Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:16

hermlein1989 schreef:
ik meld me hier ook weer eens even...
ik ben nu 3 weken bezig met het atkins dieet, en ik voel me echt super, ik heb bijna geen buikpijn meer(alleen nog bij veel stress, en die buikpijn is goed uit te houden), en als ik geen stress heb, neem ik zelfs nog maar 1 keer per dag mijn medicijnen.

ik ben al minstens 2 kilo afgevallen(morgen is weer weegdag).
Ik ben dus super blij dat ik ermee begonnen ben...

Wat houdt dat dieet precies in?

arabella2000

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:21

het dieet bestaat uit 4 fases:
fase 1; inductiefase: vooral vlees en vis eten, max 300 gram groetnen , waarvan max 100 gram gekookte groenten (uit een bepaalde lijst), 60 ml slagroom en 100 gram kaas op 1 dag. Je mag maximaal 20 koolhydraten op een dag eten.

fase 2; je gaat per week 5 koolhydraten meer eten, je begint met toevoegen van extra groenten en gaat dan rood fruit toevoegen en dan verder een bepaald lijstje volgen. je moet er wel voor zorgen dat je (ligt eraan of je af wilt vallen of alleen van je buikpijn af wilt) dus of af blijft vallen en/of geen buikpijn krijgt. Als je slim bent voeg je per week 1voedingsmiddel toe, zo weet je zeker of het dat product is waar je buikpijn van krijgt/ niet van afvalt.

in de fases 3 en 4 ga je steeds meer koolhydraten toevoegen , zodanig dat je niet bijkomt en geen buikpijn krijgt.

Fase 4 is de handhavingsfase en dan is het de bedoeling dat je dus gewoon volkorenproducten kunt eten (als je er geen buikpijn van krijgt).

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:23

Doperwten verteer ik wel redelijk, maar mais bijv. weer helemaal niet! Denk dat dat per persoon verschilt...

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:26

joyce2 schreef:
Doperwten verteer ik wel redelijk, maar mais bijv. weer helemaal niet! Denk dat dat per persoon verschilt...

Dat zou kunnen dat het per persoon verschilt :j
Maar tussen doperwten en mais zit niet zo heel veel verschil qua vorm en grote, zal misschien daar ook mee te maken hebben?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:36

Hier nog 1 |(

Ik heb het inmiddels zo onder controle dat ik eigenlijk geen buikpijn meer heb, Reageer ook niet fel op bepaald eten. Bij mij uit het zich in behoorlijke obstipatie. Als ik 1 keer per week naar het toilet kan dan juig ik.

Vandaar mijn dikke buik. Naja er is verder niks aan te doen bij mij, dus zo lang het zo blijft hoor je mij niet klagen. Heb in ieder geval weinig buikpijn :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:29

1x per week?! Ik ga zo'n beetje 3x per dag! Kunnen we niet mengen, haha ;)

edit: typo

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:34

wahhah dat dacht ik nou ook joyce

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:44

Net bij de dokter geweest en buikpijn nog even opgenoemd. Het onderzoek door de (orthomole-dingus-) diëtiste gaf aan dat ik geen melk/lactose verdraag. De huisarts vond dat bij de klachten die ik opnoemde ook heel aannemelijk. Hij noemde het lactase-deficiëntie:

Citaat:
Lactose-intolerantie
Aandoening waarbij de vertering van lactose is verstoord door een tekort aan lactase, het enzym dat lactose in de dunne darm verteert. Als onverteerd lactose in de dikke darm (= colon) terechtkomt worden daar onder invloed van de darmbacteriën korte-keten-vetzuren en gassen zoals waterstof en methaan gevormd.
Bij ca. 75% van de wereldbevolking neemt de lactase-activiteit af na de zuigelingenleeftijd. Bij blanke mensen komt lactose-intolerantie minder vaak voor.
Mogelijke verschijnselen (o.a.)
Buikpijn, winderigheid en diarree
Mogelijke oorzaken (o.a.)
- lactase-malabsorptie: gebrekkige opname van lactase
- lactase-deficiëntie: totale afwezigheid van lactase door zeldzame erfelijke afwijkig

In mijn familie komen veel galklachten voor, stenen enzo. Dat had ik niet, want dan had ik kolieken en spugen. Wel zou het kunnen dat mijn gal/lever te heftig reageert. Dat uit zich in pijn/ kramp na het eten van vet en gekruid eten. Vermijden is het enige advies..

Wat hou je dan over? Groente? Geen melkprodukten, geen vet (dus minder of geen gebakken eten), geen gekruid eten..
Tja, ik weet ondertussen aardig waar ik last van krijg, maar zelfs na heftige buikpijn laat ik niet alles staan.. Kennen jullie dat?

(De diëtiste heeft overigens ook een glutenovergevoeligheid vastgesteld, na uittesten bleek dat inderdaad te kloppen: ik kan wel tegen pannenkoeken met maismeel en sojamelk, maar niet tegen pannenkoeken met tarwemeel en sojamelk. Speltmeel gaat beter als tarwemeel, maar minder goed dan mais-of glutenvrijmeel. Dus ik vermoed dat het deels aan de tarwe en deels aan de gluten licht).

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:01

e_horse schreef:
Net bij de dokter geweest en buikpijn nog even opgenoemd. Het onderzoek door de (orthomole-dingus-) diëtiste gaf aan dat ik geen melk/lactose verdraag. De huisarts vond dat bij de klachten die ik opnoemde ook heel aannemelijk. Hij noemde het lactase-deficiëntie:

Citaat:
Lactose-intolerantie
Aandoening waarbij de vertering van lactose is verstoord door een tekort aan lactase, het enzym dat lactose in de dunne darm verteert. Als onverteerd lactose in de dikke darm (= colon) terechtkomt worden daar onder invloed van de darmbacteriën korte-keten-vetzuren en gassen zoals waterstof en methaan gevormd.
Bij ca. 75% van de wereldbevolking neemt de lactase-activiteit af na de zuigelingenleeftijd. Bij blanke mensen komt lactose-intolerantie minder vaak voor.
Mogelijke verschijnselen (o.a.)
Buikpijn, winderigheid en diarree
Mogelijke oorzaken (o.a.)
- lactase-malabsorptie: gebrekkige opname van lactase
- lactase-deficiëntie: totale afwezigheid van lactase door zeldzame erfelijke afwijkig

In mijn familie komen veel galklachten voor, stenen enzo. Dat had ik niet, want dan had ik kolieken en spugen. Wel zou het kunnen dat mijn gal/lever te heftig reageert. Dat uit zich in pijn/ kramp na het eten van vet en gekruid eten. Vermijden is het enige advies..

Wat hou je dan over? Groente? Geen melkprodukten, geen vet (dus minder of geen gebakken eten), geen gekruid eten..
Tja, ik weet ondertussen aardig waar ik last van krijg, maar zelfs na heftige buikpijn laat ik niet alles staan.. Kennen jullie dat?

(De diëtiste heeft overigens ook een glutenovergevoeligheid vastgesteld, na uittesten bleek dat inderdaad te kloppen: ik kan wel tegen pannenkoeken met maismeel en sojamelk, maar niet tegen pannenkoeken met tarwemeel en sojamelk. Speltmeel gaat beter als tarwemeel, maar minder goed dan mais-of glutenvrijmeel. Dus ik vermoed dat het deels aan de tarwe en deels aan de gluten licht).

Ja lastig....
Ik kan ook niet tegen lactose en daarnaast krijg ik ook last van geraffineerde suikers en zetmelen. Ook spelt e.d. eet ik niet. Sojaproducten ook niet. En geen aardappelen, pasta of rijst. Maar ik kan weer wel redelijk goed tegen wat vettere voedingsmiddelen. Het is best behoorlijk schipperen, zo'n dieet, maar als je er eenmaal aan gewend bent wordt het wel steeds makkelijker.
Overigens zijn er best melkproducten die je wel kunt eten als je een lactose-intolerantie hebt, hoor. Niet alles dat van melk is gemaakt bevat lactose. Ik eet gewoon harde kazen, gebruik roomboter om te bakken (franse roomboter bevat geen lactose en anders kun je de boter even klaren door het te laten smelten en dan de melkdeeltjes er af te scheppen). Ik maak zelf lactosevrije joghurt en creme fraiche. Alleen zijn dat dan vaak wel weer de vettere dingen...
Heb je al eens amandelmeel geprobeerd? En kokosolie? Is één van de vetsoorten die door mensen met darmklachten vaak het best verdragen worden.

Als je vermoed dat het ook aan de tarwe ligt, dan zou ik tarweproducten mijden. Dus geen brood en pasta's waar dat in zit.
Ik zou voor jou dus denken aan amandelbrood of amandelmuffins of (zelfgebakken) brood van glutenvrij meel, eventueel zelfgemaakte (uitgelekte) joghurt met honing of diksap, noten, groenten en fruit, mager vlees of vis en niet te vette harde kaas. En als je er tegen kan een aardappeltje of wat rijst.
Of zitten daar ook weer dingen bij waar je last van krijgt?

Op het scd-forum staan wel recepten waaruit je misschien wat inspiratie kunt opdoen: http://www.scdiet.nl/bbs/

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:06

hermlein1989 schreef:
ik meld me hier ook weer eens even...
ik ben nu 3 weken bezig met het atkins dieet, en ik voel me echt super, ik heb bijna geen buikpijn meer(alleen nog bij veel stress, en die buikpijn is goed uit te houden), en als ik geen stress heb, neem ik zelfs nog maar 1 keer per dag mijn medicijnen.

ik ben al minstens 2 kilo afgevallen(morgen is weer weegdag).
Ik ben dus super blij dat ik ermee begonnen ben...

Goed zeg!

Atkins is een koolhydraatarm dieet, dat in de eerste plaats bedoeld is om af te vallen, maar dat toch best wel veel raakvlakken heeft met het specifieke koolhydratendieet dat ik volg vanwege darmklachten, dus ik kan me goed voorstellen dat Atkins ook zal helpen!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:09

Dat klinkt bekend, Southbeachforum?
Ik heb daarvan de amandelmuffins wel eens gemaakt: lekker!

Oh, van het scdiet.. ik ga het vanmiddag eens bestuderen! :-)

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:45

pfff nu ging het de hele tijd goed, en heb ik gisteren een gerookt worstje gegeten .... ik vond hem al niet zo lekker ne heb hem dus op laten eten door mijn vriend (meer dan de helft nog). Toch heb ik vandaag diaree :S Nu weet ik in ieder geval dat ik die smaak niet meer moet eten.....

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:58

Passen jullie wel een beetje op met Atkins/koolhydraat arm eten?

http://www.nu.nl/gezondheid/2068024/koo ... anval.html

http://www.nu.nl/gezondheid/1883466/atk ... eugen.html

http://www.nu.nl/wetenschap/695657/wein ... dheid.html

Heb het zelf ook lang Atkins gevolgd (heb Colitis Ulcerosa, dieet hielp helaas niet voldoende) maar vond het toen al riskant zonder dat de risico's bekend waren. Ben het wel eens dat restenvrij eten darmklachten kunnen verlichten maar het middel moet niet erger zijn dan de kwaal natuurlijk als jullie begrijpen wat ik bedoel.

x_Staceyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:23

Hier nog eentje, heb PDS.
Prikkelbare Darm Syndroom.
Komt ineens uit het niets opzetten, hevige buikkrampen die samengaan met misselijkheid, hoofdpijn, duizeligheid, zweten en trillen. Dit duurt dan ongeveer een uur, en dan is het weer weg.
En ben ook altijd bang dat als ik iets ga doen dat ik dan buikpijn krijg.
De dokter zei ook dat er niks aan te doen was..

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:32

Hier is het ook weer 3x niks ;(
na m'n 2e NAET behandeling ging het super, maar dat was een halve week en vanaf toen gaat het weer superslecht.
Vandaag heel de dag met enorme krampen gewerkt, wordt je ook niet vrolijk van :(

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:15

Balen zeg dat het bij jullie niet zo goed gaat op het moment..

Ik kan ook wel janken opt moment zo'n last heb ik van mn buik.
Nadat ik 2 capsules duspatalin ben gaan slikken, ging mijn introweek vorige week me bijna helemaal goed af. één keer last van mn buik gehad omdat ik zo eigenwijs was dat ik tóch macaroni had gegeten, dat ging dus de volgende dag niet zo goed..
Maar nu..
Sinds ik thuis ben (vanaf vrijdag) is het weer mis, mn buik is heel erg onrustig, ik vermoed vanwege een slecht dagritme..

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:25

Manon; dat heb ik idd ook. Ik werk onregelmatig en dan gaat alles dus in de war :( ..
Heel vervelend..

Maar duspatal werkt wel redelijk dan?
Ik ga dat ook eens aan m'n HA vragen.. is een spierontspanner toch?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:35

Bij mij gaat het nu ook weer minder na een hele periode goed. Mijn vakantie is voorbij en ik ben weer hectisch en druk. Daarbij speelt mijn reuma nu heftig op vanwege de rare wisselingen in het weer en zodra ik pijn krijg in mijn onderrug (lumbago), dan kan ik ook wachten op darmperikelen. Zucht.
Ik ben jullie niet vergeten voor wat betreft het boek, ik ga van het weekend weer verder. Ik denk toch dat ik maar het complete boek in een nutshell samenvat en jullie pb (althans, degene die hebben aangegeven het te willen hebben), dat is voor mij even het makkelijkst dan kan ik namelijk in 1 x doortikken.
Duspatalin is inderdaad een spierontspanner voor de darmen.

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:42

x_Staceyy schreef:
Hier nog eentje, heb PDS.
Prikkelbare Darm Syndroom.
Komt ineens uit het niets opzetten, hevige buikkrampen die samengaan met misselijkheid, hoofdpijn, duizeligheid, zweten en trillen. Dit duurt dan ongeveer een uur, en dan is het weer weg.
En ben ook altijd bang dat als ik iets ga doen dat ik dan buikpijn krijg.
De dokter zei ook dat er niks aan te doen was..

bij mij duurt meestal wel wat langer dan een uur
maar het kan idd zo opkomen maar ook zo weer weg zijn ja

ik heb der een hele poos geen last van gehad maar afgelopen halfjaar heb ik der weer aantal keer last van gekregen

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:46

Manon_V schreef:
Ik kan ook wel janken opt moment zo'n last heb ik van mn buik.
Nadat ik 2 capsules duspatalin ben gaan slikken, ging mijn introweek vorige week me bijna helemaal goed af. één keer last van mn buik gehad omdat ik zo eigenwijs was dat ik tóch macaroni had gegeten, dat ging dus de volgende dag niet zo goed..

ja het doet echt zo verschrikkelijk veel pijn idd
gelukkig kan ik wel tegen macaroni anders zou echt dood gaan hier thuis ;) mijn moeder en zusje zijn der gek op dus we eten het regelmatig

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:59

EvaLuna schreef:
Passen jullie wel een beetje op met Atkins/koolhydraat arm eten?

http://www.nu.nl/gezondheid/2068024/koo ... anval.html

http://www.nu.nl/gezondheid/1883466/atk ... eugen.html

http://www.nu.nl/wetenschap/695657/wein ... dheid.html

Heb het zelf ook lang Atkins gevolgd (heb Colitis Ulcerosa, dieet hielp helaas niet voldoende) maar vond het toen al riskant zonder dat de risico's bekend waren. Ben het wel eens dat restenvrij eten darmklachten kunnen verlichten maar het middel moet niet erger zijn dan de kwaal natuurlijk als jullie begrijpen wat ik bedoel.

De meningen over het nut en de mogelijke gevaren van Atkins zijn zeer divers. Als je gaat zoeken op internet kom je evenzoveel artikels tegen die de kritiek zoals hierboven beschreven tackelen als dat er kritische artikels zijn. Eerlijk gezegd plaats ik ook wel kanttekeningen bij dit soort onderzoeken. Wat zegt het bijvoorbeeld dat mensen binnen 1 week na het starten met het Atkins-dieet last krijgen van een minder goed werkend geheugen? Laten we niet vergeten dat de meeste mensen dat dieet toch gaan volgen om af te vallen. De eerste 2 weken van Atkins zijn het strengst (daarna mag men in beperkte mate weer wat meer koolhydraten gaan eten) en het is algemeen bekend dat bij een drastische omschakeling in het voedingspatroon mensen tijdelijk klachten kunnen krijgen. Het onderzoek zegt echter niets over de effecten op het geheugen van andere dieetvormen. Wie zegt dat mensen op een ander dieet niet ook klachten krijgen? En wat gebeurt er op langere termijn als je in een volgende fase van het dieet bent beland?

Zelf volg ik overigens geen Atkins, maar het SC-dieet, oftewel het specifieke koolhydratendieet. Dat betekent dat je wel koolhydraten mag eten, maar alleen een selectie moet maken in de soorten koolhydraten die je eet. Ik voel me daar prima bij, heb geen last van geheugenverlies en het heeft een zeer gunstig effect op mijn PDS.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:21

Kytha schreef:
Manon; dat heb ik idd ook. Ik werk onregelmatig en dan gaat alles dus in de war :( ..
Heel vervelend..

Maar duspatal werkt wel redelijk dan?
Ik ga dat ook eens aan m'n HA vragen.. is een spierontspanner toch?

Duspatal helpt redelijk, niet geweldig zegmaar ;)
Om mn alles tot rust te laten komen wel, maar ik had het in het begin meer omdat ik vaak teveel lucht in mn buik heb (wat dus gewoon blijft zitten en zorgt voor flinke pijn) en daar hielp het dus niet tegen ;)

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:18

|( |(
Ik wordt er gek van... |(

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:26

Pff, vanavond sins tijdje weer patat gegeten, lang leven mijn darmen ;(

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:06

Ik ben maandag wéér langs de huisarts gegaan, omdat mijn darmen nog steeds niet rustig werden en ik dus ook nog steeds diarree had.

De duspatal mag ik nu niet meer innemen, melkproducten mag ik ook niet meer en ik heb nu wel meer duidelijkheid wat het is, een spastische darm (het is nu eindelijk bevestigd).

Dat ik geen melkproducten meer mag is toch wel wennen, ik liep maandag in de stad en kocht een milkshake, savonds bedacht ik pas dat ik dat dus helemaal niet meer mocht drinken :=

Het gaat nu trouwens wel beter :)