B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:43

Ik mocht zelf kiezen, maar mij werd aangeraden om te liggen. Zo kon ik mij beter ontspannen. Voelde er niks van. Pas toen ze de naald eruit haalde. Alleen heeft het nog een poos gejeukt. En in het begin was het gevoelig. Maar niks geen blauwe plek.

Kon het wel merken dat ik shot B12 had. Want normaal ben ik 's avonds half 9 echt op. Maar om 12 uur kon ik nog steeds niet slapen. En kwam vanochtend ook veel beter uit bed. En voel mij ook niet zo moe.

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:54

Ik heb ook een b12 tekort. Ik krijg nu 1 x per 2 maanden een shot. Ik heb zelf nog niet het idee dat dat voldoende is ook al blijft mijn b12 gehalte nu boven de 200.
Ik was van plan om naar de bijeenkomst a.s. zaterdag te gaan, maar helaas was het al vol. Mocht er iemand wel gaan dan ben ik erg benieuwd naar wat daar is besproken.
Ik zou trouwens ook graag zelf prikken maar volgens mij ha kan dat niet omdat het in een spier moet worden ingespoten?

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:22

Ja merkten jullie het gelijk al dan? Ik had gisteren mijn eerste gehad, en merk nou nog niet echt duidelijk verschil ofzo!

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:38

Ik merk het nu pas een beetje, ben anderhalve maand verder. :')

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:53

Kimmysan, je kunt vragen of de assistente de vloeistof er langzamer wil in spuiten. Hoe langzamer hoe minder pijnlijk het is. Nu ik zelf prik prik ik nog langzamer dan de assistente deed. Heb er nu geen last meer van. De meeste mensen merken binnen 15 injecties verbetering. Maar er zijn er ook bij die wel een jaar nodig hebben.

Pardy, wat was je beginwaarde en wat voor opstartdosis heb je gehad? Het hangt heel erg van de persoon af hoe vaak je geprikt moet worden. Ik prik bijv. nu 1x per week als onderhoudsdosering maar ik ga vragen of ik weer 2x per week mag omdat ik daar meer baat bij had. B12 moet idd in je spier geprikt worden. Sommige huisartsen doen er moeilijk over maar het stelt eigenlijk niets voor en er kan maar weinig fout gaan als je je aan de prikprotocol houd. Heb je toevallig een praktijk waar 2 huisartsen werken? Dan zou je de andere mischien kunnen vragen. De ene assistente vond het ook geen goed idee dat ik zelf ging prikken. Ze had de HA gevraagt en die zag het ook niet zitten. Toen heb ik de andere assistente gevraagt en die heeft de andere dokter gevraagt. Die vond het prima :+

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:05

Mag ik me hier ook melden?!?
Sinds 2,5 week zijn we er achter dat ik ook een B12 tekort heb.
Nu 2x een spuit gehad, maar merk nog geen verschil.(Kan ook bijna niet :P)
Lijk alleen de dag erna iets opgewekter/actiever te zijn.

Ik krijg de injecties in mn bovenbeen, ik zit gewoon op een stoel en dan gaat ie erin.
Voel er niks van, geen branderig gevoel, geen jeuk,geen stijfheid niks nada noppes!!
Ben daar wel blij mee! :D

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:05

Oke dankjewel, iemand bij ons thuis gaat het vanaf nu prikken. Dus bedankt voor de info! Ik hoop dat ik snel verbetering merk.

De huisarts wil na tien injecties (elke week 1), weer bloed prikken. Als het dan nog steeds laag is, krijg ik dan vaker prikken ofzo? Of blijft het dan gewoon zo?

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:26

Heeft toch geen zin om je bloed af te nemen? Want je waarde is nu heel hoog.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:43

Ooow oow oow klinkt weer lekker al die huisartsen :/

Ik wordt staand geprikt, 2 verschillende assistentes... als de 1 prikt bijna geen last zij neemt de tijd ervoor en doet het heel langzaam. De ander denkt dat het genoeg is dat het alvast uit de koelkast is.. kan dan altijd een paar meter niet lopen. Maar goed dat is niks tegenover de dagelijkse pijn die ik had/heb.

Volgens mij ben ik nu alweer 20 weken onderweg en prik nu 15 weken 1 keer per weeek, voel me de ene week goed de andere week weer niet goed. Gelukkig geen spieruitval meer gehad. Ik hoop dat ik me over een jaar nog beter voel...

Ik ga zaterdag naar de bijeenkomst ik hoop dat ik daar meer info krijg over hoe ik kan zorgen dat de B12 optimaal zijn werk kan doen. Als het me te ingewikkeld wordt wil ik alsnog naar die dokter in Lelystad, na 5 jaar een tekort heb ik zijn hulp toch nodig denk ik om hier zo goed mogelijk uit te komen.

Pardy; op de site van de stichting kun je een hoop vinden, bijvoorbeeld ook dat bloedprikken terwijl je al B12 krijgt niet heel veel zin heeft.. Wordt er toch geprikt dan zou je minimaal boven de 700 uit moeten komen (zo even uit me hoofd) Heb je wel de oplaad dosis gehad (2 keer per week 5 weken lang)? Als dit zo is dan is je waarde erg aan de lage kant lijkt mij...

Edit; las over een bericht heen; na die 5 weken 2 keer per week weer bloedprikken kan wel maar heeft geen toegevoegde waarde.. de huisarts moet na die 5 weken gaan prikken naar hoe de klachten zijn. De waardes in het bloed zijn na de oplaad dosis namelijk heel anders dan in je lever en weefsels.

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:02

Glossi schreef:
Pardy, wat was je beginwaarde en wat voor opstartdosis heb je gehad? Het hangt heel erg van de persoon af hoe vaak je geprikt moet worden. Ik prik bijv. nu 1x per week als onderhoudsdosering maar ik ga vragen of ik weer 2x per week mag omdat ik daar meer baat bij had. B12 moet idd in je spier geprikt worden. Sommige huisartsen doen er moeilijk over maar het stelt eigenlijk niets voor en er kan maar weinig fout gaan als je je aan de prikprotocol houd. Heb je toevallig een praktijk waar 2 huisartsen werken? Dan zou je de andere mischien kunnen vragen. De ene assistente vond het ook geen goed idee dat ik zelf ging prikken. Ze had de HA gevraagt en die zag het ook niet zitten. Toen heb ik de andere assistente gevraagt en die heeft de andere dokter gevraagt. Die vond het prima :+

mijn beginwaarde was lager dan 111 en lager wordt er niet gemeten. ik heb toen 4x een spuit per week gehad en daarna vond de dok het voldoende om eens in de 3 maanden te komen. dit bleek niet genoeg en nu is het elke 2 maanden. Maar ik twijfel of het goed is. toen ik vlak voor de prik mijn bloed liet prikken was het 234, mij lijkt dat erg weinig. Ik baal ook dat ik niet de juiste dosiring heb gekregen in het begin en heb daar al enkele malen over gesproken met de ha maar die vind het niet nodig. Ik denk dat ik ga kijken of ik in lelystad naar die arts in het ziekenhuis kan. Het moeilijke is dat de klachten zo vaag zijn...

Ik heb een drukke baan, heb mijn vader pas verloren dus ja inderdaad daar wordt je ook moe van. Alleen mijn omgeving zegt dat er wel verschil is sinds ik de prikken krijg, en ik denk ook wel te merken dat het helpt maar het blijft allemaal vaag... zucht.
Iemand ervaring met het spreekuur in lelystad?
Wat ik wel opvallend vind: ook bij mijn oudste zus en haar dochter is onlangs een b12 tekort geconstateerd. zij zitten aan de pillen nu, dus het tekort is "nog" niet zo erg

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:05

ik ga niet naar lelystad, maar naar dronten (zelfde internist), topgast! +:)+ zeker doen!

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:23

Ik ben inmiddels 1,5 maand verder en heb nog geen bloed laten prikken, moet ik nog steeds laten doen.
Ben wel wat actiever, maar ook weer niet .. Als ik heb gewerkt ben ik dood moe en slaap ik pas rond 11e ...

@Pardy, bij mij was het wel bekend dat ik onder de 111 zat, ik zat rond de 57

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:07

lelystad is idd hetzelfde als dronten Soms moet mn dochter bij de ene en soms bij de andere locatie. Dr auwerda zit op 3 locaties.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:00

Bloedprikken na de injecties is alleen zinvol om te zien of de b12 aanslaat. De rest staat in de post van _Jen.

_Jen, ik heb ook geen spieruitval meer gehad *\o/* helaas nog wel soort van opgezette voetzolen dat ik daar bijna niet op kan staan. Mischien kun je vragen of je 2x per week mag prikken om te zien of je dan stabieler bent. Mischien dat je je dan niet meer de ene week minder voelt dan de andere. Zou je mij (of in dit toppic) een klein verslagje willen schrijven van de bijeenkomst?

Pardy, ik ben heel tevreden over de internist die ook in Lelystad zit. Hij is de eerste die mij serieus neemt en ziet dat er echt wat aan de hand is. Mocht je naar hem toe willen gaan moet je niet te lang wachten met bellen want hij heeft een behoorlijke wachtlijst. Je zult zeker een paar maanden moeten wachten. Is er bij jou ook uitgezocht waarom je een tekort hebt? Mischien dat je naast de injecties smelttabletten kunt nemen om de b12 meer aan te vullen tot je meer injecties krijgt. Heb je al eens op de site van Hendrik de Jong gekeken? Mischien dat je voor je huisarts daar wat informatie van af kunt halen (staan documenten op) Zet je verhaal ook eens op het b12 forum neer. Wie weet hebben zij nog meer tips voor jou.

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:34

Glossi schreef:
Pardy, ik ben heel tevreden over de internist die ook in Lelystad zit. Hij is de eerste die mij serieus neemt en ziet dat er echt wat aan de hand is. Mocht je naar hem toe willen gaan moet je niet te lang wachten met bellen want hij heeft een behoorlijke wachtlijst. Je zult zeker een paar maanden moeten wachten. Is er bij jou ook uitgezocht waarom je een tekort hebt? Mischien dat je naast de injecties smelttabletten kunt nemen om de b12 meer aan te vullen tot je meer injecties krijgt. Heb je al eens op de site van Hendrik de Jong gekeken? Mischien dat je voor je huisarts daar wat informatie van af kunt halen (staan documenten op) Zet je verhaal ook eens op het b12 forum neer. Wie weet hebben zij nog meer tips voor jou.

Ik ga maandag een afspraak maken. Er is niet uitgezocht waarom ik het tekort heb en dat is eigenlijk ook wat me zorgen baart. Ik heb wel wat zaken op het forum gezet, maar ik moet toegeven dat ik moeite heb om (alhoewel alle reacties daar goedbedoeld zijn) de dramamensen van de mensen met kennis te onderscheiden en ik wil het ook niet erger maken dan het is. Ik hoop niet dat ik iemand hiermee kwets maar zo voel ik het. aan de andere kant merk ik dat ik het zelf misschien niet onder ogen wil zien..... Dat klinkt stom maar het is bij mij bij toeval ontdekt terwijl ik al jaren moe ben en dacht dat dat stress was. Last had van hevige menstruatie, maar ja ik ben "al" veertig. vergeetachtig ben, maar ja k wordt ouder he. Vaak buikklachten/ diaree heb, maar ja misschien als ik gezonder eet......

Zo heb ik al jaren gedacht en ik vind het gewoon moeilijk om nu de B12 overal de schuld van te geven.
als ik dit nu typ vind ik t zelf stom, maar ja......

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:02

Hay iedereen!
Even een kort verslagje van de stichting B12 tekort bijeenkomst.
Ik heb natuurlijk niet alles onthouden en kan ook geen verhaal van een uur hier in het kort neerzetten :)
Ik ben erg blij dat ik ben geweest, toch een hoop dingen bevestigd gekregen. De gene die sprak was erg kundig en wist eigenlijk alles wel!

Mochten er vragen zijn PB staat open!

Allereerst de diagnose, het blijkt dat het per persoon heel erg verschilt wanneer er klachten zijn. Er zijn mensen die bij 100 minder klachten hebben dan iemand die 200 heeft.
Het is belangrijk om Ijzer, Foliumzuur, B6 en D ook te laten testen, deze zorgen dat de B12 op kan worden genomen.
Er werd ook over het "grijze gebied" gesproken deze zit dus de 150/300 echter is de toekomst dat de laagnormaal waarde hoger bij wordt gesteld. In japan gaan ze bijvoorbeeld al injecties geven bij 450!!
Daarnaast is het zo dat kinderen van 6 op het toppunt in hun B12 waarde zitten, het hoogst dus. Daarna wordt dit minder, dus eigenlijk zou er bij een jonger persoon een andere referentiewaarde aan moeten worden gehouden.
De B12 waarde in het bloed zegt ook echt alleen maar iets over de waarde in het bloed! Het zegt na 1 injectie al helemaal niks meer over de B12 voorraad in het Weefsel of in de Lever! Die B12 "zwemt" als het ware wat rond in je bloed maar er wordt maar een klein percentage van opgenomen. Zeg een kleine 20% als je geluk hebt. Dit is ook de reden dat het absoluut geen zin heeft om nog bloed te testen het zegt gewoon helemaal niks!

De behandeling, het is belangrijk (erg belangrijk) dat er begonnen wordt met een oplaaddosering van 10 injecties in 5 weken, dit mag eventueel ook in 10 weken. Dit is om het lichaam een boost te geven en het weer aan het werk te zetten.
Waarneer er dus meteen over wordt gegaan naar 1 keer per maand of 1 keer per 2 maanden denkt het lichaam als het ware ooh dat was het weer ik ga weer in slaapstand! Daarbij is het bij neurologische klachten erg belangrijk dat het lichaam continu beschikt over een hoog B12 gehalte in het bloed zodat die voorraad kan worden aangevuld.
Hoe sneller er zo goed mogelijk behandelt wordt hoe groter de kans op klachten vrij leven.
Hoe langzamer er wordt afgebouwd hoe beter! Ga dus bijvoorbeeld van 1 keer per week naar 1 keer per 8 dagen, en zo verder uitbouwen.
Afbouwen kan eigenlijk alleen wanneer de klachten Stabiel/weg zijn!
In de zaal zaten personen die een jaar lang 2 keer per week geprikt hebben, en nu dan ook echt beter zijn! Dit maakt dus niks uit.
Ook als de huisarts zegt dat het niet kan zoveel B12 prikken, het overtollig waar je lichaam even niks mee kan wordt gewoon uitgeplast.
mocht er iemand zijn waarvan de huisarts hierdoor een slechte behandeling geeft, ik heb een brief van de stichting waar dit hele verhaal precies in wordt uitgelegd voor de huisarts. Ik kan dit eventueel inscannen.

Het is ook belangrijk dat er een bepaald merk wordt geprikt, in 1 van de merken zit namelijk een conseerveermiddel wat erg slecht is. dit houden jullie nog tegoed van me, ik heb dit ergens opgeschreven

Bij een allergische reactie van de B12, denk aan acne etc. Kan eventueel een allergiepilletje worden geslikt (tegen hooikoorts etc). Wel zal deze allergie minder worden wanneer er minder geprikt wordt.

Het is wijs om een B-complex bij te slikken omdat alle B'tjes elkaar helpen! Let hierbij wel op het aantal Mg. B6. Hier mag absoluut niet teveel van inzitten want dit gaat Wel stappelen in het lichaam wat niet goed is. Je mag per dag minder dan 50Mg. B6 binnen krijgen. Eventuele merken die goedgekeurd zijn voor B12 patienten, er staat in het forum van de stichting een hele lijst. Op verzoek wil ik die hier wel heen kopieëren.

B12 smelttabletten, dit kan inderdaad maar de ervaring is dat mensen na een paar maanden weer terug gaan naar de injecties. Voor de smelttabletten moet er ook worden opgelet welke stoffen erin zitten.

Er was iemand aanwezig die heel lang in een rolstoel heeft gezeten en nu alles weer kan, dat was voor mij wel heel hoopgevend! Gewoon doorzetten en goed naar de klachten luisteren.

@Pardy; Ik zou me niet teveel zorgen maken over waarom je geen B12 opneemt ( dit zijn vaak afwijkingen waar je weinig aan kunt doen. Ik zou me wel zorgen maken over de behandeling die je nu krijgt! Dus zeker naar Lelystad/Dronten gaan!

En misschien is het "moeilijk" om B12 alles de schuld te geven, maar volgens mij geef je nu jezelf, je leeftijd of eventuele stres de schuld... is dit niet het zelfde of zelfs erger?

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "drama mensen".. Iedereen ervaart het nou eenmaal op zijn eigen manier en sommige mensen hebben al heel lang een slecht leven door de B12... Zoals ik al zei sommige mensen belanden in een rolstoel dus mensen die nog niet beter zijn, staan misschien wat negatiever in het leven. Geef ze eens ongelijk....
De mensen met kennis zijn duidelijk te herkennen, en deze mensen kun je ook persoonlijk een bericht sturen als je het moeilijk vind om in het forum te lezen/reacties te krijgen.

Edit; Zinopbouw aangepast

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:31

Jeetjt joh top dank je wel voor deze uitleg. Ben wel heel erg nieuwsgierig welke B12 niet goed is vanwege de conserveringsmiddel. Mijn dochter is nl overgegaan op n andere maar gaat nu dus achteruit. En moet helaas 20 juni weer terug naar lelystad.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:44

Nicomed is het merk wat het betrouwbaarste is!
In 1 van de andere merken zit Benzylalcohol, de producent kon zelf geen goede verklaring geven waarom dit erin zat behalve dat het een conserveermiddel is! 30% van de mensen kunnen hier slecht tegen.

Voor mensen die geen baat hebben bij de injecties is het mogelijk dat het lichaam problemen heeft met de B12 omzetten in Actief B12, tegenwoordig is ook deze actieve B12 te krijgen. Wel alleen in Munchen!

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:14

Zou je die brief kunnen inscannen?
Ben wel erg benieuwd ik zit namelijk in dat grijze geboed met mijn 156 en eigenlijk is nu afgesproken vijf keer een injectie en daarna smelt tabletten.
Maar hier lees ik zoveel andere dingen.....

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:53

Dank je wel we kijken eht maandag meteen bij de huisarts na.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:59

_Jen schreef:
Het is ook belangrijk dat er een bepaald merk wordt geprikt, in 1 van de merken zit namelijk een conseerveermiddel wat erg slecht is. dit houden jullie nog tegoed van me, ik heb dit ergens opgeschreven

Dat is de Hydroxocobalamine van Centrafarm (de b12 die uit de koelkast komt) Nycomed is het best en betrouwbaarst :j
Edit: te snel gepost :') je had het al geschreven.

Hebben ze het toevallig ook over Methylcobaldamine gehad? Bedankt voor het uitgebreide verslag +:)+

Zirano, weet je of de ampul uit de koelkast komt?

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:22

HYDROCOBAMINE INJVLST 500MCG/ML AMPUL 2ML
Deze krijg ik...
Merk weet ik ff niet eigenlijk!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:23

Ja die komt dus absoluut uit de koelkast. Daar zou nl minder cobalt inzitten waar ze slecht opreageerde.
Ik zal het met de ha bespreken dank je je hebt me weer n eind verder op weg geholpen

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:42

Kido, als het goed is staat op het doosje van de Hydrocobaldemine van welk merk hij is. Bewaar je hem in de koelkast dan is het Centrafarm, bewaar je hem op kamertemperatuur dan is het Nycomed.

Zirano, ik wil er ook nog even aan toevoegen dat er ook mensen zijn die goed op Centrafarm reageren. Maar als je dochter nu achteruit gaat moet ze de dokter vragen of ze weer Nycomed mag hebben. Heeft ze veel last van acne dat ze daarom over is gestapt naar Centrafarm?

Hier nog een stukje informatie die ik een tijd terug voor me zelf heb opgeschreven en uitgezocht:
In Nederland worden 2 merken b12 gegeven: Nycomed en Centrafarm. De werkzame stof is hydroxocobalamide. (http://www.nycomed.nl - http://www.centrafarm.nl)

De ampullen van Nycomed kunnen op kamer temperatuur worden bewaard. Die van Centrafarm moet in de koelkast worden bewaard.

De hulpstof in Nycomed is zout.
De hulpstof in Centrafarm is benzylalcohol

Er zijn veel mensen die niet goed op Centrafarm reageren. Krijgen eerder last van allergische reacties of het word niet goed opgenomen. Benzylalcohol is een niet lichaamseigen stof.

Omdat er veel onduidelijkheid was over Centrafarm hebben ze op het B12 forum contact met ze opgenomen en een paar vragen gesteld. Dat er onduidelijkheid was komt vooral door de hulpstof benzylalcohol.

Het klopt dat de hydroxocobalamine van Centrafarm in de koelkast bewaard moet worden. Het product van Centrafarm is dan 3 jaar houdbaar in tegenstelling tot het andere product, dat 2 jaar houdbaar is. Logistiek is dat voor ons en voor apothekers handiger en het zorgt ervoor dat we ons product goedkoop kunnen houden. Voor die houdbaarheid maakt het overigens niet uit dat het product vlak voor gebruik uit de koelkast wordt gehaald, zodat deze op kamertemperatuur is. In de bijsluiter staat ook genoemd dat het enkele dagen bewaard kan worden buiten de koelkast beneden de 25 graden.

De ampullen bevatten benzylalcohol, omdat het product dan langer bewaard kan worden en er minder kans is op bederf door bacteriën.

Benzylalcohol lijkt enigszins op benzeen als je de plaatjes van beide moleculen naast elkaar legt. De chemische eigenschappen (en dus de mate waarin het kankerverwekkend is) zijn echter totaal verschillend. Benzeen is een molecuul dat erg gemakkelijk met DNA reageert en op die manier kanker kan veroorzaken. Bij benzylalkohol heeft dat deel het benzeen-achtige molecuul dat zo snel reageert al met alcohol gereageerd, zodat het geen invloed meer kan uitoefenen op ons DNA.

De WHO (World Health Organization) heeft voor heel veel stoffen een acceptabele dagelijkse limiet voor inname vastgesteld. Voor benzylalcohol is dat 5 mg per kg lichaamsgewicht.

Als je uitgaat van een volwassene die 70 kg weegt, komt dat overeen met ongeveer 35 injecties hydroxocobalamine van Centrafarm per dag.

Dat mensen een terugval in klachten ervaren bij het gebruik van de ampullen van Centrafarm, lijkt onlogisch.

De aanbevolen doseringen zoals die gelden voor ons product en die van Nycomed, zijn immers gelijk. Ook de sterkte van de oplossingen van Centrafarm en Nycomed zijn gelijk.

Of mensen nu ons product gebruiken of die van Nycomed; ze zouden evenveel werkzame stof binnen moeten krijgen. Artsen, patiënten en apothekers kunnen bijwerkingen melden bij de stichting Lareb en dat wordt ook wel gedaan in geval van verminderde werkzaamheid. Indien voor ons product dergelijke meldingen worden gedaan bij het Lareb, stuurt het Lareb dat altijd naar ons door. In ieder geval in de afgelopen 7 jaar, zijn dergelijke meldingen niet bij ons terecht gekomen. Indien dergelijke berichten ons in de toekomst wel bereiken, via het Lareb of andere officiële wegen waarlangs bijwerkingen (en verminderde werkzaamheid) gemeld dienen te worden, dan zullen we deze gegevens zeker evalueren.

Over het algemeen zijn er weinig bijwerkingen bij B12 injecties. Maar voor een klein aantal patiënten geven de injecties veel problemen en moet er zelfs mee worden gestopt. Dat kan te maken hebben met kobaltallergie of allergie door de hulpstoffen in de injectievloeistof.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:50

Glossi schreef:
_Jen schreef:

Dat is de Hydroxocobalamine van Centrafarm (de b12 die uit de koelkast komt) Nycomed is het best en betrouwbaarst :j
Edit: te snel gepost :') je had het al geschreven.

Hebben ze het toevallig ook over Methylcobaldamine gehad? Bedankt voor het uitgebreide verslag +:)+

Zirano, weet je of de ampul uit de koelkast komt?

Uhmm en dat is? Ik heb veel lastige woorden gehoord die ik niet allemaal op heb geschreven.. dan onthoud ik het niet :)
Maar misschien als je zegt wat het is dat ik het weet?