Curlsys methode/ tips voor krullend haar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Re: Curlsys methode/ tips voor krullend haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 23:16

Ja, en daarbij scheelt het ook nog of je haar snel vet wordt of niet.

Toen ik 4 jaar geleden begon met de no poo methode is het niemand opgevallen dat ik mijn haar anders ben gaan wassen.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 23:11

Ik wil de CG methode toch ook graag eens gaan proberen. Mijn haartype is 2a en ik heb fijn haar met een hoge dichtheid. Door verven en medicatie ga ik uit van een hoge porositeit, maar met gemiddelde elasticiteit. Ik ben heel erg benieuwd naar wat het me zou kunnen brengen. Ik heb nog wat vragen voordat ik morgen de benodigde producten in huis wil gaan halen.

Heb ik het goed begrepen dat ik om te starten met CG een final wash moet doen met een niet-CG shampoo (bijvoorbeeld Europrofit Babyshampoo van Kruidvat). Vervolgens moet ik er een masker in doen, een leave in conditioner en daarna nog gel/mousse/crème? De volgende keer dat ik het wil wassen moet ik het wassen met een CG shampoo of eventueel een co-wash en vervolgens ook weer een leave in en daarna gel/mousse/crème? Daarnaast zag ik dat een masker na het wassen met CG shampoo wordt aangeraden.

Ik douche dagelijks en maak ook altijd mijn haar nat (en was het stiekem iedere dag). Is het dan aan te raden om elke keer na het douchen (ook als ik het niet ga wassen) een leave in conditioner aan te brengen en een stylingsproduct? Wordt je haar met gel trouwens niet heel hard/vettig/plakkerig?

Ik vind het nog wel een hele zoektocht voor welke shampoo, conditioner, masker, leave in en stylingsproducten ik moet gaan, maar ik las in dit topic al dat dat best een zoektocht zal blijven de eerste tijd. De laatste jaren heb ik zeer weinig aandacht aan m’n haar besteed, dus ik verwacht dat het op z’n minst van op zal knappen. In eerste instantie wil ik alle producten bij de Kruidvat en/of Etos gaan halen omdat dat in de buurt is. Mocht het dan goed bevallen kan ik altijd nog voor de wat duurdere producten gaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:49

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:13

Ik denk dat je het goed hebt :j ik zou wel niet elke dag wassen. Maar bvb een dag shampoo, een keer enkel water, en een keer enkel conditioner.

Je gaat er ook enorm veel tijd aan kwijt zijn zo denk ik?

Hier gisteren na een week met shampoo gewassen en weer gestyled. Veel minder product gebruikt. Er zit vooruitgang in. Mooie krullen en veel minder vet vandaag.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:33

Lugea schreef:
Wordt je haar met gel trouwens niet heel hard/vettig/plakkerig?

Eerst wel, dat harde heet de cast. Dat wil je juist. Maar als dat is uitgehard kneed je het harde er weer uit en dan blijven pluisvrije krullen over. Vet en plakkerig is niet de bedoeling.

Lugea schreef:
In eerste instantie wil ik alle producten bij de Kruidvat en/of Etos gaan halen omdat dat in de buurt is. Mocht het dan goed bevallen kan ik altijd nog voor de wat duurdere producten gaan.

Ik heb 2a/2b haar en kreeg zelf pas echt mooi resultaat met duurdere producten. Bij Kruidvat verkopen ze veel Yari, Aunt Jackie en Shea en dat is eigenlijk te zwaar en vettig voor type 2 haar. Je hebt wel de Perfect Curls lijn van Kruidvat zelf en Garnier heeft 2 CG conditioners, die zijn wel oké maar voor mij werkte het niet super. Ik merkte wel verschil hoor, kreeg meer krul maar het zakte snel uit en werd pluizig. Nu gebruik ik vooral Giovanni-producten en dat werkt veel beter.

Je hebt ook websites waar je kleine samples kunt bestellen om te proberen, dan kun je e.e.a. testen zonder dat je superveel geld kwijt bent. Al doet stylingroutine ook een hoop, de Denmanborstel maakt voor mij ook veel verschil bijvoorbeeld. En veeeeel meer gel dan ik eerst dacht.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:41

Bedankt voor jullie antwoorden. :) Ik was het nu iedere dag, maar dat is straks uiteraard niet meer de bedoeling en als het niet nodig is, dan scheelt dat natuurlijk ook veel tijd. Wat dat betreft ben ik ook benieuwd hoe mijn haar op minder wassen zal gaan reageren.

Bedankt voor de uitleg over de gel. Ik heb inderdaad het beeld van die harde laag voor me, maar die kneed ik er dan dus daarna nog uit. Dat verklaart een hoop. :) Ik wil het voornamelijk eerst even met goedkopere producten proberen om te zien of het überhaupt iets doet, maar nog belangrijker of ik het zelf ga volhouden om mijn haar op deze manier te verzorgen. De laatste jaren heb ik me qua haarverzorging namelijk beperkt tot shampoo en conditioner met af en toe een maskertje. Deze routine zal dus wel heel anders zijn en me ook (veel) meer tijd gaan kosten waardoor ik eerst even wil testen of ik dat inderdaad ga blijven doen voordat ik voor een vermogen aan producten aan ga schaffen.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:47

[/quote]
Ik heb 2a/2b haar en kreeg zelf pas echt mooi resultaat met duurdere producten. Bij Kruidvat verkopen ze veel Yari, Aunt Jackie en Shea en dat is eigenlijk te zwaar en vettig voor type 2 haar. [/quote]

Fijn om te lezen, ik ben een paar maanden geleden begonnen met Shea producten van de Kruidvat en dit is precies waar ik tegen aanloop.

Heb je merk/product tips voor 2a/2b haar?

@Lugas; mijn haar is wel zachter en minder pluizig geworden door de goedkopere producten van de Kruidvat maar mijn krullen waren met de speciale CG producten hetzelfde als met Andrelon perfecte krul shampoo. Zoals hierboven beschreven blijken de Shea producten dus niet zo geschikt voor mijn type haar.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:54

Dani, welke van Giovanni heb jij nu? Ik had root 66, maar die rook nergens naar en dat vind ik zo jammer. Dan voelt het toch minder schoon ofzo.

Ik ben trouwens, voor de lockdown, nog naar Sparkling Curls geweest. Weer heel blij!

Afbeelding

Afbeelding

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:34

Petra8: Ik heb zelf ook nog nooit een krullenshampoo gebruikt omdat ik ervan overtuigd was geen krullen te hebben. Ik ga dus gewoon even kijken wat het doet en als de routine bevalt dan komen de duurdere producten er vanzelf. :)

Wat een prachtige krullen PeerAppel!

Ik twijfel nog een beetje of ik voor een gel moet gaan of een krullencrème. Wat adviseren jullie om als eerste te proberen / heeft vaak de meeste kans van slagen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:22

Ik gebruik beide: een crème en een gel. Ik heb nu van elk een beetje gemengd. Ik probeer wel weinig product te gebruiken moet nog even kijken wat ideaal is. Gisteren erg weinig gebruikt en krullen zaten mooi en vandaag ook nog.

Peerappel: mooie krullen hoor! Blondeer je het altijd?

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 15:02

Oh, fijn dat het eventueel ook beide kan. Ik ga gewoon experimenteren. Ik heb nu zowel een crème als een gel meegenomen. Ik ben erg benieuwd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 15:05

Dat benieuwd herken ik wel :j na elke wasbeurt en elke ochtend benieuwd hoe het zit en of je nog naar buiten kan :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 15:16

wat nog leuker is, soms werken bepaalde combi's heel fijn. Dus bijvoorbeeld eerst een beetje Boucleme gel, en daarna nog de moistful curl gel :D
En zo blijf je wel even zoeken :)
Wat ik met mijn dikke wavy haar merk, less is more. Dus ik doe half uurtje dirty deepco (op ongewassen haar) met matcha boost van Ecoslay, dan wassen, en dan beetje As I am curlactivator en daarna gel. Dus geen leave in conditioner. Werkt bij mij beter dan nog meer erin smeren.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 15:51

Dank voor de complimenten! :D

poes schreef:
Ik gebruik beide: een crème en een gel. Ik heb nu van elk een beetje gemengd. Ik probeer wel weinig product te gebruiken moet nog even kijken wat ideaal is. Gisteren erg weinig gebruikt en krullen zaten mooi en vandaag ook nog.

Peerappel: mooie krullen hoor! Blondeer je het altijd?

Ik blondeer inderdaad :j Maar weinig, want het is slecht en volledig blond vind ik niet mooi staan bij mij. Mijn natuurlijke haarkleur had ook altijd een natuurlijke "uitgroei", dus bovenop heb ik altijd donkerblond haar gehad. Vijf jaar geleden heb ik het bruin geverfd en sindsdien is het nooit meer zo blond geworden als daarvoor. Dus nu doe ik zo'n twee keer per jaar highlights erin en zodra dat uit gaat groeien wordt het mooi (vind ik). Door de CG methode is dit wel minder geworden, want niet alle CG-kappers doen highlights. Ik heb vorig jaar in april voor het laatst highlights laten zetten bij een "gewone" kapper.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 17:49

Ik ben helaas een voor-foto vergeten te maken, maar ik zie zelf echt al verschil na mijn final wash. Ik denk dat ik de volgende keer eventueel nog wat meer crème en/of gel mag gebruiken (heb dat nu heel weinig gedaan omdat ik bang was te veel te gebruiken). Het enige dat me opvalt is dat het nu best pluizig is, dus ik moet weer even opzoeken wat ik dan moest doen. :') M’n haar is in ieder geval wel echt super zacht geworden.

Het is op de foto nog steeds niet helemaal droog, maar ik vond dit al een mooi verschil om te zien. Ik heb normaal echt een hele subtiele grove slag aan de onderkant van m’n haar. Ik zal eens zoeken of ik een duidelijke foto daarvan heb. Ik moet overigens nodig naar de kapper. :o

Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 17:54

Daar zit idd best wat slag in. Ben benieuwd hoe het verder zal gaan bij jou!

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:07

Ik ben ook echt verbaasd hoeveel er na een keer al in komt en dan heb ik ook echt best goedkope producten gekocht en gebruikt. Ik merk wel dat ik m’n haar echt verwaarloosd heb de afgelopen jaren. Het voelt nu al zo anders aan. Daarnaast heb ik er ook echt plezier aan beleefd door er zo mee bezig te zijn, dus ik hoop dat vol te gaan houden. Het is echt zo’n me-time momentje. Ik verwacht echt niet zo’n mooie, volle bos krullen als sommige hier te gaan krijgen, maar als ik dit kan behouden vind ik het al heel erg tof.

Ik zal hier leuk mee blijven lezen en posten waar ik kan. Ik kan vast nog ontzettend veel van jullie leren en ben door dit snelle resultaat echt helemaal enthousiast om door te blijven gaan. :D

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 23:14

Lugea schreef:
Ik ben ook echt verbaasd hoeveel er na een keer al in komt en dan heb ik ook echt best goedkope producten gekocht en gebruikt. Ik merk wel dat ik m’n haar echt verwaarloosd heb de afgelopen jaren. Het voelt nu al zo anders aan. Daarnaast heb ik er ook echt plezier aan beleefd door er zo mee bezig te zijn, dus ik hoop dat vol te gaan houden. Het is echt zo’n me-time momentje. Ik verwacht echt niet zo’n mooie, volle bos krullen als sommige hier te gaan krijgen, maar als ik dit kan behouden vind ik het al heel erg tof.

Ik zal hier leuk mee blijven lezen en posten waar ik kan. Ik kan vast nog ontzettend veel van jullie leren en ben door dit snelle resultaat echt helemaal enthousiast om door te blijven gaan. :D

Ik heb echt wel ervaren dat je met wat tlc echt veel progressie kan maken. Ik had vroeger echt ontploft haar alleen maar plus want ik waste en verfde het alleen maar.
Ben er nu een goede 2 jaar echt mee bezig en ik ben van wat slagen die met een dag uitzakten naar 3 a krullen gegaan die echt een week blijven zitten. En dan doe ik 1 keer in de week mijn haar ben er dan wel 2 uur mee bezig maar het werkt.

Wat voor mij echt het verschil maakt is het brush stylen met mijn Denman, dan doe je een soort krul training voor je haar.

Op tiktok staan ook ontzettend veel filmpjes met uitleg en informatie, heb ik ook heel veel aan gehad.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 23:32

Wat leuk om te horen dat er zoveel progressie mogelijk is! Ik ben ook echt al verbaasd over wat er na een “beurt” al kan ontstaan. Een vriendin van me gaat morgen ook direct naar de winkel om het ook te gaan proberen en mijn moeder wilde ook al uitleg, haha. Ik heb m’n haar nu in een staart voor de nacht, met zo’n kabelelastiek. Als ik nu al zie wat er ontstaan is nu het helemaal droog is, dan ben ik echt al dik tevreden.

Het heeft vooral veel voeding nodig de komende tijd verwacht ik en ik ga het voorlopig ook zeker niet meer verven. Ik was het al aan het laten uitgroeien, maar nu ik hiermee gestart ben wil ik ook graag echt goed voor m’n haar gaan zorgen.

Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 23:40

O heb je tips voor goede filmpjes met die denham? Ik heb de borstel naar niet de skills :D

Gefeliciteerd trouwens!!!

Mooi hoor Lugea.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 23:52

Wat een mooie krullen al Lugea!

Wat leuk dat je al zoveel verschil maakt alice0cullen :)

Hier merk ik dat mijn haar potentie heeft om meer te krullen maar ik ben echt nog in de zoektocht hoe ik dat beter kan gaan doen. Veel uitproberen heb ik al gezien :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:04

Jij bent wel al even bezig denk ik? Nog niet echt je weg in gevonden?

Alice: heb je foto’s? :)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 00:16

Ik ben inderdaad al even bezig. Merk vooral dat producten en manier waarop je dingen het beste kan doen een zoektocht is.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 01:44

poes schreef:
O heb je tips voor goede filmpjes met die denham? Ik heb de borstel naar niet de skills :D

Gefeliciteerd trouwens!!!

Mooi hoor Lugea.

https://vm.tiktok.com/ZM8EUeAjM/

Tiktok heb ik erg veel aan nogsteeds. Van de bowl method tot die Denman brush.

Foto's moet ik even opzoeken,heb net nieuwe telefoon en alles staat nog op de oude. Moet ik even graven.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 11:13

Misschien dat jullie mij kunnen helpen. Vanmorgen mijn haar onder de douche geborsteld, daarna droog gedept met een t-shirt. Vervolgens krullen crème erin en geplopt met t-shirt, daarna de diffuser, lauw warm en zachte stand, daarna weer geplopt. Vervolgens de snot van de Kruidvat erin en dat met de t-shirt geplopt en daarna met de hand. Ziet er nu zo uit:
Afbeelding
Afbeelding
Wat kan ik meer doen om de krullen te definiëren, minder pluizig en minder snel uit te laten zakken? :)
Wanneer de kappers weer open gaan wil ik sowieso weer naar de krullenkapper maar ik vermoed dat dit pas in het voorjaar kan..