Net bij de dokter geweest en buikpijn nog even opgenoemd. Het onderzoek door de (orthomole-dingus-) diëtiste gaf aan dat ik geen melk/lactose verdraag. De huisarts vond dat bij de klachten die ik opnoemde ook heel aannemelijk. Hij noemde het lactase-deficiëntie:
Citaat:
Lactose-intolerantie
Aandoening waarbij de vertering van lactose is verstoord door een tekort aan lactase, het enzym dat lactose in de dunne darm verteert. Als onverteerd lactose in de dikke darm (= colon) terechtkomt worden daar onder invloed van de darmbacteriën korte-keten-vetzuren en gassen zoals waterstof en methaan gevormd.
Bij ca. 75% van de wereldbevolking neemt de lactase-activiteit af na de zuigelingenleeftijd. Bij blanke mensen komt lactose-intolerantie minder vaak voor.
Mogelijke verschijnselen (o.a.)
Buikpijn, winderigheid en diarree
Mogelijke oorzaken (o.a.)
- lactase-malabsorptie: gebrekkige opname van lactase
- lactase-deficiëntie: totale afwezigheid van lactase door zeldzame erfelijke afwijkig
In mijn familie komen veel galklachten voor, stenen enzo. Dat had ik niet, want dan had ik kolieken en spugen. Wel zou het kunnen dat mijn gal/lever te heftig reageert. Dat uit zich in pijn/ kramp na het eten van vet en gekruid eten. Vermijden is het enige advies..
Wat hou je dan over? Groente? Geen melkprodukten, geen vet (dus minder of geen gebakken eten), geen gekruid eten..
Tja, ik weet ondertussen aardig waar ik last van krijg, maar zelfs na heftige buikpijn laat ik niet alles staan.. Kennen jullie dat?
(De diëtiste heeft overigens ook een glutenovergevoeligheid vastgesteld, na uittesten bleek dat inderdaad te kloppen: ik kan wel tegen pannenkoeken met maismeel en sojamelk, maar niet tegen pannenkoeken met tarwemeel en sojamelk. Speltmeel gaat beter als tarwemeel, maar minder goed dan mais-of glutenvrijmeel. Dus ik vermoed dat het deels aan de tarwe en deels aan de gluten licht).