Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suuszels

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 09:35

Knap hoor! Afgelopen weekend geprobeerd openbaar te voeden, maar kiddo is zoooo snel afgeleid dat hij dan amper drinkt. Dus meestal toch maar echt een rustig plekje of achterin de auto. Als ik een doek over ons heen leg wil hij die alleen maar wegtrekken... ach ja, hij gaat het wel aangeven als hij te weinig krijgt.

Vanmiddag komt iemand ongeveer 3L ophalen, vriezerlade is vol en ik kolf meer dan dat ik mee geef en kindje is nu 6 maanden dus zal ook langzaamaan minder gaan drinken en meer gaan eten.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:07

Duc_je schreef:
Prima toch gimme-joy. Mijn schoonzus is 1,5wk geleden bevallen. Baby wil niet aan de borst en ze kolft nu. Is de derde en de eerste waarbij ze niet binnen een paar dagen overstapt op kv. Ik heb gezegd super goed maar zorg voor jezelf. Elke dag is er 1. Ze stopt sws als ze moet werken. Ik denk misschien nog wel eerder want fulltime kolven met nog 2 jonge kinderen erbij lijkt mij enorm pittig. Ik als echt bv mama (oudste nooit kv gehad en jongste nu bijna 1 ook nog niet) vind er niks van. Haar keuze en elke keuze is goed.

Wegens luie/ inefficiënte drinker ben ik dus ook overgestapt op fulltime kolven.
Zeker niet te onderschatten als kolf- en slaaptijden niet overeenkomen, dan moet je er s nachts soms dubbel uit.

Behalve dat ik rationeel besef dat bv wetenschappelijk beter is dan kv vind ik er eigenlijk momenteel helemaal niets meer aan.

Enige waar ik wel trots op ben, is dat ons ventje van morgen 3w per dag 500-550cc drinkt en dat wel 90% eigen productie is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:12

Knap hoor! Toen we hier aan het rommelen waren en hij niet wou drinken heb ik ook even alle voedingen behalve de nacht gekolfd maar dat vond ik echt zwaar. Gelukkig het probleem kunnen oplossen maar weet niet of ik het dan had vol gehouden om te blijven kolven.

Hier ook snel afgeleid met drinken, maar meestal is het dan dat ie eigenlijk gewoon nog net niet genoeg trek heeft. Dan drinkt ie een paar slokjes en is erna alles interessanter dan die borst. Ik probeer dus niet té vroeg te voeden en meestal voed ik boven liggend.
Maar zo in de rij is echt heel mooi subtiel! Dat lukt hier niet meer, maar is ook prima :)

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:39

Hier na twee dagen zulke zere tepels... ze zien er best oké uit en hij hapt heel mooi groot aan. Tepels zijn rond en geen gekke vormen als hij los laat. Wel zaten er gisteren blaren op. Waar het ineens zo snel vandaan gekomen is weet ik niet zo goed maar baal er flink van...

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:50

Gamova geen te strakke tongriem en of lipriem? Kan ook een verborgen zijn die de meeste vk's en kraamhulpen niet zien. Was hier helaas ook het geval.

En gefeliciteerd trouwens! :D

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:14

Leuk topic! Ik lees met veel interesse mee. Wij zijn nu ruim 4 maanden onderweg, net begonnen met 2 dagen baby naar de opvang, dus spannend of alles lekker door blijft gaan (hopelijk wel).

Waarom willen jullie graag werken aan voorraad in de vriezer? Een beetje is wel handig, maar liters voorraad is niet nodig toch?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:18

Ik kolfde dan alleen maar en ik hield meestal graag 3 voedingen als back-up. Dan kon ik in elk geval af en toe op pad zonder baby. Ik heb nooit iets in de vriezer bewaard.
Als hij naar de opvang ging kreeg hij 2 voedingen mee en had ik thuis nog 1 of 2 in de koelkast plus de 2 die ik op werk nog kolfde. Ik had wel wat ruime productie, op een gegeven moment kon ik elke 5/6 uur 350 tot 400 ml kolven en hoefde ik niet meer elke 3 uur.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:29

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:36

Leuk om te lezen dat er meer (bijna) fulltime kolvers zijn!

Lisitano, zo dat is een productie om jaloers op te zijn!

Kwal, zit dat wel een beetje comfortabel :o ?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:42

secricible schreef:
Smallheal schreef:
Nahja jou keuze toch. Ik hoor alleen wel steeds dat een voeding weglaten een beetje het begin van het einde is. Maar als je dan vraagt hoe het dan zit als je baby een voeding over slaat weten ze geen antwoord.

Als baby een voeding weg laat zakt het ook in, maar als het goed is komt baby dan weer vaker als ze de voeding te vaak weg laten en het daardoor te ver inzakt.

Ja inderdaad, daar is wel een antwoord op. Gaat om vraag en aanbod. Als baby ene moment minder vraagt zal dat een volgend moment misschien meer zijn. Dat stemt hij zelf wel af als je op verzoek voedt. Bij voedingen vervangen is dat dus anders, dan neemt je productie af terwijl baby niet minder drinkt.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:45

Ik wil in ieder geval een voorraad voor als ik weer ga werken. Dan gaat Nola naar de kinderopvang en naar beide oma's. Op alle 3 de plekken wil ik iets hebben liggen om te geven als ze een keer extra nodig heeft of als het flesje bijv is omgevallen. Daarnaastt ook voor als ik ga afbouwen dat ik het langer kan rekken (alhoewel ik nog geen idee heb wanneer dat is).

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:45

Mooie productie Lisitano! Ik ben heel blij met per kolfsessie een opbrengst van bijna 2 voedingen. Ik kolf dus op dag 1 van de opvang voldoende om mee te geven naar de opvang op dag 2 + iets extra's. Scheelt misschien dat er niet zo veel gedronken wordt nog op de opvang, en we zijn dus net pas in de 2e week dat B naar de opvang gaat. Dus het is nog even zoeken.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:01

Hommage schreef:

Op Facebook is een hele fijne groep voor Fulltime kolvers (zo heet de groep ook ;) )

Dat zit prima hoor! Ik draag ze de hele dag, ben zo blij dat de vellen er niet meer aan hangen!

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:04

Kwal schreef:
Hommage schreef:

Op Facebook is een hele fijne groep voor Fulltime kolvers (zo heet de groep ook ;) )

Dat zit prima hoor! Ik draag ze de hele dag, ben zo blij dat de vellen er niet meer aan hangen!

Ga hem eens opzoeken. :)

Alleen als de vellen eraan hangen, passen je borstschelpen vd kolf dan wel goed? Lijkt me niet ok toch dat dat door het kolven ontstaat?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:10

De voeding die ik oversla kolf ik. Dus als het goed is blijft de productie hetzelfde.

Hier in de eerste week KV en BV gegeven (zowel live als gekolfd). Dat ging prima, maar was wel erg intensief.

Gamova, 1 keer verkeerd aanleggen kan al kloven geven. Ik heb ruim 2 weken echt last gehad van zere tepels (zelfs een te harde douchestraal was al niet lekker), maar op een gegeven moment gaat het beter. Je hebt speciale tepelzalf (naam is me even ontschoten, mijn vriend noemde het borstenboter omdat het ontiegelijk vet is :+ ), en de eerste week kolven zorgde voor een snelle genezing. Je kan ook wat moedermelk op je tepels smeren, dat helpt ook heel goed.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:52

Hydrogelpads zijn heel fijn. Even in de koelkast leggen van tevoren. Verder lanoline zalf (kruidvat eigen merk is prima en veeeeel betaalbaarder dan medela).
Nu zou ik even verschillende houdingen proberen totdat het wat rustiger is. En tongriem indd laten controleren, evt ook lipbandje.
Ik heb de eerste bijna 19mnd gevoed. De tweede werd 5 mnd later geboren. En toch had ik ook bij de tweede in het begin zere/gevoelige tepels. Maar geen kloven gelukkig.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 16:27

Optiwolk, wat pittig zeg! Wil je nog proberen hem terug aan de borst te krijgen?

Gamova, zere tepels is niet fijn. En blaren al helemaal niet (zijn dat toch geen kloven?). Mijn tepels waren in het begin ook mega pijnlijk. Zelfs toen de kloven over waren bleven ze mega gevoelig. Met een week of 6 trok het weg.

Ik zag nog borstschelpen voorbij komen, maar dat is alleen handig als je borsten zindelijk zijn denk ik :+ Fijn dat het je zo heeft geholpen!

Hier weer een verstopte melkklier, of nouja, het lijkt wel de klier + hele melkgang te zijn. Echt een keiharde knobbel plus een heel verdikt kanaal. Doet zeer ook, alsof iemand op een blauwe plek drukt. Heb geprobeerd leeg te kolven, masseren, warm (heet) water, beeb steeds aanleggen maar niks lijkt te helpen. Het leek vanmorgen wel leeg maar nu is het weer keihard. Beeb heeft net een uur en 10 min aan de verstopte borst gehangen. Komt met kolven ook niks uit. Hopelijk trekt dit snel bij.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 19:18

Met een elektrische tandenborstel masseren?

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 20:20

_Nelleke_ schreef:
Optiwolk, wat pittig zeg! Wil je nog proberen hem terug aan de borst te krijgen?

Gamova, zere tepels is niet fijn. En blaren al helemaal niet (zijn dat toch geen kloven?). Mijn tepels waren in het begin ook mega pijnlijk. Zelfs toen de kloven over waren bleven ze mega gevoelig. Met een week of 6 trok het weg.

Ik zag nog borstschelpen voorbij komen, maar dat is alleen handig als je borsten zindelijk zijn denk ik :+ Fijn dat het je zo heeft geholpen!

Hier weer een verstopte melkklier, of nouja, het lijkt wel de klier + hele melkgang te zijn. Echt een keiharde knobbel plus een heel verdikt kanaal. Doet zeer ook, alsof iemand op een blauwe plek drukt. Heb geprobeerd leeg te kolven, masseren, warm (heet) water, beeb steeds aanleggen maar niks lijkt te helpen. Het leek vanmorgen wel leeg maar nu is het weer keihard. Beeb heeft net een uur en 10 min aan de verstopte borst gehangen. Komt met kolven ook niks uit. Hopelijk trekt dit snel bij.

Succes met je verstopping!

Nee ik denk het niet. Dat gaat na drie dagen weer enkel een oververmoeide baby opleveren vrees ik. Slaapt s nachts dan wel door maar huilt ook hele dag, niet zo handig :’)

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 20:27

Vandaag overleg gehad met de lk en de kraamverzorgster. Er is eigenlijk geen reden waarom het zo veel pijn zou moeten doen qua aanhappen en drinken maar het is zo erg dat ik tegen elke voeding op zie en ik ons mannetje er het liefst af zou trekken. Ik word bijna boos op hem en zou het aanleggen bijna uitstellen omdat ik zo'n pijn heb. Aanhappen zorgt ervoor dat ik zit te grommen van de pijn.

Gezien mijn slechte ervaring de vorige keer met onze dochter waarbij de pijn niet minder werd en ik daar mentaal echt last van heb gehad ben ik gestopt. Natuurlijk lekker om zitten janken net maar ik heb zo'n goede bevalling gehad en alles gaat verder zo goed dat het me niet waard is om door te zetten.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 20:34

Klinkt als een weloverwogen en goede beslissing. En nu genieten van je kraamweek met je mooie kindje! Zag je foto in het kledingtopic. Van harte nog!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 20:37

Ik heb tien maanden gekolfd zonder kloven en ze ontstonden ineens, heb nu 3 verschillende maten geprobeerd maar het bleef. Nu bij elke kolfbeurt (ik doe nog 3 keer per dag) kokosolie smeren en dan de schelpen er op en nu zijn ze mooi dicht.

Voor de verstopping: je kunt lecithine slikken, dit verdund de melk maar heeft verder geen invloed op de kwaliteit. Gewoon te koop bij Kruidvat. Even 4 per dag slikken (Google maar op lecithine verstopte melkklier).
Verder inderdaad kun je het met de elektrische tandenborstel proberen los te krijgen, of met de hand (manueel) kolven.
Mocht je een fysio in de buurt hebben die Shockwave aanbiedt, dit schijnt ook te helpen bij een verstopping. Ik heb het al meerder keren willen proberen maar kan hier in de buurt (Drenthe) nog geen fysio vinden die het wil doen (terwijl als je Google raadpleegt het heel veel aangeboden wordt, vooral in het westen/zuiden)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 20:41

Gamova, klinkt als een goede beslissing.

Nou hier inmiddels 1/3e van mijn borst vol met harde schijven. Elektrische tandenborstel al geprobeerd. Baby nogmaals aangelegd. Hete kruik erop en daarna kolven. Trilling tijdens het kolven. Helpt allemaal niet en kan wel janken zo zeer doet het.

Lecithine ga ik morgenochtend gelijk halen. Tx voor de tip.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 20:44

Sterkte nelleke!

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 21:41

Wat bij mij heel erg geholpen heeft bij de harde plekken is de afwisseling warm/koud. Voor het voeden/kolven een warmte compres en na het voeden een koud compres.