ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:22

DarkDreamer schreef:
Ik ga je even pb-en want anders gaan we offtopic haha! :P

Ik PB later even terug, want ik zit nu te switchen tussen bokt en mijn studioeboek, haha :') Dus dit is niet helemaal het goede moment.

Ik vind het knap als je dat 'afwezige' kan verbergen. Ik heb zelf soms het idee dat het bij mij nog best meevalt, aangezien ze het bij mij ook 'pas' op mijn 17e ontdekt hebben.
Maar hoe vaak ik niet te horen krijg van 'jij bent echt een dromerig type' of 'je luistert echt nooit hè' of 'jaja, fysiek ben je er wel maar mentaal niet' en dat soort vage kreten. Zeer irritant, want ik probeer normaal over te komen O:) En soms heb ik het idee dat dat redelijk lukt en dan krijg ik zo'n opmerking :') . Maargoed, ik kan dan het impulsieve weer heel goed onderdrukken, schijnt (kwam uit de test iig :') ) dus zo heeft iedereen z'n ding :)

banketstaaf dat je mams zo reageert, maar er zit een kleine kern van waarheid in... Al kan je moeder geen diagnose stellen of wat dan ook, en dat kan ze ook beter niet doen want dat is niet nuttig. Maar als je een lijst van kenmerken van ADD aan mensen laat lezen herkent ie-de-reen zich daar in. Daarom is het ook wel belangrijk dat als je echt veel hinder er van ondervindt het door een arts verder moet laten onderzoeken! Dat is de enige die echt uitsluitsel kan geven en ermee kan helpen evt. ... :) !
Ik vind zelfdiagnoses mbt AD(H)D echt gevaarlijk omdat dat echt een van de redenen is, dat het zo'n modeziekte is geworden. Maar als het je echt zo raakt is dat zeker een goede reden om het te laten onderzoeken :j !

En ja thanks, :D Ik vond het ook wel supereng hoor, en wilde ook wel wachten tot ik wat ouder was. Maargoed, ik had nu alle mogelijkheden ervoor... Dus ik vond dat ik die ook gewoon maar aan moest grijpen, voordat ik idd later te oud zou zijn om het ooit nog te kunnen doen.

Sammyy

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:50

Die kreten die jij aan haalt, heb ik int verleden wel heel vaak gehoord. Vooral op school en mijn werk. Mijn vriend merkt dit wel heel veel aan me, en mijn ambulante begeleidster ook. Die steekt vaak een heel verhaal af, en dan weet ik niet wat ze nu heeft uitgelegd.

Marko (mijn vriend) zei ook al, dat idd alle kinderen een hekel hebben aan kamers opruimen, helemaal als hun dat opgedragen wordt. Dit was een van de voorbeelden die ik mijn moeder noemde. En dat klopt helemaal. Loop ik met mijn dochter van bijna 3 ook al tegen aan :') Maar juist omdat iedereen zich in de kenmerken kan herkennen, wil ik eerst een soort van controleren, of anderen dat ook aan mij merken. Ik weet wel dat de dingen die ik hier herken, niet aangepraat zijn van mezelf, maar toch. Daarom ook donderdag eerst een gesprek met mijn begeleidster die psychologie heeft gestudeerd.
Wanneer ik straks na de bevalling dan weer mijn therapie op pak ( psycho en PMT ), kaart ik dit aan bij mijn psycholoog.

Een tijdje terug heb ik een down periode gehad zeg maar ( begin van de zwangerschap ) en mijn psych dacht aan depressie. Zo'n korte test gekregen van hem, en jawel. Dus, door naar de psychiater. Hier een heel gesprek mee gehad, en deze beste meneer kwam tot de conclusie, dat wanneer ik me enkel voor depressie, of enkel voor BPS zou laten behandelen, mijn klachten niet serieus genoeg aangepakt zouden worden.

Ik wil zeker geen zelfdiagnose stellen ( heb ook geen testjes op internet gezocht oid, die zeggen allemaal het zelfde: laat je verwijzen naar GGZ :+ ), maar wel controleren of mensen dit in mij herkennen. Vooral omdat ik altijd maar bang ben dat ik het mezelf verbeeld en eigenlijk maar lui en laks ben -O-

Succes met studeren overigens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:12

Hallo allemaal :)

Even niet echt bijgelezen want ik ben met erg veel spoed aan het verhuizen... Even echt geen tijd voor dus.
Ik ben vandaag weer bij mijn psychiater geweest en mag nog meer gaan opvoeren met de Ritalin. Heb ook het slapen ter sprake gebracht, zijn advies was of te zorgen dat bijv. de Ritalin een uurtje eerder is uitgewerkt zodat ik nog een uurtje langer de tijd heb om te acclimatiseren (kijken hoe dat gaat). Wat ik ook mocht doen is juist zorgen dat ik de rebound nog later krijg (pas in mijn slaap). In de bijsluiter staat juist dat slapen moeizaam gaat wanneer de Ritalin nog niet is uitgewerkt, maar dat schijnt bij kinderen zo te zijn. Volgens mijn psychiater zou ik niet de eerste volwassene zijn die er juist beter op slaapt wanneer de Ritalin pas na het slapengaan uitwerkt.

Oftewel ik heb weer wat te proberen, en wie weet is dit ook nuttige info voor anderen in dit topic :)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:26

Succes Nouks! Zowel met het uitzoeken van je medicatie, als met het verhuizen. Das zo'n rotklus :=

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:56

Ik heb helaas wel veel last van het drukke. Zowel van buiten als van binnen. Storm. Dat zorgt er dan ook voor de mijn gedachtes zo snel door mijn hoofd vliegen dat ik totaal de weg kwijt kan raken in mijn eigen gedachtes. Qua niet stil kunnen zitten, daar heb je minder last van als je ouder wordt. Althans, zo lijkt het. Want als je je uitlaatklep dicht zet, wordt het in je hoofd des te drukker. Zo druk dat je erbij kan zitten als een zombie in trance. Dat lijkt dan afwezig. De hele dag niets doen, en het gevoel hebben dat je een marathon hebt gelopen.( dat heb je dan ook, alleen in je hoofd) Het helpt mij enorm om het om te zetten in lichamelijke drukte. Dus lekker, wiebelen, lopen, springen, gek doen. Dan is het in mijn hoofd rustiger.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:17

De drukte in mijn hoofd herken ik dan wel weer. Dan ben ik ook erg moeilijk voor mijn omgeving. Snel geprikkeld en geirriteerd helaas. Ik stoor me dan in eens aan dingen die ik normaal niet eens zie (dingen die op de vensterbank liggen oid) of ik krijg een tick, dan wil ik alles opgeruimd hebben en het volhouden. Owee ook, als iemand ergens iets laat luggen. Terwijl ik er normaal niet naar om kijk. Dan wil ik het opgeruimde vast houden, maak lijstjes in de hoop dat het me lukt en ja hoor, het mislukt falikant!

Herkennen jullie dat ook?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:24

Nouks schreef:
Hallo allemaal :)

Even niet echt bijgelezen want ik ben met erg veel spoed aan het verhuizen... Even echt geen tijd voor dus.
Ik ben vandaag weer bij mijn psychiater geweest en mag nog meer gaan opvoeren met de Ritalin. Heb ook het slapen ter sprake gebracht, zijn advies was of te zorgen dat bijv. de Ritalin een uurtje eerder is uitgewerkt zodat ik nog een uurtje langer de tijd heb om te acclimatiseren (kijken hoe dat gaat). Wat ik ook mocht doen is juist zorgen dat ik de rebound nog later krijg (pas in mijn slaap). In de bijsluiter staat juist dat slapen moeizaam gaat wanneer de Ritalin nog niet is uitgewerkt, maar dat schijnt bij kinderen zo te zijn. Volgens mijn psychiater zou ik niet de eerste volwassene zijn die er juist beter op slaapt wanneer de Ritalin pas na het slapengaan uitwerkt.

Oftewel ik heb weer wat te proberen, en wie weet is dit ook nuttige info voor anderen in dit topic :)

Ik kom uit het oude (andere) ADHD topic en lees hier tot nu toe alleen maar mee, maar toch ff korte reactie: Ik slaap mét ritalin echt heerlijk, beter dan zonder. Mn gedachtes gaan veel minder malen waardoor ik makkelijker in slaap val. Mn vriend (die heeft ADD, ik ADHD) juist andersom, die slaapt echt slecht als de ritalin nog werkt maar slaapt heerlijk zonder.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:36

M'n dochter heeft vandaag haar eerste 0,5 mg gehad... ze merkte wel een klein beetje verschil.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:59

Sammyy schreef:
De drukte in mijn hoofd herken ik dan wel weer. Dan ben ik ook erg moeilijk voor mijn omgeving. Snel geprikkeld en geirriteerd helaas. Ik stoor me dan in eens aan dingen die ik normaal niet eens zie (dingen die op de vensterbank liggen oid) of ik krijg een tick, dan wil ik alles opgeruimd hebben en het volhouden. Owee ook, als iemand ergens iets laat luggen. Terwijl ik er normaal niet naar om kijk. Dan wil ik het opgeruimde vast houden, maak lijstjes in de hoop dat het me lukt en ja hoor, het mislukt falikant!

Herkennen jullie dat ook?

ja!
ik woon "op kamers"en ik deel een aantal voorzieningen hier in huis en er zijn momenten dat ik me zooooo kan ergeren!
anderen momenten doet het me helemaal niks.
heeft absoluut te maken met de stemming die ik die dag heb.
soms merk ik dat ik echt onredelijk bezig ben en kan dan gelukkig mijn excuses wel aanbieden,maar eigenlijk sta ik er niet eens achter dan :')

ik had vandaag een soort teamdag met het team waarin ik werk,allemaal prima en wel maar aan het einde van de dag was mijn concentratie echt helemaal weg,kon niet stil zitten,zat mijn vingers te vermoorden,zat te wiebelen,buiten was alles leuk en dan zie ik iedereen zo geërgerd naar me kijken en denk ik van pffffff...........was ik maar normaal...dan kon ik stil zitten en aandachtig luisteren :o

lijstjes maken?
:+
ik heb er wel 100,maar geen idee waar ze zijn :D

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:20

En once again... Dat heb ik OOK! Zowel het plotselinge 'nette', als het frustrerende niet meer kunnen concentreren maar voorál de lijstjes!

Dat focussen op het 'opgeruimde' komt misschien ook (bij mij dan) omdat als het eenmaal netjes is het veel makkelijker is om het zo te houden. Dat geeft een bepaalde rust. Maar zodra er dan weer ook maar iets scheef ligt is het bij mij binnen de kortste keren een enorme puinzooi. Omdat het dan toch al een 'rommel' is.

Maarja, dan duurt het wel weer een paar dagen voordat ik ga opruimen. Want dan is het weer zo'n enorme berg dat het niet zomaar weg is. Denk dat ik daarom soms ook zo dwingend netjes ben. Soort onbewust voorgevoel van een zogenaamd niet te stoppen domino-effect.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:46

:j

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:03

Haha same here :+

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:33

Het spijt me voor jullie, maar wat ben ik blij dat ik mezelf niet alleen herken in jullie, maar jullie ( in dit geval dan ) ook in mij :')

Toch echt maar werk van gaan maken dan lijkt me haha.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:54

Hier ook... vooral die lijstjes inderdaad. Ik kan éindeloos lijstjes maken van dingen die ik moet doen, en dan heel blij zijn, alsof is al klaar ben met afstrepen. Daarna vergeet ik de lijstjes of heb ik geen zin meer. :o

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:17

Ik heb ook overal lijstjes :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:54

Derde LTO3 dag vandaag.
Gisteren ging het weer goed, nu een half uur geleden LTO3 ingenomen en ik voel dat het al werkt.
Ben alweer helemaal blij. :')

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:56

Ik denk dat ik ze ook ga proberen. Net een masterfail gemaakt bij een klant door het over keukens te hebben terwijl hij badkamers verkoopt. Kijk, ik ben niet dom maar soms denk ik niet zo goed na hahaha. Ik moet me echt beter concentreren. Die Ritalin troep is niet voor mij weggelegd. Heb je geen rebounds met die LTO3?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:01

Nee, ja ik voel wel als het uitgewerkt is dat de onrust terugkomt en de spanning in mijn lichaam.
Dat kan ik opvangen met extra capsules s'avonds maar dat hoeft van mij niet.
Maar geen extra dingen ofzo.
Het werkt bij mij 11 uur en dan werkt het zo'n beetje uit.

Ik ben veel opgeruimder met de LTO3, helderder, rustiger in mijn hoofd.
Tot nu toe ben ik er heel erg blij mee.
Moet wel zeggen dat ik het wel erg wennen vind die rust in mijn hoofd.

Denk er wel over om terug te gaan naar 2 capsules, kijken hoe dat gaat.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:05

Heb ze net besteld.

Ritalin werkte bij mij erg goed, totdat het uitwerkte, dan werd ik echt zwaar depressief.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:07

Ik werd gek van de rebounds.
Ontzettende hoofdpijn, pijn in mijn nek en spieren, krampkaken, onrustig. :n
Hopelijk werkt het voor je. :)

Wat ik trouwens ook fijn vind, met Ritalin moest ik bezig zijn en had ik geen rust om gewoon rustig te zitten ofzo.
Dat heb ik met de LTO3 niet. *\o/*

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:08

Eigenlijk via iemand die ik ken en sinds kort weet ze dat zij het heeft.
Ik wist niet echt wat ADD was dus toen zij zei; Ik heb ADD.
Dacht ik, ok wat is dat precies dan.
Dus ik googlen. En echt, ik herkende in vrijwel alles mezelf... Ik werd echt geconfronteerd met mezelf, dus na meerdere testen op internet..
Maar naar de HA, en die heeft mij een verwijzing gegeven voor de psycholoog.
rensiepensie schreef:
Dees90 schreef:
Ik heb even een beetje meegelezen, maar kan ik me hier aansluiten om erover mee te kletsen?
Ik heb binnenkort een gesprek bij de psycholoog, er is een zeer sterk vermoeden dat ik ADD heb..

Ja natuurlijk ;) Hoe ben je op het idee van ADD gekomen?

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:11

Ohja en fijn dat ik me hier mag aansluiten trouwens!
Dankje.. :)

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:25

Haha peppertree! Zo herkenbaar! Mijn kamer kan ineens brand schoon zijn en tot de details opgeruimd. Maar bij mij gebeurd precies hetzelfde! Ik heb de afgelopen maanden mezelf voorgenomen om in het weekend op te ruimen. Ging super! Want dan houd je het bij. Toen kwamen er een paar chaotische weken en kon ik telkens niet in het weekend en.. Tja.. Nu stel ik het al weken uit, dat opruimen :=.

Lijstjes had ik ook altijd honderden van, nu houd ik het bij in mijn telefoon (iPhone heeft de app notities) is even wennen maar kan niet meer zonder. Meeste lijstjes en herinneringen kom ik nu na.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:03

zo, ik ben net even buiten alle lijstjes om etc heel productief geweest
mijn administratie is weer aan kant :+
die van een ander vind ik prima om te doen, maar mijn eigen papierhandel regelen...drama.

en een cub papier voor het UWV in een envelop gefrommeld...kreeg pas een brief van mijn moeder van het uwv en dacht...dories, die wijzigingen zijn nog steeds niet doorgevoerd :?

dit jaar twee keer een wijziging doorgegeven (ander werk en ander adres) beiden nooit meer wat van gehoord...dus nu maar beide wijzigingen op nieuw ingevuld, gedateerd met de datum van originele inzending (15 feb en 15 juli.) , begeleidend schrijven erbij , copie arbeidsovereenkomst, copieën van alle loonstrookjes erbij en een copie van een rapportage van de bezwaararbeidsdeskundige erbij gestopt ivm maatloon voor de berekeningen of ik wel of niet moet terug betalen over bepaalde maanden , heb geen zin dat ze dat maatloon over het hoofd zien zodat ik weer in de stress kan over een bezwaarschrift etc ...
en dan wil ik eerdaags ook nog een brief die kant op doen dat ik zwart op wit wil wat ik mag bijverdienen zonder gevolgen en wat er gebeurt bij welke drempel...dusch

maar ja, die wijzigingen heb ik dus ooit eens verzonden, maar helemaal vergeten naderhand...nu maar weer afwachten hoe dit gaat lopen...

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:03

Ja als je de discipline op kunt brengen om elke week een planning te maken, en die elke avond even door neemt, en aanvult... En je hebt een stok (pa,ma,lover) achter de deur die je support hiermee, dan heb je 50% al opgelost.

Ik weet hoe moeilijk het is om met een planning te leren werken. Maar als je even door de zure appel heen bijt is dat echt de oplossing voor de grootste problemen. Je hersenen op papier( of telefoon, of pc) zodat je die als leidraad kunt gebruiken ipv je echte brein die dus op de meest cruciale momenten out of order is.