Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:47

Heb mij bij de oudste 3.5 jaar geleden al laten inenten, ook mijn vriend. K zag er toen al veel nut van in.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:22

Ik had er bij mijn oudste nooit over gehoord dat t kon en dat t handig is :=

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:35

Ik ga me ook even mengen in deze discussie (naja niet echt mengen) naar ben wel benieuwd hoe jullie aankijken tegen de HPV enting?

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:38

Hier in 2017 dus wel besloten om ons dochtertje te laten enten.
De ziektes komen inderdaad niet meer / veel voor. Maar.... als iedereen denkt dat het niet meer voor komt dan is er wel een grote kans dat de ziektes weer veel meer in nederland gaan voor komen.

Dat is mijn reden om toch wel te gaan enten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:40

Veraaaaah schreef:
Ik ga me ook even mengen in deze discussie (naja niet echt mengen) naar ben wel benieuwd hoe jullie aankijken tegen de HPV enting?

Dat vind ik een ander verhaal. Dit virus is alleen overdraagbaar via seksueel contact, dus als je die weigert heeft het geen gevolgen voor anderen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:47

pmarena schreef:
Bizzybijtje: over de leeftijden dat mensen minder oud werden voordat er gevaccineerd werd, dat werd niet door mij ingebracht. Ik plaatste er alleen maar een reactie op :)

Dat de mensen die er nu nog zijn, gevaccineerd zijn of de ziekte niet gekregen hebben.....sorry maar dat vind ik een vrij onnozele opmerking eigenlijk. In de echt oudere mensen hun kindertijd waren er nog geeneens vaccinaties tegen alle zaken waartegen kindjes nu prikken krijgen, dus die optie valt al af :)

Kinderen kregen gewoon de ziektes, vinkten het af, en gingen weer door. Uiteraard waren er kinderen die het niet (zichtbaar kregen). En natuurlijk gingen er kinderen dood. Als je aan het water woonde dan verzopen er zo 2 van het hele spul. Of ze kregen inderdaad een ziekte die tegenwoordig veel beter te voorkomen en behandelen is (o.a. hygiëne en geen oorlogsomstandigheden enzo) en waarbij ze dan ook nog de pech hadden dat ze een hevige variant kregen waar ze op dat moment niet goed tegen opgewassen waren. Natuurlijk kwam dat ook voor :)

Maar de vaccinaties krijgen mijns inziens veels te veel eer. Van wat ik zo hoor waren mensen vroeger eigenlijk niet echt angstiger voor mazelen dan we nu (nog...) zijn voor waterpokken. Het was vervelend, kon soms wat ernstiger verlopen, bij echte pech kon je er ook dood aan gaan, maar over het algemeen was het een kwestie van even uitzieken en dan had je het maar gehad.

Weet je waar ze vroeger echt bang voor waren? Roodvonk! Gek genoeg is dat tegenwoordig helemaal zonder inmenging van vaccinaties een vrij milde ziekte geworden :) Het zou zomaar kunnen dat we onszelf van de regen in de drup geholpen hebben door de andere ziektes niet een zelfde verloop te laten hebben....

Vaccinatie-liefhebbers zeggen altijd wel graag dat er ontzettend veel levens gered zijn door de prikken, maar dat blijft natuurlijk natte vinger werk want niemand weet wat er nu daadwerkelijk gebeurd zou zijn als we de hoeveelheid vaccins in de jaren '80 niet op waren gaan voeren maar het gewoon lekker daarbij gelaten hadden :)

De mazelen en de bof en rode hond werden als gewone kinderziekten beschouwd, maar ja, dat kwam ook doordat er domweg geen vaccin tegen bestond. En het scheelde dat die ziektes in eerste instantie niet zo rampzalig verliepen als difterie, kinkhoest, polio en tetanus.

Maar wetenschappers viel het op dat kinderen die bepaalde ziektes doormaakten, daarna sneller andere ziektes opliepen, soms doordat de weerstand door de eerste ziekte al verminderd was (kon soms wel een jaar lang duren) zodat de volgende ziekte een kans kreeg, maar ook waren er gevaarlijk complicaties bekend bij mazelen zoals longontsteking en hersenontsteking.
De bof moet je ook niet onderschatten: die kan een man onvruchtbaar maken, en rode hond kan een ongeboren baby beschadigen, zoals bij prinses Christina het geval was , zij werd slechtziend doordat haar moeder rode hond kreeg tijdens de zwangerschap.

En dat is reden geweest om rode hond in het vaccinatieprogramma op te nemen, want het overkwam natuurlijk niet alleen prinses Christina.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 03:55

Gelukkig hebben we tegenwoordig een enorme reeks autoimmuunziektes waar je verlamd van raakt, aan dood gaat wanneer je niet onmiddellijke medische levenslange behandelingen krijgt en die enorm pijnlijk en levensbeperkend zijn.
Gelukkig vraagt ook niemand zich af hoe het komt dat het aantal patiënten hiervan blijft toenemen, laat staan dat men de oorzaken ervan exact weet.
Zolang er geen vaccin tegen is hoef je je er niet druk over te maken, toch?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:09

Wellicht waren die er altijd al en werd het eerder gewoon niet herkend en erkend. Laat staan dat er een behandeling voor was. Je ging gewoon dood.
Dat gebeurde toen vaker. Je kreeg ‘een ziekte’ en ging dood.
Of iemand was gewoon ‘ziekelijk’ aangelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:57

Van bijvoorbeeld diabetes is aangetoond dat het explosief toeneemt, heel toevallig sinds het vaccineren explosief is toegenomen.
Maar correlatie is geen causatie, tenzij het om de afname van het aantal ziektes gaat waar tegen gevaccineerd wordt.. dan is correlatie ineens wel causatie en is men blind voor de voorafgaande afname die allang trendmatig zichtbaar was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:03

Anoniem schreef:
Van bijvoorbeeld diabetes is aangetoond dat het explosief toeneemt, heel toevallig sinds het vaccineren explosief is toegenomen.
Maar correlatie is geen causatie, tenzij het om de afname van het aantal ziektes gaat waar tegen gevaccineerd wordt.. dan is correlatie ineens wel causatie en is men blind voor de voorafgaande afname die allang trendmatig zichtbaar was.

Maar je weet ook dat er sinds het vaccineren steeds meer fastfood wordt gekocht en er gewoonweg steeds vaker buitengewoon ongezond wordt gegeten?

Statistiek is iets gevaarlijks. Je kan dingen met elkaar vergelijken die niets met elkaar te maken hebben, omdat ze toevallig hetzelfde correleren.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:50

Het lastige is inderdaad dat als je wilt aantonen dan zaken met elkaar in verband staan dat je maar 1 variabele moet veranderen per keer. Dat is met vaccinatie niet te doen (en vooral niet met het aantonen de jaren terug) Er zijn zo veel variabelen veranderd dat het niet aan te tonen is dat bepaalde moderne ziektes door vaccinaties komen. Misschien wel door straling, fijnstof, "kunstmatige" en onnodige ingrediënten in kant en klaar voedsel, het algemeen ouder worden of genetische mutaties van ons lichaam.

Als je kind even als voorbeeld (geen idee of het echt gebeurd is) direct na een vaccinatie in shock gaat, dan is het aantoonbaar gevolg ervan. Als het in het jaar erna een allergie ontwikkeld is dat al weer lastiger aan te tonen.

Ik noem mezelf een kritische Vacc-er. Mijn kinderen zijn wel gevaccineerd, maar wel elk pas aan het eind van de termijn en alleen de "standaard". Met alle andere -> als het (over het algemeen) niet dodelijk is hoeft er ook niet tegen gevaccineerd te worden.

Geen griepprik en waterpokken zal ik ook niet snel doen.

Over de Filipijnen, het is heel ernstig al die doden. Maar komt dat door alle niet-gevaccineerden? Of ook door leefomstandigheden, medische voorzieningen, voedselvoorzieningen, misschien zelfs tradities of gewoontes? En ja, misschien had de ziekte minder snel zich ontwikkeld als er meer mensen gevaccineerd waren, maar het één hangt niet direct samen met de ander.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:51

Resistance schreef:
Statistiek is iets gevaarlijks. Je kan dingen met elkaar vergelijken die niets met elkaar te maken hebben, omdat ze toevallig hetzelfde correleren.

http://www.tylervigen.com/spurious-correlations
Ik moest meteen hier aan denken :D :+

Ik ga me niet verder mengen in de discussie omdat ik gemerkt heb dat het een nutteloze discussie is. Ik ben voorstander van vaccineren en heb van niemand een onderbouwd argument gezien waarom ik hierover zou kunnen gaan twijfelen. Gelukkig geen kids dus hoef ik de keus niet te maken voor de kinderen maar alles (poezen, paarden, honden, e.d.) worden bij ons geënt tot het tegendeel is bewezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:00

brighteyes85 schreef:
Resistance schreef:

http://www.tylervigen.com/spurious-correlations
Ik moest meteen hier aan denken :D :+

Ik ga me niet verder mengen in de discussie omdat ik gemerkt heb dat het een nutteloze discussie is. Ik ben voorstander van vaccineren en heb van niemand een onderbouwd argument gezien waarom ik hierover zou kunnen gaan twijfelen. Gelukkig geen kids dus hoef ik de keus niet te maken voor de kinderen maar alles (poezen, paarden, honden, e.d.) worden bij ons geënt tot het tegendeel is bewezen.

Hahahahaha dat bedoel ik dus, die link. :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:02

Riddershow schreef:
Het lastige is inderdaad dat als je wilt aantonen dan zaken met elkaar in verband staan dat je maar 1 variabele moet veranderen per keer. Dat is met vaccinatie niet te doen (en vooral niet met het aantonen de jaren terug) Er zijn zo veel variabelen veranderd dat het niet aan te tonen is dat bepaalde moderne ziektes door vaccinaties komen. Misschien wel door straling, fijnstof, "kunstmatige" en onnodige ingrediënten in kant en klaar voedsel, het algemeen ouder worden of genetische mutaties van ons lichaam.

Als je kind even als voorbeeld (geen idee of het echt gebeurd is) direct na een vaccinatie in shock gaat, dan is het aantoonbaar gevolg ervan. Als het in het jaar erna een allergie ontwikkeld is dat al weer lastiger aan te tonen.

Ik noem mezelf een kritische Vacc-er. Mijn kinderen zijn wel gevaccineerd, maar wel elk pas aan het eind van de termijn en alleen de "standaard". Met alle andere -> als het (over het algemeen) niet dodelijk is hoeft er ook niet tegen gevaccineerd te worden.

Over de Filipijnen, het is heel ernstig al die doden. Maar komt dat door alle niet-gevaccineerden? Of ook door leefomstandigheden, medische voorzieningen, voedselvoorzieningen, misschien zelfs tradities of gewoontes? En ja, misschien had de ziekte minder snel zich ontwikkeld als er meer mensen gevaccineerd waren, maar het één hangt niet direct samen met de ander.

Het komt op de Filipijnen echt door minder entingen, daar is het niet verplicht en veel mensen laten het dus niet doen en die groep is de laatste jaren veel groter geworden. En dit is nog maar één district, Luzon en op de totale Filipijnen zal het nog veel meer voorkomen. Toevallig woont daar een kennis en dit gebied is geen rimboe achtig achtergesteld gebied maar een zeer goed ontwikkeld gedeelte van het land. Met uni's, hygiëne, toiletten, douches en normale huizen. En uitstekende toegang tot de gezondheidszorg . Echter, daar moet je alles zelf betalen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:23

Anoniem schreef:

Uhm... heel toevallig toen overgewicht toe nam bedoel je? Want ja, het type diabeet dat jij bedoelt dat zo toegenomen is is type 2.. 80% heeft overgewicht.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 07-02-19 17:28, in het totaal 2 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:26

Riddershow schreef:

Maar jou kind komt toch helemaal niet in aanmerking voor de griepvacc? Wat als je kind een verlaagd immuunsysteem zou hebben door kanker, en de arts jullie aanraden een GV te nemen, zou je het dan wel doen?
Want ook wij nemen alleen de noodzakelijke (volgens het vaccinatieprogramma).
Dus wat bedoel je dan precies?
(overigens is dit niet zo hard bedoeld als dat het misschien overkomt hoor!)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:38

Anoniem schreef:

Maar dat gaat over diabetes type 2, wat voor een groot deel een welvaartsziekte is geworden. Oorzaak van de explosieve toename is vooral een ongezonde leefstijl, met name het eetpatroon. Dus het is inderdaad heel toevallig dat dit samen valt met de verhoogde vaccinatiegraad.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:44

IMJ schreef:
Riddershow schreef:

Maar jou kind komt toch helemaal niet in aanmerking voor de griepvacc? Wat als je kind een verlaagd immuunsysteem zou hebben door kanker, en de arts jullie aanraden een GV te nemen, zou je het dan wel doen?
Want ook wij nemen alleen de noodzakelijke (volgens het vaccinatieprogramma).
Dus wat bedoel je dan precies?
(overigens is dit niet zo hard bedoeld als dat het misschien overkomt hoor!)

Je komt best snel in aanmerking voor de griepprik. Als je het afgelopen jaar bij de ha bent geweest met bronchitis of iets anders longgerelateerd krijg je al een uitnodiging.
Mijn kind kreeg daardoor ook een uitnodiging, maar toen ik vroeg waarom zei de assistente dat dat ws was omdat hij driekwart jaar geleden bij de ha is geweest met bronchitis en dat het systeem je er dan uithaalt. Maar het werd toen door de ha niet geadviseerd hem wel te nemen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:47

Klopt, blijkbaar is er niet helemaal goed gefilterd daar. Systemen kijken naar gebruik van bepaalde medicijnen. Vaak, na voorschrijven salbutamol, krijg je een vinkje GV, de arts kan dit filteren maar dat is natuurlijk een hoop werk.

Weten jullie dat polio heel toevallig afnam toen er gevaccineerd werd?? heel toevallig hoor! :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:52

Hij had niet eens medicatie gekregen :')
M’n man kreeg ook een uitnodiging, die had eens voor hooikoorts een luchtwegverwijder gekregen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:52

Dan is het op code gesorteerd, anyway, zo zie je dat handmatig werk blijft bestaan! :D

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:30

Ik zal hem volgend jaar ook wel krijgen ( als ik er dan nog ben) maar no way dat ik m ga nemen :( ben nooit ziek.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:34

quera schreef:
Ik zal hem volgend jaar ook wel krijgen ( als ik er dan nog ben) maar no way dat ik m ga nemen :( ben nooit ziek.

En heb je een keer wat... :(:)

Ik krijg de uitnodiging altijd maar vaak ben ik dan op vekansie en dan vergeet ik het weer :')

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:43

MarcoBorsato schreef:
quera schreef:

En heb je een keer wat... :(:)

Ik krijg de uitnodiging altijd maar vaak ben ik dan op vekansie en dan vergeet ik het weer :')

Dan ga ik hardstikke dood :') ( sorry zelfspot )

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:51

Ja.. sterker nog, jij kan m nu nog halen wrs!
Maar baas in eigen buik natuurlijk!