In week tijd van gezond naar ernstig ziek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thorn2006

Re: In week tijd van gezond naar ernstig ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:06

Fijn dat je er op uit bent geweest.
En goed te lezen dat het je toch wel goed doet.

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:09

Hier ook even een stille meelezer. Wil je enorm veel sterkte toewensen en vindt het echt heel knap hoe positief je blijft denken en niet bij de pakken neer gaat zitten.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:22

LiVetime schreef:
Ja precies.. Maar hier thuis BEN ik ook ziek. Ben bij mijn ouders die me behandelen als een ziek persoon. Logisch hoor, maar hele dag in zo'n sfeer zitten is niet erg fijn voor mij. Voor niemand niet, denk ik.
Het beurt mij iig niet op om hele dag op de bank te zitten wachten op bezoek die zegt hoe erg ze het vinden voor mij. Heb echt de wereld hier buiten nodig waar ik even niet ziek ben.

Dat is ook precies hoe ik me voelde door wat ik mee heb gemaakt. (waar we het in de PB's over hebben gehad). Je moet gewoon echt doen waar JIJ zin in hebt en niet bij voorbaat bang zijn dat je je niet goed genoeg voelt. Als je graag wil moet je gewoon gaan! En dat doe je ook en je merkt zelf op zulke momenten dat je het aan kan! En dat geeft alleen maar meer zelfvertrouwen volgens mij!

Je doet het super!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:56

Fijn dat je er weer even zelfstandig op uit hebt kunnen gaan.
Herkenbaar hoor, die behoefte om even 'gewoon' te doen en je niet de patiënt te voelen. Maak je niet te druk om het risico dat je een griepje of verkoudheidje op zou kunnen lopen. Natuurlijk kan dat gebeuren, maar dat houd je toch niet tegen door binnen te gaan zitten, integendeel zelfs.
Ik ben elke winter wel 1 of meerdere keren verkouden, maar in het jaar dat ik chemo's heb gehad ben ik nu juist niet 1 keer verkouden geweest. Denk dat ik zo chemisch was dat zelfs de virussen me niet meer moesten. ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 02:56

Lees dit topic nu pas. Wat ontzettend KL.te voor je. Ik weet niet of je me nummer nog hebt maar als ik iets voor je kan doen bel of pb je maar.

Heel veel sterkte

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:44

Hier nog een meelezer die even onder een steen vandaan komt. Ik heb bewondering voor hoe je het aanpakt. Respect!
Knap dat je probeert zo zelfstandig mogelijk er op uit te gaan. Gewoon doen als je denkt dat je het kunt. Ik kan me zo goed voorstellen dat de thuisomgeving waar je als zieke behandeld wordt je erg gaat benauwen. Al ga je dan lekker even een ommetje maken, even uitwaaien, dat kan al zoveel goed doen. Als je goed luistert naar je lichaam en daar naar handelt is er niks mis met wat je doet.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:45

NWDynamite schreef:
LiVetime schreef:
Ja precies.. Maar hier thuis BEN ik ook ziek. Ben bij mijn ouders die me behandelen als een ziek persoon. Logisch hoor, maar hele dag in zo'n sfeer zitten is niet erg fijn voor mij. Voor niemand niet, denk ik.
Het beurt mij iig niet op om hele dag op de bank te zitten wachten op bezoek die zegt hoe erg ze het vinden voor mij. Heb echt de wereld hier buiten nodig waar ik even niet ziek ben.

Dat is ook precies hoe ik me voelde door wat ik mee heb gemaakt. (waar we het in de PB's over hebben gehad). Je moet gewoon echt doen waar JIJ zin in hebt en niet bij voorbaat bang zijn dat je je niet goed genoeg voelt. Als je graag wil moet je gewoon gaan! En dat doe je ook en je merkt zelf op zulke momenten dat je het aan kan! En dat geeft alleen maar meer zelfvertrouwen volgens mij!

Je doet het super!

Ik denk dat je aan deze raad en begrip van een ervaringsdeskundige massa's steun hebt +:)+
Het is trouwens ook voor je achterban (wij dus) interessant om weten waarmee we jou een pleziertje doen. Dus bvb. niet steeds vragen over je behandeling of weet ik veel wat, ..., gewoon zeggen dan hé.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:00

Goede opmerking Rea. Ik vind dat vaak ook moeilijk om in te schatten. Soms willen mensen dat er juist wel steeds naar gevraagd wordt (en nemen het je zeer kwalijk als je het niet doet) en soms willen mensen zo normaal mogelijk benaderd worden en niet als ziek persoon.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:17

je doet het goed meid! Het is aftasten waar je grenzen liggen,maar ik denk dat je lichaam dat je vanzelf duidelijk gaat maken!
Het leven stopt niet omdat je ziek bent,het wordt wel minder simpel :(:)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 12:45

Ik vind het juist fijn dat iedereen hier steeds vraagt hoe het met me gaat.
Dat is wel het voordeel van Bokt. Als ik doorlopend mensen aan de deur zou krijgen die me ernstig aan zouden kijken en ik steeds weer opnieuw mijn verhaal moest doen, dan zou ik agressief worden.
Maar hier kan ik gewoon in 1x mijn verhaal doen en kan reageren wanneer ik kan/wil.
Vind de belangstelling hier echt heel fijn :)
En scheelt ook dat er hier zoveel mensen reageren die een soortgelijk iets hebben mee gemaakt!

Ik ervaar juist dat mijn leven veel simpeler is geworden, hoe stom dat ook klinkt.
Ik hoef me alleen maar druk te maken over mijn eigen leven. En wanneer ik me niet druk maak hoef ik niks anders dan te genieten van wat ik nog kan. Mijn enige doel voor het komende jaar is beter worden.
Natuurlijk heb ik de hele dag door momenten dat ik in de paniek schiet.
Ben bang om m'n haar te wassen/kammen.. om te douchen.. Vind het moeilijk om te zien hoe mijn lijf reageert op de chemo.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:04

Kom ook even uit de meeleeshoek, onvoorstelbaar wat je te horen kreeg, dat zet alles op zijn kop, zekerheden zijn ineens geen zekerheden meer. Je zegt dat je leven simpeler is omdat je nu vooral 1 doel hebt. Dat is denk ik alleen maar goed, je moet nu focus houden, en alles richten op beter worden. Jij hebt daar nu alle energie voor nodig. Kan me heel goed voorstellen dat het voor jou niet echt prettig is om ineens in de permanente rol van patient te zitten, en keer op keer te horen hoe erg het voor je is. En dan telkens je verhaal moeten vertellen..nee dat is niet echt fijn. Misschien dat toch aangeven hoe dat voor jou is als mensen telkens als ''zieke'' aanspreken dat dat voor jou niet echt helpend is. Voor de rest wil ik aangeven dat ik buitengeoon veel respect heb voor je, en hou die vechtlust vast..je kunt dit verslaan..zeker weten!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:47

Wel dan, hoe gaat het met je ? :D

En je moet dan niet te beroerd zijn om gewoon vlakaf 'slecht' te zeggen, als dat het geval is hé. Hier moet je je niet sterk houden als je je niet sterk voelt.

Dit gezegd zijnde, vind ik wel dat je sterk bent, je lijkt mij niet in een hoekje te gaan zitten huilen - waar op zich ook niets mis mee zou zijn, want het is wel eventjes iets anders dan een snotvalling, wat jij op je boterham hebt gekregen.

Slim doel, beter worden. :j En paniekaanvallen lijken mij wel logisch, aaitje daarvoor.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:06

Ik vind dat je het instinctief super aanpakt. Het is gebleken dat als je tijdens chemotherapie je conditie goed op peil houdt, de kans op vermoeidheidsproblemen na de behandelingen een stuk kleiner is. Goed voor het koppie ook om het zo te doen. Ik heb mateloos respect voor je!

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:45

Ik kruip weer even uit mijn meeleeshoekje :)

Ik heb alleen maar respect voor je!

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:54

Veel plezier met je paard vandaag!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:59

He verdorie, zo een topic maakt me toch zo verdrietig... Ik wens je alle kracht van de wereld toe, ik hoop dat je veel mensen om je heen hebt die je onvoorwaardelijk ondersteunen in alles. Zet hem op meid!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:08

Jeetje wat heftig meid!! Ik wens je veel sterkte toe voor jou en je naasten.

Ik vind het erg voor je dat je geen eigen kinderen kunt krijgen, dat je nu zo snel moest beslissen, maar ik denk wel de juiste met zo'n tumor!

Momenteel ligt mijn moeder met NPS in het ziekenhuis, veroorzaakt door een zeer agressieve longtumor, maar 2 cm groot. Ze heeft spasmen (leest:gaat gestrekt), en ze hebben haar laten vallen in de douche in het ziekenhuis: 2 geplette ruggenwervels, kan niet meer lopen en incontinent. Het zat volgens de artsen tussen de oren!! Nu eindelijk (8 weken later) een behandelplan. Bestralen, rug maken, leren lopen en dan nog eens Chemo. Hopelijk dat ze hersteld, ze zijn hoopvol maar weinig over bekend. Maar 15 mensen met NPS vorig jaar, waarvan 3 uitzonderlijk zoals mij moeder, en daar is mijn moeder weer de uitzonderlijkste van.
Ik hoor het nu zoveel om mij heen, wordt er bang van...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:18

Waar staat NPS voor?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:13

TS kan geloven dat je angstig bent om je haar te kammen en te douchen.
Mijn mama heeft het afgeschoren toen ze haar haar begon te verliezen,en ik snapte het best,want die angst en frustratie elke keer je je haar kamt... hoef je er eigenlijk niet bij. Maar zolang het blijft,blijft het natuurlijk!

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:22

Gaat je haar wel uitvallen? Tijdens de chemo heb je toch met zo n koudekap ( of hoe heet zoiets) opgezeten? Ik dacht dat dat tegen haaruitval was.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:55

Ik snap dat het zo frustrerend is om je haar te kammen en het er uit ziet vallen..
Ik zou denk ik ook voor een kortkoppie gaan, dan valt het net iets minder op als je een lange bos haar hebt denk ik..
Jou motivatie is echt geweldig om te lezen, ik weet zeker dat je er gaat komen. we denken allemaal aan je!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 20:13

Ik ga volgende week naar de kapper om het kort te laten knippen. Ik stel het maar steeds uit om een afspraak te maken, omdat ik het niet kort wíl.

Was vanmiddag weer even op stal. Zelfstandig. Lekker met paard bezig geweest. Heerlijk was dat.
Staleigenaresse heeft direct vanmiddag een bed neergezet in een kamer op de begane grond. Dat is de komende maanden mijn kamer, waar ik kan rusten als ik wil of daar 's nachts wil slapen.
Zit een mega raam in waarbij ik direct uitzicht heb op de stal. Dus kan dan vanaf mijn bed mijn paard zien.
Wauw.. was echt sprakeloos. Ga daar absoluut veel gebruik van maken.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:15

Wauw, wat super van je staleigenaresse!! Top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:17

Dat is tof!

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:20

Wouwie dat is top.
Hier ook in die tijd anders om in bed geleden zodat ik mijn paardjes dan beter kon zien.

En super dat je lekker bij je paard bent geweest.
Hier was het heerlijk weer, hele dag de zon.

Helaas zelf niet van kunnen genieten was aan het werk.

Toy toy toy meid, je kunt het.