Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:00

Percy schreef:
Dank jullie wel. Het is zo moeilijk om die beslissing te nemen. Zeker als hij dan weer door de tuin hobbelt.

Ik weet het Tallie, in december is een van onze katten gestorven. 17 jaar en hij had gezellig bij me gelegen, begon opeens heel raar te doen en weg was hij.
Vorige maand vonden we onze 23 jarige tinker opeens dood en nu moeten we voor Tico gaan beslissen.

Onze Ridgeback is dol op hem, dat gaat ook nog wat worden.

[ Afbeelding ]

Wat een plaatje is het, het komt veel te snel achter elkaar zo hè? :(:)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:24

Ach Percy, het arme dier, dat buikje. Ik kan mij voorstellen dat er heel veel door je heen gaat nu :knuffel:

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:34

Goh, die broekjes... Misschien kun je het daarmee nog even voor jezelf wat makkelijker maken ipv lastig dweilen. Een heb je wat tijd om misschien afscheid te nemen...
Blijft moeilijk, je diertjes zijn toch zo belangrijk en hun afleiding en aanwezigheid zijn goud waard. Veel sterkte!
Laatst bijgewerkt door Binck8 op 19-08-24 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:35

Wat een lieverd.
Konden ze maar net zo oud als ons worden...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:33

Lor1, die luiers hebben we maar die zijn niet echt een optie met de huidige hoeveelheden, wij deden er dan nog een babyluier in maar het veroorzaakte na een tijdje flinke irritatie.
Als dat de oplossing zou zïjn was het oké geweest maar het omvallen is ook heel moeilijk voor hem.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:50

Tieneke schreef:
Noise cancelling hoofdtelefoon maakt je alleen maar gevoeliger naar geluid toe. Daar is intussen al heel wat informatie over te vinden. Op lange termijn dus niet goed voor je eigen weerbaarheid.

Het is ook niet bedoeld voor de hele dag. Maar ik heb af en toe van die dagen, vooral de avond na een drukke dag of de dag er na, dat ik echt naar wordt van geluid. Het gevoel alsof je een hersenschudding hebt. Hoofdpijn, misselijk, een weeïg gevoel. Voor dat soort momenten zoek ik een andere oplossing dan op de slaapkamer gaan zitten. Ik lees dan graag een boek, maar zou fijn zijn om dat gewoon beneden te kunnen doen, met minder geluid.

Of na een overleg voor mijn werk als ik me even achter de computer terug trek. Of thuis ga werken voor de rust, maar de buurkinderen spelen buiten.
Dat soort momenten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:56

Dat is allicht waar de meesten het voor gebruiken. Ik ken niemand die de hele dag ermee loopt, maar het verschijnsel treedt ook niet enkel dan op.
Ik snap je doel en bedoeling, maar mijn gevoel is dat het symptoombestrijding is. Maar wie ben ik he, ik moest gewoon meteen denken aan een hele radio-uitzending die ik er over heb gehoord laatst.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:58

Zeker wel interessant hoor.
Uiteindelijk moet ik niet over die grens gaan, maar soms wil je ook wel iets sociaals doen of heb ik overleg op mijn werk terwijl ik slecht geslapen heb.
Ik ga het eens goed uitzoeken. Als dat inderdaad zo werkt, houd ik het wel bij de slaapkamer.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:03

Percy schreef:
Lor1, die luiers hebben we maar die zijn niet echt een optie met de huidige hoeveelheden, wij deden er dan nog een babyluier in maar het veroorzaakte na een tijdje flinke irritatie.
Als dat de oplossing zou zïjn was het oké geweest maar het omvallen is ook heel moeilijk voor hem.

Snap ik hoor. :knuffel:
Was ook meer voor nu ff bedoeld zegmaar om de meeste urine op te kunnen vangen maar als het huidirritatie geeft is dat idd geen oplossing.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 23:10

Ik waardeer het heel erg dat je behulpzaam wil zijn en meedenkt. Jij kan niet weten dat we die dingen al gebruikt hebben.
Ik word echt heen en weer geslingerd, hij lijkt het naar zijn zin te hebben maar honden zoals hij laten geen zwakte zien.

Het is niet alleen het gebrek aan de controle van zijn blaas maar het gebrek aan de controle van zijn achterhand en soms gaat dat opeens weer wel maar die momenten worden wel minder.

Het wanneer is het klaar en hoe mogen wij daarover beslissen is verrekte moeilijk.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:28

Dat moment is het meest poedersuiker aan het hebben van een huisdier vind ik.
Je weet dat het moet, dat het voor het dier het eerlijkst is en dat je er verder ongemak/lijden etc mee bespaart maar dat moment kiezen en de emoties die ermee gepaard gaan en het gemis erna... ;(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:39

|( er komt meteen zoveel boven bij me. Dat zijn de naarste periodes. Je weet dat ooit het moment komt maar het er nog niet is. :knuffel: een van de redenen dat ik nu huisdierloos ben. Ik kon daar niet meer tegen. Twveel verdriet gehad van mijn laatste twee honden daarover. Ik ben er nog stuk van ;(

Gister was zo n ik haat mijn lijf en situatie en ik zit er helemaal doorheen dag. zo erg is goddank zeldzaam. %) ik ben inmiddels5 weken aan het kwakkelen en ga van dokter naar spoedeisende hulp naar dokter naar weekend dienst huisarts. Gister het afbraak beleid van het streekziekenhuis in volle glorie beleefd. Om 830 begonnen met een spoedafspraak moeten maken. Uiteindelijk na 1400 2 uur later dan afgesproken teruggebeld, zelf begon ik met 47 wachtenden voor me en dat liep al wachtend op naar 64 stuks en later verzand in een niet meer werkend keuze menu -:(- ik voelde me al ellendig. Stokdoof %) en dan een lastig te verstaan bandje dat uiteindelijk doordraaid en in een loop blijft vastzitten met druk 3 voor ...... Want ja bij de balies is niemand meer dus erheen had ook geen zin. Een grotecalgemene hoop van meerdere locaties en disciplines bij elkaar smijten

Wat bleek de spoedafspraak! hadden ze zonder overleg met me ingepland op 4 september 8)7 want het is daar nu gebruikelijk dat zij bepalen wanneer je kan en voor alleen wijzigen kun je bellen. Maar dat is nu vanmiddag gekukkig. Maar ja het bloedprikken dat ook moet ervoor kan weer niet. Eerste optie eind volgende week binnen 15 km. Anders voor eind deze week ruim 40 km verderop. Ik was zo moe en ellendig dat ik dat maar heb opgegeven,

Noice canseling ik wilde dat het kon zonder koptelefoon. Ik trek me terug in de natuur of vertrek naar frankrijk voor even stilte of ik doe oordopjes in. Dat laatste helpt nog iets gelukkig. Stilte zo belangrijk zo afwezig vaak -O-

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:29

Gisteren had ik niet zoveel energie om inhoudelijk te reageren, maar ik gebruik ook al jaren nc koptelefoons. Laat maar weten als er vragen over zijn, dan zal ik ook proberen ze te beantwoorden. Je hebt die dingen in allerlei verschillende modellen, van basic modellen tot modellen met allerlei extra opties, dan zit er bijvoorbeeld een app bij waarmee je hem nog verder kunt fine tunen. Ook in vorm en formaat zijn ze verschillend, je hebt grote koptelefoon modellen die geheel over je oren vallen, je hebt ook oordopjes, noise cancelling is zelfs een beschikbare optie in de moderne, iniminie gehoorapparaten (mijn vader heeft dat, hij heeft een combinatie van gehoorschade en tinnitus en hij is er blij mee).

Ik heb zelf een Jbl Tour One M2, dat is zo eentje waar een app bij zit waarmee je hem extra mee kan fine tunen. Daar ben ik op uit gekomen na testen in de winkel, deze zit voor mij het meest comfortabel en mijn muziek komt er mooi uit. Midden in een volkswijk lekker buiten zitten terwijl buren a, b, c, d, en e ook allemaal buiten zitten met hun gillende kinderen, blaffende honden, draadloze speakers... Hell yeah, ik hou van die nc koptelefoon.
Tijdens het schoonmaken in huis vind ik het ook top, met muziek + nc aan komt de muziek boven de stofzuiger uit, en je kan uiteraard ook van de ene kamer naar de andere lopen met nonstop muziek, iets wat met een 'vaste' radio of speakers toch anders is. En hij is mijn reddende engel wanneer de lokale tokkies een paar huizen verderop laat in de avond een luidruchtig tuinfeest hebben met veel herrie, dan kan ik toch gewoon mijn rust pakken.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:29

Ik vind dit wel een interessant topic. Ik kom uit een behoorlijk veroordelend gezin betreft chronische ziektes die je niet goed kan zien. Jaren stond ik er ook exact zo in tot ik vorig jaar een paar keer een hevige migraine aanval had gekregen. Tot 3x aan toe. Naar de huisarts geweest en die legde mij uit dat de aanvallen zeer waarschijnlijk kwamen door de stress die ik kreeg op het werk en prive. Zij gaf mij het advies om met mijn werkgever te overleggen of ik in die moeilijke tijd eventueel minder zou gaan werken. Dat was voor mij een enorm vreemd concept. Ik zat voor die tijd al te denken over minder naar stal te gaan en mijn hobby op een laag pitje te gaan zetten maar dat zou een hele foute keuze zijn volgens mijn huisarts. Hobby's en leuke dingen heb je juist als mens enorm nodig. Sinds dien ben ik ook anders gaan denken en ben ik niet meer zo vooroordelend richting mensen die conische ziekten hebben zoals vermoeidheid. Als het slecht met je gaat is eigenlijk het werk wat je als eerste moet opgeven (in groffe lijnen natuurlijk).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:37

Soms moet je het idd zelf meemaken om meer begrip te krijgen.
Zo herinner ik me een reumatoloog die een operatie had moeten ondergaan en daarom nog 2 weken antistollingsmiddelen moest spuiten bij zichzelf. Zij had als reumatoloog jarenlang middelen voor zelfinjectie voorgeschreven aan patienten en altijd gedacht, joh, stel je niet aan, zo'n onderhuids prikje met een automatische pen stelt niks voor. Tot ze het bij zichzelf moest doen, nog steeds wist dat het niets voorstelde, maar vertelde dat ze er iedere dag tegenaan hikte, zo van: "hm, waar heb ik gisteren gespoten, waar zal ik het nu weer eens doen, en wat kan ik bedenken om het nog even uit te stellen vandaag..." Ze vertelde het vol zelfspot, maar zei ook: "ik begrijp nu opeens wat ik mijn patienten heb aangedaan door het te bagatelliseren."

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:46

Zelfs chronisch zieken onderling kunnen nog wel eens veroordelend reageren. Jij hebt het zelfde ziektebeeld als mij maar ik heb die klachten niet dus dat hoort er niet bij, bijvoorbeeld. Het is ook gewoon moeilijk te begrijpen en uit te leggen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:49

@Lokii

uit zo'n gezin kom ik ook.
Letterlijk was het, als je er niet aan dood gaat ben je ook niet echt ziek.
En als je dat als kind van 9 al te horen krijgt is dat zo.
Was natuurlijk ook de "waarheid", want mijn vader ging dood aan kanker dus ja die was echt ziek

Nu weet ik natuurlijk dat het dikke vette onzin is.
Maar is hetzelfde als ouders maar telkens zeggen dat een kind dom of lelijk is, dan geloofd een kind dat.
Ook al is dat uiteraard niet zo.

Wat dus resulteerde in altijd over je grenzen gaan, of grenzen niet eens voelen. Kan je er ook niet over toch> }>

Het stomme is wel dat ik altijd veel minder streng naar andere ben geweest.
Ook betreft iets fout doen, kan toch gebeuren? En deed ik hetzelfde kon ik me er weken lang aan lopen ergeren dat ik dat deed, hoe stom ik toch kon zijn

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:53

Ik weet niet hoe groot/dik die spuitjes zijn maar ik heb een paar jaar elke 3 maanden een chip in mijn buik moeten zetten om mijn oestrogeen te onderdrukken.
Dat was vergelijkbaar met een piercingnaald qua dikte.
Mocht officieel alleen via de poli maar ivm de afstand en de energie dat het op en neer reizen me kostte heeft één vd chemo verpleegkundigen me prikles gegeven. <3
Echt heel naar vond ik het en ik moest ook elke keer een drempel over om de chip te zetten dus ik kan me best voorstellen dat men datzelfde voelt met bijvoorbeeld diabetesprikken terwijl dat een heel dun naaldje is. :)

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:11

Dreamboy schreef:
Zelfs chronisch zieken onderling kunnen nog wel eens veroordelend reageren. Jij hebt het zelfde ziektebeeld als mij maar ik heb die klachten niet dus dat hoort er niet bij, bijvoorbeeld. Het is ook gewoon moeilijk te begrijpen en uit te leggen.

Precies. Daarom denk ik dat het onrealistisch is om te verwachten dat het inlevingsgevoel zo ver gaat van mensen die niet chronisch ziek zijn (waaronder ik zelf). Ik denk dat vooroordelen ook nooit zullen verdwijnen in dit opzicht en dat is ook niet erg. Het gaat vooral om hoe je hier mee omgaat en hoe je het brengt tegenover de ander.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:41

Die spuitjes heb ik vaak moeten zetten maar toen zaten ze niet in een automatische pen. Mijn reuma medicatie wel maar daar had ik een dubbele dosis voor nodig dus 2 spuiten per maand. Later zat de goede dosis in één spuit. Stelde inderdaad niets voor maar leuk is het nu ook weer niet.

Tico is zo bang voor dierenartsen, de laatste keer bloedprikken was het niet Tico die bloed kwijtraakte maar de dierenarts.
Ik zit er al de hele dag tegenaan te hikken.

De laatste keer dat we een dier lieten inslapen had hij acuut nierfalen en was hij al zo goed als weg. Toen stonden we op een zondag bij de dierenarts en was de diagnose duidelijk.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:23

Net de knoop doorgehakt en gebeld. Donderdagmiddag komt de dierenarts bij ons thuis |(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:26

:knuffel: :knuffel:

Heel veel sterkte

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 18:32

Percy schreef:
Net de knoop doorgehakt en gebeld. Donderdagmiddag komt de dierenarts bij ons thuis |(

:(:) Heel veel sterkte.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:33

Potver……. Sterkte.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:46

Earth schreef:
Ja ik gebruik m veel. Gisteren was het wel wat warm, maar het was nog wel te doen. Ik raak in het algeheel overprikkeld als ik niet oppas, dus idd ook aanraking en beweging. Maar het begint bij mij met geluid.
Ik heb de sony XM3, dat is wel een van de betere merken.

Wat ik mij afvraag. Als je de noice cancelling regelmatig gebruikt, komt de prikkel dat niet steeds sneller?