Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 19:47

Ik begrijp je geloof ik niet?
Als je alleen gaat is dat toch ook prima? Dat veranderd dan toch niet.

Maar nu mag een echtgenoot of kind boven 12 niet mee. Dat is toch raar?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 19:48

Mensen zullen minder snel ergens op visite gaan als er maar 1 persoon heen mag. En dat is de opzet van deze maatregel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 19:50

Weet ik niet, laat moeder toch ook niet alleen zitten :D

En met vrienden afspreken en dat voorkomen daar lijkt me de avondklok voor.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 19:52

En dan kom je dus in het stuk of het terecht is dat mensen vereenzamen. Ik vind dat dus niet terecht.
Ik ga m’n vader niet alleen laten maar ik wil toch ook m’n vriend wel eens zien in het weekend nadat ik de gehele week gewerkt heb (en nee ik kan niet thuiswerken)
En ja dat kan als we hem dan hier uitnodigen. Dat is gewoon vreemd. Dus inderdaad de situatie die relaxed aangeeft waardoor je dus geneigd bent burgerlijk ongehoorzaam te wezen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:01

Mijn vader was afgelopen weekend jarig, maar ik ben met mijn zus - zijn twee dochters - toch echt geweest. Sterker nog, we hebben ook nog gecarpoold. Het houdt een keer op en de beste man is al op leeftijd. Dus ook hier burgerlijk ongehoorzaam :oo

En heel eerlijk, ik ben er ook wel klaar mee. Van mij mogen de winkels en horeca weer open. Het is nu wel genoeg geweest voor de economie.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 18-02-21 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:03

Ik begrijp jullie helemaal, maar de opzet blijft imo het verminderen van contactmomenten in de huiselijk sfeer. Ik denk ook niet dat iedereen zich er aan houdt, maar een ieder die dat wel doet is meegenomen in het mede doen dalen van de besmettingscijfers.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:04

Die 1 persoonsregel overtreed ik dus omdat ik me er echt niet in kan vinden. En net als morgen als ik met mijn kinderen en mijn vriendin + tweeling van 13 in het bos ga wandelen. Dat mag ook niet. Maar kinderen hoeven onderling geen ruimte te houden en de onze rennen toch vooruit. Ik houd goed afstand van mijn vriendin. En we rijden apart in eigen auto. Dit heb ik nodig om mezelf op de been te houden dus inderdaad dan maar burgerlijk ongehoorzaam.

Verder neem ik zo ver ik weet wel alle regels in acht en ik spreid mijn bezoeken. Ik ga dus niet dagelijks bezoek ontvangen of op bezoek. Die bezoeken beperk ik.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:05

Vayo schreef:
Karl66 schreef:
Hier maak je een grote denkfout. De bevolking is in grote lijnen in drie groepen in te delen. De mensen die zich toch wel aan de adviezen houden, omdat ze het belang van social distancing toch wel inzien. De tweede groep kan of wil zich niet aan de adviezen houden, maar op het moment dat het een wet wordt, gaan ze zich er wel aan houden vanwege de sancties. En als derde heb je de groep, die zich niet aan de adviezen houdt en dat ook niet doet nu het een wet is.

Voor die eerste en die laatste groep maakt het niet uit of we de wetten invoeren, voor hun verandert er niks. Maar voor de tweede groep maakt het wel uit en doordat zijn zich wel aan de wet houden, wordt het reproductiegetal genoeg omlaag gebracht om onder de één te komen.

Maar stel dat de derde groep ook opeens het licht zou zien en zich aan de regels zou gaan houden, dan is er meer social distancing en gaat het reproductiegetal nog verder onderuit. Dat zou betekenen dat de overheid een aantal maatregelen zou kunnen verlichten, terwijl we met het reproductiegetal toch onder de één blijven. De mensen uit jouw voorbeelden, die zich niet aan de regels houden en lekker doen waar ze zin in hebben, die zijn het probleem en tegen hun zou je aan moeten schoppen. Zij zijn namelijk de oorzaak van de steeds strengere regels, niet de overheid.

Ik snap niet goed waar mijn denkfout zit? Ik mis in die groepen een 4e groep. Mensen die beseffen dat corona ernstig is en we ons aan maatregelen moeten houden. Zich ook aan de meeste maatregelen houden of zelfs strenger. MAAR bepaalde maatregelen gewoon krom vinden en hierin doen wat goed en verantwoord voelt, ongeacht of het een wet is of advies.
Ik houd 1.5 meter afstand. Draag een mondkapje. Was veel mijn handen. Ik houd me aan de avondklok. Maar ik ben het niet eens met de 1 persoonsregel. Je hoeft het niet te doen, maar je mag binnen dat advies elke dag één persoon ontvangen of bezoeken uit steeds een ander huishouden. Dat past keurig binnen de regels. Ik vind dat niet verantwoord en doe dit anders.

Ik merk gewoon om mij heen dat mensen gefrustreerd raken dat de cijfers daalden en het nog strenger moest. Ook dat Rutte zo negatief overkomt ondanks wat dalende cijfers. Er wordt niks positiefs belicht. Mensen om me heen raken gefrustreerd dat de huidige regels gewoon niet behouden bleven omdat cijfers zakken.
Ook omdat de daar aan vast gehangen data een ´ten minste tot´ zijn en dat biedt weinig perspectief. Er wordt niet gezegd als de ziekenhuisopnames op ... en IC opnames op ... zitten gaat de 1 persoonsregel eraf bijv.
Ik hoor veel ´ik ben het echt beu´ en mensen versoepelen wat om me heen. Ik denk echt dat dat minder was geweest als de maatregelen niet veranderd zouden zijn.

Ik merk het aan mezelf ook. Ik heb het er lastig mee, maar legde me er bij neer. Ik en velen om me heen gedijen beter bij wat langere tijd vaste maatregelen. Niet telkens weer een persconferentie en andere maatregelen.

Het is dubbelop. Inderdaad die derde groep verpest het. Maar dat i.c.m. nog strengere regels ... die combi zorgt er juist voor dat bij mij en anderen om mij heen de draagkracht verminderd.

De denkfout is dat het niet aan de overheid ligt dat je allemaal regels hebt, inclusief regels die voor jou onlogisch lijken, maar dat het aan de mensen uit groep drie ligt. Die zorgen er namelijk voor dat er steeds weer strengere regels moeten komen om het reproductiegetal onder de één te houden.

Die groep vier is gewoon groep één, en als ze het doen omdat het wetten zijn geworden groep twee. Het is niet zo dat mensen die zich aan de regels houden het opeens leuke regels vinden of zo. Volgens mij baalt iedereen van de regels, alleen als we ons niet aan die regels houden, dan houden we het reproductiegetal niet onder de één.

Al die regels die we hebben, die hebben maar één doel en dat is het reproductiegetal voldoende omlaag brengen. Vorig jaar begonnen we met in de ellenboog niezen, geen handen schudden, niet meer zoenen en 1.5 meter afstand houden. Het idee was dat we daarmee het reproductiegetal voldoende omlaag konden brengen. Dat bleek niet genoeg te zijn, dus waren er wat extra maatregelen nodig. Toen bleken mensen zich niet voldoende aan de maatregelen te houden, dus waren er nog weer wat extra maatregelen nodig om dat te compenseren. Toen bleek er een besmettelijkere variant te zijn en waren er weer wat extra maatregelen nodig.

Maar die maatregelen zijn allemaal kleine hulpmiddeltjes, die allemaal, stuk voor stuk, het reproductiegetal iets omlaag brengen en het zo samen onder de één brengen. Om het virus vooral via sociaal contact wordt overgebracht, zijn het dus allemaal maatregelen, die als doel hebben om het sociale contact te beperken. Doordat er een avondklok is, kan je 's avonds niet naar je paard. Dat is vervelend en onzinnig, want daarmee verminder je geen sociale contacten en perk je het virus niet mee in. Maar wat je ook bereikt is dat mensen minder 's avonds bij elkaar op de koffie gaan en daardoor beperk je wel de sociale contacten en beperk je het virus. Natuurlijk zou het fijn zijn als er een uitzondering in de wet staat om bijvoorbeeld wel naar je paard te kunnen, maar de praktijk laat zien dat mensen die uitzonderingen als mazen in de wet zien, om toch weer allerlei sociale contacten te hebben en zo de doel van de wet gaan omzeilen.
Jij kan de één persoonsmaatregel onzin vinden, het is wel een maatregel die het aantal sociale contacten weer wat terugbrengt en daarmee ervoor zorgt dat het virus wat beperkt wordt. Natuurlijk kan dat ook op een andere manier ingericht worden, we kunnen in de plaats daarvan ook ervoor kiezen om één ander gezin binnen je bubbel te mogen zien. Alleen verandert er daarmee niet zoveel, je vervangt de ene beperkende maatregel door een andere beperkende maatregel met een vergelijkbare impact op de reproductie. Toevallig is deze regel heel vervelend in jouw specifieke situatie, maar realiseer je ook dat als we daarvoor in de plaats een andere regel kiezen, deze weer vervelend is voor een andere groep mensen. Wat voor maatregelen we ook kiezen, het zullen namelijk altijd beperkende maatregelen zijn en er zullen dus altijd mensen zijn die daar last van hebben.

Ik snap best dat het in jouw specifieke geval heel moeilijk is dat we nu net midden in de coronacrisis zitten en ik snap ook dat het daardoor voor jou extra zwaar is dat je maar met één persoon op bezoek mag. En ik hoop echt vanuit het diepst van mijn hart dat we zo snel mogelijk van die maatregelen af zijn en dat je weer verder kan met je leven dat nu stil staat op precies een verkeerd moment. Alleen met hopen gaan we de problemen niet oplossen, wel met vaccineren en tot die tijd social distancen, zodat we het virus onder controle houden. En of je het leuk vindt of niet, met één persoon op bezoek gaan is een maatregel die ervoor zorgt dat er meer social distancing is.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:07

Helemaal met bovenstaande eens!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:09

Ann schreef:
Ik begrijp jullie helemaal, maar de opzet blijft imo het verminderen van contactmomenten in de huiselijk sfeer. Ik denk ook niet dat iedereen zich er aan houdt, maar een ieder die dat wel doet is meegenomen in het mede doen dalen van de besmettingscijfers.

Natuurlijk maar dan kan je wel bij jezelf afvragen wat op dat moment belangrijker is en dat is voor mij op dat moment niet iemand in zijn eentje laten zitten. Dat anderen daar dan eventueel wat van vinden is dan maar zo.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:19

Hoop dat je niet teveel last hebt van bijwerkingen Susan.
Ik reageer altijd erg heftig na vaccineren en ben na de eerste en de tweede wederom 24 uur goed beroerd geweest.
Enorme spierpijn en rond de 39 koorts.
Bij alle bewoners (waar Het bij kon en die wilden)is de tweede ook gezet.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:21

Dit soort berichten geven niet echt veel moed... Ik mis echt volledig het perspectief. Wat is er voor nodig om wél te versoepelen? Waar ligt de grens? Zijn daar routekaarten voor?

Ik snap dat de zorg overeind moet blijven en ik snap dat elke overleden patiënt op persoonlijk niveau een drama is maar eerlijk? Is dit nog proportioneel? Ik vind het écht heel moeilijk, en krijg ook steeds meer moeite met het beleid en de maatregelen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind Willem E een engerd :P maar ik vind moed houden en vol houden écht wel lastig. Zeker ook met het enorm traaaaaaaaage vaccineren.

De rek is er uit, en dat vind ik een nog veel zorgelijke situatie dan al die voorspellingen over allerlei varianten.

-O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:23

Die routekaart en perspectief mis ik ook echt.. Die was er heel kort, maar hoor je niks meer over.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:29

Er is een route met niveaus gekomen bij welke aantallen er versoepeld kan worden, helaas zijn we daar nog lang niet bij in de buurt.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:30

Ja hier ook, perspectief zou enorm fijn zijn maar laat dat nou ook net heel moeilijk zijn in deze ongekende pandemie...
Het geeft mij ergens in m’n hoofd ook wel van die doemscenario’s dat we straks ruim onder de 1000 besmettingen per dag zitten maar versoepelen nog steeds niet kan want variant X rukt op en we moeten alles koste wat kost voorkomen :=

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:41

Mijn man komt net thuis met het verhaal dat een goede bekende van ons corona heeft gehad. In de 40, maar enkele jaren geleden getroffen door een auto immuunziekte. Nu zo goed als verlamd, in een rolstoel, eten via een kastje in zijn maag, ademen via een tracheostoma. Zijn ouders van eind 70 en begin 80 ook. Alle drie wonderbaarlijk niet eens enorm ziek en alweer goed herstellende. Het blijft bizar hoe de ene ogenschijnlijk gezonde jonge vitale persoon op de IC terecht komt en het in dit geval GELUKKIG goed gegaan is. Iedereen was er bij hem bang voor. En iedereen dacht dat hij dit nooit zou kunnen overleven, omdat een longontsteking hem al 2 x bijna fataal geworden is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:48

Berdien schreef:
Dit soort berichten geven niet echt veel moed... Ik mis echt volledig het perspectief. Wat is er voor nodig om wél te versoepelen? Waar ligt de grens? Zijn daar routekaarten voor?

Ik snap dat de zorg overeind moet blijven en ik snap dat elke overleden patiënt op persoonlijk niveau een drama is maar eerlijk? Is dit nog proportioneel? Ik vind het écht heel moeilijk, en krijg ook steeds meer moeite met het beleid en de maatregelen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind Willem E een engerd :P maar ik vind moed houden en vol houden écht wel lastig. Zeker ook met het enorm traaaaaaaaage vaccineren.

De rek is er uit, en dat vind ik een nog veel zorgelijke situatie dan al die voorspellingen over allerlei varianten.

-O-

Als het warmer wordt daar houdt het virus niet van en dan dalen de besmettingen. Tegelijkertijd stijgt het aantal gevaccineerde mensen. Je ziet in Israël al daling van positief geteste mensen inzetten bij 41% gevacineerden + mensen die natuurlijke immuniteit hebben opgebouwd.

Covid zo verwacht ik zal een deel van ons leven blijven alleen zal ons lichaam als het om de varianten gaat, de spike (corona) herkennen en zullen we of bij gevaccineerd worden cq gewoon normaal ziek worden, maar niet zoals nu.

Daar ben ik van overtuigd. Misschien niet al deze winter, maar ik verwacht het wel.
Dus laat je niet gek maken.
Dus komende winter Zal het al een stuk beter gaan cq covid is voorbij, daar ben ik van overtuigd.
Net zoals ik overtuigd was dat we begin dit jaar een vaccin zouden hebben wat niemand had verwacht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:49

Ik deel jou overtuiging daarin Pien. Ik denk dat het van de zomer beter wordt en na de zomer stabiel goed.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:51

Ik hoop het echt Pien. Ik was trouwens wel aangenaam verrast dat al bij een percentage van 41% (ik dacht zelfs al 38%) de besmettingen enorm dalen. Het is alleen zo frustrerend dat er een enorm tekort is aan vaccins. Het is juist mijn angst dat in de tijd dat we wachten op al die vaccins er weer mutaties bijkomen waar het vaccin niets voor doet.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:51

@Pien & Secricible
Ik ga hier ook in mee. :-) En met dit in het achterhoofd, is het voor mij persoonlijk wel te overzien momenteel.
Laatst bijgewerkt door Ann op 18-02-21 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:56

Onze versoepelingen per 1 maart zijn vandaag concreet geworden:
-buiten team sporten voor jeugd weer volledig toegestaan
-buitensporten voor volwassenen is gedeeltelijk toegestaan (ijsbanen, tennis etc)
-voor jeugd onder de 18 mogen de buurthuizen open (met concept)
-padvinderij start weer
-buiten max. 15 mensen, binnen nog steeds 5 (inkl kinderen).
-museums en bibliotheken open
-Dierentuinen open
-Winkels open

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:56

Vayo schreef:
Mijn man komt net thuis met het verhaal dat een goede bekende van ons corona heeft gehad. In de 40, maar enkele jaren geleden getroffen door een auto immuunziekte. Nu zo goed als verlamd, in een rolstoel, eten via een kastje in zijn maag, ademen via een tracheostoma. Zijn ouders van eind 70 en begin 80 ook. Alle drie wonderbaarlijk niet eens enorm ziek en alweer goed herstellende. Het blijft bizar hoe de ene ogenschijnlijk gezonde jonge vitale persoon op de IC terecht komt en het in dit geval GELUKKIG goed gegaan is. Iedereen was er bij hem bang voor. En iedereen dacht dat hij dit nooit zou kunnen overleven, omdat een longontsteking hem al 2 x bijna fataal geworden is.

Hiermee sla je de spijker op z’n kop Vayo. Oma van familie , 99 , zonder probleem Corona gehad. Alleen beetje verkouden en dan vandaag, een jonge sportieve en zeer gezonde vriendin van mijn dochter ontzettend ziek geweest en nog steeds een lichamelijk wrak. Ontstoken hartspier en echt helemaal kapot lichamelijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:57

Als ik kijk naar het tabelletje op deze pagina: https://nos.nl/collectie/13850/artikel/ ... vaccineren

En dan AZ in Q1 verminder naar 1 miljoen, dan hebben we als volgt

Q1: 1,25 miljoen mensen gevaccineerd (net geen 10%)
Q2: 5,75 miljoen mensen gevaccineerd

Dus na Juni zou 7miljoen mensen gevaccineerd zijn, dat is ruim 40% en zou dus al flinke verbetering moeten geven gezien Israel.

Volgens mij zijn er sinds het uitkomen van dat artikel (9december) nog fors wat toezeggingen gedaan voor meer vaccins, maar ik kon even geen recenter tabelletje vinden dat net zo overzichtelijk was als deze.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:59

Er is juist al een veel minder positief schema omdat de leveringen tegenvallen ;)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:01

Je mag dus nog 1 persoon op bezoek, maar als het 21.00 uur is geweest mag die niet in je tuin. Jij zelf nog wel.