Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:24

Ik zoek er niet naar, maar merk wel in mijn dagelijkse omgang, dat ik mij soms zo kan irriteren aan domme mensen, of oppervlakkige mensen, tot het punt dat ik zelfs boos word.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:33

Ik heb al eens eerder gereageerd hier, maar lees vooral mee. Maar ooh, wat vind ik het fijn om al die soortgelijke verhalen te lezen. Alsof ik ze zelf geschreven heb!

Dat met oppervlakkigheid vs. diepgang is dan ook heel herkenbaar. En hoe goed ik me ook kan inleven in anderen, soms vind ik het lastig te begrijpen dat zij niet zo'n 'overload' aan emoties voelen.

Sinds vorig jaar heb ik mijn leven omgegooid en heb gedaan wat ik altijd al zo graag wilde, ik werkte op het laatst in een bakkerij met zorgvragers. Ik ben enkel opgeleid als bakker, dus dat ging na een paar maanden natuurlijk volledig mis. Gevolg, burn-out en zo'n 3 maanden thuis. Aangezien ik als bakker niet ook al niet op mn plek zat heb ik besloten m'n leven om te gooien.
Ik ben naar het buitenland vertrokken en werk nu in de paarden. Heerlijk! Waar ik normaal altijd last had van winterdepressies, ben ik nu fluitend de winter doorgekomen (en hier is het op de kortste dagen al om 15.30 pikkedonker). Ik kan veel meer hebben, ben niet door een klein dingetje gelijk uit het veld geslagen.
Als ik eerder foutjes maakten op het werk (of alleen al dacht dat ik dat gedaan had) dan kon ik gerust de hele nacht wakker liggen (om vervolgens daadwerkelijk fouten te maken door moeheid, nog meer stress, weer geen slaap, hoezo lekker vicieuze cirkel!). Nu denk ik *ach, kan gebeuren en komt wel weer goed!*

En soms, nu ik me zo goed voel, dan komen er wel eens traantjes, gewoon van geluk. Lang leve HSP! *\o/*

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 09:25

Sushilla88 ik zou ook graag naar buitenland verhuizen, maar mn man vind t allemaal beetje eng volgens mij :-) maar hij staat er wel voor open gelukkig. Wel fijn dat je daar beter op je plek bent..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:25

Bedankt voor jullie reacties. Helaas voor ons herkenbaar dus... Er vallen de laatste tijd veel puzzelstukjes op de plaats.

Ik kan heel slecht tegen lawaai en drukte, feestjes vind ik een ramp. Merk dat dit door de omgeving raar gevonden wordt en je er dus niet ' bijhoort'.

Ik ben trouwens gestopt om het uit te leggen, kost teveel energie en ga mezelf voor een ander niet over de emmer helpen, zij liggen nl geen seconde wakker van of jij er 3 dagen last van hebt.

Burnout heb ik ook gehad, nu ook de reden dat ik mn grenzen respecteer en volledig schijt heb aan wat anderen daarvan denken.

Heb m'n huis graag opgeruimd wat ook niet meevalt met een mannetje van 6. Ben heel perfectionistisch.

Gelukkig snapt mijn beste vriendin mij volkomen, ook een HSP. Ben ook blij dat ik dagelijks naar mn paardje kan, dat is pas echt tot rust komen!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:36

Amandavd schreef:
Ik zoek er niet naar, maar merk wel in mijn dagelijkse omgang, dat ik mij soms zo kan irriteren aan domme mensen, of oppervlakkige mensen, tot het punt dat ik zelfs boos word.

Ik irriteer mij over het algemeen snel. Komt denk ik omdat ik/wij erg perfectionistisch zijn en het al gauw anders gaat dan we zelf zouden willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:39

k vind dit topic echt fijn hoor, al die herkenbaarheid.
Zit ook wel te denken voor mezelf te gaan werken, maar weet niet helemaal wat en ben altijd bang dat ik dingen niet kan...

Feestjes liggen er bij mij erg aan, wie de gasten zijn en wat voor feestje. En hoe druk mijn dag geweest is, ook...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:05

Wow dat je dat aangedurfd hebt sushilla! Heel sterk. En als je je daar beter voelt moet het echt heerlijk zijn om dat te kunnen doen!

Starbreeze, ik ben ook perfectionistisch, maar meestal 'op gevoel', als mijn gevoel goed is dan is het goed. Maar sowieso willen HSP's dat het goed is he.
En je hebt groot gelijk, het is jou leven, dus wat anderen er van denken doet er niet toe. Nu het zelf nog zo doen O:)

Feestjes lukken mij wel, maar met oordopjes en iemand die ik vertrouw en waar ik op kan terugvallen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:25

Ja die feestjes liggen bij mij er idd ook aan van wie en wanneer. Mijn partner heeft er wel eens een handje van naar feestjes van collega's te gaan, die ken ik dus niet. Dat vind ik dus echt verschrikkelijk. Ik ben niet zo'n 'socializer', dat vreet energie en ik voel mij erg ongemakkelijk dan. Mijn partner is totaal niet sensitief, dus die begrijpt daar echt niks van. Zelfde als de vriendengroep naar een feest gaat, en ik niet mee wil omdat ik al moe ben. Bah bah, verplicht praten wanneer je RUST wilt.

Maar bv een gebeurtenis met paarden, indoor brabant, of een show, of iets wat mijn interesse heeft, ook druk, daar heb ik dan minder last van.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:31

Oja ook nog een leuke, mijn ouders begrijpen hier ook helemaal niets van. En juist op de momenten dat je er al aardig doorheen zit gaan ze voor mij vervelend doen. Net de verkeerde dingen zeggen, en erop doorgaan. Terwijl je gewoon met rust gelaten wil worden. Of ineens zonder aankondiging voor de deur staan als je net ff lekker zit, of nog erger, de deur gelijk openmaken met de sleutel (die hebben ze).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:38

Ik zou ze de sleutel in laten leveren...iemand die jouw grenzen niet respecteert moet je maar beperkt toelaten in je leven en alleen onder je eigen voorwaarden vindt ik.

Hier ook een buitenlandwens..vooral omdat het daar allemaal wat minder gehaast is allemaal..

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:58

Amandavd schreef:

_/-\o_
Heel erg herkenbaar. ..irriteer me aan soms hele kleine (voor mij) simpele dingen.

Maar ik weet nu wel dat niet HSPers het niet zien/merken/begrijpen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 07:42

Dat zenuwachtige gevoel dat nergens voor nodig is heb ik ook heel erg. Nu ook weer, moet zo gaan werken, en stik weer van dat gevoel. En waarom? Geen idee.

Kan ook heel slecht tegen veranderingen.

Feestjes gaat wel. Vooral verjaardagsfeestjes van familie, dat vind ik juist super gezellig en ben er dan ook lang als ik veel mensen ken.

Echter hadden wij vorig jaar een bruiloft van een vriend van mijn vriend, waar wij niemand anders kende. We stonden in een veel te vol gepropte tent, met keiharde muziek alsof je op een rock concert was, super dicht op elkaar, warm, felle lichten en lampen. We zijn twee uurtjes geweest maar na een kwartier had ik al ruzie met vriendlief, die niet begreep dat ik eigenlijk al meteen weer weg wilde.

Maar tel eens op, drukte, felle lichten, harde muziek, niemand die ik ken. Nee dat was echt hel.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:40

Wat bespreken jullie toch weer zeer herkenbare zaken :D

Super herkenbaar van die 'simpele' mensen. Ik merk het vooral als ik iets moet uitleggen. In mijn hoofd is het dan superlogisch, maar degene met wie ik praat kijkt me dan aan alsof ik Chinees spreek}:0

Of laatst een voorval; mijn vriend en ik waren bij m'n schoonmoeder op bezoek. M'n vriend en zijn broertje moesten even naar het sigarettenwinkeltje, op 1 minuut rijden. We waren met mijn auto naar hen gereden, dus wilden ze met mijn auto even op en neer. Echter heb ik zo'n gigantische hekel aan zijn broertje (hij voelt totaal verkeerd aan en mag mij ook nog eens niet :+ ). Ik wilde niet dat hij in mijn auto ging zitten. Ze hebben dus de sleutel niet gekregen van me en zijn toen maar gaan lopen (terwijl die jongen zelf ook een auto heeft, maar net 5 meter verder geparkeerd stond 8)7 )
Die avond gigantische ruzie gehad met m'n vriend. Hij snapte niet waarom ik die jongen niet in mijn auto wilde hebben. Maar mijn auto is van mij, mijn rustpuntje voor en na werk. Ik wil niet dat zo'n snotjoch daaraan komt. Dan hangt zijn 'vibe' in de auto :r Brrr!! Mijn vriend snapt daar dus niets van #)
Is dit herkenbaar voor jullie?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:53

Snap ik echt helemaal rebel! Echt waar. En het probleem is, als je het wel toelaat, dat in de auto gaat zitten, je over een grens gaat die daarna alleen maar voor meer problemen zorgt. Dat heb ik toch gemerkt, met mijn ex probeerde ik na een ruzie steeds meer in zijn 'wereld' in te passen en daardoor heel wat grenzen overschreden waardoor ik in crisis kwam. Maar hij snapte het nog steeds niet.

Heel raar he, dat zo iets 'kleins' voor ons zo belangrijk kan zijn! En een vibe versta ik perfect, heb ik ook met mensen, je weet meteen of je ze leuk vind of niet door die vibe en meestal klopt het nog ook :Y) we zijn daar gewoon gevoeliger voor en weten onze mensen te kiezen.

Amanda, ook niet fijn als je je op zo'n feest helemaal teruggedrongen voelt :(:)

Weet je, met mijn ex heb ik zoveel zitten denken dat ik half gek was, me aanstelde, geen goede vriendin was, alles fout deed... Maar als ik jullie verhalen zo lees, ben ik gewoon perfect normaal op mijn eigen manier. Echt heerlijk dat ik niet de enige ben die tegen dit soort dingen aanloopt! :D

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:15

Hier ook een HSPer! Vooral in mijn pubertijd erg veel last van gehad. Wist niet wat ik met mezelf aan moest en dacht dat ik raar was. Daarbij ook het gevoel dat ik alleen op de wereld was en niemand mij ooit zou begrijpen.

Aria_zz, bekend verhaal over die ex die je grenzen overschrijd (al dan niet expres) en je compleet tot het uiterste drijft. Jezus wat heb ik toen vaak op ontploffen gestaan zeg.

Inmiddels kan ik beter luisteren en handelen naar mijn gevoel en dit gaat een stuk beter! Nu ook het gevoel dat ik er op mijn eigen manier ook wel kom en dat is heel fijn. Vriendlief is totaal niet sensitief maar wel altijd heel geduldig en begripvol. Ik heb inmiddels geleerd mijn gevoel op zo'n moment uit te spreken en hij respecteert dit altijd, wat ervoor zorgt dat de grens nooit meer bereikt wordt. Wel fijn om deze herkenbare verhalen te lezen, had niet gedacht dat er zo veel HSPers waren!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:08

Hebben jullie het ook dat je dingen tot in de kleinste details kunt herinneren?
Ik heb dat bijvoorbeeld heel sterk als ik een cd na een tijd weer afspeel. Ik weet dan precies waar ik zat/was, hoe ik me voelde, wat voor weer het was, wat ik aan het eten was en wat ik aan het doen was (als ik een boek aan het lezen was, zou ik bijna de bladzijde aan kunnen wijzen). Ook al is het een jaar geleden.

En wat ook heel gek is. Soms ervaar ik een bepaalde geur bij iemand. Die geur is fijn of niet fijn en niet te definieren. Het zegt er wel iets over of ik die persoon aardig vind of niet. Herkennen jullie dit?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:51

Ja zeker! Maar geuren werken op iedereen wel sterk in, gaat namelijk erg diep in de hersenen. Geuren zijn echt heel belangrijk :j

Ik herinner me idd vaak dingen heel erg levendig, soms alsof het gisteren was. Niet alles, maar sommige dingen. Ik weet niet of dat HSP eigen is.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:29

Heel herkenbaar waar jullie tegen aan lopen, vooral ook van die feestjes waar je niemand kent. Mijn ex wilde altijd veel naar verjaardagen enzo, vrreselijk als je dan verplicht een gesprek moet aangaan.
Ben toen nog een keer met hem mee gegaan naar een feest van nieuwe mensen leren kennen. Daarna besloten dat dat echt niets voor mij is.
Gelukkig is mijn huidige vriend niet zo.
Wij hebben ook buitenland plannen, maar ik vind dat weer zo moeilijk om dan helemaal het roer om te gooien. Ik werk trouwens als dierenarts, 4 dagn per week, heb dan echt die andere dagen nodig om bij te komen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:01

Herkenbaar wbt de feestjes etc, ik kan ook echt niet tegen de drukte van feestjes ik word dan echt moe! En sluit mezelf dan ook echt af, en word heel stil, en zeg weinig tot niks meer... Mijn man die snapte er niks van als ik stil werd op feestjes, maar op de een of andere manier kan ik niet "matchen" met zijn familie, daaraan tegen heb ik daar bij mijn eigen familie geen last van... Maar ik heb dat ook bij iemand in ons appartementen complex, als ik alleen al die geur van diegene ruik, dan ben ik al op mijn hoede... Diegene heeft iets over zich heen, waar ik niet tegen kan...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:06

Wij zijn zaterdag het overgrote deel weg geweest en 's avonds een spelletjesavond met mijn zus en schoonbroer. Gister de communie van het nichtje van mijn vriend, en hij is peetoom. Dus gister vanaf 10 uur al daar aanwezig tot 19.00 Merkte vandaag meteen weer. Meteen weer onzeker doordat ik te weinig rust gehad heb in het weekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:41

Ik ga 'gewoon' niet meer naar feestjes. Het is een behoorlijke strijd geweest met mijn vriend, want die loopt verplicht alle feestdagen en verjaardagen af. :+ Ik voel me ook totaal niet op mijn gemak bij mijn schoonfamilie, zij zijn enorm van de schone schijn dus iedereen voelt zich anders dan ze zich eigenlijk voordoen en dat is vreselijk vermoeiend. De gesprekken gaan alleen over koetjes en kalfjes en mijn schoonouders en ik komen sowieso van verschillende planeten. Dus ik ga niet meer, ik had er altijd zo lang last van (voor en na de tijd), dat is het gewoon niet waard.

Feestjes van eigen familie en vrienden soms wel, ligt aan het soort feestje, wie er nog meer komen en hoe ik me die dag voel. Gelukkig accepteren de meesten dat, mijn beste vriendin nodigt me zelfs altijd wel uit op de dag zelf maar geeft meteen een alternatief voor een andere dag, als ik geen zin in veel mensen heb. <3

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:26

Hebben jullie ook dat wel eens een verandering keihard binnenkomt, dat je daar gestresst, nerveus of gefrustreerd van raakt maar als het dan 10 minuten zakt, dat je het dan wel oke vind?

Mijn vriend is echt een lieverd met veel begrip, maar hij kan mij soms met zijn energie zo over prikkelen, en dan snauw ik meteen. Ik probeer daar op te letten, maar op het moment dat hij ineens zo BLABLABLA mij overvalt kan ik niet op een rustige manier zeggen, joh doe eens rustig. Dan voel ik mij zo in de hoek gedreven dat ik alleen maar kan afsnauwen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:48

Ja heel herkenbaar, raak daar heel erg gestresst van. Beter dat ik dan even helemaal niks zeg en het even laat landen.

Maar als er iets vervelends gebeurd kan het maar zo zijn dat mijn humeur voor de hele dag verpest is.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:10

Verandering kan ik ook slecht tegen. Zo kregen wij een nieuw kassasysteem op werk. De oude ging me goed af, de nieuwe vergt nogal wat oplettendheid (ivm dubbelscannen enzo). De eerste ochtend dat ik daarmee werkte, heb ik toch wat afgevloekt :oo Terwijl toen ik het door had, het een veel fijner systeem vond dan het oude.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:10

Jep heel herkenbaar, erg vermoeiend!

Wie van jullie heeft boeken gelezen over HSP en zo ja welk boek, en heeft t je (vooruit) geholpen?