ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:52

apparte gang van zaken :X meer kan ik dr niet over zeggen :X

(en ik "hoopte" nog zo dat het een HA was, geen psygoloog :P )

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:33

Nou..Ik ben gewoon binnengekomen hoor. Hele medische verklaring niet nodig gehad. Terwijl ze me gefouilleerd, m'n tas doorzocht én er een drugshond rondliep. Was wel een fijne gedachte dat ik hem iig bij me had :-)

Heb wel echt onwijze last van misselijkheid en slecht eten. Kan ik niet zo goed gebruiken want ben al niet al te dik. Kun je daar nog wat aan doen?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:34

Kleine beetjes eten en over de hele dag verdelen....

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:24

Hoe is je tentamen gegaan Lady_M?

Pieteritus1 Thanks. Ga t proberen. Doe nu vooral eten voordat ik de volgende pil neem.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:19

klinkt raar maar: sporten. Op eenofandere manier werkt dat bij mij heel goed, als ik veel sport eet ik makkelijker de hele dag door wat zegmaar. (niet qua aankomen ofzo, maar qua trek, zonder dat ik ga snaaien of snoepen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:16

Ik heb ook iets minder honger met Concerta. Maar voor mij komt dat wel goed uit want ik kon eerst letterlijk de hele dag door eten.... Als ik m'n avondeten op had, had ik 5 minuten later alweer honger alsof ik niet gegeten had.. Als je misselijk bent wil een blokje bouillon in heet water oplossen en dat opdrinken nog wel eens helpen om je maag weer normaal op gang te brengen :)

Ik had vandaag trouwens m'n laatste keer ADHD-introductiegroep. Was echt fijn die groep, ervaringen uitwisselen enzo! Volgende groep wordt de vaardighedentraining, en ik ga waarschijnlijk ook nog een G-training(?) doen. Die dat je leert hoe je gedachtes met je gedrag en je gevoel in contact staan. Ik ben echt blij dat ze al die trainingen daar hebben. Dan leer je tenminste echt goed hoe je ermee om moet gaan en hoe je het beste uit jezelf kan halen! :j

Concerta gaat trouwens ook goed nu, het is nu goed in m'n systeem opgenomen denk ik. Geen bijwerkingen meer, en steeds minder last van rebounds :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:24

Farjen schreef:
De dokter in het verhaal is een psycholoog, sorry vergeten te vermelden.
Ik weet niet hoe zo'n 'test' anders gaat bij volwassenen? Psy zei dat je zoiets niet echt kan testen..
Ik vond het ook een rare gang van zaken. Hij heeft nadat ik mijn klachten beschreef en ook mijn moeder ondervroeg wat betreft mijn jeugd dus beslist van eens te kijken hoe ik het zou doen met Ritalin..

Ik had een 3 uur durende intake, eerste anderhalf uur alleen, tweede anderhalf uur moest er iemand bijkomen die me in mn jeugd heeft meegemaakt, en iemand die me nu goed kent. In beide gevallen een soort van vragenlijsten aflopen. Op basis daarvan, en oude schoolrapporten, de manier waarop ik op de psych overkwam, problemen die ik (gehad) heb en het feit dat ik ook al eerder (in 2008) de diagnose had gekregen, hebben ze de diagnose gesteld. Toen is in overleg met mij besloten tot medicatie, en niet om te kijken of dat zou werken (want daar gingen ze wel vanuit).

Wat jij beschrijft was hoe het bij mijn diagnosestelling in 2008 wel is gegaan. Ik kreeg toen idd ook al heel snel ritalin om te ''testen'' of ik ADHD had. Ergens is het wel een manier, want mensen die geen ADHD hebben en methylfenidaad gebruiken worden ontzettend hyper, terwijl mensen met ADHD er juist rustig van worden. Maargoed, het blijft niet de goede manier, het is ook geen snoepje...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:26

helemaal gelijk juul. Bovendien werkt methylfenidaad ook nog niet voor iedere ADHDer even goed.

Wel fijn dat de concerta nu goed gaat en ook goed bevalt!

ipv boullion blokjes, kun je ook poeder voor tuinkruiden boullion pakken, hihi. Is makkelijker, en dat spul is bedoelt om drinkboullion van de maken ;) (dus ook lekkerder dan gewoon een boullion blokje)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:21

Herkent iemand dit? Ik ben rustiger in mijn hoofd qua gedachtes, maar tegelijkertijd ook ontzettend nerveus qua gevoel in mijn lichaam. De een die zegt dat je pas na enkele weken kunt stellen of Ritalin het gewenste effect heeft, wat is jullie idee hierover?

Thanks voor de tips wat betreft het eten. Drinkbouillon is inderdaad wel een goede, zal ik binnenkort gaan halen.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:05

Ik had dit in het begin ook, is nu helemaal over :)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:31

Juul schreef:
Farjen schreef:
De dokter in het verhaal is een psycholoog, sorry vergeten te vermelden.
Ik weet niet hoe zo'n 'test' anders gaat bij volwassenen? Psy zei dat je zoiets niet echt kan testen..
Ik vond het ook een rare gang van zaken. Hij heeft nadat ik mijn klachten beschreef en ook mijn moeder ondervroeg wat betreft mijn jeugd dus beslist van eens te kijken hoe ik het zou doen met Ritalin..

Ik had een 3 uur durende intake, eerste anderhalf uur alleen, tweede anderhalf uur moest er iemand bijkomen die me in mn jeugd heeft meegemaakt, en iemand die me nu goed kent. In beide gevallen een soort van vragenlijsten aflopen. Op basis daarvan, en oude schoolrapporten, de manier waarop ik op de psych overkwam, problemen die ik (gehad) heb en het feit dat ik ook al eerder (in 2008) de diagnose had gekregen, hebben ze de diagnose gesteld. Toen is in overleg met mij besloten tot medicatie, en niet om te kijken of dat zou werken (want daar gingen ze wel vanuit).

Wat jij beschrijft was hoe het bij mijn diagnosestelling in 2008 wel is gegaan. Ik kreeg toen idd ook al heel snel ritalin om te ''testen'' of ik ADHD had. Ergens is het wel een manier, want mensen die geen ADHD hebben en methylfenidaad gebruiken worden ontzettend hyper, terwijl mensen met ADHD er juist rustig van worden. Maargoed, het blijft niet de goede manier, het is ook geen snoepje...

Ik zie Ritaline niet als een snoepje hoor, ik heb ook helemaal niet gevraagd naar medicatie.. Ik wou me gewoon laten testen voor ADD en een half uur later ofzo stond ik terug buiten met een voorschrift voor Ritaline.
Ik merk wel dat ik er beterschap mee heb, de chaos in mijn hoofd is beter en ik kan me beter concentreren. Autorijden, telefoneren, ... gaat allemaal gemakkelijker.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:34

k heb 60 medicinet pillen meegenomen naar amerika maar heb er nog geen 1 geslikt :') Niet echt handig eigenlijk... Ik heb het soms wel echt nodig :j

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:40

Wat gek Farjen...Bij mij was er wel sprake van een onderzoek. Meer zoals bij Juul. Eerder dan dat ik de psychiater gesproken had na twee intakes kreeg ik geen recept.

Lifaya, kun je medikinet dan ook 'af en toe' slikken? Alleen als het nodig is, zeg maar? Wel doen hoor, als het je helpt :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:50

ja ik heb het afgelopen jaar alleen medikinet geslikt als het nodig is, waar ik echt mijn concentratie bij nodig heb :j

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:52

Ik kreeg ook in 1 gesprek de diagnose (moeder was erbij). Was half gesprek, half vragenlijst. Psychiater vond het erg duidelijk naar voren komen in dat gesprek al en had voldoende informatie. Ik heb geen idee hoe lang het in totaal heeft geduurd :+
Ik had zelf van tevoren nagedacht over medicatie en wilde dat wel proberen eventueel.

Ben toen ook gelijk gestart met de medicatietrial. Hier hoorden ook gesprekken bij waarbij mijn bloeddruk werd gecontroleerd en gewoon om te kijken en te bespreken of de medicatie aansloeg.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:01

Heb je nu medicatie die werkt, Skygirl? En heb je ook nog verdere begeleiding/behandeling gehad?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:18

Ja die gesprekken dus. Weet niet hoe lang ik die heb gehad, maar het sloeg heel goed aan dus op een gegeven moment niet meer. :P

Alleen ik heb nu het idee dat het minder werkt dan eerst.. (wat volgens mij niet kan?) dus misschien toch maar gewoon een keer voor de zekerheid een afspraak maken.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:25

Heb wel gehoord dat het bij sommigen na langer gebruiken soms depressies kan geven. Had je dan ook Ritalin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:58

@ Farjen: bedoelde niet dat jij het zag als een snoepje, maar meer hoe er door sommige psych's mee om wordt gegaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:00

Bij mij is t ook lachen hoor, had dus eerst de diagnose ADD gekregen na een test van 5 minuten. Toen is ie weer ingetrokken omdat ik de observatie in ging en nu weet niemand meer of ik t nou wel of niet heb :+ De psychiater die ik nu heb gaat de persoonlijkheidstest opvragen en dan met mij kijken of het nog de juiste diagnose is of niet. Maar wat een gepruts :')
Een van mijn begeleiders op de daggroep werkt op het ADHD centrum en die zegt dat ik helemaal niet die diagnose kan/mag krijgen op deze manier. :')

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:36

Peppertree schreef:
Heb wel gehoord dat het bij sommigen na langer gebruiken soms depressies kan geven. Had je dan ook Ritalin?

Ja nog steeds, maar daar heb ik nog nooit last van gehad. Ook geen rebounds met neerslachtigheid oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 15:59

Ik heb juist veel minder neerslachtige momenten met Concerta merk ik! Ook in m'n rebound niet :) Echt zo fijn! Mijn humeur ging eerst steeds heen en weer van heel vrolijk naar heel depri, soms wel 5 keer op een dag. Nu geen last meer van :D

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:12

Oh fijn topic,ik lees ook even mee.
Mijn zoon heeft adhd is bijna 14 en 6 jaar terug uitgebreid getest door een pysch,sinds 2 jaar gebruikt hij ritalin.
Daar heeft hij zelf om gevraagt en is begonnen met 2 x daags 10 mg(las hier dat men dat hoog vind maar het gaat op gewicht en mijn zoon is een mugje!)
Hij heeft er veel baadt bij,maar kon niet zelfstandig optijd het volgende pilletje nemen en kreeg last van reybounds.
Sinds een jaar dus medikanet 30 mg ,hij gebruikt het alleen op schooldagen,vakantie s en weekend s is hij het niet nodig.
Wat een verademing ,ik was altijd erg bang dat ik een ander kind zou krijgen,maar das juist het tegenovergesteld hij is compleet zichzelf alleen maakt hij zijn werk af!!
Hij heeft als enigste minder eetlust en heel soms misselijk,hij noemt het zelf niet noemens waardig en vind het een Slim pilletje!
Ben wel blij dat ik heb gewacht met medicatie totdat hij er zelf om vroeg,vindt wel dat er snel over word gegaan tot medicijnen tegenwoordig!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:22

brendalevita schreef:
Daar heeft hij zelf om gevraagt en is begonnen met 2 x daags 10 mg(las hier dat men dat hoog vind maar het gaat op gewicht en mijn zoon is een mugje!)

De maximale dosering van Ritalin gaat op gewicht ja, op een dag mag je maximaal 1 mg per kg lichaamsgewicht met een max van 60mg per dag (uitzonderingen daar gelaten), maar dat wil niet zeggen dat je op basis van gewicht de juiste dosering kan bepalen, die is namelijk voor iedereen anders en zeker niet altijd de maximale toegestane dosering.
Daarbij werd er vooral bedoelt dat zomaar beginnen met 2x daags 10mg best veel is. Je lichaam moet wennen aan het gebruik van Ritalin, voor sommigen werkt het om meteen met 10mg tegelijk te beginnen, maar een ander vliegt daarmee tegen de muren op en moet dat veel rustiger opbouwen. Het is jammer als iemand stopt met Ritalin omdat hij zich er slecht bij gaat voelen, alleen maar omdat de arts niet gezorgd heeft voor een opbouw in de hoeveelheid Ritalin.

Met medikinet heb ik geen ervaring, maar is ook gewoon methylfenidaat toch? Fijn dat je zoon het er goed op doet, ik ben zelf ook érg blij dat er medicatie bestaat. Zonder kan ik erg vervelend zijn en niet in de laatste plaats voor mezelf :=

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:40

Ok heb het verhaal begrepen!!,mij vertelde hij dat 10 mg de minimale dosering was voor zijn gewicht te beginnen (toen 35 kgen ik ben een leek natuurlijk :o )en idd het was niet direct het juiste ,hij is iets omhoog gegaan .
Medikanet is idd hetzelfde als ritalin alleen 8 uurs werkend,doch gedijt hij beter omdat je geen reybound hebt,en de eetlust is iets beter.
Zelf was ik zo bang gepraat over ritalin dat ik erg sceptisch was ook omdat je idd vaak van die dode vogeltjes ziet zitten,die compleet zichzelf niet meer zijn,dat zal ook een doserings kwestie wezen niemand is natuurlijk gelijk!