Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 20:10

Vanmorgen bij de fysio geweest en ik heb goed nieuws! Als de behandeling van vandaag weer aanslaat en ik een stijgende lijn houd, mag ik aankomende dinsdag beginnen met wat core oefeningen. De afgelopen maanden alleen maar op bed gelegen (écht alleen op bed gelegen), dus ben erg blij met dit nieuws! Helaas staan mijn bekken wel scheef, maar de orthomanueel therapeut gaat me daarbij helpen. Ik hoop gauw weer m'n hardloopschoenen aan te trekken :)

BeFunny

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 08:47

Phoe dat is ook niet niks.
Ik zou zeggen doe rustig aan ;)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:08

Jeetje, dan heb je nog een flink en pittig traject voor de boeg gok ik zo. We duimen met je mee!

Ik ga bewuster op hartslag lopen nav sporttest. Gisteravond extensieve duurloop van 80min op een hartslag van 150. Tempo ligt dan wel op 6:20/km :7 verder heerlijk gelopen en losse beentjes.

14 oktober doe ik de halve van Meppel, zijn er toevallig nog bokkers die ‘m ook lopen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:11

Wat een verschil, als ik een harstslag van 150 wil halen, moet ik 5.15 per km lopen ongeveer.. maar dat hou ik maar een paar km vol.

Ik ga morgenochtend in het bos lopen met iemand. Ben benieuwd hoe het na mijn fysiobehandeling gaat. Gisteren een klein half uurtje gejogd, toen ging het redelijk.

Unique: fijn zulk goed nieuws!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:18

Mijn standaard duurtempo hartslag was 164..

Unique, wat heb/ had je? Heftig hoor!

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:47

Succes morgen Supervixen!

Het is een lang verhaal, maar in grote lijnen: ik kreeg eind feb een botvliesontsteking in beide scheenbenen. Na massage en dry needling leek het beter te gaan, dus langzaam aan weer opgebouwd. Het ging helaas niet, dus toen aan de shockwave. Na de shockwave is het alleen maar erger geworden, dus een maand gerust (geen school/werk/stal etc). Ook dit gaf geen resultaat. Naar de huisarts gegaan, foto's laten maken, maar kwam niets uit. Inmiddels vreselijke pijn in schenen, heupen en rug. Naar een andere fysio gegaan die is begonnen met massage. Ook naar een podotherapeut die mij zooltjes heeft aangemeten en mij ook behandelt. Na een maand of twee behandelen belandde ik in het ziekenhuis met een hevige urineweginfectie. Die is inmiddels over. Op het moment voelen mijn schenen een stuk beter en heb ik weer een dagelijks ritme. Rugpijn is zo goed als weg, net zoals de pijn in mijn heupen. Dank dank dank aan de fysio en podo daarvoor :* . Helaas nog wel een hevig opgezette lymfeklier (lies), waar een foto van gemaakt wordt komende week. En dus scheve bekken. Maar van waar ik vandaag kom voel ik me echt een stuk beter, ben ik veel vrolijker en kan ik weer normaal lopen/fietsen en naar stal. Vandaag voor het eerst zelfs weer de stal gemest! Ik hoop echt dat ik deze stijgende lijn zo ga vasthouden en dat ik volgende week samen met de fysio voor het eerst weer wat mag doen :D

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:05

benangelique schreef:
Mijn standaard duurtempo hartslag was 164..

Unique, wat heb/ had je? Heftig hoor!

Mijn hartslagzones zijn op basis van mn omslagpunt:

Hersteltraining <132
Extensieve duurtraining 132-151
Intensieve duurtraining 151-169
Interval >172

Hartslag in rust ligt rond de 55 en max hartslag is 200.

Ik trainde vrijwel altijd met een gemiddelde HF >165 maar daardoor zat ik altijd in dezelfde zone. Ben heel benieuwd wat het op gaat leveren als ik meer varieer in trainingen :).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:14

Plien, mijn hartslagzones lopen ongeveer gelijk met de jouwe, van mij paar slagjes lager (omslagpunt 170). Maximum 200 haal ik niet, zal eerder rond de 185 liggen.

Ik varieer ook veel in training (liep vroeger denk ik te extensief), en ik pluk er nu wel de vruchten van, zowel qua uithouding als snelheid.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:17

Plien waar ligt dan je omslagpunt? Ik vind het gat tussen je interval hartslag (en ik ga er van uit dat je omslagpunt dan om en nabij die 172 ligt) nogal groot met je maximale hartslag.
A.s donderdag heb ik weer een maximaal test. Maar dan op de fiets dus daar heb ik voor het hardlopen niet zoveel aan want zowel maximale hartslag als omslagpunt liggen bij mij bi het hardlopen veel hoger dan op de fiets.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:18

Morgen mijn eerste hardloopwedstrijd. Afgelopen week ben ik ziek geweest dus maar 1x kunnen lopen helaas |( (wat superslecht ging omdat ik dus ziek was)

Ben benieuwd. Meer dan mijn best kan ik niet doen...

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:20

benangelique schreef:
Net terug vd fysio. Niet goed. Hernia achtige klachten. Hij heeft wat ruimte in de rug proberen te maken maar durft verder niets te doen. Heeft brief naar sportarts geschreven en wil een MRI. Ook de slijmbeursontsteking zit er nog, dus hij wil ook dat daar dinsdag weer een spuit in gaat.
Wachttijd mri is ongeveer 2 weken dus valt nog mee. Dat afwachten en tot die tijd weer niks doen qua sport en ook niet qua behandeling

Jeetje jij hebt ook tegenslag op tegenslag. Hoop toch zo voor je dat je korte termijn eindelijk is al die blessure ellende achter je kan laten.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:20

Succes morgen iris.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:55

jaaaa eindelijk na zo lange tijd kan ik mijzelf melden *\o/*

Niet dat hardlopen weer DE sport wordt maar ik kan weer een beetje hardlopen. Zondag weer begonnen met 5 á 6 keer 1 minuut lopen en rust 1 minuut wandelen.
En vandaag weer 5 keer 3 minuten met 1 minuut rustig wandelen. Hoewel heup weer lijkt op te spelen denk ik dat het wel weer goed gaat komen. Met basketbal en zwemmen erbij moet twee keer in de week een half uur straks makkelijk gaan

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:49

Ann99 het begin is er!

Ik heb vanmorgen heerlijk door het bos gelopen. Bijna 11km. Ben benieuwd hoe mijn heup gaat voelen de rest van de dag.

Heb voor mijn verjaardag een supermooie medaillehanger gekregen. Vandaag al mijn medailles eraan gehangen. Heel blij mee!

Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:55

Wat een blessures weer allemaal bij iedereen, vooral BA vervelend weer zulk slecht nieuws terwijl je al zo lang stil zit.. Veel sterkte/beterschap iedereen :(:)

Mijn HR gaat echt van hot naar her en lijkt totaal geen logica in te zitten, waardoor ik ook niet meer zo goed weet wat ik aan moet. De ene week schiet m'n HR al richting de 170 als ik wat aan het joggen ben, terwijl ik de week erna bijv een tempo training loop op het tempo van mijn laatste 10K wedstrijd (5:15 min/km) met een HR van 172. :o? Mede hierdoor zit er de laatste twee weken ook over na te denken om te kijken of ik zo'n fitness/lactaat/... test te doen, voor wat meer duidelijkheid. Zou iemand mij er iets meer over kunnen vertellen over hoe dat ik z'n doen gaat, waar ik zoiets zou kunnen doen, en vnl wat voor prijskaartje er aan zit?

SV wat een toffe hanger! Je hebt 'm al aardig vol ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 16:14

Hij ís al vol. Tijd voor een nieuwe :') :D.

Wat vervelend dat je hartslag zo varieert. Zou zo'n test meer inzicht geven denk je?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 16:21

Ik hoop van wel, heb nu altijd maar het gevoel maar wat te doen omdat ik dus echt totaaal geen idee heb waar m'n omslagpunt zit. Soms zit ik rond de 175 al met zware benen en ademhaling, en van de week liep ik vrolijk m'n intervallen op 185 voor 2 min. Ik probeer die HR zo veel mogelijk los te laten en meer op m'n eigen lichaam te letten, maar het zou toch wel fijn zijn als ik weet hoe veel ik nou precies van m'n lijf vraag en wat er gebeurd bij verschillende soorten tempo's en trainingen. Ik hoop dan ook preciezer te kunnen trainen en meer vooruitgang te kunnen boeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:05

Leuk al die medailles zo aan een rek!
en wat een blesures allemaal hier!

Ik ben niet zo heel actief met posten op bokt, lees jullie verhalen ook steeds bij maar reageer niet vaak :o

Ik moet vrijdag ook naar de HA voor pijn aan mijn knie. Heb al een aantal weken een rare pijn in mijn knie. De ene keer is het er en de andere keer bijft het weer een dag weg. Met hardlopen heb ik er aan het begin van de warming up last van, maar na een halve km voel ik helemaal niks meer. De ene keer komt het na een dag terug en de andere dag blijft het weer 2 dagen weg.

Moet zeggen dat het hardlopen opzich echt lekker gaat. 4 maand geleden had ik nog de grootste moeite met 3km en moest ik op dit stukje 2 keer gaan wandelen. Gisteren voor het eerst 6 km aan een stuk kunnen lopen en ook nog eens met kleine heuveltjes erin. *\%/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:54

Hoop dat het niet al te erg is met je knie. Fijn als je weer zo'n stuk achter elkaar kan lopen hè!

Ik moet morgen weer naar de fysio. Behoorlijk last van mijn heup door het lopen van vandaag. Zal wel pijnlijk worden morgen :( .

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:44

Piekosj hier kun je alle info vinden. https://www.sportzorg.nl/sportkeuring-s ... he-keuring

En bij je eigen zorgverzekering kun je kijken wat er vergoed wordt. (was bij mij maar een fractie van de echte kosten).
Ik zit nu ook al maanden met zo'n wisselende hartslag maar bij mij ligt het puur aan een niet goed afgestelde pm. Als het goed is is dat nu deels opgelost en is het na donderdag helemaal opgelost.

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 21:44

Hallo hardlopende bokkers,
Een tijdje geleden was ik relatief actief in dit topic maar door terugkomende shinsplints even uitgeschakeld. Maar nu heb ik de motivatie verviervoudigd. Ondanks licht drukkend gevoel op mijn schenen besloten mijn eerste 10 km loop te doen. Het was niet makkelijk met flinke hoogteverschillen maar met een tijd van 52.51 min en een 16e plek van de ruim 120 dames ben ik echt superblij!
Nu wil ik me graag inschrijven voor een 2e loop. Hebben jullie aanraders voor toegankelijke 10km (of minder) lopen in noord-Nederland?
En tips voor het aanmeten van goede schoenen mbt shinsplints? Ik heb namelijk het idee dat ik daar ook wel wat verbetering uit kan halen. Nu loop ik op nike running schoenen (geen idee welk type) die ik ooit in de aanbieding heb gevonden...

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 22:17

Supervixen schreef:
Ann99 het begin is er!

Ik heb vanmorgen heerlijk door het bos gelopen. Bijna 11km. Ben benieuwd hoe mijn heup gaat voelen de rest van de dag.

Heb voor mijn verjaardag een supermooie medaillehanger gekregen. Vandaag al mijn medailles eraan gehangen. Heel blij mee!

[ [url=m/5zO5E0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat veel medailles supervixen!
Wat voor afstanden loop je?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 06:39

Femke_Nikita schreef:
Hallo hardlopende bokkers,
Een tijdje geleden was ik relatief actief in dit topic maar door terugkomende shinsplints even uitgeschakeld. Maar nu heb ik de motivatie verviervoudigd. Ondanks licht drukkend gevoel op mijn schenen besloten mijn eerste 10 km loop te doen. Het was niet makkelijk met flinke hoogteverschillen maar met een tijd van 52.51 min en een 16e plek van de ruim 120 dames ben ik echt superblij!
Nu wil ik me graag inschrijven voor een 2e loop. Hebben jullie aanraders voor toegankelijke 10km (of minder) lopen in noord-Nederland?
En tips voor het aanmeten van goede schoenen mbt shinsplints? Ik heb namelijk het idee dat ik daar ook wel wat verbetering uit kan halen. Nu loop ik op nike running schoenen (geen idee welk type) die ik ooit in de aanbieding heb gevonden...

Ik zou dan schoenen kiezen met een betere demping. Laat je anders eens voorlichten in een goede hardloopwinkel.
Super prestatie trouwens!

An99: volgend weekend de halve marathon, twee weken erna de spartan race 13 km obstacle run, dus de laatste tijd wat langere afstanden gelopen. Wedstrijden van 15/16 km.
Daarna wil ik weer wat korter, max 10 denk ik en mijn snelheid verbeteren, want ik ben niet zo snel op de 15km. Ook last van mijn heup en moet van de fysio eigenlijk rustiger aan doen.
Ik heb van alles gelopen, van 5km funruns, tot 15km trail, halve marathon, 10km wedstrijden, enz. Ik vind alles tot de 15km leuk.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 07:54

Femke ben e al die tijd dat je niet gelopen hebt wel oefeningen blijven doen ivm je blessure? En doe je die nu nog. Goede schoenen zin belangrijk maar er zijn geen schoenen die een specifieke blessure kunnen voorkomen of in jouw geval te genezen. Daarvoor moet je toch gericht de oorzaak aanpakken (en die is niet bij iedereen hetzelfde), de belastbaarheid verhogen dmv specifieke oefeningen (en omdat de oorzaak niet bij iedereen hetzelfde is zijn ook de oefeningen niet bij iedereen hetzelfde) en heel rustig de hardloop belasting opvoeren. Bij een dergelijke blessure wil het feit dat de pijn weg is niet zeggen dat de blessure over is. En daar gaan de meeste de mist me in. Die denken dat ze de blessure steeds terug krijgen maar feitelijk is die dan nooit over geweest.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:04

Benangelique wat onwijs balen dat het toch weer niet goed gaat :(

Unique voor jou gelukkig goed nieuws! Klinkt wel als een zware periode, succes met opbouwen!

Plien leuk nu inzicht in je hartslagzones hebt, ben idd benieuwd wat het je gaat opleveren.

Supervixen wat grappig! Mooie verzameling heb je :D

Femke_nikita op hardloopkalender kan je zoeken naar wedstrijden. En voor schoenen zou ik zeker naar een goede speciaalzaak gaan en niet zomaar wat kopen. Goede schoenen is sowieso al heel belangrijk maar al helemaal als je toch al met een blessure loopt (of hebt gelopen).

Ik heb me ingeschreven voor de marathon van Rotterdam :oo Moet nog even bijkomen van de shock haha. Ik ga samen met mijn zus, dus dat is wel fijn wat betreft de training. Al zal zij wel ongeveer een half uur eerder finishen dan ik dus de marathon zelf lopen we niet samen.
Vrijdag alvast maar weer eens 15km gelopen. Planning is om dit jaar nog ergens een halve te lopen en dan vanaf januari opbouwen voor de marathon. Vind het wel spannend!!