Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:10

Als ik m in de magnetron uitkook heb ik altijd maar n klein laagje water in het bijna afgesloten bakje dus ik denk niet dat t kwaad kan

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:35

Ik lees ook al ongeveer een jaar mee, ik wil dit nog steeds erg graag, nooit meer dat gedoe en gesjouw met maandverband zou ik echt heel fijn vinden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:04

Guinevere, kan volgens mij geen kwaad hoor.

Fennadev, wat houdt je tegen om het te proberen?

Ik heb ook een tijd aan het idee moeten wennen maar ben net als (bijna) iedereen in het topic erg blij er mee. Baal eigenlijk het meeste er van dat ik het niet eerder heb geweten, haha.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:21

Trui schreef:
Interressant! Ven zelf erg ongesteld en heb heeelll veel afscheiding en dat vind ik een tampon eng ivm TSS en ook niet bij elke outfit past een dikkere string waar ene inlegkruisje inpast. En is ook niet altijd fijn. Ik moet gewoon 24/7 een inlegkruisje in. Maar zit te twijfelen omdat ik pas 14 ben. Nu gebruik ik wel al de extra super tampons omdat ik het anders geen anderhalf uur volhou. Maar zo een cup...?

Hoevaak zou je dan nog moeten verschonen? Want ik kijk juist op tegen het vlak voor en na het rijden, heel de tijd op school verschonen...

Anderhalf uur met een super tampon is niet een normale menstruatie. Ik had dit vroeger ook zo erg en dacht dat dit normaal was.
Ik raad je aan om naar je huisarts te gaan. Eventueel samen met je moeder.

Een menstruatie cup is wel een uitkomst voor je. Dit vergt wel even geduld en oefenen.
Ben alleen bang dat je nog om uur of 2 aan het legen bent.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:29

Ik heb al besproken met de HA en zegt dat dat voor mijn leeftijd wel gewoon kan. Ben 14. Ik slik nu pil 0.2 want bij 0.3 wa sik vaak erg misselijk. Alleen hoor ik tot zondag te slikken maar bloed ik nu zo erg dat ik nu Mn stopweek maar inlas. Ik heb tussen deze strip en vorige strip geen stopweek gehad maar dat hoort te kunnen. Jammer, want heb dit weekend een feest. Maarja dat word dus weer terug maar de HA voor toch weer die zwaardere

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 23:15

Trui schreef:
Ik heb al besproken met de HA en zegt dat dat voor mijn leeftijd wel gewoon kan. Ben 14. Ik slik nu pil 0.2 want bij 0.3 wa sik vaak erg misselijk. Alleen hoor ik tot zondag te slikken maar bloed ik nu zo erg dat ik nu Mn stopweek maar inlas. Ik heb tussen deze strip en vorige strip geen stopweek gehad maar dat hoort te kunnen. Jammer, want heb dit weekend een feest. Maarja dat word dus weer terug maar de HA voor toch weer die zwaardere

Als ik jou was zou ik gewoon eens een cup proberen, ik dacht vroeger ook dat het heel extreem was maar dat viel achteraf gezien wel mee. Ik wissel ‘m enkel ‘s morgens en ‘s avonds. Wat houd je echt concreet tegen om het te proberen?

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:14

Zo’n groot ding ik ja vagi stoppen. Dat houd me tegen :’)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:25

Groot... hm valt best mee!
Als je hem vouwt is hij denk net zo groot als zo'n super tampon.

En daarnaast je voelt hem bijna niet zitten en een tampon wel.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:29

Maar uitgeklapt is ie toch wel groot?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:32

Maar een tampon is vergelijkbaar haha. Je voelt hem niet zitten trouwens dus qua grootte... daar merk je niks van.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:22

Trui, uit je verhaal kan ik niet opmaken of je ook veel last hebt van andere klachten zoals kramp. Zoja dan kan dat nog een extra reden zijn om de cup een kans te geven. Het is hier in het topic al een paar keer voorbij gekomen, veel dames hebben minder pijn dan bij het gebruik van tampons. Hoe dat kan is (mij) onduidelijk, maar vermoedelijk heeft het ermee te maken dat tampons de vagina meer verstoren waardoor het hele zooitje wat ontregeld raakt.

Als je het spannend vind om een cup in te brengen, kies dan voor een kleine, zachte, om er aan te wennen. Glijmiddel kan ook helpen. Ik gebruikte zelf altijd de kleinere maatjes tampons -ooit wel super geprobeerd maar dat wilde niet goed passen- en een cup was geen enkel probleem (na wat oefenen). Ik denk dat het voor jou nog wel eens mee zou kunnen vallen :)

Je zegt ook dat je veel last van afscheiding hebt en inlegkruisjes gebruikt. Heb je al eens gedacht aan wasbare inlegkruisjes? Die zijn gewoon van stof (meestal katoen) waardoor het beter ademt, en prettiger aanvoelt dan wegwerp. Het gaat minder broeien en je vagina blijft beter in balans. Mijn ervaring is dat je die ook minder vaak hoeft te verschonen en dat het allemaal wat frisser ruikt (ok, neutraler). Online zijn ze goed verkrijgbaar. In verschillende vormen en maten trouwens, dus vast ook passend bij jouw ondergoed.

Hoop dat je iets hebt aan dit topic!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:33

@Marlies voornamelijk het feit dat ik nog thuis woon en mijn moeder erop tegen is. Ik heb overigens ook veel last van afscheiding buiten mijn menstruatie om, maar ik dacht dat dit gewoon normaal is eigenlijk. En ik verga de eerste dag altijd van de pijn en soms is het extreem pijnlijk om mijn tampon er weer uit te krijgen. Ik ga zo cutecotton eens advies vragen over welke cup er bij me past of doen ze niet meer aan advies? Er staat alleen een telefoonnummer bij en daar heb ik echt geen belang bij om erover te bellen..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:45

Nu,ik moet eerlijk zeggen,als mijn cup met de post aankwam(organicup maat 2),dacht ik ook van 'jeetje,zo'n ding,hoe krijg je dat er makkelijk in zonder het constant te voelen???',
Maar gebruik hem ondertussen al meer dan 2 jaar en heel tevreden mee.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:55

@Fennadev, ik heb met ze gemaild destijds voor advies. Had ook geen behoefte aan telefonisch contact.
Bij hulp nodig staat een dingetje wat je daarvoor aan kan klikken, even voor je gekeken: mailadres is: vragen@cutecotton.nl

Jammer dat je moeder er op tegen is. Snap dat het op jouw leeftijd dan een lastige beslissing wordt.

Afscheiding tussendoor is vrij normaal, herken dat wel als je nog jong bent, net als de overige klachten.
Ik heb de eerste jaren elke maand moeten overgeven de eerste dag. Gelukkig wordt ook dat beter als je ouder wordt.

Haha Tengeltje11, idem hier! En dan ben ik met mijn 35+ toch wel heel wat gewend :P

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 12:26

Ik heb met tampons veel meer moeite dan met de cups. Het zijn maar stroeve dingen die dan ook nog een beetje plakken aan de zijkanten. En dan gebruikte ik mini en normaal op zware dagen. De cup glijdt veel makkelijker naar binnen, en eenmaal uitgeklapt vormt hij zo goed met je lichaam mee dat ik hem niet voel. Ook eruit is veel makkelijker als het eenmaal doorhebt. Ik vond dat echt een hel met volgezogen tampons. Maar de cup vormt bij weerstand gewoon mee dus als je eenmaal doorhebt hoe je hem het beste vast pakt om het vacuum te verbreken gaat het echt heel makkelijk.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 12:42

Ik heb advies gekregen en het wordt of de Organicup A(maar die gaat waarschijnlijk te groot zijn) of de lunette(mij persoonlijk nog te duur om even uit te proberen) of de meLuna classic S, maar die is verkrijgbaar met knopje, steeltje of zonder, wat zit eigenlijk het beste?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 12:43

Ik heb hem gisteren aan mijn Roemeense collega geïntroduceerd, denk dat ze voor zichzelf gaat beginnen..... :')

Ze vond het echt een uitvinding _O-

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 12:51

Fennadev schreef:
Ik heb advies gekregen en het wordt of de Organicup A(maar die gaat waarschijnlijk te groot zijn) of de lunette(mij persoonlijk nog te duur om even uit te proberen) of de meLuna classic S, maar die is verkrijgbaar met knopje, steeltje of zonder, wat zit eigenlijk het beste?

Ik heb met een knopje, zonder zou ik sowieso niet doen, ik vind het knopje wel fijn gezien ik hem soms nog iets naar beneden moet trekken.. Steeltje niet gedaan omdat ik bang was dat deze teveel zou gaan uitsteken en ik dan weer ga twijfelen hoe veel ik eraf moest knippen.. :') Uiteindelijk maakt dat niet zoveel uit denk ik..

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 12:57

Ik heb verder bijna nooit last van krampen

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:10

J0anieke schreef:
Fennadev schreef:

Ik heb met een knopje, zonder zou ik sowieso niet doen, ik vind het knopje wel fijn gezien ik hem soms nog iets naar beneden moet trekken.. Steeltje niet gedaan omdat ik bang was dat deze teveel zou gaan uitsteken en ik dan weer ga twijfelen hoe veel ik eraf moest knippen.. :') Uiteindelijk maakt dat niet zoveel uit denk ik..

Ik heb ook gekozen voor een knopje, maar na een paar maanden afgeknipt. Had het niet nodig en voelde hem soms onprettig zitten (op de fiets bijvoorbeeld). Wat jij het fijnst vindt hangt af van hoe hoog je cup komt te zitten. Op youtube staan wel filmpjes met tips hoe je kunt meten hoe hoog je bmm is en welk type je dan het best kunt kiezen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:19

voor wie wil proberen en niet weet of het haar ding wordt,kijk eens op aliexpress.
daar vind je hopen cups in alle maten,vormen,kleuren,.... voor 1-2 us dollar,gratis verstuurd.
als het bevalt en je vertrouwd die cup niet,kan je daarna nog steeds zoeken achter eentje die bv even groot,breed,lang,.... is.
maar dat valt van niet hoog(al ben ik eigenlijk zo goed als zeker dat alle 'bekende' cups,ook gewoon in china ed gemaakt worden,alleen een merknaampje erop en de prijs x10)

https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... strual+cup

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:47

tengeltje11 schreef:
voor wie wil proberen en niet weet of het haar ding wordt,kijk eens op aliexpress.
daar vind je hopen cups in alle maten,vormen,kleuren,.... voor 1-2 us dollar,gratis verstuurd.
als het bevalt en je vertrouwd die cup niet,kan je daarna nog steeds zoeken achter eentje die bv even groot,breed,lang,.... is.
maar dat valt van niet hoog(al ben ik eigenlijk zo goed als zeker dat alle 'bekende' cups,ook gewoon in china ed gemaakt worden,alleen een merknaampje erop en de prijs x10)

https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... strual+cup

Ik zou dit dus niet vertrouwen heel eerlijk gezegd...

Edit: de tweede die je deelt al helemaal, tamponziekte kan je ook krijgen bij gebruik van een menstruatiecup. Mooie broedplek voor bacteriën bij dat dopje..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:53

Volgens mij was hier iemand ook heel content met zijn aliexpress cup?

Hier mijn organicup ook gekocht voor enkele euro's,heb er 1 gekocht,3 toegestuurd gekregen,vanuit China ook....(dus terugsturen omdat ik 3x gekregen had,was geen echte optie)

Ik zou er geen graten in zien als ik nu op zoek was en niet wist wat of welke maat.

(bv de wasbare luiers voor de kids ook 10 keer zo goedkoop in China gekocht dan hier pokkenduur.nummertje 3 gaat nog steeds zonder problemen dezelfde luiers kunnen gebruiken,want nog niets aan)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:56

Ik koop liever producten waarvan ik weet dat ze betrouwbaar zijn. Uiteindelijk is het voor je eigen lichaam, zeker met zulke producten. Iedereen moet ook zelf weten welke producten je gebruikt en of je die vertrouwd. :) In mijn ervaring (en zeker met aliexpress en eBay) is goedkoop vaker duurkoop..