Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zack

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:23

Nee hoor stoppen!!
Zo te horen heb je hetzelfde als mij.
Gewoon stoppen met rennen, aan lopen en dan weer proberen te rennen.
Denk eraan dat je niet eet van te voren.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 07:28

Ik kan niet zeggen of je moet doorlopen of stoppen. Ik zeg alleen dat ik ben doorgelopen, maar had kennelijk iets anders dan jij. Maar niet eten voor het lopen? Dat zou ik dan weer niet kunnen. Er moet echt even iets in (ik loop vaak meteen als ik uit bed kom). Cracker en een glaasje sap en dan ga ik. Als ik niets eet, zie ik echt sterretjes. Gisteravond ben ik half uurtje na het avondeten gegaan en dat ging ook prima. Moet er wel bij zeggen dat ik geen koolhydraten eet, dus was alleen salade met zalm.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:08

Ik doel dus echt op hele maaltijden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:10

Lijkt me niet verstandig als je met een volle maag gaat rennen, maar een lege maag is ook geen goed idee.
Je hebt toch energie nodig om te rennen en vooral 's ochtends, als je je lichaam als het ware een hele nacht hebt "uitgehongerd" is het belangrijk om wel wat te eten voor je vertrekt.

Het kan heel goed zijn dat je steken krijgt doordat je maag te vol is, maar als het echt zo erg is dan zou ik wel heel voorzichtig doen.
Misschien een keer met een sportarts overleggen als het niet over gaat.

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:33

ik wil me hier ook aanmelden.

heb net Micoach app op mijn telefoon gezet en ga eens kijken of dat wat is!
Ik heb het kopje lose weight genomen en dan stap 2.

iemand ervaring met dit gedeelte en helpt het echt om af te vallen?

natuurlijk ga ik ook op mijn eten letten ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:53

Denk dat ze bedoeld dat je gewoon wat tijd tussen je maaltijd en loop moet laten zitten. Niet dat je 15 minuten na het eten al gaat rennen, want dat is natuurlijk vragen om steken.

Ik ben inderdaad ook doorgelopen, maar als ik het zo hoor, zijn het toch andere steken dan -hoe ik ze noem- conditiesteken. Bij mij kwamen ze gewoon omdat mijn lijf totaal niet gewend is aan sport..

Welkom Leoandrotje! Wat is dat "kopje lose weight" precies?

Nou, ik heb nieuws! Weet alleen niet of ik er blij mee ben ;).
Net even bij Zier Running geweest, de hardloopspeciaalzaak van onze gemeente. Voetscan gedaan, daar kwam uit dat ik een zogenaamde holvoet. Dat betekent dat mijn voeten alleen steunen op mijn voetzooltjes (dat stukje meteen onder je tenen zeg maar) en hielen. Bij deze voetstand overrekken de peesjes bovenop je voet, wat dus de pijn bovenop mijn voet (bij mijn wreef) geeft.

Nouja, heleboel schoenen en zooltjes geprobeerd, want in eerste instantie was een neutrale schoon met een zooltje voor een holvoet een prima oplossing. Maar daar ga ik teveel van naar buiten lopen. Een antipronatieschoen zonder zooltje dan? Nee, dan ga ik teveel op mijn tenen lopen. Nouja en ga zo nog maar een half uur door ;).
Goeie schoenen kon hij me niet meegeven, dus heb een briefje van een samenwerkend podoloog meegekregen. Gebeld, maar de lieve man is 3 weken op vakantie. Dan een afspraak, zooltjes laten maken, passen en schoenen erbij betekent minimaal 5 weken verder én een hele lege bankrekening.

Mijn buuf is gelukkig ook een fysio-nogwat en die kwam ik net heel toevallig tegen, dus gelijk even gevraagd. Hoop gestress van buurman-lief, want ze stonden echt op het punt om op vakantie te gaan :') .
Zij heeft mij de naam van ene Jos nogwat uit Den Haag gegeven, daar ga ik vanmiddag even langs. Het is een Runnersworld (Excelsius ofzo?) en de eigenaar is ook nog podoloog en heeft zijn lab achterin de winkel. Ik heb niet gelijk een afspraak bij de podoloog gemaakt, wil eerst een onafhankelijk advies nav een loopscan en filmpje. Vanmiddag om 5 uur kan ik terecht. Ben benieuwd..

Edit: Hier een fotootje, dit is wel een heel stuk extremer dan wat ik heb, maar dan heb je een idee erbij..
Afbeelding
Foto van http://www.santulli.nl

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:04

het is een trainingsschema die je een beetje zelf kan inplannen hoevaak per week. ik heb nu 4x per week.
je hebt 3x per week een sessie van 15 minuten en 1x per week een sessie van 20 minuten, dus niet heel erg lang.
1x per week doe je gewoon 15 minuten lang harder lopen/zachtjes joggen en verder is het de rest van de trainingen harder lopen/zachtjes joggen afwisselend met hardlopen. eerst 1 minuut en dan opbouwen naar meerdere minuten.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:32

Jeetje Yv ben je lekker klaar mee!!
Hopelijk is het goed gegaan, ben zeer benieuwd!!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:52

Nou... Bij die zaak ging het er dus weer anders aan toe. Geen plaat om te scanne, alleen een filmpje van je loopje. Deze werd in normale sneldheid, in dubbele snelheid, in hele langzame snelheid en zelfs in stilstaande beelden bekeken op bepaalde punten waar de voeten neerkomen op de grond.

Eerst met neutrale schoenen gaan lopen, daar knikten mijn enkels en vooral mijn voeten dus teveel in. Toen een stevigere schoen, daar stond ik iets door rechterop, maar nog steeds die knak naar binnen, bij mijn voeten vandaan komend. Waarom hij dus besloot dat ik iets moest hebben waardoor mijn voet niet naar binnen kon knikken. Daar heb ik er wel even bij verteld dat ik dus last bovenop mijn wreef heb, waarna hij met een paar schoenen binnenkwam die een ingebouwd iets aan de binnenzijde van de schoen hebben en ook iets meer doorloopt naar het midden van de voet toe (dus niet een standaard anti-overpronatie schoen). Deze zaten bij aantrekken echt als gegoten en ook het rennen was echt een verademing. Filmpje teruggezien en daarop is te zien dat ik er nu goed op loop. Dus ben geslaagd :), nog zonder de podoloog erbij.
Mocht ik weer ergens een pijntje of wat dan ook krijgen, moet ik meteen terugkomen. Binnen de eerste 7 dagen krijg ik mijn geld terug, daarna gaan ze gewoon voor een passende schoen kijken, desnoods met zicht van de podoloog erop. Prima service dus :).

Was 160 euro kwijt, tuurlijk is dat een hoop, maar ik had me er eigenlijk al bij neergelegd dat ik aangepaste zooltjes nodig zou hebben en dan zou ik nog véél meer geld kwijt zijn.

Beide zaken hanteren een totaal andere manier van schoenen opmeten. Aan de ene kant zou ik meer naar Zier neigen, omdat zij een scan maken. Maar vervolgens moet je 1 keer heen en weer rennen erop en kijkt hij gewoon in real live. Dus plus tegen min. Bij die andere maken ze geen scan (Dat is de stap als er geen geschikte schoenen gevonden kunnen worden!), maar een filmpje, welke ze keer op keer op keer bekijken. Daarbij heb ik in mijn achterhoofd dat mijn buuf, de fysio, met die tweede zaken doet en mij dus echt niet naar een ongeschikte zaak zal sturen. Nouja, we'll see!

Dus.. Iemand nog een paar neutrale schoenen nodig ;)? Nike Air Pegasus 26+, wit met roze. Als ik er 100 km op heb gelopen, is het aan de ruime kant denk ik. Voor 45 euro mogen ze weg :).

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:57

160€ voor goede schoenen vind ik zeker niet teveel hoor Yv!
Tis natuurlijk wel veel geld, maar niet duurder dan "gewone" schoenen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:05

Ik ook niet, maar wel voor einde van de maand ;).

witjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:12

Hier meld zich ook een beginnend hardloopster =D Ik heb nog wat informatie die voor sommigen misschien handig kan zijn:
Als je conditie op wilt bouwen moet je met een lekker tempo/grotere passen gaan hardlopen en als je juist wilt afvallen moet je heel rustig joggen. Lekker op je dooie gemak joggen want dan gebruik je namelijk andere spieren, die hebben andere voedingstoffen nodig en weet ik veel wat, er zat iniedergeval een hele theorie achter :o

En voor de steken in de zij: Dat ligt meestal aan je ademhaling. Door verkeerd ademhalen tijdens het hardlopen verkrampen je spieren bij je middenrif er omheen met het ademhalen. Probeer dan dus ander adem te gaan halen: sneller of juist langzamer, grotere halen lucht nemen, rustige uitademen, dat soort dingen =)

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. ;) Ik denk trouwens dat ik ook maar even door moet zetten, 1 keer hardgelopen en daarna week rust gehad ivm lichte blessure. Dat word hard werken deze week :o

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:15

Yv_ schreef:
Ik ook niet, maar wel voor einde van de maand ;).

tell me about it... :=

Arlettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:43

Zo na een weekje mee op ponykamp (als leiding) heb ik alles bijgelezen. Maar ben de helft alweer vergeten! :7
Wel balen dat er meerdere mensen klachten/blessures hebben, hopelijk kunnen jullie snel weer klachtenvrij rennen!
Ik ga morgen denk ik weer een poging doen, ben benieuwd hoe het gaat...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:12

Ik wilde eigenlijk vandaag gaan, maar heb echt geen zin met dit weer... Een beetje regen vind ik niet erg, maar hier wil ik niet doorheen!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:14

Ik ben heel trots :+
Ben 2 weken geleden begonnen met hardlopen.
Liep daarvoor heeeel af en toe wel eens, maar nooit met regelmaat.
Eerste keer liep ik 4.099 km in 32:16 minuten, en net (4e keer) 4.429 km in 27:47 minuten :D
Moet nog een heel stuk sneller worden, maar vind het een mooie vooruitgang!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:44

Ik had gister ook echt geen zin, maar ben toch maar gegaan, ondanks de regen.
Heb echt heerlijk gelopen.

Alleen het laatste stukje had ik tegenwind en dus de regen recht in mijn gezicht.
Dat was iets minder.

Gelukkig had hubby thuis een handdoek klaar liggen en het bad vol laten lopen, dus kon er zo inspringen :D
Begin nu echt te merken dat ik mijn ritme gevonden heb en de tijd lekker uitloop.

Nu 2 daagjes rust en dan met de stukken van 8 min beginnen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:45

zo pff! Net les 17 gelopen.. Was zwaar maar wel lekker op het eind!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:54

Jeetje, vroege vogel :). Toch wil ik het ook een keertje in de ochtend proberen, die energie lijkt me wel heerlijk! Probleem is alleen dat mijn wekker 9 van de 10 keer doordeweeks al om 5 uur gaat en ik echt niet midden in de nacht ga lopen ;).

Lekker hoor Anc, ook heeeeel lief van je hub :D!

Zo dan Natasja91! Jij hebt zeker al een aardige conditie of niet? Ik ben na een half jaar nog langzamer dan jij :')

Ik ga vanavond weer, nieuwe schoentjes uitproberen! Ben benieuwd!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:57

Moet hier wel vroeg lopen! Ik zit in frankrijk dus overdag en savonds is het te warm :Y) En vanavond is hier een paardenshow en daar wil ik heen O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:39

Lekker op vakantie in Frankrijk?
Wel stoer dat je dan toch gaat lopen, ik ben wel van plan mijn renkleding mee te nemen, maar ik moet nog zien dat ik ook echt ga lopen.
Helemaal omdat ik nu nog niet weet waar we heen gaan en hoe lang.

Als we maar een weekje gaan, kan het best zijn dat ik een weekje niet ren.
Dat vind ik nog wel te doen.
2 weken zou ik al weer te lang vinden, helemaal omdat ik nu net zo lekker loop en nog een paar weken te gaan heb voor ik de eerste serie heb afgerond.

Kan me nu nog niet helemaal voorstellen dat ik over 3 weken 30 min achter elkaar loop, maar 15 min is nu wel haalbaar denk ik.

Hoop echt voor je dat het beter gaat met deze schoenen Yv_

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 13:00

Ben ook vanmorgen vroeg gaan lopen. Manlief is weer aan het werk, dus ik kan alleen 's avonds naar de paarden. Kan wel de kinderen meenemen natuurlijk, maar da's niet zo relaxed. Doe het liever in m'n eentje. Vandaar dus om 7u opgestaan en m'n rondje gedaan. 2x10 en 1x12 min. Lekker! Ik heb de rustminuutjes nog wel echt nodig hoor. Mijn spieren willen echt wel eventjes rust, maar ik kan weer 'fier op mezelf zijn'. Op naar les 22.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:03

pff nou ik was wel fanatiek, maar momenteel even helemaal niet...
m'n hardlooppartner heeft me inde steek gelaten :+
Was bij les 5 van trainingwiththestars, maar heb al 2 wekenniet gelopen.

Lopen jullie altijd alleen?
En hoe vinden jullie altijd de moed..... ? ;)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:11

Ik loop juist liever alleen... Ik loop altijd in een stuk bos hier vlakbij, en dan met luide muziek op :)
Het voordeel is dat je gewoon op je eigen tempo kan lopen, zolang je wilt, en kan stoppen wanneer je wilt. Boven mijn tempo lopen houd ik niet vol en onder mijn tempo lopen vind ik irritant, loopt niet lekker...

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:13

ja het is natuurlijk wel een voordeel dat je op je eigen moment kan gaan hardlopen.
Ik zoek nog een goedkope MP3, hebben jullie tips? En kan een MP3 altijd ergens aan vast? Aan de rand van je broek ofzo?
Ik heb nu de trainingen op m'n telefoon maar waar laat ik die? M'n sportbroek heeft geen zakken :+