Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:06

sureido schreef:
En welke regels heb je het over? Want naar mijn weten waren er geen regels over thuisblijven met klachten vóór Corona. ;)

Dan moet je ook niet vermelden dat je met een verkoudheid ging werken .

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:11

bigone schreef:
sureido schreef:
En welke regels heb je het over? Want naar mijn weten waren er geen regels over thuisblijven met klachten vóór Corona. ;)

Hoezo ze zegt toch gewoon moest?
Dat was vorig jaar ook gewoon zo?
Jou baas vond het wel oké dat jij met een snotneus thuis bleef?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:14

bigone schreef:
sureido schreef:

Huh? Ik ging inderdaad met een verkoudheid werken voor Corona ja, daar hadden we het toch over in het topic? Wat is dan het probleem dat ik dat vermeld? Ikke niet snappen. :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:16

Ik ken ook gewoon niemand die thuis bleef met een verkoudheid. (Nou ja sommige kinderen blijven voor minder thuis) maar werkende mensen? Nee ...
Dat ligt nu wel echt anders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:18

sureido schreef:
Maar shadow0, als blijkt dat buiten amper mensen besmet worden, waarom zouden we dat nog tegenhouden dan?

Ik zou de mogelijkheden van buiten graag meer inzetten. Ik weet niet of ik het destijds hier op Bokt al heb gezet maar ergens april/mei had ik al gehoop tdat het actieplan was: alles naar buiten gooien, gebruik maken van de zomertijd om dingen goed op orde te krijgen, en dan met weinig besmettingen en een goede basis het nieuwe schooljaar in. Maar die kant ging het niet op. Er is eigenlijk bijna niks zinnigs gedaan met de zomertijd (wel voor alle mensen die bijkomen van de stress, maarr niet als basis voor het nieuwe seizoen.)

De andere kant is dat anderhalve meter buiten ook bijna nergens echt tot problemen leidt. En dat die regel wat mij betreft dus ook niet zomaar weg hoeft omdat het ook zorgt dat het allemaal wat ruimte krijgt.

Citaat:
Mensenlevens gaan voor bedrijven, maar dacht jij ook zo toen jij een griep had en misschien de buurvrouw aanstak en zij haar oma en haar oma dood ging? Dan kunnen we eigenlijk dit voor áltijd wel gaan doen.. vergelijk nu Corona niet met griep maar deze denkwijze is wel een beetje heftig.

Ik ben daar altijd wel voorzicht mee, en vind het zelf ook niet prettig om aangestoken te worden door anderen die overduidelijk ziek zijn. Een beetje meer vanzelfsprekendheid om niet ziek naar dingen te gaan lijkt me prima.

Citaat:
En vooral als je dan naar zo’n festival bent geweest en dan even uit de buurt bij oma en opa blijft. Maar goed, misschien is er volgend jaar wel een andere oplossing.

Niet als we daar niets aan gaan doen.

Maar het is dus ook geen kwestie van 'even uit de buurt van opa en oma blijven' want ook jongeren kunnen ziek worden, ook zeer langdurig en ernstig.

(Ik vind 'opa en oma' trouwens ook irritante popi-jopitaal, omdat het net doet alsof de wereld alleen maar bestaat uit mensen van rond de 20 of jonger. Maar de 'opa en oma' zijn ook gewoon collega's, vrienden, buren, ouders, broers, zussen of iemand zelf.)

Als we de besmetting door laten gaan betekent het dat 'opa en oma' de komende paar jaar de keuze hebben tussen binnen zitten of het risico nemen om ernstig ziek te worden/ dood te gaan. Maar ook betekent het een gigantisch gat in heel veel sociale levens, en ook heel veel economische omzet.
Ook veel ouderen werken, net als mensen met chronische ziekten die meer risico lopen. Maar ze zijn ook gewoon deel van het sociale en economische leven. Wist je bv dat er ook heel veel ouderen genieten van bv cultuur en dat combineren met horeca? Die gaan misschien niet naar de camping maar wel naar concerten en optredens en toneelstukken. En gaan dan ook vaak uit eten. Als je denkt dat dat een andere soort economie of omzet is, of dat dat maar 'cultuur' is in tegenstelling tot festivals die lekker economisch zijn... nee.
Ook daar is die rare beeldvorming alsof ouderen buiten de samenleving staan die alleen maar bestaat uit festivalvierende jongeren. Dat is helemaal niet zo.

En ouderen of mensen met chronische ziekten die misschien niet werken zijn vaak wel ondersteunend, zijn mantelzorger, houden verenigingen in stand, bemensen besturen en commissies, allemaal nuttige dingen die net zo goed niet langdurig kunnen stoppen zonder dat het problemen geeft.

Je kunt niet zomaar een deel van je maatschappij naar de kantlijn verplaatsen. Niet alleen moreel niet, maar ook praktisch niet. We zijn 1 maatschappij.

mysa schreef:
@Shadow0: je wilt 'weer' integere en kundige bestuurders. Aan welke mensen uit het verleden denk je dan?

Voor wat betreft integer: 't Is jammer dat 't een CDA-er is maar Omtzicht komt heel integer over, vind ik.

Omtzigt vind ik echt een hele dappere en integere man ja! Die heeft het ook moeilijk genoeg, maar die heeft echt lef om zijn eigen pad te kiezen.

Verder is het achteraf natuurlijk lastig om het precies te weten, maar Pronk vond ik erg integer, maar ook Erica Terpstra of Els Borst, omdat daarvan wel echt heel dudilijk was dat ze begaan waren met mensen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:28

lenaa_tje schreef:
Ik ken ook gewoon niemand die thuis bleef met een verkoudheid. (Nou ja sommige kinderen blijven voor minder thuis) maar werkende mensen? Nee ...
Dat ligt nu wel echt anders.

Nep ziek zijn... Leuke gouden tijd als dat toch eens lukte :')

Nu ga ik inderdaad niet werken met een verkoudheid, zou het niet op mijn geweten willen hebben in de broodjeszaak.

@shadow
Ik weet dat er meer is dan alleen de festivalvierende jongeren maar ik zie heel veel wat en als in jouw bericht en geen feiten want we weten simpelweg niet of die 1.5 meter buiten nu wel of niet helpt. En daarom zeg ik, onderzoek dit goed zodat we misschien volgend jaar wél met veel buiten naar een concert kunnen. Want als daar amper besmettingen uit komen zoals ik al zei, waarom niet. Je kan de samenleving niet stil laten staan. Maar ik weet niet of dit wel of niet tot besmettingen leidt, maar jij ook niet. En jij ziet het van een andere kant dan ik en dat is goed, kritisch zijn mag zeker.

Waar ik het on eens mee ben: anderhalve meter buiten leidt wel tot problemen. Ik weet niet of jij de schreeuw om hulp van de gehele cultuur sector hebt genegeerd maar er is heel veel aan de hand door die 1.5 Meter. En het leidt wel tot problemen want kijk maar naar Grapperhaus zijn bruiloft. Het is echt niet zo makkelijk allemaal als nu geschetst wordt. Want doe het maar even.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:41

sureido schreef:
Ik weet dat er meer is dan alleen de festivalvierende jongeren maar ik zie heel veel wat en als in jouw bericht en geen feiten want we weten simpelweg niet of die 1.5 meter buiten nu wel of niet helpt.

Dat is in elk geval duidelijk: het helpt. We weten genoeg van virussen en van dit virus om in elk geval te weten dat het helpt.
Het kan goed zijn dat een iets kleinere afstand ook genoeg is, en dat er wat finetuning mogelijk is, maar de fixatie op die ene regel is onterecht.

En er zouden zoveel mogelijkheden geweest zijn, ook met afstand, als de ruimte was gemaakt om daar over na te denken. Niet allemaal op dezelfde schaal als voorheen maar wel aanzienlijk meer dan nu het geval is. Met afstand.

Citaat:
En het leidt wel tot problemen want kijk maar naar Grapperhaus zijn bruiloft. Het is echt niet zo makkelijk allemaal als nu geschetst wordt. Want doe het maar even.

Als ik kijk naar Grapperhaus' bruiloft dan denk ik: ga gewoon niet allemaal op het bordes staan voor de foto. Dat lijkt me juist enorm makkelijk!

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:50

Shadow0 schreef:
Als ik kijk naar Grapperhaus' bruiloft dan denk ik: ga gewoon niet allemaal op het bordes staan voor de foto. Dat lijkt me juist enorm makkelijk!

Precies. En daaraan kun je dus heel duidelijk zien dat meneer Grapperhaus en consorte het allemaal niet zo serieus nemen; en dat zijn excuus nogal nep is.

Magrathea

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 23:23

Als er ergens een plek is waar je de 1,5m misschien een béétje kunt laten varen is het wel onder bekenden. Daar weet je immers van iedereen wie er waren.

Ik vind het onverstandig wat er is gebeurd maar ik vind het ook behoorlijk hypocriet dat hem een compleet andere maat wordt gemeten dan de rest van Nederland. Naast minister is ie ook gewoon een mens. "Dan stel je je bruiloft maar uit" zouden we van niemand anders zeggen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 07:44

Nou, ik wel hoor. En ik ken ook aardig wat mensen die dat gedaan hebben. Die weten gewoon dat met alcohol op normen al gauw vervagen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 07:59

Ik zou denken dat ze inderdaad ondertussen het 'risico' van buiten besmet raken eens gaan onderzoeken (maar dat heb ik al eerder gezegd).. want als je 10 minuten op je gemakje bij elkaar staat (ze staan nou ook weer niet hutje mutje op die bordesfoto) in de buitenlucht, is het maar de vraag hoe 'gevaarlijk' dat is..
Overigens heb ik hier nog niet echt veel meegekregen van mensen in een zelfde situatie die dan beboet zouden zijn... Ik zie ook fotos op social voorbij komen van groepjes die even aanschuiven bij een tafel, na een buitenbootcampje, bij een tuinbbq etc voor een groepsfototje..

Het lijkt vooralsnog nog steeds op binnen en slechte ventilatie.. maar ik heb niet het idee dat daar echt naar gekeken wordt..

En vwb oude ouderen..sja.. ik weet het niet hoor..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 08:19

Er zijn inmiddels een hele hoop anti-corona protesten geweest, vooral in Duitsland waar letterlijk meermaals zo‘n 10.000 mensen hutje mutje stonden inclusief bejaarden. Tot nu toe hebben die bizar weinig impact gehad op de infecties.
Ik begrijp ook al een hele tijd niet waarom kleine outdoor festivals niet door mochten gaan maar kroegen en clubs wel open konden.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 08:23

Of dat ik mijn naam en telefoonnummer moet achterlaten bij het restaurant van de HEMA, maar als ik met 50 man in een zaal van de bioscoop zit, dan hoeft dat weer niet.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 08:28

Magrathea schreef:
Als er ergens een plek is waar je de 1,5m misschien een béétje kunt laten varen is het wel onder bekenden. Daar weet je immers van iedereen wie er waren.

Ik vind het onverstandig wat er is gebeurd maar ik vind het ook behoorlijk hypocriet dat hem een compleet andere maat wordt gemeten dan de rest van Nederland. Naast minister is ie ook gewoon een mens. "Dan stel je je bruiloft maar uit" zouden we van niemand anders zeggen.

Uhhh weet je hoe veel mensen hun bruiloften hebben moeten uitstellen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 08:32

Nou, die hebben ze zelf uitgesteld denk? Omdat ze het idd anders zouden moeten vieren dan ze wensten, dat wel..
maar er zijn er ook genoeg doorgegaan denk, daar zijn alleen geen foto's van in de krant gezet :+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 08:36

Sizzle schreef:
Er zijn inmiddels een hele hoop anti-corona protesten geweest, vooral in Duitsland waar letterlijk meermaals zo‘n 10.000 mensen hutje mutje stonden inclusief bejaarden. Tot nu toe hebben die bizar weinig impact gehad op de infecties.
Ik begrijp ook al een hele tijd niet waarom kleine outdoor festivals niet door mochten gaan maar kroegen en clubs wel open konden.

Dit inderdaad ... echt idioot gewoon dat daar nog steeds geen onderzoek naar gedaan wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 08:46

Ik ben trouwens wel licht ramptoeristisch nieuwsgierig over het verloop van de 60 infecties in de miljonairsclub op sardinie. Dat zijn wellicht ook niet allemaal meer de jongsten maar krijgen waarschijnlijk wel top zorg en hoeven niet thuis te wachten tot ze echt al flink benauwd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 08:50

Cookies schreef:
Of dat ik mijn naam en telefoonnummer moet achterlaten bij het restaurant van de HEMA, maar als ik met 50 man in een zaal van de bioscoop zit, dan hoeft dat weer niet.

Bij de bios kan je alleen je tickets online bestellen, dus dan weten ze toch wel wie er zit.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:39

Ja dat is zo, ze zouden van iedereen de emailadressen hebben.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:49

https://www.nu.nl/279788/video/grapperh ... geeft.html

En dan zie je dit filmpje en diezelfde man zet een stel risico groepen op minder dan 1.5 meter bij elkaar. Je bent dan zelf een aso imo. Kan er een beetje boos om worden nog steeds. Noem andere geen aso als je het zelf ook niet kan. En alleen een sorry? Geef die man dan ook 400€ boete en een strafblad.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:51

Magrathea schreef:

En laten we niet vergeten dat het inmiddels écht al heel lang duurt en inderdaad, zelfs politici zijn net mensen soms. Het sjiekst zou zijn dat ie zichzelf beboet naast z'n excuses. Ik vind zoiets dom, onhandig, maar geen reden om iemand af te zetten.

We mogen met zijn allen best erkennen dat het afstand houden soms erg lastig kan zijn, ook al doet iedereen erg zijn best. En dat de maatregelen best een hele fikse impact hebben. Het is echt welk ok dat uit te spreken ipv ieder foutje meteen keihard te willen afstraffen. Evenementen (zoals bruiloften) zijn tegenwoordig een hele moeilijke afweging. Je kan iets opzetten zodat mensen afstand kunnen houden maar niet garanderen dat mensen dat ook echt doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:06

sureido schreef:
En dan zie je dit filmpje en diezelfde man zet een stel risico groepen op minder dan 1.5 meter bij elkaar. Je bent dan zelf een aso imo. Kan er een beetje boos om worden nog steeds. Noem andere geen aso als je het zelf ook niet kan. En alleen een sorry? Geef die man dan ook 400€ boete en een strafblad.

Heeft ie dat alleen gezegd over "huisfeest"... want ik zie daar dus wel degelijk verschil tussen. Een Huisfeest en een openlucht bruiloft..

maar ik zag enige tijd geleden ook een insta filmpje van een BN-er die helemaal verontwaardigd was omdat het druk was op 'zijn' strand.. en als mensen daar konden zitten, dan toch ook in het theater, want hij zag het verschil niet...
Nu ben ik niet super intelligent, maar het verschil tussen buiten op het strand of binnen in een theater (bij een bandje) zag ik dan weer wel :')

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:21

Een groepsfoto op het bordes met minder dan 1,5 meter afstand tussen de mensen is vooral niet een spontaan gebeuren wat ineens in een emotioneel moment je overkomt.. Dit had heel goed voorkomen kunnen worden. Het bruidspaar i.c.m. een ceremoniemeester geeft opdracht aan de fotograaf. Het mag niet dus niet doen.
Als je geloofwaardig wilt zijn als minister, moet je op z'n minst dat soort situaties voorkomen. En dat kan heel eenvoudig. Gewoon NIET die bordes/groepsfoto maken. Dat bedoel ik met poppenkast. Wat hij doet, is met 2 maten meten. Maar goed, volgens eigen zeggen is hij een aso.. zelfkennis is het begin der wijsheid.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 28-08-20 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:25

Eerste gedeelte eens.
tweede gedeelte semi eens... want op de letter zei hij (als ik het stukje goed gezien heb) "mensen die huisfeesten geven zijn aso's" of iets van die strekking.
Dat hij zichzelf dan een aso zou noemen omdat hij buiten een foto heeft laten maken, is dan gewoon imo niet hetzelfde :+

Dat het uberstom is omdat hij een bekend figuur is (en dan ook nog eens in zijn functie), staat buiten kijf, maar dan nog is een huisfeest en een buitenbruiloft niet hetzelfde.. vind ik :Y)

Hij had, helemaal met het gezeik rond WA in het achterhoofd, het gewoon niet moeten doen. Een paar persfoto's maken die correct zijn, en daarna alle fotografen wegsturen en je eigen feestje vieren (zoals heel wat anderen NLs gedaan hebben)..
(oh ja, en een beetje beter naar het huidige beleid kijken, maar ik weet niet of dat zijn afdeling is.. (zijn beleid wordt gemaakt op basis van adviezen van andere instanties, meen ik)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:35

Het is dan misschien niet precies hetzelfde maar om burgers als aso aan te spreken (die toon is gewoon echt niet nodig) en dan zelf de fout in te gaan is gewoon oliedom. Maar het punt is nu wel gemaakt denk ik.