De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 00:10

Blacky94 schreef:
Mijn god, dit topic schreeuwt angst en hysterie :')

Quote eens een stuk of wat reacties met angst en hysterie voor me?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 00:19

Weet je wat het ellendige is, eerst lijkt het een griepje tot dat het foute boel blijkt te zijn en dan zijn er al zoveel mensen door besmet dat er geen houden aan is. Het is ook niet de vraag of het virus komt maar wanneer. En een griep houd je meestal ook niet tegen dus dit virus ook niet. In ons gezin zijn ze allemaal kerngezond wat betreft longaandoeningen behalve ik dus ik zou bij wijze van spreken vrijwillig uit het openbare leven verdwijnen en zoveel mogelijk menselijk contact vermijden wanneer het in de buurt komt. Want krijg ik het dan garandeert dat een mogelijk groot probleem voor mijzelf. Een gewone griep heb ik nog nooit gehad dus geen vergelijkingsmateriaal hoe het voelt maar de ernstige symptomen van dit virus op mensen met gevoelige longen boezemt me wel ontzag in. Kun je luchtig over doen wanneer je kerngezond bent maar even indenken hoe bedreigend het kan zijn voor veel mensen is een kleine moeite.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 26-02-20 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 00:19

Chocopasta schreef:
Blacky94 schreef:

Ik vond o.a. de reacties van Joman en Popstra op o.a. Germie een paar pagina's terug wel een beetje te ver gaan. Prima dat mensen voorzichtig zijn hoor, maar een beetje humor mag je blijkbaar ook al niet meer hebben.

Verder liggen de mortaliteitcijfers bij mensen onder de 70 helemaal niet zo hoog en ligt ook het gemiddelde mortaliteitscijfer tov influenza niet veel hoger. Nu begrijp ik ook wel dat het een nieuw virus is en men nog afwachtend is en wat het voor verder verloop heeft, maar hoe men af en toe reageert, zoals bijv op het bericht over het mijden van die jongen, krijg ik net het idee alsof het een of ander supervirus is met een mortaliteit van 50% ofzo.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 00:24

bigone schreef:
Weet je wat het ellendige is, eerst lijkt het een griepje tot dat het foute boel blijkt te zijn en dan zijn er al zoveel mensen door besmet dat er geen houden aan is. Het is ook niet de vraag of het virus komt maar wanneer. En een griep houd je meestal ook niet tegen dus dit virus ook niet. In ons gezin zijn ze allemaal kerngezond wat betreft longaandoeningen behalve ik dus ik zou bij wijze van spreken vrijwillig uit het openbare leven verdwijnen en zoveel mogelijk menselijk contact vermijden wanneer het in de buurt komt. Want krijg ik het dan garandeert dat een mogelijk groot probleem voor mijzelf. Een gewone griep heb ik nog nooit gehad dus geen vergelijkingsmateriaal hoe het voelt maar de ernstige symptomen van dit virus op mensen met gevoelige longen boezemt me wel ontzag in. Kun je luchtig over doen wanneer je kerngezond bent maar even indenken hoe bedreigend het kan zijn voor veel mensen is een kleine moeite.

Ik weet niet of je reactie deels aan mij gericht is, maar mijn vriend heeft longproblemen dus ik weet wat het is.
In feite ben ik zelf al een bedreiging voor hem aangezien ik, momenteel, bijna dagelijks met of rondom patiënten met influenza werk. Het zou me niks verbazen als ik dat zelf al gehad heb en ik weet ook vrij zeker dat ik RSV gehad heb. Die overigens niet eens in isolatie komen te liggen.

Ik geef ook nergens aan dat het verkeerd is om voorzichtig te zijn. Zoals eerder genoemd valt en staat alles met goede handhygiëne. Maar iemand mijden die negatief getest is? Mijn hemel, dan zou ik mij ook maar ontlopen op het moment dat we influenza of MRSA op de afdeling hebben liggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 00:32

Blacky94 schreef:
Chocopasta schreef:

Ik vond o.a. de reacties van Joman en Popstra op o.a. Germie een paar pagina's terug wel een beetje te ver gaan. Prima dat mensen voorzichtig zijn hoor, maar een beetje humor mag je blijkbaar ook al niet meer hebben.

Verder liggen de mortaliteitcijfers bij mensen onder de 70 helemaal niet zo hoog en ligt ook het gemiddelde mortaliteitscijfer tov influenza niet veel hoger. Nu begrijp ik ook wel dat het een nieuw virus is en men nog afwachtend is en wat het voor verder verloop heeft, maar hoe men af en toe reageert, zoals bijv op het bericht over het mijden van die jongen, krijg ik net het idee alsof het een of ander supervirus is met een mortaliteit van 50% ofzo.

Dat is geen angst en hysterie. Dat heeft alles te maken met hoe Germie reageert.

En wat mij betreft is wel voorzichtigheid nodig, aangezien er weinig over bekend is :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 00:32

Blacky , was tegen niemand , puur mijn mening en gevoel .

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 00:44

Blacky94 schreef:

Sommigen van ons hebben nog dierbare (groot)ouders van boven de 70-80 die ze niet kwijt willen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 01:14

Ik wilde mijn opa en oma ook nog niet kwijt, maar toch is sterven ook een onderdeel van het leven. En than again, influenza is een net zo groot risico voor mensen uit die leeftijdsgroep. Zéker als er meer problematiek meespeelt.

Overigens lees ik net dat die Duitse man vorige week in Limburg heeft gebivakkeerd dus het zou me niks verbazen als we daar morgen of overmorgen ook de eerste berichten over horen.
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 26-02-20 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 01:16

Ey nee hé dat was niet de afspraak, niet Limburg :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 02:45

Mocht hij mensen besmet hebben in Limburg is daar nu geen houden aan, denk even aan carnaval.
Jeetje...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 07:44

elnienjo schreef:
Blacky94 schreef:

Sommigen van ons hebben nog dierbare (groot)ouders van boven de 70-80 die ze niet kwijt willen.

Dat is dan ook het enige. Mijn ouders zijn ook al wat ouder. Maar ja, griep kan ook dodelijk zijn. En de meesten worden niet eens ziek. Mijn ouders maken zich geen zorgen.
Maar bang? Nee.
En ik zou ook rustig naast die Job in de bus gaan zitten. Ik vind echt die hysterie zo overdreven om het mijden van een bewezen gezond persoon.
Ik vind het zelfs aso om zo te reageren, te negeren, uit de weg te gaan. Hij is niet ziek. Heeft niemand wat gedaan. Hij zou nu zich veel meer overal moeten vertonen. Hij is niet fout, dat zijn de mensen die vermijdgedrag vertonen.

Je mag mensen afbranden die in dokter google geloven, want leken praten deskundigen tegen. Nu mogen diezelfde leken wel deskundigen tegenspreken?
Beetje raar he.
Maar dat is wel de situatie nu.

Carnaval? Ja, dat is dat verkleedpartijtje waarin drank en seks een grote rol speelt. Oei, gedane zaken nemen geen keer.
Is nog risicovoller dan een ritje in de trein met dat gehos.
Nu serieus: als ze voorgesteld hadden kroegen te sluiten met carnaval dan brak er oorlog uit. En nu zorgen maken? Dan had je niet moeten gaan.
Je moet wel doorgaan met leven en blijven plannen. Beter spijt van wat je gedaan hebt dan spijt van wat je niet gedaan hebt. Blijf dus gewoon realistisch en positief.

Ik zou en zal me bij een griepje niet anders gedragen dan nu. Voor de angsthazen nog wat positief nieuws: vroeger werkte ik met koorts door. Nu blijf ik een paar dagen thuis om uit te zieken. Maar ik haal nog wel eten indien nodig. Ik heb geen huisgenoten. Maar ik blijf een paardagen weg uit het ov dan. :D hopelijk slaan alle virussen mij weer over.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:04

Doorwerken als je ziek bent vind ik erg storend. Mijn weerstand is niet geweldig (ivm allergieën) en als een collega ziek op het werk verschijnt baal ik als een stekker. Lig ik de week er na plat 8)7

Vind ik ook met het gedoe rondom corona nu. Paniek indammen is heel verstandig, maar laten we allemaal een beetje rekening houden met elkaar en verantwoordelijkheid nemen. Is nu (nog) niet nodig maar het virus komt hier gewoon, daar is geen twijfel over. Verspreiding voorkomen is dan niet gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:09

Blacky94 schreef:

:roll:
Stel je niet zo aan.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:11

Kunnen dit soort berichten achterwege blijven ?
Het topic loopt nu weer netjes en dat is wel zo fijn als dat zo blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:20

Mondy schreef:

Reageer jij nu als mod of als bokker? Ik vind het een beetje kinderachtig om nu op mijn bericht te duiken. Ik ga vroeg naar bed en reageer dan vaak 's ochtends op de berichten van de vorige avond. Dus soms beetje mosterd na de maaltijd, maar ja.

Ik vind berichten als die van blacky vervelend, heel denigrerend, terwijl daar geen reden voor is.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:32

Als je dat soort berichten vervelend vind kan je beter een tem erop sturen dan het bericht wat je nu hier plaatst. Het is offtopic en kan voor nog meer reacties zorgen die dat zijn terwijl het doel juist is het een fijn lopend topic te houden toch! Zeker als het ondertussen weer wat verder is qua berichten.
Dus niet om kinderachtig te zijn maar wel hopend dat het topic fijn blijft lopen.
Ik doel hier niet alleen op jo uw berichtje trouwens. Maar ook ik had nu pas bijgelezen :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:40

Ik vind ze niet storend, ze zijn typerend voor de angst en hysterie die sommigen hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:50

Robijntjah schreef:
Mocht hij mensen besmet hebben in Limburg is daar nu geen houden aan, denk even aan carnaval.
Jeetje...

Ik denk ook dat de kans vrij groot is dat er al besmette mensen in Nederland rondlopen. Waarschijnlijk ook op andere plekken in Nederland, via mensen die in Oostenrijk en Italië zijn geweest, maar zo lang die mensen niet met hun kuchje naar de huisarts gaan horen we daar niks van.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:52

De betreffende persoon is vorige week nog in NL Limburg geweest. Mocht hij toen al besmet zijn dan kunnen we de komende dagen de eerste besmetttingen in NL verwachten. Helaas helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:53

germie schreef:
Ik vind ze niet storend, ze zijn typerend voor de angst en hysterie die sommigen hebben.

Het is toch geen angst en hysterie? Het is misschien voorzichtiger dan dat jij graag zou zien. Angst en hysterie vind ik zwaar overdreven...
We gaan er niet onderuit komen, Corona. Het is wachten totdat het in NL opduikt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:00

Ben niet zo bang voor de griep. Alleen voor de lockdown en de gevolgen van mijn inkomen als zzp-er....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:03

Mondy schreef:
Als je dat soort berichten vervelend vind kan je beter een tem erop sturen dan het bericht wat je nu hier plaatst. Het is offtopic en kan voor nog meer reacties zorgen die dat zijn terwijl het doel juist is het een fijn lopend topic te houden toch! Zeker als het ondertussen weer wat verder is qua berichten.
Dus niet om kinderachtig te zijn maar wel hopend dat het topic fijn blijft lopen.
Ik doel hier niet alleen op jo uw berichtje trouwens. Maar ook ik had nu pas bijgelezen :)

Je bericht lijkt mij wel duidelijk op de mijne gericht. Ik vind het bericht van blacky vervelend, maar niet tegen de regels, dus waarom temmen? Je temt toch niet op alles wat je vervelend vindt.

Als jij mijn bericht tegen de regels vindt (wat volgens mij niet zo is) kun je mij ook een pb sturen ipv hier te reageren.
Of je spreekt ( als mod?) iedereen aan in het topic ipv via pb, of niemand.

Nu hou ik erover op.

On topic: vermoedelijk in Brazilië nu eerste geval in Zuid Amerika lees ik bij de NOS.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:05

Die lockdown betekent opstand. Daar zie ik dan inderdaad tegenop. Je kunt geen onschuldige mensen opsluiten, je krijgt verharding en dat blijft ook daarna bestaan.

Maar goed, je kunt je wapenen tegen corona door je weerstand op te krikken. Ik ben al af en toe een winterzwemmer, maar het is dus ook echt gezond: https://www.ad.nl/dossier-magazine/deze ... ~ae82c495/
Misschien moeten mensen dit meer gaan doen indien ze het aankunnen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:06

Marie_Anne schreef:
Mondy schreef:

Reageer jij nu als mod of als bokker? Ik vind het een beetje kinderachtig om nu op mijn bericht te duiken. Ik ga vroeg naar bed en reageer dan vaak 's ochtends op de berichten van de vorige avond. Dus soms beetje mosterd na de maaltijd, maar ja.

Ik vind berichten als die van blacky vervelend, heel denigrerend, terwijl daar geen reden voor is.

En ik vind ongefundeerde reacties vervelend. Vooral omdat je dit soort reacties nooit over, bijv., influenza leest.

En verder is het maar net hoe je het leest. Want volgens mij zijn mijn eerste paar berichten grotendeels op ervaring en cijfers berust die gewoon via onderzoeken/RIVM terug te vinden zijn en val ik daar dus niemand mee aan. Ik zie dus niet in wat daar denigrerend aan is.

Mijn laatste reactie kan je verkeerd opvatten I guess, en die had misschien wat genuanceerder gekunt, maar ook dat is toch gewoon natuur? Ik ben beide grootouders verloren in zeer kort tijdsbestek. De ene al lange tijd ziek, de ander totaal onverwacht. Ik snap echt wel dat je die mensen niet kwijt wil, ik mis ze ook nog steeds, maar feit is wel dat het bij het leven hoort.
Feit is ook dat veel, voornamelijk, ouderen of andere mensen met een zwakke gezondheid overlijden aan influenza (die momenteel overigens voor 52% bestaat uit de stam waar we 10 jaar geleden zo'n wereldwijde paniek om hadden). En dit virus doet, voor zover bekend, qua mortaliteitcijfers niet veel anders aan dan een gemiddeld influenzaseizoen. Het enige vervelende is dat de R0 iets hoger ligt. Bij influenza uit mijn hoofd rond de 1,5 en bij dit coronavirus net boven de 2,0.
Moeten we ouderen dan maar inpakken in bubbeltjesplastic en opsluiten in huis? Want ook na een val, vooral waarbij men een heup breekt, ligt de mortaliteit binnen 1 jaar na opname vrij hoog.
Ouderdom komt met gebreken en een beetje realistisch kijken kan imo niet zoveel kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:15

Blacky94 schreef:
Marie_Anne schreef:

En ik vind ongefundeerde reacties vervelend. Vooral omdat je dit soort reacties nooit over, bijv., influenza leest.

En verder is het maar net hoe je het leest. Want volgens mij zijn mijn eerste paar berichten grotendeels op ervaring en cijfers berust die gewoon via onderzoeken/RIVM terug te vinden zijn en val ik daar dus niemand mee aan. Ik zie dus niet in wat daar denigrerend aan is.

Mijn laatste reactie kan je verkeerd opvatten I guess, en die had misschien wat genuanceerder gekunt, maar ook dat is toch gewoon natuur? Ik ben beide grootouders verloren in zeer kort tijdsbestek. De ene al lange tijd ziek, de ander totaal onverwacht. Ik snap echt wel dat je die mensen niet kwijt wil, ik mis ze ook nog steeds, maar feit is wel dat het bij het leven hoort.
Feit is ook dat veel, voornamelijk, ouderen of andere mensen met een zwakke gezondheid overlijden aan influenza (die momenteel overigens voor 52% bestaat uit de stam waar we 10 jaar geleden zo'n wereldwijde paniek om hadden). En dit virus doet, voor zover bekend, qua mortaliteitcijfers niet veel anders aan dan een gemiddeld influenzaseizoen. Het enige vervelende is dat de R0 iets hoger ligt. Bij influenza uit mijn hoofd rond de 1,5 en bij dit coronavirus net boven de 2,0.
Moeten we ouderen dan maar inpakken in bubbeltjesplastic en opsluiten in huis? Want ook na een val, vooral waarbij men een heup breekt, ligt de mortaliteit binnen 1 jaar na opname vrij hoog.
Ouderdom komt met gebreken en een beetje realistisch kijken kan imo niet zoveel kwaad.

Ik had het alleen over dat ene zinnetje.

Er zijn ook jonge mensen die bijvoorbeeld chemo krijgen en daardoor verzwakt zijn. Die heb ik zelf in mijn omgeving en die wil ik niet missen! Iedere dode is er toch gewoon een teveel? Bovendien wordt het veel sneller verspreid dan de griep heb ik begrepen dus er zullen toch meer mensen besmet worden en dus meer doden vallen. We weten nog niet of het zich beperkt tot de winter. We weten nog heel veel niet. En zoals safina al eerder opmerkte, het is én griep én dit virus hè, niet of.