Diabetes voor het leven ! deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

Re: Diabetes voor het leven ! deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:37

@jolandaa: dit zijn metingen, die staan los van het spuiten, ik spuit 4 maal daags.
mooi kindje lovebonney! misschien een idee om je dagcurves hier neer te zetten, dan heb je een stok achter de deur:-)
donderdag was na het ontbijt ongeveer 10 uur, ik ontbijt om kwart over 7.
de laatste tijd schommel ik indd veel, is niet handig!

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 00:15

Oke meiden, morgen ga ik beginnen met curven en Dieten ga ik ook nog mee beginnen.
ik hou met bijspuiten aan
tussen 4 en 10 prima waarde niks doen
elke 2 punten die ik te hoog zit spuit ik 2 eh bij
dus zit ik bijv op 12 dan spuit ik 2 eh bij zit ik op 14 2 eh bij..

ik hou meestal anderhalf tot 2 uur tussen de metingen
zo spuit je nooit teveel in een keer.

ook is het zo dat de bloedsuikers in de ochtend het hoogste pieken daat heeft te maken met de hormonen.
is me verteld toen ik in het ziekenhuis lag, aangezien mijn waarde na het ontbijt altijd te hoog was en de rest van de dag redelijk normaal.

@Kentaro ze hebben niet gezegd hoelang het ongeveer gaat duren, wel is bekend dat het 9 maanden duurt voordat je ontzwangerd bent zeggen ze, dus denk ook zoiets voor de suikers?

@sofy Alexia Huilt maar af en toen eigenlijks alleen als ze honger heeft of een vieze luier heeft en bij krampjes huilt ze ook wel eens.

Meike mak ik vragen wat jij spuit bij het ontbijt en wat je dan eet? en wat voor nachtinsuline heb je?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:52

Het verschilt wat ik spuit bij het ontbijt, ligt er helemaal hoe hoog ik zit.
Vanochtend werd ik wakker met 8.6 en heb ik 6 gespoten, mijn ontbijt was kwark met light limonade erin.
's avonds spuit ik insulatard 15 eh.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:10

meikemarieke schreef:
@jolandaa: dit zijn metingen, die staan los van het spuiten, ik spuit 4 maal daags.
mooi kindje lovebonney! misschien een idee om je dagcurves hier neer te zetten, dan heb je een stok achter de deur:-)
donderdag was na het ontbijt ongeveer 10 uur, ik ontbijt om kwart over 7.
de laatste tijd schommel ik indd veel, is niet handig!

Ah oke, ik heb zelf geen diabetes ben gewoon een mee lezer vandaar :).
Ik ken mensen met diabetes die curvte voor het prikken daarom zat ik met de vraagteken :P

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:01

Nog een nieuwsgierig vraagje van mijn kant: passen jullie je hoeveelheid maaltijdinsuline aan op de maaltijd die je gaat eten? En doe je dat dan via koolhydraten tellen, of gebruiken jullie iets van een boluscalculator? Kennen jullie je eigen koolhydraten/insuline verhouding?
Ik vraag het omdat ze bij ons nogal fan zijn van het tellen, maar ik vraag me altijd af in hoeverre mensen dit in de praktijk ook ingepast krijgen in hun dagelijks leven. Het principe is mooi, maar het is natuurlijk wel weer meer werk.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:46

ja ik weet hoeveel eenheden ik nodig heb op hoeveel koolhydraten, en meestal is het gokwerk wat ik doe hoor

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:30

ik doe het ook op de gok :o
Maar ik eet zoveel mogelijk khdarm, dus dat scheelt wel een hoop.
Ik vind het teveel werk om je eten elke dag te moeten wegen en kijken hoeveel khd erin zitten.
Jolandaa: geeft niks hoor! Vragen staan vrij :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:04

Ik pas het aan op wat ik eet. Maar let ook op wat ik daarna ga doen! Wanneer we s' avonds bijvoorbeeld naar de pony's gaan, kom ik steeds te laag te zitten, dus dan spuit ik juist weer minder.
Bij veel koolhydraten (zoals patat, pasta e.d.) spuit ik 's avonds net na het eten i.p.v. ervoor. Merk dat dat beter bevalt qua eerst dalen met je waarde en daarna omhoog schieten!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:14

Hee grappig Kentaro, dat wordt voor die zaken hier idd ook aanbevolen! Het gaat dan om de 4 p's: pasta, pannenkoeken, pizza, patat.
Maar niemand hier die een boluscalculator gebruikt?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:16

Wat leuk om te horen!! Ik was er eigenlijk zelf een soort van achter gekomen. Heb het er toen met m'n internist over gehad en die vond het een goed idee!! Ook 'zuren' erbij eten is erg goed (bijvoorbeeld zure dressing over salade o.i.d.)
Nee, ik heb nog nooit een boluscalculator gebruikt!

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:21

Best gek om te zien, op mijn stage (ouderenzorg) word er zoo anders omgegaan met diabetes en prikken dan dat ik hier lees!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:23

Hebben die mensen dan type 1 (spuiten) of type 2 (meestal met tabletten of dieet)?

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:07

Meiden mag ik even mijn verhaal kwijt, voel me zo *poedersuiker*..

Vandaag te horen gekregen dat Alexia geopereerd moet worden..
wat ze dachten dat eerst een navelbreukje was, is helaas een uitstulping van een van de inwendige organen. Omdat het hier om een soort slijmvlies gaat en ze nog niet weten van welk orgaan, gaan ze Alexia opereren en uitzoeken van welk orgaan dit is en het probleem verhelpen.operatie duurt circa 90 minuten en gebeurd onder gehele narcose. Daarna moet ze een poosje in het ziekenhuis blijven.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 20:09

Och Valeria dat is schrikken ! sterkte met je mooie prinses :(:)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 20:10

Hier gevalletje van buikgriep ik wacht dus nog even om de suikers op te schrijven is nu bagger....

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:28

Valeria, wat een rot nieuws!!! Kan me zo voorstellen dat je je even wanhopig voelt nu! Wanneer moet het gebeuren?? Je moet er inderdaad niet aan denken, zo'n klein wurmpje in een ziekenhuisbed ;( Hoe zijn de verwachtingen?? Is het zeg maar na 1x opereren in orde, of moet ze vaker terug?
Houd ons op de hoogte!? We denken aan jullie!

tootje, ook van harte beterschap!

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:33

binnen nu en 10 dagen krijg ik de oproep van het ziekenhuis.. als het goed is is het na 1x opereren in orde.
Ik ga nu zo op bed voel me niet echt happy, waardes houden jullie nog van me tegoed!

Hier nog een fototje van haar van vandaag in de auto!
Afbeelding
Heerlijk tevreden <3 <3

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:38

wat verschrikkelijk balen! en vooral ook eng. operaties zijn sowieso niet de leukste dingen, laat staan bij zo;n lief klein baby'tje...
wat een heerlijk gezichtje heeft ze valeria! <3

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:09

Valeria heel veel sterkte komende tijd!
hopelijk hersteld ze er snel van!

maar wta een schatige foto's zijn het tich.. en een meisje weltevree.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:54

Oei wat een schrik! En ze kijkt er verder zo tevreden bij, je ziet nou niet echt aan d'r af dat ze ergens last van heeft. We gaan allemaal voor jullie duimen dat het gauw weer in orde is!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:13

Een centraal topic over diabetes, net wat ik zocht. Ik vroeg me af wat voor klachten jullie hadden waarmee je naar een arts ging die uiteindelijk de diagnose heeft gesteld.

Ik kom zelf net van de huisarts en heb het gevoel dat er ergens iets niet goed zit. Mijn huisarts denkt daar anders over en vond een test voor diabetes niet nodig.
Ik heb ondergewicht, hoeveel ik ook eet. Als ik op een dag niets eet heb ik nergens last van. Als ik eenmaal iets eet hou ik honger en word ik ook 'trillerig' als ik dan niet (iets hartigs) eet. Na suikerbommen als red bull of ijsthee krijg ik dit ook, ookal heb ik vlak daarvoor gegeten. Als ik niets eet heeft het hetzelfde effect.

Flauwvallen heb ik ook een abonnement op, als ik langer moet staan en het is wat warmer. Dan ga ik ineens extreem zweten, trillen en als ik dan niets doe ga ik gewoon onderuit.
Als het echt warm is, in de zomer, ben ik sowieso een vaatdoek.

Herkennen jullie dit? Alvast bedankt voor het lezen en de adviezen;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:32

Hoi,
Veel dingen komen wel bekend voor!! Heb je niet heel toevallig iemand in de buurt wonen met diabetes?? Dan zou je in het ieder geval eens een vingerprik kunnen doen en eens kijken op wat voor 'n waarde jij dan komt!
Ik weet niet of je eens naar het ziekenhuis zou kunnen bellen om te kijken of je een diabetesverpleegkundige aan de lijn kunt krijgen om daar eens wat vragen aan te stellen!?
Wat je misschien ook zou kunnen proberen, is om eens te vragen bij de apotheek of ze daar een vingerprik willen doen!!
Maar je huisarts wil verder helemaal geen onderzoek laten doen naar wat jouw klachten anders zou kunnen veroorzaken??

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:34

Ik ben geen huisarts en ga me niet wagen aan het wel/niet stellen van een diagnose, maar ik begrijp niet zo goed waarom hij niet om je gerust te stellen een diabetes test zou willen doen. Kost welgelteld 3 minuten tijd van de assistente en 20 cent voor teststrip+naald om je een vingerprik af te nemen (nuchter). Dat is weliswaar geen officiele diagnose, maar als je waarde dan boven de 6 mmol/L ligt is het wel een hele goede indicatie en kun je daarna alsnog een echte bloedtest laten uitvoeren. En anders weet je ook vrij zeker dat er niks aan de hand is (met je suikers iig).
Heb je in de buurt niet iemand met diabetes waar je wel even 1 teststripje van mag gebruiken? Als je prikt 's ochtends voordat je hebt ontbeten, mag de waarde niet boven de 6 mmol/L liggen. Kun je dus ook vrij gemakkelijk even zelf testen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:36

Precies!
Het is jammer dat je zo'n eind uit de buurt woont, want je zou die van mij zo mogen gebruiken!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:41

't Is wel zo dat je voor een diabetes type 1 patient enigszins oud bent, en voor een type 2 weer enigszins jong en dun ;). Dus ik snap dat je huisarts niet onmiddellijk aan diabetes denkt. Maar die test is zo eenvoudig en goedkoop dat ik niet snap dat hij het niet gewoon heeft gedaan om je gerust te stellen.

Misschien heb je een opa/oma in een verzorgstehuis wonen met buren/kennissen met diabetes? Meteen een goede reden om daar weer eens op bezoek te gaan ;).