Lieve mensen allemaal,
ik heb even jullie hulp nodig voor een vriendin van me te helpen. Meerbepaald mijn beste vriendin. Ze is 16 jaar.
Voor haar ganse verhaal, moet je maar even PBen want dat zet ik liever niet voor iedereen op internet...
Deze zomer is zij begonnen met snijden. Er gingen veel dingen fout en zag daarbij nog eens de film Thirteen (welke niet echt opkikkerend werkt als je je zelf down voelt, de hoofdpersoon sneed zichzelf vaak in die film).
Het begon allemaal heel raar.
Op een dag zag ik haar (we gingen winkelen) en ze liet me haar polsen zien waar een snee op stond (niet diep). Ze had met een breekmes gespeeld en zich zo per ongeluk pijn gedaan...
Ik geloofde het al niet.
Ik kon er die nacht niet van slapen en moest er steeds aan denken. Ook herrinneringen van mezelf kwamen boven want ik heb ook een lange tijd mezelf gesneden.
Ik vroeg haar er de dag nadien naar en zei dat ik haar niet geloofde dat die 2 sneden daar per ongeluk zijn opgekomen. Ze bleef volhouden dat het per ongeluk was....
Iets daarna was ik en een vriend bij haar aan het TV kijken. Zij was even weg. Toen ze terug kwam zuigde ze aan haar polsen en vroeg of er iemand een zakdoekje had...
Ik denk dat ik alle kleuren van de regenboog kreeg...
Ik heb haar die avond bij mij thuis genomen. Ik had bang dat ze zichzelf iets zou aandoen. Ze is bij mij blijven slapen. Savonds in bed probeerde ik met haar te praten... Ik begon er nog maar over en ik voelde een prop in mijn keel. Ik kreeg er niets meer uit. Ik heb haar toen wel gezegd dat ik dat ook heb gedaan enzo...
De dagen erna liep ze open en bloot met haar polsen en ze wou echt dat dat gezien werd. Ik begrijp niet waarom ze dat doet...
Toen hebben dat kleinere kinderen gezien en hebben die daar een ganse heisa van gemaakt. Een oudere vriendin van me heeft toen eens met haar gesproken maar dit heeft haar niet echt geraakt.
Dit is allemaal in de vakantie gebeurd.
Het ging enkele weken goed. Ik dacht dat het zou over zijn.
Niets bleek minder waar.
Enkele weken geleden ging het heel slecht met haar en haar vriendje.
Zij is toen echt heel depri geweest, heeft me berichten gestuurd dat ze zichzelf van kant ging maken, was weggelopen en niemand vond haar...
De dag erna had ik met haar afgesproken. Alles was wat beter. Ineens begon ze te wenen en liet me haar polsen zien. Vol sneden! Echt veel en diep.
Ik heb dan gezegd dat ze dat niet mocht doen, gevraagd waarom ze dat deed (om andere pijn te verzachten), etc...
Een weekje nadien gingen we uit met enkele vrienden. In het toilet was ik met haar alleen. Ineens steekt ze haar arm uit en laat me een blauwe plek zien (die ze eens had gekregen van ergens tegen te botsen,is niets erg). Toen zag ik natuurlijk de littekens van die sneden op haar pols. Het was alsof ze wou dat ik het zag...
Wat moet ik doen?
Ik ben zelf geen beter voorbeeld want heb het zelf gedaan.
Maar ik begrijp het niet. Ze loopt er zo te koop mee... Ze kwekt bij iedereeen de indruk dat ze wil dat iedereen dit ziet.
Ik verstopte het zo hard!
Ik snap het echt niet. Ik wil helpen maar weet niet hoe. Ik kan er zelf zo moeilijk over praten...
En daarbij het feit dat ze er zo mee te koop loopt...
Ik hoop dat er me hier iemand kan helpen?
Alvast bedankt om het te lezen!
Alle tips zijn heel erg welkom!