Vandaag voor het eerst weer een buitenritje gemaakt Operatie is 5 weken en 2 dagen geleden. Op- en afstijgen ging prima en de rit ook... Banjer was zo braaf... 2,5 maand alleen maar op het land staan (ook ivm het weer).. En geen stap verkeerd Kon mn linkerbeen niet in de stijgbeugel doen en aandrijven ging ook lastig... Maar hey.. We rijden weer! Geen napijn.. fysio zei gister dat ik ongeveer 4 weken voor lig op het revalidatieschema
Begrijp me niet verkeerd, maar ik vind dat je nogal een risico durft te nemen. Hoe braaf je paard ook is, het kan altijd gebeuren dat hij of zij schrikt. Mijn orthopeed gaf toen aan dat ik een serieus probleem zou hebben als die kruisband binnen het eerste halfjaar nog een keer zou scheuren. Want zo maar opnieuw opereren kon volgens hem niet.
Banjer
Lid Nieuwsredactie
Geplaatst: 08-03-16 16:22
Vandaag weer voor controle in het UMCG geweest... eerst een Xray en daarna naar de orthopeed... Ik ben door de APK gekomen Nu 19 april weer heen voor controle... en dan is het hoofdstuk "knie" als het goed is klaar
Dan kom ik als groentje mij nog even melden, ik ben afgelopen vakantie (op 24 feb) gevallen met skieen en heb daarbij mijn voorste kruisband en binnenband gescheurd. Ik weet wel dat ik nog nooit zoveel pijn gehad heb als toen, met de banaan naar beneden en met de ambu naar de kliniek daar. Rontgen foto wees niks uit en voelen konden ze daar ook niet echt goed omdat het zoveel pijn deed. Eenmaal terug in NL een mri gehad en bleek dus mn kruisband 2e graads ingescheurd te zijn, ik natuurlijk in paniek want hij zei meteen: 8 maanden niet paardrijden. Goed, nu zit ik dus al 3 weken met een giga brace om mn knie en ik moet er nog 3. Woensdag naar de fysio voor het eerst, super benieuwd. Maar wel enorm nerveus want over 6 weken heb ik weer een afspraak bij de kliniek hier, en dan gaan we ook kijken voor een operatie ... Ik ben zo ontzettend bang haha, vooral omdat je zoveel verschillende dingen leest. Ik heb eigenlijk helemaal geen pijn aan mn knie nu en kan er op zich ook nog wel kracht op zetten, maar ben toch heel bang dat een operatie nodig gaat zijn vanwege de instabiliteit
Ben altijd al ban geweest voor ziekenhuizen en prikken en operaties en dokters dus dit is echt het meest ongelukkige haha, wel fijn om hier een beetje mee te kunnen lezen met mensen die het zelfde hebben gehad.
binnenband is helemaal uit zichzelf aan het genezen, duurt ongeveer 4-6 weken na het ongeluk. Daarna mag ik pas kijken of ik geopereerd moet en wil, vandaar ook de brace, zodat ik er niet doorheen kan gaan.
Al met al dus vreselijk nerveus en wil gewoon weer snel op mn paard zitten haha
Banjer
Lid Nieuwsredactie
Geplaatst: 17-03-16 20:14
Sterkte HannaCaptain Ik had precies dezelfde angst en gedachten als jij... Ik heb me 7 januari laten opereren en ik had het jaren eerder moeten doen... Ik had heel veel instabiliteitsklachten en ook geen pijn...
De operatie is me 100% meegevallen.. Alleen de eerste avond pijn gehad aan de plek waar ze mn pees hadden gepakt, maar toen ik die nacht wakker werd besefte ik me dat die pijn weg was en verder heb ik geen pijn gehad.. Ben op een donderdag geopereerd en ik heb de zondag of maandag daarna de laatste pijnstiller ingenomen
Revalidatie valt ook mee... Met zo'n 5 weken zat ik weer op Banjer (rechts opstappen en geopereerde linker been niet in de beugel, stapritjes) en met 5 weken deed ik ook alweer 2 nummers voor de groep (Zumba, geen draaien of springen... Simpel gezegd alleen wat heen en weer lopen) en vanaf 6 april ga ik weer volledig les geven (3 maanden na de operatie dus).
Bij vragen/twijfel mag je me altijd pb'en...
Momo2
Geplaatst: 07-04-16 19:45
Ik weet niet of dit topic nog 'actief' is maar meld me hier dan ook toch maar? Loop nou al bijna 2 jaar te kloten met mijn knie en inmiddels ook al 2 operaties verder.. Nu leek het allemaal weer de goede kant op te gaanmaar helaas. Paar weken terug weer doorgestuurd naar het ziekenhuis, foto's gemaakt en afgelopen dinsdag is een mri gemaakt, hiervan heb ik volgende week de uitslag..
Wel weet ik al wel dat ze me sowieso gaan opereren, ze hebben in de laatste operatie mijn kruisband er uit gehaald na dat ze hem nog een keer hadden strak getrokken.. Ik deed lang een beetje lacherig over de operatie die nu nog volgt, maar moet eerlijk zeggen dat ik best wel tegen de uitslag van de MRI volgende week op kijk. Ik weet wat ik kan verwachten, maar nog niet hoe en wat precies van de operatie, om een nieuwe kruisband erin te zetten.
Banjer
Lid Nieuwsredactie
Hier gaat de revalidatie goed... Ik heb gister mijn eerste volledige Zumba les weer gegeven, 3 maanden na mn operatie (met toestemming van fysio ) de hele heftige springnummers laat ik nog wel achterwege, mar het is ook niet meer een hele rustige les en in mei mag ik ook weer naar pole fitness
Paardrijden gaat ook gewoon weer goed... Kan weer normaal lichtrijden... Stap alleen nog wel op met een krukje en vanaf de rechterkant... Just in case...
Gisteren 5km loop meegedaan (redelijk ongetraind uiteindelijk). Knie heeft het volgehouden, al had ik gisteravond wel flink pijn en ook vandaag voel ik nog wel iets.
Ze zeggen dat de kruisband rond de 5e maand op zijn zwakst is. Ik heb al een aantal weken last met sprongetjes maken. Waarschijnlijk is bij mij een aanhechting overbelast of geïrriteerd, zwaar klote. Als dit nog een aantal weken zo blijft gaan we verder kijken of we iets moeten doen. Voor nu iets rustiger qua springen.
Operatie viel mij echt mee. Ik ben blij dat ik binnen een maand na afscheuren nieuwe heb gekregen. Het was in mijn geval alleen fijner geweest als ik geen kinderen had gehad, dan zou ik het wel afraden.
Wow, wat loopt jullie herstel voorspoedig. Ik ben nu zo ongeveer 6 maanden geleden geholpen aan mij voorste kruisband, en kan nog steeds niet alleen mijn paard verzorgen en hooguit maar 3x in de week met haar trainen. Ik denk zelf maar dat het komt omdat mijn knie natuurlijk een redelijke voorgeschiedenis heb met eerdere operatie en een breuk. 6 mei moet ik weer naar de arts en dan moet ik waarschijnlijk voor de 3e keer geopereerd worden. Dit keer aan mij knieschijf, die is Door de verkeerde behandeling van de breuk in een hoogstand vastgegroeid en ze zijn er laatst achter gekomen dat de knieschijf ook nog gekanteld staat. Na dr operatie krijg ik weer 6 weken van mn lies tot mijn enkel een gipskoker
Je bent niet de enige waarbij het niet voorspoedig verloopt hoor. Voor mij is het nu meer dan een jaar geleden en ik ben nog steeds aan het revalideren. Maar ik ben ook gediagnosticeerd met fibromyalgie, dus als mn kruisband goed gaat heb ik daar last van en andersom.
Gelukkig kan ik wel al heel lang gewoon weer paardrijden, ik spring er ook mee enzo. Alleen rennen en lange stukken lopen geeft wel pijn.
Wat klote dat je voor de 3e keer geopereerd moet worden fientje07. En goldenarrow, lastig dat jij ook nog steeds last hebt. Wel fijn dat je weet waar het door komt.
Banjer
Lid Nieuwsredactie
fientje07: balen, je misschien weer geopereerd moet worden... goldenarrow: vervelend, dat jouw herstel ook niet zo snel gaat... "gelukkig" weet je waar het door komt... gelukkig kan je wel gewoon paardrijden
Ik ben gister ontslagen uit het ziekenhuis... en ook fysio gaat me vrijdag dumpen... ik word doorverwezen naar fysio fitness... 1 of 2x per week een uurtje trainen... volgens fysio is het nu een kwestie van "puntjes op de i zetten"... ik geef inmiddels weer volledig Zumba les, rijd weer paard (alleen buitenritten... andere dingen vinden Banjer en ik niet leuk)... en als het goed is mag ik vanaf mei weer paaldansen....
Jazeker balen, hoop dat het daarna iets beter gaat. Zo klote dat het ziekenhuis mijn breuk verkeerd behandeld heb en alles nu verkeerd staat. Ik hoop dat ik na die operatie ook wat minder pijnstillers kan, ik loop nu op de hoogste dosis per dag wat ik mag hebben. Fijn dat je klaar bent bij de fysio en het ZH Banjer!!
Banjer
Lid Nieuwsredactie
Hey dames... Ik heb in het verleden een kruisband reconstructie gehad en loop nu ergens tegen aan.
De operatie is inmiddels zo'n 3 jaar geleden en natuurlijk wordt je knie nooit meer als vanouds, maar nu heb ik ca 2 maanden terug mijn knie overbelast met fitnessen en nu heb ik steeds als ik mijn been met kracht afzet/strek dat mijn knie knakt.
Het doet geen pijn, maar ik weet nu niet wat ik er mee aanmoet.
Misschien dat iemand iets soortgelijks heeft meegemaakt?
Ik heb het gehad voor mijn tweede operatie waarbij ik terug on der de scan ging toen ik 3 dagen niet meer kon lopen een tijdje doordat ik door mijn knie ging terwijl ik gewoon met een vriendin stond te praten. Daarvoor had ik het al, maar deze was echt hard.
Nu heb ik soms ook nog kleinere knakjes, maar voelen lang niet zo erg als diegene die ik toen had en er voelt ook niets mis...
Banjer
Lid Nieuwsredactie
ik heb sinds mijn operatie dat "krak" in mijn heup... voelde tijdens de operatie de boor doordreunen in mijn heup... heel apart gevoel... fysio zei dat het hip twitching is... een peesje dat ergens overheen gaat ofzo... misschien is dat het ook in je knie? Bij twijfel kan je altijd de HA/chirurg of fysio vragen
Kan het zijn dat je je knie verkeerd gebruikt? Als ik met lopen mijn been teveel gestrekt houdt krijg ik ook een soort 'knoek' in mijn knie. Het is bij mij heel lang weg geweest toen ik mijn looppatroon aan had gepast. Ik kan het wel weer oproepen, maar ik merk dat mijn knie daar absoluut niet blij mee is. En dat het dan blijft knoeken. Zelfde geldt overigens bij overbelasting. Bij mij trok het vanzelf weer weg, maar als je het niet vertrouwt zou ik gewoon even langs de fysio gaan.
Ik heb altijd een knak in mijn knie, zeker wel 15x per dag. Ik word 18 juli voor de 3e keer geopereerd, ze gaan mijn knieschijf verplaatsen, en stuk naar beneden.
Hmm, het is bij mij alleen als ik mijn been met kracht strek, denk hierbij aan traplopen, rennen of stevig afzetten (met zware kruiwagen) Ik dacht in 1e instantie dat het vocht was wat zich verplaatste, maar dan zou het nu toch al weg moeten zijn.
Ik denk dat ik even de fysio bel en kijk wat hij ervan vind.