Veel moeten afvallen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:53

Ik heb een beetje teruggelezen en wat zijn er dames bij die al fantastische resultaten hebben geboekt.

Zelf ben ik net begonnen met een traject van fysio (voor rugpijn) bewegen/sporten en GLI
Mijn BMI is rond de 37 en doelstelling is eind van de zomer op het paard te zitten en een BMI een stuk onder de 30.
Gewichtstoename komt doordat aan het begin van de corona tijd mijn revalidatie voor NAH was afgelopen en de doorstart bij normale fysio/sportschool niet kon doordat alles dicht zat. Tegelijk zat ik zonder rijpaard zodat dat ook stopte en ik fysiek en mentaal een wrak ben geworden.

Deze week de eerste twee behandelingen gehad, fysio en sport en ik ben er zo blij van. Alleen al de gedachte weer te kunnen rijden*\o/* en uit eindelijk op mijn jonkie die nog zadelmak moet.

Eten gaan we in kleine stappen aanpassen en niet in één keer het roer helemaal om.
Voor nu kwark bij mijn yoghurtontbijt toevoegen voor meer eiwit verzadig
Geen koekjes in huis, bij de koffie een plak ontbijtkoek.
Kaas van 48+ naar 30+ en een cracker kaas om 4 uur ipv een homp kaas of chips.
Avondeten gewoon als altijd met het gezin mee, opletten op hoeveelheid groente.
Als ik echt wat extra’s nodig heb een gekookt ei.
Meer water drinken met hulp van een Air-Up fles.

Sorry voor de lange introductie.

Oh en mijn fysiotherapeut heeft ook een paard dus die snap mij zo goed.

MuSLi

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 16:10

Mooie doelen @tiwi. Welkom hier en praat lekker mee. Hopelijk geeft het je een stok achter de deur èn motivatie om je traject door te pakken!

Welkom @prompter. Mooie prestatie. En wat goed dat je nog wat extra wil doorpakken. Ik ben ook 1,62. Dus ik ken de struggle van helaas niet al te veel mogen eten, aangezien dat kleine lijfje toch gewoon minder nodig heeft om te functioneren.

Ik ben sinds halverwege 2020 +/- 20kg afgevallen. Soms wat meer, soms wat minder :') ik probeer nu, de afgelopen 1,5 jaar op gewicht te blijven. En dat is soms toch ook best lastig hoor. Afvallen vond ik makkelijker dan stabiliseren en op gewicht blijven :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 16:12

Goede plannen lees ik allemaal. Ja en Musli, blijven volhouden is moeilijker dan een mooi eindpunt voor ogen hebben, helemaal mee eens.

Ik kijk zelf niet naar mijn BMI. Want volgens mijn BMI mag ik veel zwaarder wegen, maar dat vind ik raar. Ik zou tussen de 54,5 en 68 kilo mogen wegen. Ik weeg nu 54.8. https://www.weightwatchers.com/nl/bmi Dat vind ik ook op andere sites terug.

Maar ik ben nu al echt te dik met een flinke zwemband. Hoe zou ik er dan uitzien als ik die toegestane 14!!!!! kilo meer heb?

Het tegenstrijdige met BMI vind ik dat er op veel sites staat dat de buikomvang van een vrouw tussen de 68 en de 80 centimeter mag zijn. En daar heb ik meer aan, want die van mij is 98 centimeter.

Dus ik kijk niet naar BMI, maar ik kijk naar mijn broeken en die zitten nu echt heel erg oncomfortabel strak. Dus van die zwemband moet heel veel af. En ik weet dat als ik zo rond de 50 zit, dat het dan wel goed past en ik veel lekkerder in mijn vel zit. Letterlijk.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 16:13

Dankjewel MuSLi! Het viel me wel op met mijn "nieuwe" manier van eten, dat ik eigenlijk veel minder nodig had dan ik dacht. Het seintje "genoeg" kwam soms als mijn bord nog half vol lag. Een volgende keer werd er dus minder opgeschept.

Tiwi, jouw motivatie voor paard rijden is ook een goede +:)+

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 16:26

Ik wil mijn gewicht nu niet weten omdat ik uit het verleden weet dat ik mij daar dan op ga focussen ipv op mijn lijf. BMI is een maatstaf om te mogen beginnen met GLI dus die weet ik nu wel. Natuurlijk zou ik mijn gewicht kunnen terugrekenen maar dat doe ik bewust niet.
Fysio weegt mij een keer per 2 weken met mijn ogen dicht en zegt alleen of het goed gaat of dat er nog iets moet veranderen.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:48

Goed bezig tiwi!!

Monique1963, misschien als het afvallen heel lastig gaat kijken naar een tijdje koolhydraat arm? Kan je ook vrij veel lekkere dingen in de vorm van kaas en worst eten maar je lichaam word wel sneller omgezet. Mijn vader is 60+ en die krijgt het er alleen nog af met koolhydraat arm eten, als hij terug stapt naar de koolhydraten zit het er overigens niet gelijk weer aan. Het is voor hem echt het opstappen zodat de motivatie er weer is.

Weet niet meer wie het zei maar een gekookt ei op een broodje met sla, tomaat en mayonaise snap ik opzich ook wel haha.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:17

Hi Tirza, het zijn goede tips. Ik eet alleen plant-based eten, kaas en worst en zo haal ik niet in huis.

Ik heb ook ooit montignac gedaan, dat was voor mij echt geweldig. Ik was toen 12 kilo kwijt. Ik moet meer bewegen, maar de leeftijd en het lijf wil dat niet altijd. Montignac ga ik alleen niet meer doen, omdat het te lastig was zonder kaas en vlees.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 03:39

Monique1963 schreef:
Hi Tirza, het zijn goede tips. Ik eet alleen plant-based eten, kaas en worst en zo haal ik niet in huis.

Ik heb ook ooit montignac gedaan, dat was voor mij echt geweldig. Ik was toen 12 kilo kwijt. Ik moet meer bewegen, maar de leeftijd en het lijf wil dat niet altijd. Montignac ga ik alleen niet meer doen, omdat het te lastig was zonder kaas en vlees.

Dat ken ik niet maar voor het bewegen misschien wel wat! Mijn moeder gebruikt nu zeker een maand of 6 collageen en heeft echt stukken minder last van haar lijf. Vorig jaar kon ze geen eens mee rond deze tijd rondje op de wagen vanwege de pijn en nu fietst ze door het bos 5km naast de wagen mee omdat ze het lekker vind :)
Daarnaast lees ik steeds meer goede dingen over PEA, wil ik zelf proberen voor de zenuwpijn maar nog niet begonnen.

Hier gaat het lekker, ik ben vandaag zeer zeker gewicht verloren. Paard heeft vanaf vanmorgen 10.30 koliek gehad en ben nu net klaar. Amper tijd gehad om te eten en kotsmisselijk van de pijn en stress.. ze heeft het nu voor de 2de keer binnen een jaar, kijken nog even aan maar de arts gaf al aan volgende keer toch verder kijken al hopen we dat die niet komt. Daarnaast vond ze een hartruis en daar maak ik mij zorgen om, kan van de koliek komen maar weten we niet zeker. Doordat mijn hoofd 1 groot vergiet is weet ik niet of er ooit naar haar hart geluisterd is, dus of het ooit opgevallen is. Dit paard is ook gewoon echt mijn kindje, uit het vlies getrokken en nu bijna 5. Ze is ontzettend aanhankelijk waardoor zoals nu ook je slecht kan meten hoe ernstig de koliek is, Daarnaast knetterhard voor zichzelf. Ze lag smiddags plat dus ik naar buiten en roepen want wil der in beweging houden, staat ze op en komt gelijk aangerend. Super lief maar daardoor al snel een verkeerd beeld -O-
De rekening die ik van de arts krijg zal ook wel lekker prijzig zijn, dus ook daarvan is je honger snel vergaan :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 09:39

tjeee tirza wat heftig joh koliek bij je paard. Ik weet wat het is. Mijn paard heeft ook een paar keer koliek gehad en gelukkig kreeg ik het met uren lopen dan wel weg en kwam er weer mest af. Ook een keer een ontspannende injectie heeft geholpen. Ik ga het afkloppen, maar nu al 3 jaar koliekvrij. Maar wat een stress. Ja daar ga je wel van afvallen.

Dank voor je tip van de colageen, daar ga ik eens op zoeken. Fantastisch dat je moeder weer fietst.

Ik denk dat ik nu mijn eerste valse kilo eraf heb. Nu wordt het steeds lastiger denk ik. Maar goed, alles minder nemen, helpt wel.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 09:51

Het werkt inderdaad vaak al om van alles wat je normaal eet minder te eten :j

Ik sportte altijd al veel, maar at blijkbaar nog meer. Ik zeg altijd rondom mijn afvalverhaal: ik ben gaan eten voor één persoon, in plaats van voor de anderhalf wat ik eerst deed :x ik eet nog steeds alles, maar van alles minder.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:10

Idd Musli dat dus. Mijn vriend kan alles eten wat hij wil en ik kook gewoon hele verpakkingen, dus meestal voor 4 personen en we zijn met zijn tweetjes en hij schept meestal 3x op. En ik doe dan mee met nog een beetje. Ik zit anders tien minuten maar gewoon te wachten tot hij klaar is. Ook zo stom. Nu eet ik van een schoteltje of ontbijtbordje. Kan dus er weinig op. En dan doe ik nog een klein beetje. Dat is in ieder geval een heel stuk minder dan een gewoon vol bord.

@tiwi wat een goede methode om je zo te laten wegen met je ogen dicht! Goed idee!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:57

Wat mij persoonlijk erg heeft geholpen is voeding gaan zien als iets dat voedzaam moet zijn. Dus focussen op wat erin zit en of dat goed is voor mijn lijf, ipv loze calorieën. Dus juist volle kwark, volle melk, noten, veel vezels en eiwitten etc. Waardoor je beter verzadigd bent en een stabielere bloedsuikerspiegel hebt. Intuïtief eten. Ik eet dus in principe nooit meer dingen zoals liga, eierkoek, light-producten, dingen met bewust weinig calorieën etc. Ben hiermee 1.5 jaar stabiel gebleven zonder echt op te letten, nadat ik 17 kilo kwijt was.

Wil nu voor de laatste 5 kilo gaan... afvallen gaat zeer moeizaam, dus ik moet toch weer calorieën tellen helaas. Zodra ik ga minderen krijg ik cravings. Ik denk dat mijn lijf op een setpoint-gewicht zit nu en er niks meer afwil... -O-

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:05

Calorieën tellen probeer ik te voorkomen, wel wil ik soms twee keuzes vergelijken zeker in een restaurant.

Op dit moment vind ik de avonden het lastigst, dan eet ik om een uur of 8 nog een sinaasappel en daarna niks meer. Gisteren ben ik om 9 uur naar bed gegaan om te voorkomen dat ik ga grazen.

Dinsdag ben ik jarig en dan is er dus taart en sushi dat is nog wel een ding, maar ik geloof dat ik daar maar gewoon van ga genieten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:26

Zo nu en dan wat meer eten mag ook. Daar kom je niet direct van aan. Hier vandaag ook iets meer dan de afgelopen dagen binnengekregen. Maar alsnog wel minder dan ik heb verbrand vandaag.

Een voller gevoel krijg je van o.a. eiwitten. Dus (volle) kwark is idd een goede voor een verzadigd gevoel.

Ik ga mij morgenochtend wegen. Eens zien wat t resultaat na de eerste week is.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 09:29

Soms is het inderdaad een prima keuze om gewoon naar bed te gaan als je snaaitrek krijgt @Tiwi. Die keuze heb ik ook wel vaker gemaakt :j gisteren een best ok dag gehad, de overige dagen van vorige week eigenlijk ook wel. Dus hup, op naar een nieuwe week.

Vandaag een rustdagje qua sport. Maar bewegen doen we evengoed wel voldoende.
Daar zit bij mij ook echt het probleem niet :Y) Haha.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 09:33

Hier -1kg. Zullen heus ook wel wat loze grammen tussen zitten, maar ben er wel aangenaam door verrast. Heb niet eens zo heel veel aangepast. Weet ook dat ik over nog -2 kilo ik het lastiger krijg met de laatste grammen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:28

Wat leuk dat er weer zo veel leven is hier. Ik lees vooral mee, kost te veel tijd om op alles te reageren.

Tiwi, die tactiek moet ik ook maar eens gaan proberen. Twee kanten goed, eindelijk genoeg slaap en minder eten.

Winged, fijn! Hopelijk lukken die laatste kg ook.

Gister stond er nog een -1,8 op de weegschaal. Eindelijk geen vocht vastgehouden. Vandaag de echte weegdag. Gister van paard gevallen, nu een mega knie en veel spierpijn. Ook gelijk te zien op de weegschaal... gelijk 0,8kg zwaarder dan gister.
Maar als nog dus -1kg :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:39

Kosseh beterschap!
Kneuzing houd sowieso veel vocht(zwelling) vast dus die 800 gram raak je wel weer kwijt.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:43

Netjes @Winged & Kosseh.
Balen van de val, beterschap gewenst ook vanuit hier...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:58

Sterkte Kosseh rot dat je gevallen bent. Weekend was lastig, nu weer mijn best gaan doen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:09

Balen van de val! Hopelijk trekt de kneuzing snel weg en heb je snel minder last.

Nieuwjaarslunch en veel te calorierijk gegeten :Y) Snij ik mijzelf even gigantisch in de vingers vandaag want ik heb inmiddels alweer trek :+ Maar even goed puzzelen met avondeten in ieder geval. Voordeel is dat het wel lekker was _O- Broodje brie..... :7

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:38

Net lekker gesport, morgen spierpijn denk ik.

Eten vandaag was iets anders dan normaal, ik had nog wat kousenband en kip curry over van gisteren dus dat als lunch ipv brood.

Vanavond kipdij met broccoli en airfryer friet, dat laatste vindt ik niet zo lekker dus daar eet ik niet zo veel van.

Voor de trek ‘s avonds dacht ik wat yoghurt met kwark (kwark alleen vind ik echt niet lekker zonder suiker) bij mijn fruit te doen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:52

Winged! Wil je hier niet zo vloeken, een broodje brie aaaaaaaah

Tiwi, Airfryer friet vind ik ook niet zo denderen, maar van zoete aardappel zijn ze wel erg lekker vind ik. En ik gebruik al jarenlang steviapoeder om te zoeten. Heb je maar superweinig van nodig. Ik koop het bij BULK.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 20:08

wat is iedereen hier goed bezig zeg!

We zijn inmiddels 1 week in het nieuwe jaar. Wegen jullie dagelijks/wekelijks of maandelijks?

Ik ben inmiddels 1,9 kilo kwijt.
Nu sinds vandaag zwaar de griep, dus dat gaat zijn uitwerking ook wel weer hebben ben ik bang.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 21:05

Netjes @Marieke. Balen van de groep. Hopelijk voel je je gauw weer wat beter...

Hier vandaag prima dagje gehad. Er stond echt een gigantisch lekkere taart op kantoor: chocolade red velvet. Maar, ik ben er gewoon 10x langsgelopen :j trots wel!

Vanavond hadden we vlees met groente en wat aardappels uit de oven. Zoonlief wilde graag ijs toe en we hadden nog bevroren (overrijpe) bananen in de diepvries. Dus die in de blender gegooid, doet het prima als een soort roomijs <3