Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:32

BA Knap hoor 8,5 km met dat broeierige weer. Was dus een gezellig loopje.

ZUCCHERO Je hebt niks gemist wat weer betreft. Hier is het rond 23.00 uur gaan onweren. Het is gelukkig erg meegevallen maar het heeft de hele nacht door gerommeld. Nu is het ook nog steeds grijs.

BM Jeetje wat balen zeg en ook erg pijnlijk. Hoop dat je er snel van bent verlost.

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:39

@Iejoor: Welkom! Fijn dat je je eerste Evy training hebt gedaan en zoveel baat bij een manueel therapeut hebt.

@Dreamy: Welkom! Super dat je eerste training mee viel!

@Florenc: Ook welkom! Dat is ook een beste tijd, onder de 27 minuten lopen.

@Benangelique: Hoe ging je bruggenloop? Knap zeg 7 km interval! En ook de bruggenloop volbracht lees ik. Dat met de hitte.

@Lisitano: En vroeg gaan hardlopen? Super zeg!

@Nelleke: Heerlijk zeg dat je op deze manier op veel plaatsen komt!

@Idinn: Mooie foto’s met dat licht zo! Goede schoenen zijn inderdaad het aller belangrijkste!

@Horsi: Ook al mooie foto’s, samen met je honden! Werk je alleen nachten of ook overdag? Als je niets te doen hebt geloof ik dat het slopend is.

@Sannert: Welkom hier! Inderdaad goed om rustig op te bouwen.

@Daan: Ook fanatiek met paardrijden en dan nog fietsen en lopen!

@Douce: Welkom! Ik heb alleen fijne looptrainer in omgeving van Nijmegen.

@Bloodymary: Sterkte met de blaren!

Gisterenavond ging het echt hard qua regen en onweer! Helaas van de week weinig tijd om te lopen gehad. Ik hoop dat ik vanavond of morgen weer kan gaan.

WenK

Re: Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:53

Wat goed BA, toch uitgelopen!

Hier net weer een rondje gedaan. Viel beetje tegen. Wel mooi tempo hoor, maar had het heel zwaar. Gisteravond niet gegeten ivm ritje kliniek voor een stalgenoot, maar dat is niet aan te raden. Tel daarbij het benauwde weer op en dan is het niet gek dat het zwaar viel. Maar goed, maandag maar weer nieuwe kansen...

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:43

Ik kom even binnen vallen! Iemand hier ervaring met het opbouwen van hardlopen na een shin splint blessure?
In mijn gezin zijn wij hier erg gevoelig voor helaas.. Mijn broer is jaren geleden gestopt met voetballen vanwege deze blessure en onlangs is mijn andere begonnen met hardlopen, maar heeft hij weer een pauze moeten inlassen vanwege gevoelige schenen.. Zelf heb ik het een aantal jaren geleden ook moeten ondervinden na een tijdje fanatiek aan het hardlopen geslagen te zijn. Sindsdien heb ik nooit echt meer de motivatie kunnen vinden om weer te gaan hardlopen. 2 jaar terug compressiekousen gekocht bij de sportwinkel en toen wel weer een paar keer gestart met lopen. Ik liep toen ook bij de fysio voor ruiterfitness en vanuit daar ook een hardloopschema gekregen. Echter dit nooit echt af kunnen maken door motivatiegebrek :+

Nu mijn punt eigenlijk; Gisteren weer een keer wezen hardlopen *\o/* Het was alleen ontzettend warm en heet dus ik heb mezelf helemaal stuk gelopen. Mijn conditie is ook niet al te best moet ik erbij zetten. Als warming-up heb ik 10 minuten op de crosstrainer gestaan, waarna ik daarna lekker op pad ben gegaan. Ik ben gestart met 10x 1 minuut wandelen en 1 minuut lopen. Omdat ik op dit moment aan het afvallen ben leek hardlopen mij nu ook wel leuk bij om te doen, eigenlijk het liefst voor de vetverbranding maar die conditie kan ook wel wat gebruiken :o . Echter ben ik nog steeds bang dat ik het weer allemaal voor niets doe, dat ik straks gelijk weer kan stoppen met lopen omdat ik weer last van mijn schenen ga krijgen.. Dus mijn vraag; zijn er onder jullie ook mensen die ook last van scheenbeenblessures hebben gehad, en nu toch met positief resultaat weer aan het hardlopen zijn :)?
Het lijkt mij namelijk zo ontzettend gaaf om een keer mee te kunnen lopen aan een run van 5km bijvoorbeeld :D
(ik heb trouwens wel ontzettende spierpijn na gisteren := )

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:54

Ik zou dan eerst eens veel rustiger beginnen. Je kiest en beroerd weer om te beginnen en als je dan ook nog zoveel spierpijn hebt heb je ook teveel gedaan.

Als je zo gevoelig bent voor blessures zul je veel rustiger moeten opbouwen, waarschijnlijk zowel in duur als in snelheid. Begin maar met 5x 1 minuut rustig rennen en 2 minuten doorwandelen. En geen spierpijn, dan volgende keer 8x 1 minuut + 2 min goed doorwandelen. Keer erop 10x 1 en 1 minuut wandelen. En dan misschien tussendoor een keer 2 minuten rennen.

Voor jou is het vooral belangrijk om steeds iets iets minder te doen dan je wilt of denkt dat je kunt doen. En je mag natuurlijk best wel je spieren een beetje voelen, maar bij fiks spierpijn ben je tever gegaan.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:44

Daan, bentwoud heb je natuurlijk ook nog. Is flink gegroeid zo te zien!

Lisitano, lekker hoor in de ochtend lopen.

BA wat vervelend lijkt me dat. Is daar in overleg met een huisarts of sportarts niet meer aan te doen?

Judith, goed bezig hoor. Het is zo leuk om na 10 lessen naar je 1e les statistieken te kijken. Pas dan merk je hoe snel je vooruit gaat.

Idinn, wat vervelend dat je last hebt van dazen. Hier zitten ze gelukkig nog niet.

Hier gelukkig weinig last van onweer. Wel warm en drukkend de afgelopen dagen en enorm veel regen.

Vandaag weer even een rondje gelopen. Helaas was het vrij nat in het bos. Sommige paden stonden helemaal blank. Had me even vergist in de diepte dus ik had gelijk in het begin al natte sokken:

Afbeelding

Toch lekker gelopen: 4km in 29 min met een gemiddelde snelheid van 8,1. *\o/*

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:15

Djilna schreef:
Ik zou dan eerst eens veel rustiger beginnen. Je kiest en beroerd weer om te beginnen en als je dan ook nog zoveel spierpijn hebt heb je ook teveel gedaan.

Als je zo gevoelig bent voor blessures zul je veel rustiger moeten opbouwen, waarschijnlijk zowel in duur als in snelheid. Begin maar met 5x 1 minuut rustig rennen en 2 minuten doorwandelen. En geen spierpijn, dan volgende keer 8x 1 minuut + 2 min goed doorwandelen. Keer erop 10x 1 en 1 minuut wandelen. En dan misschien tussendoor een keer 2 minuten rennen.

Voor jou is het vooral belangrijk om steeds iets iets minder te doen dan je wilt of denkt dat je kunt doen. En je mag natuurlijk best wel je spieren een beetje voelen, maar bij fiks spierpijn ben je tever gegaan.

Mijn lichaam is niet zoveel meer gewend, dus opzich is die spierpijn logisch. Het is niet dat ik echt extreem spierpijn heb maar het is wel goed aanwezig ja.
En van dat weer, ja als ik had geweten dat het echt zo warm was had ik het niet gedaan :') Hele ochtend regen en toen het droog was heb ik me gelijk omgekleed waarna de zon erdoor kwam... achteraf te heet dus doe ik ook sowieso niet nog een keer ;)
Maar dat schema heb ik vorig jaar van de fysio gekregen, die wist wat er speelde.. Dan zou dit toch goed moeten zijn? Ik snap je punt wel indd..
Ik had in m'n hoofd om het eerst maar bij 1x in de week te houden, toch twijfel ik of ik het 2x in de week te doen. Bij 1 x per week is er sowieso voldoende rust om weer te herstellen.. maar daarintegen zit er wel hele lange tijd tussen...

Ik ga sowieso lekker met jullie meelezen :) doet me goed zulke verhalen over hardlopen!

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:32

@Bono: Welkom! lk ben het wel eens met Djilna, rustig opbouwen is echt belangrijk.
Je lichaam moet weer zo wennen aan de zware belasting, dat is hardlopen toch.
Beter dan 2 keer per week een rustige training.

@Nelleke: Haha bijna zwemvliezen nodig! Netjes joh! :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:57

Oh sorry Bono, ik had je berichtje helemaal gemist. Sorry!

Ik ga mee met Djilna. Spierpijn is geen goed teken. Ik zou niet je frequentie omlaag gooien maar wel de intensiteit van je training. Dus 1 dag lopen, 2 dagen rust aanhouden als frequentie. Dat is de ene week 2x per week en de andere week 3x per week.

Verder zou ik beginnen met 6 of 7 circuits van 1 minuut langzaam rennen en 2 minuten wandelen. Dat 3 trainingen volhouden en aanvoelen hoe je lichaam hierop reageert en dan langzaam de intensiteit omhoog gooien. Dat dan weer minimaal 3 trainingen volhouden etc. Etc.

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:00

Thnx voor de tips! Hier kan ik zeker wat mee :D
Betekend dus echt dat ik nog rustiger aan moet beginnen... dat moeten we er maar voor over hebben :)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:03

Haha moeilijk he om rustig aan te doen := Ik moet mezelf ook echt nog even dwingen om te wachten. Heup voelt al veel beter maar na een tijdje zitten voel ik het nog wel. Wil eerst dat ik echt, echt geen last meer heb voor ik weer verder ga.

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:12

Jaaa, als ik me ergens voor inzet dan wil ik het ook meteen goed doen.. Helaas weet ik nu wel goed wat de gevolgen zijn als ik dat niet doe, dat moet ik maar goed in m'n oren knopen :')

Goed van je dat je besluit om echt te wachten totdat je echt geen last meer hebt! :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:15

Bono wat je ook kunt doen is als je geen last heb na een training alweer iets vlotter de volgende doen en als je wel last krijgt van spieren of iets anders een dagje extra rust of de training erna echt heel rustig. Dan zorg je ervoor dat je lijf voldoende kan herstellen. Dan zul je zien dat ja een lastige opstartperiode het straks best snel vooruit gaat.
Maar ik zou dus sowieso 2x per week gaan. Dat is mij ook goed bevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:28

Ik ga straks thuis x op de laptop even uitgebreider reageren op iedereen.

Zit in de trein terug van de decathlon. Nieuwe schoenen gekocht, anders kan ik echt niet nog een keer 8x2 minuten lopen. Laat staan langer. Uiteraard zaten de duurste het lekkerste :')

Afbeelding

En mooi roze is niet lelijk :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:48

Bono, las laatst in een artikel in de runners world dat als je in de opbouwende fase bent je na elke training het gevoel met hebben dat je nog wat over hebt. Het gevoel dat je wel sneller en langer en harder had gekund. Dat is het gevoel waar je eigenlijk naar moet streven. Rustig aan doen is lastig. Ik vind het ook heel moeilijk om me aan het Evy schema te houden als het lekker gaat.

Mooie schoenen idinn!!! Waar liep je eerst op?

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:05

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:44

BA echt super knap en nette tijd ook!!

Jammer Wenk dat het niet lekker ging, maar de omstandigheden waren dan idd ook niet top.

Bono ik heb gelukkig geen ervaring met blessures maar zou oppassen dat je niet te fanatiek van start gaat, dat je zo erg spierpijn hebt klinkt niet goed. Het is al gezegd maar ik zou ook kiezen voor meerdere keren per week rustig opbouwen. Succes in ieder geval!

Nel lekker aan het aquafitten geweest :') Wel lekker gelopen, mooie progressie volgens mij?

Idinn leuke schoentjes! Ik wilde ook liever zoiets maar bij mij zaten de bijna duurste en ongeveer minst mooie het best :')

Ik heb vanmiddag 5km gelopen en dat ging best goed :D Had het wel heel erg warm en vervolgens nog een eindsprintje gedaan van 200m, toen had ik het echt bloedheet! Tijd 25,52, gemiddelde snelheid van 11,6 km/u. De 2e keer dat ik 5km heb gelopen en vorige keer was het in 28.13 (wel 150m langer). Heel tevreden!

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:15

Naise shoes idinn! haha is altijd zo he dat de duurste het lekkerste zitten haha!

Jeetje _Nelleke_ wat een plassen! bahhh

Klopt het trouwens dat je in de app hardlopen met evy je de eerste les gratis kunt doen en daarna moet betalen? Of heb ik dan de verkeerde haha!

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:04

Iedereen is lekker aan het lopen zo te lezen.

Geen last gehad met je natte voeten in je schoenen verder met lopen Nelleke? Ik had dat vd week met wandelen, gelijk een blaar onder mn voet toen ze nat waren :( nu had ik niet mijn beste sokken aan, dat had misschien wel verschil gemaakt.

Idinn, gave schoenen! Veel loopplezier ermee.

Nette tijd voor de tweede keer de 5 km Daan!

Juudith, de app is idd niet gratis. Je kan wel gewoon de mp3 lessen op internet downloaden.

Ik heb vandaag les 10 helemaal uitgelopen, ging goed dus ik ben blij. Mijn enkel blijft het gelukkig ook nog steeds goed doen :)

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:22

Ik lees hier al een poosje mee.

Ik ben een paar weken ook voor het eerst begonnen met hard lopen.
Ben 3keer geweest. Rondje van 5km in totaal en dan 3-4 keer ongeveer een minuut als ik het al vol hield met mijn topconditie :+ en de rest van de ronde rustig gelopen.

Helaas na de 3de keer al moeten stoppen door pijn rond mijn achillespees. HA zei dat het kleine scheurtjes zouden zijn bij de aanhechtingen naar de achillespees.
Vond het leuker dan gedacht, nu rust tot dat de pijn helemaal weg is

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:59

Jeetje, jullie gaan zo hard! Qua lopen en qua reageren in het topic. :') Ik ben niet meer zo snel, ik ben een oud vel. ;)

Ik zie wel natte voetjes en mooie nieuwe voetjes voorbij komen! @Nelleke, LOL dat je daar gewoon in bent gaan staan! :') Zal lekker hebben gelopen daarna! Oh well... als je een mudrun wilt doen, worden je voeten nog veel viezer ;)
@Idinn: mooie nieuwe schoenen! Ik wilde ook graag roze, maar heb een herenmodel. ;( Ben nu op zoek naar roze veters ;) Lopen je schoenen lekker?
@Wenk, tevreden zijn met jezelf. Je hebt iig gelopen!
@Bono, gewoon je tijd nemen! Langzaam starten is beter dan een blessure oplopen! Waarom zou je niet een stapje terug mogen doen? Wat heb je te bewijzen aan wie? :) #allesbeterdanopdebankzitten!
@Daan_O: OMG wat loop jij hard!! :oo Hoe doe je dat toch??
@Juudith: Ja de Evy app kost wat geld, maar voor 4 euro kun je dan wel heel veel plezier hebben! Ik ben blij dat ik het gekocht heb. Ik geef mijn geld wel eens stommer uit :+
@Mitxa: goed bezig! Wat heb je met je enkel (heb ik waarschijnlijk wel gelezen, maar niet onthouden :o)
@Hyawatta: had je wel rustdagen tussendoor? Je lijf heeft echt tijd nodig om te herstellen. Hardlopen is geen lichte sport!

Ik heb vandaag door het bos en over de duinen tussen Domburg en Oostkappele gelopen. Mijn hemel wat is dat heuvel op en heuvel, duin op, duin af, af toch zwaar!! En dan ook nog een (vind ik) lastigere ondergrond dan asfalt. :oo Ben eigenlijk best trots op mijn 8,5 km/u. Heb zelfs een stukje over het ruiterpad gelopen!! Ik vond het parcours dus weer technisch genoeg!! O:) Ik heb iets langer doorgelopen dan Evy en dus ietsiepietsie meer dan 5 km gelopen. Daarna een tijdje op het strand gezeten om nog een kleine km naar de supermarkt te hobbelen in 8,9 km/uur. :+ Morgen weer verplicht rustdag. ;( :(:) Wandelen mag gelukkig wel ;)

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 07:31

Zucchero: ja 2 of 3 dagen er tussen, in die dagen ook geen spierpijn gehad.

hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:07

Ik probeer hier even nog een keer binnen te vallen :Y) Ik heb sinds december een geïrriteerde aanhechting van mijn achillespees. Fysio gehad, rust gehouden, oefeningen gedaan maar het hielp maar weinig. Ik heb nog steeds last van die plek, vooral met langere stukken autorijden. Ik zou supergraag weer willen beginnen met hardlopen, heeft iemand tips?

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:49

Geduld hebben een het voorlopig bij wandelen houden? :(:)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:35

hooi schreef:
Ik probeer hier even nog een keer binnen te vallen :Y) Ik heb sinds december een geïrriteerde aanhechting van mijn achillespees. Fysio gehad, rust gehouden, oefeningen gedaan maar het hielp maar weinig. Ik heb nog steeds last van die plek, vooral met langere stukken autorijden. Ik zou supergraag weer willen beginnen met hardlopen, heeft iemand tips?

Doorverwijzing naar de sportarts aanvragen. Ik heb deels hetzelfde gehad en uiteindelijk injectie in m'n pees gekregen. Op de echo bleek niet alleen dat de pees geïrriteerd was maar ook dat mijn voet vol vocht zat en een botvliesontsteking en iets met de enkelbanden. Dat was dus ook niet met fysio en oefeningen te verhelpen...Na de injectie (met ontstekingsremmende) kon ik weer gaan opbouwen :).