Burnout / Overspannen deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:26

Hallo allemaal,

Mag ik me hier ook melden? Ik zit sinds begin december thuis met een burnout/overspannen/overwerkt/depressie... (het heeft telkens een andere naam dus noem ik ze allemaal maar :') )
Ik ben sinds een paar weken weer een paar uurtjes aan het werk en ik dacht dat het hardstikke goed ging, iedereen zei wel, je krijgt nog wel een terugval, maar ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat dat zo heftig zou zijn... Ik ben me kapot geschrokken.....

de stress die ik een half jaar geleden had daar heb ik ruim 2 jaar voor "gespaard" om dat zo hoog te laten komen. Nou afgelopen week voelde ik binnen de minuut mijn hartslag en bloeddruk stijgen naar het niveau van een half jaar geleden..... Nu heb ik sowieso veel moeite om te accepteren dat ik niet kan werken. Ik voel het wel aan mijn lichaam, maar vind mezelf vreselijk zwak en wil gewoon als elk ander "normaal" mens gewoon kunnen werken. Maar na deze terugval realiseer ik opeens dat er echt iets mis is met me. Ik ben nog lang niet de oude en mijn verstand zegt wel dat het goed gaat komen, maar ik vind het verschrikkelijk dat ik geen controle over mijn lijf heb.
Voel me dan ook een beetje moedeloos nu.

Eén voordeel is dat ik gelukkig niet meer zo apatisch ben dan een half jaar geleden, ik had echt nergens zin in en nergens plezier in. Mijn paard heeft het helaas echt moeten ontgelden (al denk ik niet dat ze dat zo erg vond) Ik heb door mijn eigen stress ervoor gezorgd dat ook mijn paard steeds gestresster werd waardoor ik me ook steeds slechter ging voelen bij haar. Op dit moment gaat het gelukkig met ons beiden weer beter, ik heb er weer plezier in om met haar bezig te zijn en mn paard is zoveel rustiger geworden! Ik heb van diverse mensen in de begintijd het advies gekregen om lekker naar mijn paard te gaan en dat lees ik in dit topic ook al een paar keer. dat soort opmerkingen gaf mij juist extra stress en een schuldgevoel.
Ik vraag me af of er mensen zijn die dit gevoel herkennen en/of ook merken dat hun paard heel erg op hun eigen gemoedstoestand reageren.

Iedereen verder heel veel sterkte

crazyshar

Re: Burnout / Overspannen deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:36

Hoi Pardy, aller eerst verdien je gewoon een dikke pluim op je hoed dat je in ieder geval erkent dat het even niet meer gaat! dat is altijd een van de moeilijkste dingen.

verder denk ik dat juist de mensen die qua gevoel het sterkst zijn juist zoiets meemaken omdat we altijd alles goed willen hebben. voor ons zelf maar zeker voor anderen in onze omgeving.

wat betrefd paard rijden, tja het is hier ook herkenbaar, langs de ene kant was het een verrijking om op stal te zijn ( waar verder geen kip komt buiten dinnetje) maar het daadwerkelijk werken en aan de slag gaan was dodelijk vermoeiend en irriterend. mijn paard is ook een echte spiegelaar, als ik niet de juiste intentie heb om van hem iets te vragen nou dan krijg ik gerust een dikke vinger! doe het zelf. zo frustrerend als je dan in je kop hebt zitten dat je die dag toch echt ging oefenen aan... of omdat je moest genieten van... en ga zo maar door.
gelukkig is dinnetje ook erg spiegelend en zij op een gegeven moment dat het niet aan paard lief lag maar aan mij. oeps!

dus ik kan je alleen maar adviseren om goed naar jezelf te luisteren. neem de tijd om te crashen op de bank ook al voelt dit niet oke! je hebt dit nodig. ben je moe kruip voor een uur in je bed, wil je naar stal ga je lekker maar geen zin om met paard te werken, geef hem dan een poets en een knuffel, stap een rondje in de bak aan de hand en zet hem weer lekker op het land.

heel veel sterkte!!

------------------
met mezelf blijft het ook gaan met ups en downs, ik zit erg moeilijk in mijn relatie nu. vriend heeft keuzes gemaakt waar ik tegen ben een jaar geleden en waar ik nu nog steeds mee worstel. vertrouwen is weg en zie dat maar eens terug te krijgen. hij vertrekt vanmiddag dan ook voor een weekend weg, tot maandag, en ik ben heel benieuwd hoe ik me ga voelen als ie dadelijk vertrekt en weg is.
gisteren voelde het goed, goed gepraat, maar ergens in de loop van de nacht wakker geworden met een knoop in mijn maag die ik er nog niet uit krijg.

gelukkig sta ik onder begeleiding bij de vrouw die me voorheen ook heeft geholpen met accupuntuur en een goed advies en luisterend oor.
door haar heb ik de afgelopen paar weken in ieder geval rustig kunnen praten met vriend in plaats van als een overlopend emotie emmer of een woedende stier.
de tijd zal het ook hier weer leren wat het beste is en of ik ondertussen weer slim genoeg ben om er niet aan onder door te gaan en te blijven luisteren naar mijn gevoel.

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:49

hoi crazyshar,

fijn te horen dat het toch ook meer voorkomt, het niet willen paardrijden, ik voel(de) me daar erg schuldig over. afgelopen week heb ik dan ook mijn bijrijdster gevraagd een keer extra te rijden en heb zelf gewoon lekker gestapt, dat voelde wel goed.
De dip die ik omschreef was best heftig maar ik merk dat het nu wel weer beter gaat. Ik merk wel dat er een stukje angst bij is gekomen. Daar waar ik voorheen er niet eens over nadacht dat ik hier wel weer uit zou komen denk ik dat nu ook wel, maar de schrik zit er wel in dat ik totaal geen controle meer heb over mijn eigen lijf. Waar ik vroeger overal controle over had, is nu zelfs mijn eigen lijf niet meer betrouwbaar, dat maakt dat ik me heel kwetsbaar voel.
Hoe gaat het nu met jou?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:27

ik kan gelukkig wel zeggen dat het onveilige gevoel in mijn lichaam eigenlijk vrij snel voorbij is, alleen je geest blijft vooruit willen en dan moet je jezelf wel even terug zetten. en leg dat dan maar weer eens uit aan je omgeving.

hier gaat het redelijk. vriend heeft niet dezelfde fout gemaakt dus wel weer wat vertrouwen verdient alleen blijft het moeilijk met de rest van de relatie. vicieuze cirkels zijn lastig te verbreken.

paarden gaat hier wel goed, niet elke week gelijk, de ene keer maar 1 of 2x werken, de andere week 4x afhankelijk van tijd,werk, weer, zin en mogelijkheid.
dit is zo, gelukkig staat paard 24/7 buiten in groep dus dat is wel fijn.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:58

Hier ook iemand met een burnout.

Hebben jullie ervaring met overspannen/burnout en sporten?
Kan het zijn dat je veel minder aankunt en dat je na het sporten overvallen wordt door moeheid?
(Ik eet voor en na het sporten wat koolhydraten en eiwitten, dus daaraan zou het niet moeten liggen).
Hebben jullie goede tips over sport, wat wel en wat niet?

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:37

Het heeft bij mij heel lang geduurd voordat ik het sporten weer op kon bouwen.
Nu na 2,5 jaar kan ik weer iets meer gaan doen.
Ik heb 2 maanden geleden mijn arm gebroken en nu weer aan het fitnessen met fysio. En merk dat het langzaam iets makkelijker gaat.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:22

Dat klinkt weinig opbeurend. Ongeveer een uur na het sporten ben ik niets meer waard.
Bleek, moe, emotioneel...

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:12

Ik heb er veel te lang mee door gelopen.
Geef je lijf echt rust en tijd om weer op te laden.
Dan zal je merken dat het steeds weer iets beter gaat.

Slaap je goed? Ik gebruik nu om de dag een slaappil, zo raak ik er niet aan gewend maar kan ik wel goed bijtanken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:16

Nee ik slaap niet goed. Ik kan wel inslapen, maar niet doorslapen (wakker worden en aan het werk zijn). Ik gebruik slaappillen wanneer ik onrustig in mijn hoofd ben als ik op bed ga. Maar dit helpt niet altijd.

Ik heb er ook lang mee doorgelopen, vorige week ging het mis. Maar sporten ging al heel lang wat lastig, ik vind het wel leuk om te doen en voel me er goed door, alleen slaat het een krater in mijn energieniveau voor de rest van de dag.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:31

Je heb weinig tot geen reserves dus als je nu sport ga je sneller roofbouw plegen dan anders.
Kan alleen zeggen luister naar je lijf ga BV in plaats van hardlopen een stukje wandelen en met fietsen net zo ipv hard crossen lekker op je dooie gemakje.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:29

Je zou eventueel bloed kunnen laten prikken op vitamines,
als je te lang hebt doorgelopen kan het zijn dat je teveel reserves hebt op gemaakt en door de stress niet voldoende hebt aangevuld
n.a.v. eventuele tekorten kan je met een diëtist (orthomoleculair) deze weer met voedsel en supplementen gaan aanvullen

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:07

gewoon heel goed naar je lijf luisteren...
met een burnout is sowieso al gauw iets teveel.
Dat je het leuk vind is in mijn ogen het belangrijkste! dan ben je maar moe de rest van de dag, wees blij dat je nog ergens plezier voor hebt

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:51

Ik hoop dat ik dit topic omhoog mag halen.

Ik heb zelf te horen gekregen eind december dat ik met een burnout zit.
Ik ben 17, bijna 18, en het was voor mij meer iets van 'joh ik doe gewoon veel en ben nu toevallig in het ziekenhuis opgenomen.'

Sinds twee weken ben ik dus lekker aan het structuren (zo niet mijn ding :+ ) en heel veel dingen mogen en kunnen eigenlijk niet meer. Wat best even wennen is. Wanneer kan je eigenlijk hierover zeggen dat het 'over' is?

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:35

Hoi welkom

Wat zwaar voor je, hopelijk krijg je nu wat meer energie.
Het ligt er denk ik aan, hoe lang je er al mee door gelopen hebt.
Bij mij is het al zeker 10 jaar een probleem, dat ik ver over mijn grenzen heen ga.
2,5 jaar geleden kon ik echt niet meer en heb ik me ziek gemeld.
Ook toen weer veel te snel aan het werk gegaan. Binnen een jaar werkte ik alweer fulltime.
Dit heb ik dan ook maar 2 maanden volgehouden.
En nu zit ik sinds 1 jaar thuis. Merk nu pas dat ik weer wat meer energie krijg.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:15

Misschien heb ik dan weer net mazzel met mijn leeftijd.

Ik merk wel nu - na 2 maanden rustiger aandoen - dat ik meer lucht tot me kan nemen en dus ook op bepaalde moment spanning kan laten afvloeien, wat erg fijn is :)

Ik heb nu wel alleen minder dingen op de planning staan en als het echt niet meer gaat meld ik een dag ziek, ben jij helemaal gestopt met werken/opleiding? (Nickolay)

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:22

ik ben inderdaad wat ouder :) (38 jaar jong)

Ik zit in de ziektewet, maar hoop wel weer aan het werk te kunnen gaan.
Helaas geen werkgever meer, dus rustig re-integreren zit er niet in.
Ben sinds 2 weken op een privéstal in de buurt aan het helpen, 2 a 3x per week 3 uurtjes.
Heerlijk om weer wat te doen, maar meer lukt nog niet.
Ik leer nu heel goed naar mijn lijf luisteren, wat is te veel en wanneer rust nemen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:06

Ik meld me ook even, ben Barbara en zit sinds oktober thuis met een burnout...

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:06

Hoi barbara,
sterkte! Neem je rust.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 08:52

ja probeer ik ook maar is niet makkelijk met een peuter dochtertje en drie paardjes. T is wel stil hier, klopt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:19

Nadat mijn omgeving aangaf dat ik naar de huisarts moet gaan omdat ik hoogstwaarschijnlijk overspannen zou kunnen zijn ben ik letterlijk een wrak. Ik jank om het minste en geringste. Ik moet straks bij de huisarts zijn.

De assistente zei dat een dubbele afspraak wel bet handigste was omdat ik dan de tijd zou hebben en BAM daar ging ik weer.

Het ergste vind ik nog om mijn werk te moeten bellen, hoe moet ik het in hemelsnaam brengen? Bij de gedachte te moeten werken gaat mijn hart sneller kloppen en breekt het (angst) zweet me uit.

Dit is zo niks voor mij..

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:44

Hoe is het gegaan vandaag? Neem echt de tijd jezelf terug te vinden want ik liep door en heb nu erg veel lichamelijke klachten naast het emotionele...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:55

barbaras schreef:
Hoe is het gegaan vandaag? Neem echt de tijd jezelf terug te vinden want ik liep door en heb nu erg veel lichamelijke klachten naast het emotionele...

Volgens huisarts ben ik idd overspannen.
Ik heb kalmerende medicatie & slaaptabletten. Mijn werk tsja ik heb vrijdag gesprek. Verder een emotioneel wrak..

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:53

Vooral als je ermee te lang mee doorloopt kunnen de lichamelijke klachten best hevig zijn heb ik ondervonden. Belandde uiteindelijk in het ziekenhuis :(

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:27

ja ik heb er ook veel te lang mee doorgelopen, ook lichamelijk erg veel klachten. Waaronder hartklachten. Maar ja net moeder en de rest van je leven gaat door dus dan probeer je alles weer te doen als voorheen met kind. Dat werkt voor mij helaas niet dus moet meer dingen laten...
Ik wordt nu geholpen door een natuurgeneeskundige en dat werkt voor mij echt super gelukkig. Ik wilde namelijk niet aan de medicijnen. Jullie wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:32

Ja ik heb wel medicatie gekregen. Ik kreeg mijn hart niet rustig continue hartkloppingen, huilbuien. Het gaat nu een stuk beter met me. Ondanks dat ik geen baan meer heb. Feit dat ik uitkering krijg is toch wel geruststellend. Ben wel op mijn gemakje aan het solliciteren.

Hadden ze mijn contract wel verlengd was ik ook gaan solliciteren. Ik voelde me niet meer welkom op mijn werk..