Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kylan

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 17:52

Haha Musli ik snap wel dat je 20.22 te veel vond!

Poes, ik vind het echt leuke trainingen zo! Veel afwisseling en inderdaad toch flink wat meer kilometers dan ik gewend was. Wel een beetje wennen dat ik gewoon minimaal anderhalf uur moet rekenen en ik zoek nog een beetje naar routes die lang genoeg zijn, soms denk ik dat ik echt veel te ver van huis weg loop en kom ik toch aan het eind een kilometer te kort om de laatste interval te doen 8)7

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 23:53

Allemaal de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Veel sterkte Morris, heftig hoor.

Wat een hoop doelen en wat een mooie lopen hebben jullie onlangs gedaan.

Ik bleef ongemotiveerd en hoop vanaf vandaag mijn motivatie terug te hebben en te behouden. Eerder naar bed en een goed gesprek met mijn leidinggevende gaan mij hopelijk wat verlichting bieden.

Vandaag heb ik 5 km gelopen, 4 km op de mountainbike en toen mijn trapper door de lucht vloog ook nog 4 km gewandeld met mijn fiets en trapper in de hand, haha. Het mountainbiken wil ik er wel inhouden, in ieder geval tot de sportschool weer open is als afwisseling met lopen en krachttraining thuis.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 08:39

Lekker bezig @Mama3, balen van je trapper -O- Wel een goed voornemen om het mountainbiken erin te houden. Hele fijne manier van bewegen (vind ik zelf)...

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:52

Morning Sporty’s! Allemaal al weer de eerste km’s in de benen zo te lezen!
Goed bezig!
Grappig de afstand 20.22 ging ook nog even door mijn hoofd, hoeveel mensen zullen dat wel gelopen hebben?

Hier nog ver van mijn bed show! _/-\o_

Jaloers op de mountainbike mensen hier, mooie afwisseling op het lopen en je komt net weer een stukje verder! Hahaha tenzij je SV heet op Bokt! ;) Die afstanden! Echt zo knap.... denk je nooit wat een eind nog? Ik denk dat halverwege een 10km al! :+

Heerlijk verdwaald op de Mudmasters pagina Gaucho. Zag er heel gaaf uit en kan op de bucketlist. Alhoewel ik ook de prijs best behoorlijk vond, dat wist ik helemaal niet!
Kost een startbewijs voor een grote marathon ook rond de 60€?

Ik liep vanmorgen 6,5 km maar wat een wind nog steeds! Zeker langs het kanaal voelde het als achteruit rennen....

Zet hem op mama3, weet zeker dat als de eerste 5 minuten voorbij zijn je blij bent dat je bent gegaan! Er staat helemaaaal geen wind hoor, dat was een grapje!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:59

@BB80 Marathon Rotterdam is tussen de €80 en €95 :j

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:13

:$ wow!

Voor een rondje vrijwillig kapot gaan... hahaha! Nee hoor, begrijp heel goed dat zo’n groot evenement geld kost, er zit een goede organisatie achter en die medaille en het shirt als aandenken zijn een mooie herinnering toch!?
Toch koop ik liever nog een paar gympies denk ik.... :Y)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:49

Flinke bedragen idd! Ben zelf toch meer van het zonder wedstrijd lopen, alleen bij een halve marathon vind ik een wedstrijd toch wel fijn (voor mij anders te ver zonder externe motivatie).

Verder nog de beste wensen en een hoop blessure vrije kms toegewenst.

Ik was gestart met een Garmin trainingsprogramma, maar dat was zo saai en leek me weinig effectief, dus nu met mijn man een nieuw programma in elkaar gedraaid voor de komende 6 weken. Heb gelijk meer motivatie.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:10

Goed bezig mama3, irritant van je trapper... Hopelijk kun je die er makkelijk weer op zetten.
Leuk dat hier ook wat mensen zijn die fietsen en lopen combineren, in de zomer zit ik ook met enige regelmaat op de racefiets. In de herfst/winter vind ik het te koud op de fiets :brr:

Flinke bedragen inderdaad voor zulke evenementen, maar ik snap het wel als je ziet hoeveel werk er in de organisatie gaat zitten. Zeker als de halve stad afgesloten moet worden enzo...

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:21

Heel leuk dat er inderdaad meer mensen zijn die lopen en fietsen. Hier zowel een racefiets als een mountainbike. Heb enkele jaren geleden ook wel eens een Cross Duathlon gedaan. Trailrun/Mountainbike/Trailrun. Erg tof :j Helaas zijn er weinig van dat soort evenementen, veel is georganiseerd door atletiekverenigingen en dan zit er toch een andere component in, niet alleen voor plezier...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:57

Mijn inschrijving voor de spartan race in mei kostte geloof ik 120 euro.

Een ultratrail in Nederland zit ook al gauw op 50 euro of meer.
Halve marathon Hamburg was ook iets van 80 euro dacht ik.

Ik hou ook van fietsen, maar alleen als er weinig wind staat en het niet te koud is. Vooral in de zomer fiets ik met mijn vriend nog wel eens een ronde over de dijken hier.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:59

Hoihoi, ik meld me ook! :) ik ga vandaag beginnen, met dit schema:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb alleen één vraagje. Weet iemand een app waar ik die 2 minuten lopen - 1 minuut rennen bij kan houden? Anders moet ik dat de hele tijd invoeren in mijn stopwatch en dat lijkt me onhandig.

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:02

Hoi en welkom!

Er zijn handige interval apps waarbij je dit in kunt stellen.
Ondertussen kun je ook muziek afspelen dus super handig!
Afhankelijk van je telefoon vind je vast wat in de AppStore of Android shop. Deze apps zijn vaak gratis.

Veel plezier met je eerste rondjes Soepblik!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:12

Mag ik opmerken dat ik dit wel een heel zacht schema vind om dan opeens 5 km te doen? Bij S2R train je tot 32 min aan 1 stuk lopen en dan zit je op 4 of 4.5 km, maar nog niet eens 5. Als je alleen maar hoeft te trainen tot je 8 min aan 1 stuk kan lopen...

Start2Run is ook handgel, en ik heb de gratis decathlon app waar ook loopschemas inzitten. Vooral goede schoenen nemen, daar zit al een hoop winst in. Succes soepblik en welkom!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:18

Dag allemaal, mag ik mij ook melden?

Ik gooi mijzelf wel onder de ervaren hardloper, zelf 3 jaar lang training gegeven en afgelopen jaar meer dan 1200km afgelegd. Naast hardlopen doe ik 1x per week krachttraining, 2x per week survivalrun en probeer ik hier en daar te kitesurfen. Deze maand pak ik ook de Move-yoga van Adriene mee (gisteren begonnen, 30 dagen yoga). Mijn tempo mag weer wat scherper worden, maar ik vind interval verschrikkelijk _O- Zat ook al wat te zoeken naar intervalapps, dus daar nog even weer induiken.

Het Runnersworld schema is inderdaad een hele zachte, maar misschien ook wel met een reden. De stap naar de 5 vind ik ook vrij pittig, lijkt eerder richting een 3tal kilometers te gaan. Maar als absolute beginner is het denk ik wel prettig om mee te beginnen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:31

Welkom allemaal! *\o/*

Ai, balen van je panne, Mama3 maar wel lekker in beweging geweest. +:)+

Qua hoogte van inschrijfgeld. Soms zijn het best pittige bedragen maar ik vind het bij vooral de grotere evenementen het echt wel waard. Ik heb in september de KLM Urban Trail Leeuwarden gelopen. Inschrijfgeld was iets van 27 euro. Ik kreeg een prachtige medaille en een tasje met drinken, krentenbol, banaan en een mueslireep. Maar de plekken waar ik met die run ben geweest, daar kom ik anders bijna niet dus dat was het zeker waard. Al loop je zoiets maar één keer.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:41

Welkom Winged, heb je een bepaalde afstand waar je heen traint of een wedstrijd?
Succes met je schema Soepblik!
Als je de laatste stap in je schema te groot vindt, kun je er nog een training of twee tussen gooien, waarbij je langer aan een stuk loopt.

Het ziet ernaar uit dat ik begin maart de Leersumseveld ultra in mijn eentje moet lopen ipv met mijn vriend. Die is al een tijdje geblesseerd.
Dat wordt tussen de oren wel een dingetje. Al was de trailmarathon vorige week in mijn eentje dan weer geen probleem.. maar dat was wel in mijn vertrouwde omgeving die ik goed ken.

Misschien zet ik tegen die tijd maar een oproepje op insta, of er iemand samen wil lopen.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 03-01-22 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:42

Ik volg hier nog altijd mee met jullie allemaal. Zo leuk om te lezen. Vorige week dan toch weer begonnen. Ik begin nog simpel, 2 minuten wandelen, 2 minuten hardlopen (en ook een aantal keer 3 minuten hard gelopen) en dat voor zo'n 30 minuten. Viel me niks tegen.

Dag later interval gedaan maar dan met 2 minuten wandelen, 2 minuten hardlopen, en later ipv. 2 minuten hardlopen 1 minuut echt sprinten (hartslag even lekker omhoog).
Dit wil ik gaan afwisselen om het leuk te houden.

Nu 2 rustdagen en dan wil ik morgen weer gaan hardlopen en dan 2 minuten wandelen en 3/4 minuten hardlopen. Zo rustig aan een beetje opbouwen, ik wil graag proberen om 2-3 keer per week te gaan.
Doordat ik in het verleden al vaker hardgelopen heb merk ik wel dat mijn conditie niet helemaal op 0 is, dus dat is wel fijn.

Ik hoop dat als ik iedere week 1 á 2 minuutjes "hardlopen" toe kan voegen, ik over een week of 8 op 5 km zit. Dat zou wel haalbaar moeten zijn toch?
Gezien de "tijd" die ik heb, wil ik denk ik daarna i.p.v. meer km gaan maken, sneller worden (vandaar dat ik nu af en toe ook al het tempo wat omhoog gooi).
Maar ik weet ook dat het verslavend is, dus dat ik daar straks wellicht anders over denk....

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:12

Sky_As: ben je beginner-beginner of heb je al iets van conditie? Zeker met (pittige) sprintjes in het begin zou ik oppassen. Je kan beter eerst even rustig beginnen en ontspannen lopen. Je conditie gaat sneller omhoog dan de conditie van het lijf (met name pezen en schenen(Shin-splints) ).

@Supervixen: Gezien de boel nog steeds plat-plat ligt: Gewoon lekker lopen, tempo verbeteren en blessurevrij blijven. Ik zou de Asselronde van Apeldoorn lopen, maar die is al geannuleerd. Misschien met de Indian Summer Trail (oktober, Drenthe 100km dit jaar) 2 etappes lopen ipv 1. Verder maar zien wat er op het pad komt :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:18

Welkom allemaal.

Sky: klinkt als een prima schema :j

Het schema van runners world lijkt me prima maar idd die laatste stap is heel groot. Er zijn ook veel apps die alle trainingen voorgeprogrammeerd hebben dat vind ik veel makkelijker.

Lieke: welke coach en welk programma had je gekozen?

Ik wil deze week een fartlek doen, een lange loop en verder waar ik zin in heb :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:26

Soepblik, valt met op dat het schema van 3 x 8 minuten HL ineens naar 5km springt. Vind dat zelf wel een opvallende sprong, vooral omdat hij verder heel rustig opbouwt.

Poes, ik deed het schema van Greg opbouwen naar 5 km met 3x pw lopen. Moest alleen maar dezelfde trainingen doen (5 min inlopen 10 of 15 minuten op 'lekker tempo' en dan weer 5 min uitlopen).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:36

Vandaag voor eerst hardgelopen met mijn 6- jarige op de fiets.
Ze wilde niet naar buiten want we hebben kittens….. maar ik wilde lopen want schijnt slecht weer te worden deze week :+

Best vermoeiend klein kind in de gaten te houden en ertegen praten
Maar was best okay 4.5km in 32 min

Wil in april weer leuke trail doen.
En denk de 10km van Rotterdam saaie route maar wel ontzettend gaaf

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:49

Winged schreef:
Sky_As: ben je beginner-beginner of heb je al iets van conditie? Zeker met (pittige) sprintjes in het begin zou ik oppassen. Je kan beter eerst even rustig beginnen en ontspannen lopen. Je conditie gaat sneller omhoog dan de conditie van het lijf (met name pezen en schenen(Shin-splints) ).

@Supervixen: Gezien de boel nog steeds plat-plat ligt: Gewoon lekker lopen, tempo verbeteren en blessurevrij blijven. Ik zou de Asselronde van Apeldoorn lopen, maar die is al geannuleerd. Misschien met de Indian Summer Trail (oktober, Drenthe 100km dit jaar) 2 etappes lopen ipv 1. Verder maar zien wat er op het pad komt :)

Ik heb al wel iets van conditie (en tot 3 maanden terug ook gebootcampt (is dat een woord :Y) ), en dat is natuurlijk ook vrij intensief voor de benen). Daarbij doe ik wel al een paar weken op de trap oefeningen (dus op het randje van de trap gaan staan en dan omhoog en omlaag veren door je enkels) voor o.a. shin-splints, want daar heb ik in het verleden wel eens last van gehad dus die probeer ik nu sowieso regelmatig te trainen.

Dus helemaal beginner-beginner zou ik het niet noemen denk ik. Maar mijn conditie is niet meer wat het geweest is. Misschien is het ook wel mijn valkuil dadelijk hoor, dat mijn conditie beter is dan mijn lijf, maar ja, hoe kom je daar achter?
Vandaar dat ik voorlopig ook gewoon het wandelen er tussen blijf houden, en ik hou het voorlopig ook bij het zelfde rondje, die dan waarschijnlijk steeds iets eerder klaar is omdat natuurlijk hoe meer je hardloopt, hoe sneller je een afstand aflegt......
Wat zou je nog meer kunnen doen om te zorgen de benen sterk (en slank :P ) worden :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:53

Allemaal de beste wensen, en Morris sterkte zeg.

Even een vraagje, werken compressie kuitstukken al even goed of is het beter om volledige sokken te nemen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:57

Lieke schreef:
Soepblik, valt met op dat het schema van 3 x 8 minuten HL ineens naar 5km springt. Vind dat zelf wel een opvallende sprong, vooral omdat hij verder heel rustig opbouwt.

Poes, ik deed het schema van Greg opbouwen naar 5 km met 3x pw lopen. Moest alleen maar dezelfde trainingen doen (5 min inlopen 10 of 15 minuten op 'lekker tempo' en dan weer 5 min uitlopen).

Ja soms heb je dat idd met die coaches dat je de eerste twee weken enkel dat doet. Zeker met die opbouwschemas naar 5km is het allemaal nog niet zo spannend en zijn er idd wel leukere schema’s.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:59

F_Orumster schreef:
Allemaal de beste wensen, en Morris sterkte zeg.

Even een vraagje, werken compressie kuitstukken al even goed of is het beter om volledige sokken te nemen?

Aangezien de werking van die dingen zo goed als niet bestaat blijkbaar is de vraag eerder of ze beiden even slecht werken? :D

Maar velen dragen ze wel graag hier. Ik zou denken dat het niet uitmaakt?