Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:41

Zuivel ben ik dus niet zo van, ik vind het niet vies maar ik sta ook niet te springen erom.
Hmmz geen sap meer dus, ik leef sinds de bv zowat op ranja en ik heb nu zo'n beetje al wel alle verkrijgbare smaken bij ons in de super gehad dat het mee een beetje de tegen gaat staan.
Ik wil toch ontzettend graag bv blijven geven zeker omdat het bij de jongens niet goed ging.
Ik probeer/houdt dus ook overal rekening mee te houden.

Cyntje

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 12:48

Ik drink melk, water, limonade, roosvicee, thee en soms koffie.
Wij hebben de limonades van Raak geloof ik, die zijn wel lekker vind ik :j
En zuivel ook niet in de zin van vla/yoghurt?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:50

Daisy had ook veel last van krampjes en dat bleek inderdaad koemelk allergie te zijn. Cinnababy hielp hier helemaal niet Infacol wel heel goed (moesten ook de zuivel schappen natuurlijk) :)

Als je weinig tot geen zuivel drinkt neem dat Calcium tabletten erbij! Je hebt erg veel Ca nodig tijdens het geven van bv en anders trekt beeb jou botten leeg. Beeb komt niks tekort, maar je botten worden daarna niet meer "bijgevult". Voorkom dus botontkalking ;)

Je hebt bij de drogist ze als kauwblokjes. Goed te eten ;)

Wat tijdens erge krampjes hier goed hielp was met haar onder de douche staan. Wat hebben we veel gedoucht de eerste weken.. :+

Vla en yoghurt kon ik ook niet eten, net als kaas en kant en klaar maaltijden. Het ligt eraan hoe erg het is. Als je het wil weten schap het even een kleine week uit je voeding en je ziet het :)

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:53

Ik eet amper vla of yoghurt, ben niet zo van de toetjes.
Chocomelk wil ik nog wel is drinken, melk drink ik ook zo nu en dan.
In de zwangerschap dronk ik dat ontzettend veel (melk en chocomelk) maar nu ze geboren is ben ik daar weer vanaf en drink ik het nog maar heel weinig.
Toch maar weer wat pakken chocomelk en melk in slaan dan.

Trisca, vitamine D gebruik ik al.
Dat was me al aangeraden door de wijkverpleegkundige en door de arts van het cb.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 12:56

Vitamine D MOET je ze ook geven totaan de 4 jaar, 10 druppels per dag.
En bij BV ook nog de eerste 12 weken vitamine K, 5 druppels per dag :j

Maar je moet écht voldoende zuivel drinken hoor want zoals Trisca al zegt is dat erg slecht voor je eigen botjes :+

Maar vitamine D is iets anders dan Calciumtabletten... ik zie namelijk zo snel waar het over vitD gaat...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:57

Ik zou een weekje geen zuivel doen Steph, dan kan je koemelkallergie uitsluiten. Je kan wel gaan voor Sojamelk. Even wennen, maar ik vind het nu echt lekker :+
Vitamine D moet inderdaad ook, maar denk ook om je Calcium ;)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 12:58

Als ze idd koemelkallergie uit wil sluiten moet ze het een week helemaal niet nemen. Maar als dat het euvel niet is zou ik toch echt meer zuivel gaan nemen, hier in het ziekenhuis stonden ze echt constant met zuivel voor je neus :+

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:02

Je hebt helemaal gelijk Cyntje. Heb alleen een nare ervaring gezien bij een moeder die uiteindelijk nu nog bij het zh loopt met haar dochter die een aversie tegen eten heeft door een koemelkallergie die veel te laat gezien is. Het aantal kinderen met koemelk allergie stijgt en er wordt vaak laat tot niet aan gedacht. Ik heb pas ondekt dat ik het heb toen ik 25 was. :oo Dacht dat het bij mij hoorde altijd buikpijn te hebben 8)7

En je kan het zo makkelijk uitsluiten. Als het het wel is, heb je na een week een heel ander kind :j

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 13:04

Tja,... ik heb een erge vorm van PDS en kan maar erg weinig eten verdragen...
Geen zuivel, geen uien, geen kruiden, geen ei, geen koude groentes zoals komkommer, tomaat, (witlof)salades, friet, pasta's,... ijs... etc...etc...enja dan hou je dus érg weinig over.
Als ik weet dat ik weg moet hou ik er rekening mee maar ik neem genoeg zuivel ondanks de klachten.
Ik vertik het om nooit geen friet meer te eten, iets lekkers met uien ofzo... etc
Ik ben op Coeliakie en Lactose getest, over koemelkallergie heeft men het nooit gehad.
Maar zodra ik stop met BV ga ik dat toch al minder nemen want ik zie die vrolijke 4kante meter iets te vaak :+

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:23

Vit K&D krijgt [***] beide :j !

Ik zal is een week helemaal geen zuivel nemen.
En ook zal ik een pot calcium tabletten ophalen, ik wil toch graag wel ''intact'' blijven :+
Maar over die koemelkallergie, bij ons in de fam komt geen koemelkallergie in voor.
Ik weet dat [***] het wel kan hebben maar de kans dat ze het heeft is toch kleiner doordat wij geen van allen of bij ons in de fam koemelk allergie hebben?

Trisca, Daisy heeft dus ook koemelk allergie zoals ik begrijp.
Maar was zij als baby erg huilerig of juist heel tevreden?
[***] is namelik ontzettend tevreden, ze heeft alleen zo nu en dan erge krampjes en dan huilt ze ook ontroostbaar, maar voor de rest huilt ze eigenlijk heel weinig.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:02

Je hoeft helemaal geen extra zuivel te eten/drinken.
en bovendien schijnt het zo te zijn dat de kans op botontkalking juist veel kleiner word als je borstvoeding geeft.

hoe het zit als je al botontkalking hebt kunnen ze je dan weer niks over vertellen. Y;(

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:12

Daisy was als baby erg tevreden, maar leek wel soort "aanvallen"van krampen te hebben. Enkel onder de douche kon haar dan kalmeren. Soms krijste ze het ineens uit van de pijn als ze sliep of aan de borst lag te drinken.

Elinaa; we hebben het over genoeg zuivel en wat als je zelf geen zuivel kan verdragen ;) . Ik werd er door een dieetiste op gewezen dat ik echt Ca moest nemen om botontkalking te voorkomen, omdat ik ook geen melk etc. drink.

Ken iemand die klachten had die uiteindelijk bleken te komen van botontkalking. Haar werd geadviseerd met de BV te stoppen. Door de BV was het absoluut erger geworden volgens de artsen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:19

wat idioot, ik heb al jaren botontkalking en kom al die tijd ook bij de internist.
tijdens de zwangerschappen moest ik stoppen met de medicatie die ik er voor slik en ze hebben verder ook niks gezegds over de borstvoeding en voor zover ik weet maakt dit ook geen verschil.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:20

vitamine d is 5 tot 10 druppels per dag. Voor kindjes met een donkere huid, of kindjes die weinig buiten komen is het 10 druppels, voor de rest is 5 druppels per dag voldoende.

Nu het winter is geef ik dus wel 10 druppels per dag, aangezien we niet zoveel buiten komen als in de zomer. 's zomers geef ik wel 5 druppels per dag.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:45

Cyntje schreef:
Maar je moet écht voldoende zuivel drinken hoor want zoals Trisca al zegt is dat erg slecht voor je eigen botjes :+

Het gekke is alleen dat in aziatische landen waar nauwelijks zuivel wordt gebruikt er veel minder mensen in het ziekenhuis worden opgenomen met botbreuken.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 18:45

Kan goed zijn, toch zorg ik dat ik voldoende zuivel binnen krijg :)
In Azie drinkt men toch ook wel melk neem ik aan? :+

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 18:46

Angela schreef:
vitamine d is 5 tot 10 druppels per dag. Voor kindjes met een donkere huid, of kindjes die weinig buiten komen is het 10 druppels, voor de rest is 5 druppels per dag voldoende.

Nu het winter is geef ik dus wel 10 druppels per dag, aangezien we niet zoveel buiten komen als in de zomer. 's zomers geef ik wel 5 druppels per dag.

Hier adviseert het CB dat je ondanks donker/blank, veel/weinig zon sowieso 10 druppels per dag!
Dat is sindskort ingevoerd maar nog staat nog niet op de etiketjes van de druppels.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:09

aha, een wijziging dus... daar had ik nog niets over meegekregen. Ik zal het de volgende keer ook eens vragen hoe het zit :j

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:20

Mijn mini was een onzettend tevreden mannetje, behalve als ik gele m&m's, ui, paprika, bolognese chips, koolsoorten, knoflook uhm.. en nog meer rare dingen at. Dat heb ik dus een tijd uit mn menu geschrapt en toen hij een maand of 3/4 was weer toegevoegd. Nu kan ik alles eten..

Als hij krampjes had ging hij zo uit zn kneiterdje dat was gewoon zielig. Ik vond het niet nodig om mn kind te zien lijden zodat ik die paar happen van het 'verbodene' kon eten :n

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 19:23

Angela schreef:
aha, een wijziging dus... daar had ik nog niets over meegekregen. Ik zal het de volgende keer ook eens vragen hoe het zit :j

Was ook rond de geboorte van Chiara ongeveer.
Kraamhulp adviseerde me 10 druppels VitD.
Terwijl ik later op de verpakking 5 las, aan CB gevraagd en die vertelde mij dat dit gewijzigd was.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:50

odetteke schreef:
Het gekke is alleen dat in aziatische landen waar nauwelijks zuivel wordt gebruikt er veel minder mensen in het ziekenhuis worden opgenomen met botbreuken.

Dat zegt helemaal niks hoor :) Aziaten hebben gewoon een ander gestel. Het is ook zo dat ze veel minder goed kunnen tegen fast food en sommige ziekten "ras" afhankelijk zijn.

guccio schreef:
Als hij krampjes had ging hij zo uit zn kneiterdje dat was gewoon zielig. Ik vond het niet nodig om mn kind te zien lijden zodat ik die paar happen van het 'verbodene' kon eten :n

:j
Het is onvoorstelbaar hoe goed je van de lekkerste dingen af kan blijven als je ziet dat je kleine er last van heeft. Ik heb er ook last van als ik bv chocolade eet, maar dat heb je er soms voor over :o . Maar als beeb er last van heeft eet je het gewoon niet. :+

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:18

Vit D is idd 10 druppels, staat nu wel op het flesje :j
Guccio, ik laat de dingen ook staan aarvan ik weet dat ze kramperig wordt, nog een paar maandjes wachten en dan kan ik het weer is proberen en danmaar hopen dat ze er beter tegen kan.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 22:51

Heb laatst een nieuw flesje gekocht, niet gekeken of het er inmiddels al op staat :P

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 01:28

Even een tip tussendoor, als je BV geeft is het beter om Optimel te drinken dan melk. Geeft minder krampjes!

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:28

Maar optimel door je cruesli is niet lekker ;)
Mijn mini heeft gelukkig nooit krampjes gehad door zuivel, wel af en toe wat uitslag maarja dat had hij van bijna alles wat ik at. Nu ook altijd wel ergens een eczeemplekje..