Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anoniem schreef:En 1 verkopen?
En uk houden?
Sonja89 schreef:Sorry had mijn tekst nog net iets aangevuld. Azmay, dank voor je reactie. Ik zou willen zeggen dat ik er normaal gesproken ook veel voldoening uit haal en ergens is dat ook wel zo, maar ik heb evenveel strubbelingen met de oudste, als dat ik plezier met hem heb... En dat is dan in periodes dat ik me prima voel.
Luca03, bruikleen/verzorgster heb ik inderdaad over nagedacht, maar dan heb ik nog steeds de eindverantwoordelijkheid en het lijkt me dodelijk toe te moeten kijken hoe een ander plezier met ze maakt, terwijl dat voor mij onbereikbaar lijkt. Terwijl ik dit typ, realiseer ik me dat ik op elke optie een 'Ja, maar...' heb. En dat is nu juist mijn probleem waarover ik moet praten: dat ik geen uitweg meer zie en me daar heel bewust van ben.
Azmay schreef:Te koop zetten kan heel verhelderend werken voor jezelf. Of je ziet het echt niet meer zitten te verkopen of je krijgt er juist rust door.
Janneke2 schreef:Hoi Sonja,
Trouwens - afgezien van jouw gevoel, sorry dat het zo vreselijk klinkt - wat zou er concreet gebeuren als je de IJslanders een paar maanden gewoon op het land laat...?
En wat voor hulp heb je gehad...?
Sonja89 schreef:Beste lotgenoten (darkchrystal!![]()
), wat een heftigheid in dit topic. Heb al een aantal keren met jullie meegelezen, maar me niet eerder gemeld omdat ik niet een heel vuilnisvat vol ellende en zelfmedelijden wil neerstorten hier. Wel heb ik een vraag en ik hoop dat jullie me advies kunnen geven hierin...
Korte achtergrond: eind oktober ben ik mijn moeder verloren aan haar depressie. Sindsdien vertoon ik alle klachten van een burn-out en zit ik dan ook ziek thuis.
Het probleem betreft mijn 2 (IJslandse) paarden. Met name de oudste is altijd al een uitdaging geweest, maar sinds het gebeuren kan ik niets meer met hem mee beginnen. Ook met de jongste worden de simpelste dingen steeds lastiger. Inmiddels overweeg ik serieus ze te verkopen en de paardensport vaarwel te zeggen, hoewel dat eigenlijk totaal niet bij mij en mijn opvattingen past. Toch sta ik op het punt verkoopteksten te schrijven.
Van mijn omgeving krijg ik adviezen in de trant van "Laat ze toch een paar maanden staan", maar dat kan en wil ik niet. Hulp heb ik van verschillende kanten gehad, maar zodra die persoon vertrokken is en ik zelf weer aan de gang ga, wordt het van kwaad tot erger.
Door slachtofferhulp is eind oktober al gezegd zeker het eerste jaar geen ingrijpende beslissingen te nemen, maar voor mijn gevoel sta ik met mijn rug tegen de muur. Mijn geduld en energie is op, ik kan dit niet meer. Ik heb rust en ontspanning nodig en dat is het laatste wat ik bij de paarden vind.
Mijn vraag: bij wie zou ik terecht kunnen met dit verhaal voor advies? De huisarts ziet me al aankomen en ook mijn gesprekstherapeut heeft 0,0 met paarden. Bestaat er misschien een andere optie?
Sonja89 schreef:ikkkke, pb gezien en ga hem zo beantwoorden! Probleem met equitherapie is dat ik veel heb gezien, ook bij 'professionals', dat er maar wat gedaan wordt, er wordt wel goed gekeken naar de paarden en gedrag maar ik miste over het algemeen een diepgaandere link. Constateren dat er iets grondig misgaat doe ik zelf ook, maar dit gaat verder dan 'je paard is je spiegel' en het met die uitspraak maar moeten doen.
dc, dat is mijn karakter. Ik ben altijd (over)actief geweest, het woord vervelen ken ik niet. Nu maar verplicht 'op de bank' moeten zitten en op die manier 'werken aan mezelf' of 'herstellen', daar voel ik me ellendig bij. Aan het willen ontbreekt het niet en iets willen, maar niet kunnen... Dat frustreert en geeft een druk, schuldgevoel is misschien niet helemaal het juiste woord.
Goed dat jij meteen de daad bij het woord voegt en een doorverwijzing hebt gevraagd!
Joolien, dank je. Een doorverwijzing vragen naar een psycholoog is erg eng, afgelopen jaar heb ik dat traject met mijn moeder doorlopen en ik heb gezworen die weg nooit zelf in te slaan. Misser na misser werd gemaakt en ik stond erbij en keek ernaar... Maar misschien is er geen andere keus.
Anoniem schreef:Snap ik, maar zo kom ik ook geen steek verder in mn leven.
Joolien schreef:Anoniem schreef:Snap ik, maar zo kom ik ook geen steek verder in mn leven.
Nee dat is zo, maar die trauma's zijn er ook niet zo een twee drie gekomen, dus geef jezelf ook de tijd om er weer vanaf te komen. Dat gaat niet op morgen of volgende week. Zoek die berusting op dit moment.
Wtf Azmay, wat was zijn motivatie dan?
Sonja89 schreef:Sorry had mijn tekst nog net iets aangevuld. Azmay, dank voor je reactie. Ik zou willen zeggen dat ik er normaal gesproken ook veel voldoening uit haal en ergens is dat ook wel zo, maar ik heb evenveel strubbelingen met de oudste, als dat ik plezier met hem heb... En dat is dan in periodes dat ik me prima voel.
Luca03, bruikleen/verzorgster heb ik inderdaad over nagedacht, maar dan heb ik nog steeds de eindverantwoordelijkheid en het lijkt me dodelijk toe te moeten kijken hoe een ander plezier met ze maakt, terwijl dat voor mij onbereikbaar lijkt. Terwijl ik dit typ, realiseer ik me dat ik op elke optie een 'Ja, maar...' heb. En dat is nu juist mijn probleem waarover ik moet praten: dat ik geen uitweg meer zie en me daar heel bewust van ben.