GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:36

Oh wat balen zeg, beterschap!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 09:35

Vanmorgen weer gewogen, zit nu op-7.9 kg. *\o/* Heb nu al een gewicht waar ik mij niet van kan herinneren wanneer ik dat voor het laatst was. En dat op de laagste dosis Mounjaro. Zoals ik tegen een collega zei, het is een soort wilskracht in een spuit haha.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:45

Super!!!
Het is inderdaad wilskracht in een spuit. En bij mij helpt het ook altijd extra mee als dingen duur zijn :')

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 10:26

Ja! Je wil wel het optimale er uit halen, anders is het zonde geld.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 10:30

het was in 2017 afgegeven, maar tot 2020 houdbaar
Maar ik bedacht me later dat die laxeerpillen pas later werken, omdat mijn maag zich later ledigt. Dus dat is vannacht gebeurd. Ben het kwijt, letterlijk en figuurlijk een opluchting

Super Mariska, goed bezig.

ik krijg volgende week te horen of ik geopereerd moet worden. Ik neem as zondag de spuit nog, maar denk dat ik de volgende even moet uitstellen

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 10:44

Ik ben ook weer 1 kg kwijt! En heb maandag m'n examen individuele basiszorg gehaald waardoor ik mensen mag wassen en aankleden, nou dat is ook een hele work out :') dus hopelijk draagt dat ook bij

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 14:57

Ik ben heel benieuwd of jullie een soort van voedingsschema hebben? Of er producten zijn die je helpen bij het afvallen icm de medicatie. En zijn jullie ook meer gaan bewegen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 15:37

Ik ben niet meer gaan bewegen. Ik ben normaliter 2x per week in de bergen onderweg (skiën of bergwandelen).
Ik eet kleinere porties en snack helemaal niet meer en dat is bij mij in principe al voldoende.
Maar daarnaast let ik ook op wat ik eet, eten we bijvoorbeeld pizza dan maak ik er een salade bij en neem dan een halve pizza ipv een hele.
Dat zal straks op den duur vast een beetje verwateren, nu ben ik nog enthousiast en momenteel kan ik alles weerstaan.

Laatst gesprek gehad met een voedingsdeskundige en zij raadde aan veel groente, Max 2 porties fruit per dag en het liefst 1x per dag een maaltijd zonder koolhydraten.

Edit: fotos toegevoegd.
Ze heeft hier e.e.a aangepast omdat ik vegetarisch eet.

Afbeelding

Afbeelding

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:12

paddington schreef:
Ozempic is eenmaal open geweest nog 6 weken houdbaar.

Ook mijn gedachte… ik zou persoonlijk het niet aandurven om meer dan 6 dosissen er uit te halen…

Wel echt super dat iedereen hier zo tevreden is! Morgen weeg dag en kijken hoe deze week gegaan is *\o/*

Merk wel dat veel mensen denken dat ozempic de “makkelijke weg” is en dat het niet voor overgewicht gegeven hoort te worden want het is voor diabetes. Ik probeer ze dan uit te leggen dat er niks makkelijks aan is, daarbij dat veel medicijnen meerdere functies hebben. Maar helaas is dit lastig. Alsof je een knop indrukt en je afvalt… je doet het nog steeds zelf, alleen dan zonder die foodnoise…

Heb trouwens deze app als tip gekregen. Kan je je eten bijhouden.

Dit is overigens wat ik vandaag heb gegeten en ga eten. Lamsgehakt heeft veel vet haha, staat er ook nog onder en ook zoete aardappelgratin
Afbeelding
In de Appstore ; food en dan het halve groene appeltje

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:20

Die andere mensen beseffen niet hoe makkelijk ze het zelf hebben.
De mensen zonder food noise bedoel ik.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:22

Polar schreef:
Die andere mensen beseffen niet hoe makkelijk ze het zelf hebben.

Ja idd…

Ik heb adhd, dan heb je een chronisch tekort aan dopamine, dit draagt bij aan veel verslavingen zoals drugs, alcohol, gokken, shoppen, eten etc. Is zo ontzettend makkelijk praten allemaal…

En dit is dan 1 van de oorzaken wat vaak tot obesitas leidt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:44

Ik heb honger -O-
En dat terwijl ik gisteravond weer geprikt heb.
Hopelijk trekt het nog bij, dit was de 4e keer op 2,5 en daar had ik graag zo lang mogelijk op willen blijven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:50

AnnemiekvM schreef:
Ik ben heel benieuwd of jullie een soort van voedingsschema hebben? Of er producten zijn die je helpen bij het afvallen icm de medicatie. En zijn jullie ook meer gaan bewegen?

Nee geen voedingsschema. En nee niet meer gaan bewegen, sterker nog, ik sport helemaal niet.
Ik probeer wel gevarieerd te eten, maar het bizarre van deze medicatie is dat je jezelf moet dwingen om wat te eten. Dus ja, als je dan toch verplicht iets moet eten, dan maar iets wat goed is voor je. Dus vezels, eiwitten etc. Over het algemeen genomen eet ik van alles wat ik normaal zou eten ongeveer de helft. Meer hoef ik niet. Ik eet heus nog weleens frietjes of een snack maar veel kleinere porties. En minder vaak omdat je er dus ook geen zin meer in hebt. Vooral mijn suikerbehoefte is compleet weg. Heel bizar.

Mariska: wat een geweldig resultaat al zeg! Top.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:57

opisop_shop schreef:
Ik heb honger -O-
En dat terwijl ik gisteravond weer geprikt heb.
Hopelijk trekt het nog bij, dit was de 4e keer op 2,5 en daar had ik graag zo lang mogelijk op willen blijven.

Bij mij werkt het op dag 3-4 het sterkste. Ik prik op woensdagochtend en op donderdag merk ik al dat ik minder honger krijg, op vrijdag is het zelfs echt een strijd om sowieso iets naar binnen te krijgen. Zaterdag ook nog, op zondag begint het iets minder te worden. Meestal maandag en dinsdag heb ik weer meer honger. Met 0,5 werkt het sterker dan op de 0,25.

Tja is het de makkelijke weg? Op zich wel. Want afvallen zonder honger maakt het wel een stuk makkelijker natuurlijk. Uiteraard doe je het zelf omdat je minder in je mond stopt, maar als die behoefte er ook niet is dan wordt het wel een stuk simpeler. Dan nog moet je wel kiezen wat je erin stopt dus je moet jezelf verstandige keuzes aanleren. Maar zonder trek in zoet, of snacks of sowieso zin in eten, tja dat is misschien wel de makkelijke weg ja. Het lijkt een beetje op het begin van mijn zwangerschap door al die hormonen, toen had ik ook geen honger en ben ik flink afgevallen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 18:19

Hier gebeurd er helemaal niets.
Ik val niet af, ik kom niet aan.
Ik at altijd al weinig.
Heb nu wel mijn onderhoudsdosis prednison en als de longen zich gedragen mag ik daar een paar weken mee stoppen.

Ik beweeg ook nauwelijks. Dat ging gewoon niet.
Ik kom nu weer wat in beweging en ik hou veel vocht vast, dus er is ook geen zuiver beeld.
Ik hou me maar vast aan: beetje afvallen tijdens stootkuren is héél véél beter dan aankomen.
Geef het nog wat tijd.
Ik geef het dus een half jaar.
Blij dat ik het zelf betaal want zorgverzekeraars hebben geen mededogen met prednisongebruikers.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 18:20

Ik zie niet in hoe het moeilijk is om af te vallen als je hongergevoel zwaar onderdrukt wordt (behalve idd zoals de situatie hierboven, maar dat geldt gelukkig niet voor de meesten), dus inderdaad de makkelijke weg. Anders zouden mensen er ook geen honderden tot duizenden euro's aan besteden.

Ik heb gisterenavond geprikt en ik voel het wel gelijk, bij mij zijn ook de vrijdagen een strijd om het minimale te eten. Dat het eigenlijk alsnog te weinig is accepteer ik maar omdat ik weet dat het de rest van de week wel goed gaat.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 19:02

Maar waarom zou het moeilijk moeten zijn dan?
Waarom mag het niet even makkelijk zijn als bij mensen die een normaal metabolisme en geen food noise hebben?
Die vragen dan vooral gericht aan de mensen die het 'de makkelijke weg' noemen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 19:13

Ik vind het helemaal niet makkelijk. Wel heel lekker dat ik niet de hele dag trek en honger heb. Nog steeds moet ik verantwoordelijke keuzes maken omdat ik anders misselijk word. Nog steeds moet ik er voor zorgen dat ik op tijd eet en voldoende. Mijn omgeving moet nog steeds leren dat ik niet meer de hele dag alles kan eten. Alcohol drinken deed ik al weinig maar daar kan ik nu helemaal niet meer tegen. Dus nee als eten heel lang op een vreemde manier onderdeel van je leven is geweest, vind ik dit nog steeds geen makkelijke manier.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 19:34

raket schreef:
Hier gebeurd er helemaal niets.
Ik val niet af, ik kom niet aan.
Ik at altijd al weinig.
Heb nu wel mijn onderhoudsdosis prednison en als de longen zich gedragen mag ik daar een paar weken mee stoppen.

Ik beweeg ook nauwelijks. Dat ging gewoon niet.
Ik kom nu weer wat in beweging en ik hou veel vocht vast, dus er is ook geen zuiver beeld.
Ik hou me maar vast aan: beetje afvallen tijdens stootkuren is héél véél beter dan aankomen.
Geef het nog wat tijd.
Ik geef het dus een half jaar.
Blij dat ik het zelf betaal want zorgverzekeraars hebben geen mededogen met prednisongebruikers.

Met de prednison erbij is het idd een strijd tegen de kilo's.
Op hoeveel mg prednison zit je nu?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 19:38

Wat doet prednison in het lichaam dan waardoor je moeilijk afvalt? Ik weet dat het het hongergevoel vergroot, maar als dat nu het probleem niet is, dan vraag ik me af wat het is waardoor je niet afvalt.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 19:49

Prednison bevordert de eetlust en staat bekend als vocht vasthouder.

En er is mij verteld dat het een vet verdeler is daarom krijgen sommige mensen ook een prednisonhoofd.

Ik val vooral bijna niet af bijvoorbeeld bij mijn buik terwijl ik toch al 30 kg kwijt ben.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 20:09

Suzanne F. schreef:
Wat doet prednison in het lichaam dan waardoor je moeilijk afvalt? Ik weet dat het het hongergevoel vergroot, maar als dat nu het probleem niet is, dan vraag ik me af wat het is waardoor je niet afvalt.

Je maakt bij langdurig gebruik ook sneller vet aan.
Vocht vasthouden is ook een probleem, maar dat gaat weg als je stopt.
Je kunt ook een zogeheten " buffalohump" krijgen. Dat heb ik ook vaak als ik langer gebruik.

Veel mensen krijgen eetbuien. Ik niet, ik word misselijk.

En er zijn nog tal van nadelen/ bijwerkingen.
Ik gebruik nu 10 mg.
Ik wil graag even stoppen in ee zomer
Als ik dan kan bewegen en geen prednison heb val ik af. Maar dat ligt ook aan of er veel gebarbecuet wordt. Er smog is, rokers in de omgeving een virusje etcetera.

Ik heb meer dan een half jaar 50 mg gebruikt. En daarnaast nog wekelijks infuus met corticosteroïden. Dus wel hoge dosissen.

Bij 1 stootkuur gebeurt er niet zoveel qua bijwerkingen. Dus niet bang worden.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 20:19

Polar schreef:
Waarom mag het niet even makkelijk zijn als bij mensen die een normaal metabolisme en geen food noise hebben?

Ik gun mezelf en iedereen gemak hoor. Anders zou ik het niet doen natuurlijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 20:54

Polar schreef:

Niet iedereen hier in het topic heeft een afwijkend metabolisme. Er zitten er ook tussen die liever dit doen dan meer bewegen.
Je moet niet generaliseren.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 21:39

Als afvallen of op gewicht blijven voor iedereen zo makkelijk was als voor mensen zonder food noise, zou er een heel stuk minder overgewicht zijn.
Los daarvan zie ik niet in waarom de manier van afvallen uitmaakt, zolang het op een gezonde manier gebeurt en waarom daar dan zulke opmerkingen over gemaakt moeten worden.
Maar dat zal dan wel aan mij liggen.
Laatst bijgewerkt door Polar op 18-04-25 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt