, dan is dat wel een manier om de gemiddelde leeftijd omlaag te helpen ja..

Mocht je het interessant vinden, in dit boek wordt het goed uitgelegd: https://www.bol.com/nl/p/feitenkennis/9 ... JIQAvD_BwE

Daarmee hou ik ook op hoor over dit onderwerp :-)

Ja de westerse landen blijven inderdaad status quo of dalen zelfs maar als de Aziatische landen bijna verdubbelen en de afrikaanse landen gewoon verdrievoudigen in pakweg 30 jr dan schiet het echt niet de goede kant uit .. en dat komt dus echt niet door de betere medische zorgen hier in het westen want de groei ligt niet hier in het westen
Jaren zestig zaten we nog aan een wereldbevolking van 3,5 miljard nu meer dan het dubbele
Ik denk dat er wereldwijd echt naar een oplossing gezocht moet worden ( niet dat ik ze heb ,ver van )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:49

Dat zijn meestal de mensen in verpleegtehuizen, 75 % is dementerend en die sleep je niet naar een ziekenhuis. Ook zeer oudere mensen die zich met allerlei hulp nog met redden kiezen er iom kinderen heel vaak voor om niet naar de ic te gaan. In tegenstelling tot bvb Spanje en Italië , daar ging iedereen het ziekenhuis in. Wanneer dat hier ook zou gebeuren was code zwart geen vraag maar dagelijkse kost.

beert

LienC schreef:
Hoezo heb je 2 of meer nodig? Volgens mij is dat niet zo, want er zijn meerdere generaties. Als ik al kijk naar mijn overoma (100), die kreeg 4 kinderen waarvan 1 mijn oma. Daar zijn in totaal al wel 17 (achter)kleinkinderen.

Ik denk dat die grens dus veel lager zou moeten. Al speelt ouder worden zeker een rol. Ik las hier laatst een topic met allerlei berichten over mensen die er niet zouden zijn zonder de medische zorg.

Omdat mannen niet meetellen :-). Als een man en een vrouw twee kinderen maken, dan blijft de bevolking gelijk. Als een man en een vrouw 1.7 kinderen krijgen samen, neemt de bevolking op termijn af. Maar in deze berekeningen worden mannen niet meegenomen :-)

Anoniem

Ik laat me zeker vaccineren, ondanks dat ook ik doodsbang ben voor naalden en injecties ben ik er inmiddels haast aan gewend nu ik iets langer dan een jaar reuma heb in het begin maandelijks moest bloed prikken, mezelf moest spuiten en toen ineens in aanmerking kwam voor griep prik.
Door de zware medicatie die ik gebruik val ik onder een risicogroep, daarnaast werkt mijn moeder als doktersassistente, momenteel niet omdat ze onverwachts ziek bleek afgelopen september en ik heel veel mee ging met haar naar het zkh, daarnaast moet ik zelf vanaf dit jaar wat minder maar toch tenminste 2 keer per jaar naar het ziekenhuis. Mijn vader is 65 en is op verschillende vlakken ook risicogroep, en m'n schoonzus werkt als wijkverpleegkundige dus die zijn super voorzichtig en spreken met niemand af waardoor ik hun in real life voor het laatst in Juni heb gezien met mijn verjaardag.
Dus ik doe het deels omdat ik het belangrijk vind voor mezelf als risicogroep maar ook zeker voor de mensen om me heen en ik vind dat je het bijna niet kan maken tegenover al dat keihard werkende zorg personeel die helemaal kapot zijn lichamelijk en psychisch om te zeggen ik vertik het..

Wat betreft hoe snel het vaccin er ineens is gekomen daar heb ik een gesprek over gehad met en m'n moeder en m'n schuine bovenbuurman die op de IC werkt.. Dat is puur omdat de hele wereld op z'n kop staat door corona dus voor vaccins enzo is er volledig fulltime op corona gedoken omdat we hier natuurlijk zsm weer van af willen zijn.