Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vayo schreef:Karl66 schreef:Hier maak je een grote denkfout. De bevolking is in grote lijnen in drie groepen in te delen. De mensen die zich toch wel aan de adviezen houden, omdat ze het belang van social distancing toch wel inzien. De tweede groep kan of wil zich niet aan de adviezen houden, maar op het moment dat het een wet wordt, gaan ze zich er wel aan houden vanwege de sancties. En als derde heb je de groep, die zich niet aan de adviezen houdt en dat ook niet doet nu het een wet is.
Voor die eerste en die laatste groep maakt het niet uit of we de wetten invoeren, voor hun verandert er niks. Maar voor de tweede groep maakt het wel uit en doordat zijn zich wel aan de wet houden, wordt het reproductiegetal genoeg omlaag gebracht om onder de één te komen.
Maar stel dat de derde groep ook opeens het licht zou zien en zich aan de regels zou gaan houden, dan is er meer social distancing en gaat het reproductiegetal nog verder onderuit. Dat zou betekenen dat de overheid een aantal maatregelen zou kunnen verlichten, terwijl we met het reproductiegetal toch onder de één blijven. De mensen uit jouw voorbeelden, die zich niet aan de regels houden en lekker doen waar ze zin in hebben, die zijn het probleem en tegen hun zou je aan moeten schoppen. Zij zijn namelijk de oorzaak van de steeds strengere regels, niet de overheid.
Ik snap niet goed waar mijn denkfout zit? Ik mis in die groepen een 4e groep. Mensen die beseffen dat corona ernstig is en we ons aan maatregelen moeten houden. Zich ook aan de meeste maatregelen houden of zelfs strenger. MAAR bepaalde maatregelen gewoon krom vinden en hierin doen wat goed en verantwoord voelt, ongeacht of het een wet is of advies.
Ik houd 1.5 meter afstand. Draag een mondkapje. Was veel mijn handen. Ik houd me aan de avondklok. Maar ik ben het niet eens met de 1 persoonsregel. Je hoeft het niet te doen, maar je mag binnen dat advies elke dag één persoon ontvangen of bezoeken uit steeds een ander huishouden. Dat past keurig binnen de regels. Ik vind dat niet verantwoord en doe dit anders.
Ik merk gewoon om mij heen dat mensen gefrustreerd raken dat de cijfers daalden en het nog strenger moest. Ook dat Rutte zo negatief overkomt ondanks wat dalende cijfers. Er wordt niks positiefs belicht. Mensen om me heen raken gefrustreerd dat de huidige regels gewoon niet behouden bleven omdat cijfers zakken.
Ook omdat de daar aan vast gehangen data een ´ten minste tot´ zijn en dat biedt weinig perspectief. Er wordt niet gezegd als de ziekenhuisopnames op ... en IC opnames op ... zitten gaat de 1 persoonsregel eraf bijv.
Ik hoor veel ´ik ben het echt beu´ en mensen versoepelen wat om me heen. Ik denk echt dat dat minder was geweest als de maatregelen niet veranderd zouden zijn.
Ik merk het aan mezelf ook. Ik heb het er lastig mee, maar legde me er bij neer. Ik en velen om me heen gedijen beter bij wat langere tijd vaste maatregelen. Niet telkens weer een persconferentie en andere maatregelen.
Het is dubbelop. Inderdaad die derde groep verpest het. Maar dat i.c.m. nog strengere regels ... die combi zorgt er juist voor dat bij mij en anderen om mij heen de draagkracht verminderd.
Ann schreef:Ik begrijp jullie helemaal, maar de opzet blijft imo het verminderen van contactmomenten in de huiselijk sfeer. Ik denk ook niet dat iedereen zich er aan houdt, maar een ieder die dat wel doet is meegenomen in het mede doen dalen van de besmettingscijfers.
Berdien schreef:Dit soort berichten geven niet echt veel moed... Ik mis echt volledig het perspectief. Wat is er voor nodig om wél te versoepelen? Waar ligt de grens? Zijn daar routekaarten voor?
Ik snap dat de zorg overeind moet blijven en ik snap dat elke overleden patiënt op persoonlijk niveau een drama is maar eerlijk? Is dit nog proportioneel? Ik vind het écht heel moeilijk, en krijg ook steeds meer moeite met het beleid en de maatregelen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind Willem E een engerdmaar ik vind moed houden en vol houden écht wel lastig. Zeker ook met het enorm traaaaaaaaage vaccineren.
De rek is er uit, en dat vind ik een nog veel zorgelijke situatie dan al die voorspellingen over allerlei varianten.
Vayo schreef:Mijn man komt net thuis met het verhaal dat een goede bekende van ons corona heeft gehad. In de 40, maar enkele jaren geleden getroffen door een auto immuunziekte. Nu zo goed als verlamd, in een rolstoel, eten via een kastje in zijn maag, ademen via een tracheostoma. Zijn ouders van eind 70 en begin 80 ook. Alle drie wonderbaarlijk niet eens enorm ziek en alweer goed herstellende. Het blijft bizar hoe de ene ogenschijnlijk gezonde jonge vitale persoon op de IC terecht komt en het in dit geval GELUKKIG goed gegaan is. Iedereen was er bij hem bang voor. En iedereen dacht dat hij dit nooit zou kunnen overleven, omdat een longontsteking hem al 2 x bijna fataal geworden is.