Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:52

Bizzybijtje schreef:
IMJ schreef:

ah ja, dank je! Gelukkig ben je er nog :D.
Heel erg naar maar gelukkig dus geen ernstige (bewezen!!!) bijwerking van het vaccin

Wie zegt er dat ik niet gewoon hele goede internetverbinding heb in de hel >;)

En daar ging mn popcorn :')

Tis wel goed vermaak dit topic wanneer je voor de 2e keer de griep hebt nadat je je nota bene in hebt laten enten :oo
Waardeloze zooi laat dat polio vaccin ook maar zitten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:53

MarcoBorsato schreef:
Dit geeft mij hoop Bizzy, dank!

Daar komen we samen =:)
Kunnen we fanmail sturen naar elkaar

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:54

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:55

Beterschap eline! Er heerst veel momenteel.
Ben je erg ziek? Mogelijk toch iets minder dan dat je zou zijn zonder vacc, en anders is het mogelijk een andere variant.. Hoe dan ook, beterschap. Ziek zijn = per definitie niet leuk!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:55

Hee, ik ben ook maar een mens hè :) De hele meute plaatst behoorlijk vergaande uitspraken over die dommies die kritisch zijn over het vaccineren. Dat wordt allemaal lacherig instemmend leuk gevonden.

En er worden slakken gezocht om zout op te leggen.
Maar echt eens een reactie plaatsen waarmee je een interessante discussie zou kunnen krijgen / een reactie op een link waardoor mensen iets meer begrip zouden kunnen krijgen over waarom die ouders nou precies het vertrouwen verliezen in het RVP.... dat wordt dan weer heel weinig gedaan.

Dan is er toch ook geen zak aan als je niet naar elkaar wilt luisteren :)

Ik vind het belangrijk dat er een tegengeluid gegeven wordt als er weer iemand een reactie plaatst in de trant van: onbegrijpelijk dat die domme ouders hun kind liever dood laten gaan dan een prik geven waar ze alleen maar even van huilen. Dat is echt tenenkrommend dat een hele groep mensen zo denigrerend wordt weggezet.

Over Andrew Wakefield, dat ligt allemaal echt een heel stuk ingewikkelder dan wat alle media maar van elkaar nakwaken: een onderzoek waarbij gefraudeerd zou zijn en dat daarom offline gehaald is.

Je kan dat natuurlijk gewoon voor waarheid aannemen. Immers op duizenden plekken staat dit verhaal. Echter komt dit allemaal van dezelfde bron. Wil je weten wat er dan precies gefraudeerd zou zijn / hoor en wederhoor toepassen? Dan is het toch ook wel eens interessant om het verhaal van de andere kant te horen en te zien dat Wakefield eigenlijk best overkomt als een hele degelijke, academisch geschoolde kerel en niet als 1 of andere kwade genius zoals die altijd maar afgeschilderd wordt :)

Hier wordt het helemaal uitgespit wat er nu eigenlijk allemaal gebeurd is volgens Wakefield, best interessant om eens zijn kant van het verhaal te horen :)

Oh en over het Kinkhoestvaccin, milde versie van dat het nooit goed gewerkt heeft:
https://www.rivm.nl/nieuws/zorgen-over- ... vaccinatie

Overigens kan / wil ook ik niet altijd op Bokt zitten en ga (moet) ik nu weer wat anders doen, heb er wel weer even zat moeite voor gedaan :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 06-02-19 15:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:56

quera schreef:
MarcoBorsato schreef:
Dit geeft mij hoop Bizzy, dank!

Daar komen we samen =:)
Kunnen we fanmail sturen naar elkaar

En haatmail als het over vaccineren gaat _O-

Ik wilde de enting voor kinkhoest trouwens in 1e instantie niet echt omdat mijn huisarts er ook geen nut in zag. Maar nu ligt dat babytje van Lisa Wade dus al een tijd met kinkhoest in het ziekenhuis. Ik ben er helemaal naar van.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:58

Van de huidige honderdjarigen zijn er nogal veel die uit grote gezinnen komen waar de helft al van overleden was voor ze zelfs maar uit de luiers waren. Kindersterfte was toen vele malen groter dan nu. Door ziekte, slechte hygiëne, gebrek aan couveuses en zorg voor zwangere vrouwen. Dit zijn tijden die absoluut niet te vergelijken zijn met de huidige tijd. Nog altijd is mazelen één van de vijf grootste oorzaken van kindersterfte van kinderen onder de vijf jaar. Wereldwijd en dan kun je als ouders wel niet willen enten want dat kan gevaarlijk zijn (zoals mensen zeggen) maar dan moet je ook vergaande maatregelen treffen door bvb niet op vakantie te gaan naar landen waar het enten sterk terug loopt en mazelen weer veel erger de kop op steekt. Zoals Amerika, Italie en zo zijn er nog wel een paar. En ja, je kunt mazelen krijgen wanneer je geent bent maar dan is de afloop veel milder en niet dodelijk.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:00

pmarena schreef:
Bizzybijtje: over de leeftijden dat mensen minder oud werden voordat er gevaccineerd werd, dat werd niet door mij ingebracht. Ik plaatste er alleen maar een reactie op :)

Dat de mensen die er nu nog zijn, gevaccineerd zijn of de ziekte niet gekregen hebben.....sorry maar dat vind ik een vrij onnozele opmerking eigenlijk. In de echt oudere mensen hun kindertijd waren er nog geeneens vaccinaties tegen alle zaken waartegen kindjes nu prikken krijgen, dus die optie valt al af :)

Kinderen kregen gewoon de ziektes, vinkten het af, en gingen weer door. Uiteraard waren er kinderen die het niet (zichtbaar kregen). En natuurlijk gingen er kinderen dood. Als je aan het water woonde dan verzopen er zo 2 van het hele spul. Of ze kregen inderdaad een ziekte die tegenwoordig veel beter te voorkomen en behandelen is (o.a. hygiëne en geen oorlogsomstandigheden enzo) en waarbij ze dan ook nog de pech hadden dat ze een hevige variant kregen waar ze op dat moment niet goed tegen opgewassen waren. Natuurlijk kwam dat ook voor :)

Maar de vaccinaties krijgen mijns inziens veels te veel eer. Van wat ik zo hoor waren mensen vroeger eigenlijk niet echt angstiger voor mazelen dan we nu (nog...) zijn voor waterpokken. Het was vervelend, kon soms wat ernstiger verlopen, bij echte pech kon je er ook dood aan gaan, maar over het algemeen was het een kwestie van even uitzieken en dan had je het maar gehad.

Weet je waar ze vroeger echt bang voor waren? Roodvonk! Gek genoeg is dat tegenwoordig helemaal zonder inmenging van vaccinaties een vrij milde ziekte geworden :) Het zou zomaar kunnen dat we onszelf van de regen in de drup geholpen hebben door de andere ziektes niet een zelfde verloop te laten hebben....

Vaccinatie-liefhebbers zeggen altijd wel graag dat er ontzettend veel levens gered zijn door de prikken, maar dat blijft natuurlijk natte vinger werk want niemand weet wat er nu daadwerkelijk gebeurd zou zijn als we de hoeveelheid vaccins in de jaren '80 niet op waren gaan voeren maar het gewoon lekker daarbij gelaten hadden :)

Er zijn genoeg landen waar nog niet veel kinderen ingeënt worden of waar ze pas net begonnen zijn met vaccineren. In dat soort landen sterven er nog steeds kinderen aan deze ziektes. Het is echt niet zo dat een ziekte steeds milder wordt. En het blijft toch een opvallend feit dat een uitbraak van de mazelen meer kinderen treft in gebieden waar (veel) minder gevaccineerd wordt.

Ik heb wel van mensen gehoord dat zij bepaalde dingen bij hun kind aan vaccinaties linken. Of dit ook echt zo is, is natuurlijk niet te bewijzen. Soms zal dit inderdaad echt zo zijn, soms zal het toeval zijn dat het zich net openbaart kort na de vaccinatie.

In Nederland zijn we niet bang voor de waterpokken maar er zijn ook landen waar wel tegen de waterpokken gevaccineerd wordt.

Uiteindelijk moet iedere ouder de beslissing nemen waar diegene zich het beste bij voelt. Ik heb na veel gelezen en geïnformeerd te hebben besloten om mijn kinderen wel te vaccineren, zij het bij sommige prikken op een later moment dan volgens het RIVM bepaald is.

Het lastige vind ik dat er weinig neutrale informatie te vinden is. NVKP heeft soms best nuttige info maar ook heel veel korreltje zout verhalen. Het RIVM is vanzelfsprekend voor enten en benadrukt dus vaak de positieve kanten. Ook al ben ik echt niet tegen vaccineren besef ik me wel dat er aan vaccineren ook nadelen zitten. Het zou gewoon fijn zijn als je ergens echt neutrale informatie zou kunnen vinden. Informatie niet beïnvloed wordt door belangen van beide partijen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:01

Wat misschien heel boeiend is voor beide partijen, Call the midwife. BBC serie over vroedvrouwen in de jaren 50 en 60 en zeker in de laatste seizoenen komt er veel over de medische ontwikkelingen in beeld. En dan zowel negatief als positief.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:06

IMJ schreef:
Beterschap eline! Er heerst veel momenteel.
Ben je erg ziek? Mogelijk toch iets minder dan dat je zou zijn zonder vacc, en anders is het mogelijk een andere variant.. Hoe dan ook, beterschap. Ziek zijn = per definitie niet leuk!

Het lijkt inderdaad minder erg dan ik andere jaren griep heb gehad en geen griepprik had gehaald :j ik werk in een groot ziekenhuis dus het risico dat je wat oppikt is ook gewoon heel groot. En daarom ook prik gehaald ter bescherming van de patiënt.

En wat betreft inhoudelijke bijdrage aan dit topic heb ik mijn portie wel geleverd. En geleerd dat we er
Waarschijnlijk gewoon niet uit gaan komen. Helaas

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:07

BigOne

Re: Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:13

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:19

IMJ schreef:
Heel erg naar Sharani, mag ik vragen wat bij jou de bijwerking was? Ik ben oprecht benieuwd hoor!

Wil er via pb best verder op in gaan maar liever niet hier omdat mijn ervaring is dat men hier niet altijd respectvol reageert.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:37

Sharani schreef:
IMJ schreef:
Heel erg naar Sharani, mag ik vragen wat bij jou de bijwerking was? Ik ben oprecht benieuwd hoor!

Wil er via pb best verder op in gaan maar liever niet hier omdat mijn ervaring is dat men hier niet altijd respectvol reageert.

graag een pb :j

@bigone, mooi artikel

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:56

Toch fijn dat het topic en vooral de antivaxers kant vol zit met microbiologen en virologen :-)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:58

Het is nu wel duidelijk dat ik voor vaccinatie ben en ja, er zijn bijwerkingen, De gewone, het hangerige, gewoon een aantal dagen niet lekker voelen, dikke rode beentjes . Ook meer vervelende, onze zoon's immuunsysteem kreeg blijkbaar zo'n optater dat na de enting met drie maanden hij een allergie ontwikkelde wbt koemelkeiwit, dit wijd ik nog steeds aan de vaccinatie want het was te toevallig. Hij is daar overheen gegroeid, kan alles eten en drinken maar heeft op 22 jarige leeftijd wel hooikoorts gekregen. Ook dat kan daar uit voortkomen. Maar verder zijn alle kinderen gelukkig en gezond en geen autisten of iets ergers geworden. Mocht ik nu voor de keuze komen te staan om te moeten enten, tja, weet het niet. Denk het wel want ik ben van een leeftijd dat ik mensen dood of voor hun leven getekend heb zien worden door polio. Dan is hooikoorts iets waar je mee kunt leven. Eventueel kinderen laten titeren zoals ik bij honden doe zou een optie kunnen zijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:14

Heb jij het gevoel dat hij door de vacc. hooikoorts heeft gekregen?
Ik heb zelf op mijn 30e voor het eerst hooikoorts gekregen, heb dit nooit gelinkt aan vaccinaties..

In mijn werk zie ik ouderen met astma en hooikoorts, gekregen op latere leeftijd. Allergieën kan je helaas op elke leeftijd ontwikkelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:19

Het is een bekend gegeven dat kinderen die als baby allergisch waren voor een aantal zaken, vaak kippeeiwit of koemelkeiwit op latere leeftijd meer kans hebben om een allergie te ontwikkelen. Immuunsysteem werkt gewoon te goed dan, en dat kan zeer zeker geprikkeld worden door de BMR vaccinatie met drie maanden.
Ik heb een paard die met drie jaar ziek is geweest en het net gehaald heeft. Hij reageerde zwaar allergisch op een soort antibiotica en vanaf toen kwamen er elk jaar allergieen bij.

Je kunt voor hooikoorts een immuuntherapie volgen, waarschijnlijk gaat onze zoon dat volgend jaar doen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:27

Ja ik heb de injecties (als je deze bedoelt) vaak gegeven, met wisselend resultaat. Ik heb er zelf niet dusdanig last van dat ik dat ga doen.Eet wel honing uit de streek :D

Ik begrijp wel dat aanleg een rol speelt, sowieso zijn mensen die allergisch zijn vaak allergisch voor meerdere dingen.

BMR vaccinatie is wel geënd op kippeneiwit en ik kan me zo voorstellen dat dat dan vervelende reacties kan geven bij allergie (overigens is de gewone griepvacc dat ook).
Ik ga dat eens uitzoeken, van de BMR en het triggeren van allergieën. Thnx!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:40

Je kan inderdaad allergieën ontwikkelen door vaccinaties. Je kan ook allergieën ontwikkelen door genetische aanleg, dieet, leven langs een kippenstal, leven in de stad, liggen in de zon en schimmels in je vochtige studentenkamer.

Ik denk dat daar ook een hoop van de paniek vandaan komt: Vaccinaties kunnen heel veel veroorzaken, maar veel van die klachten kunnen ook door andere dingen worden veroorzaakt en het is niet altijd (vaak) te zeggen waar de klachten nou precies door veroorzaakt worden.

Waarmee ik niet wil zeggen dat de allergie van jouw zoon niet door de vaccinatie komt trouwens Bigone ;).

Oh en trouwens, ik ben als bioloog en pro-vaxxer niet geënt met dat HPV vaccin en ik ben ook van mening dat het een beetje onzin is. Je vaccineert tegen een heel specifiek virus welke je oploopt door seksuele handelingen en niet door gewoon bij elkaar in de buurt te zijn.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat er ook een middenweg bestaat. Vaccineren geeft bijwerkingen, maar wanneer zijn de bijwerkingen erger dan de ziekte zelf? Kijk je naar gemiddelden, kijk je naar ernst van de gevolgen? Het blijft een lastige discussie, maar je hoeft niet perse een kant te kiezen. Je kan ook zelf kritisch blijven. Ik zie een hoop mensen dit al doen, maar vervolgens zichzelf zo vastbijten in hun eigen onderzoek en mening dat je alsnog niet kritisch bent naar jezelf, alleen naar anderen.

Er zijn feiten en er zijn meningen en er zijn afwegingen die gemaakt moeten worden. Het stukje dat als je niet ent je hiermee de groepsimmuniteit omlaag brengt is denk ik de lastigste, omdat je met je eigen actie het leven van anderen ernstig kan beïnvloeden. En dan komt het sterke biologische gedrag van zelfpreservatie toch weer om de hoek kijken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:43

Zolang de groep niet enters maar klein genoeg blijft is er niet zoveel aan de hand, ze genieten groepsbescherming door de wel geente personen. Pas wanneer het nog lager gaat worden komen er wel problemen. Behalve wanneer je al ergens woont waar de entingsgraad al laag is. Dan zou ik me toch wel eens achter de oren krabben of je nu wel of niet bewust het risico op een dodelijke ziekte wil lopen voor je kinderen (of jezelf)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:02

MarcoBorsato schreef:
Weet je, je moet lekker doen waar je je als moeder goed bij voelt. Of dat nou lezen op internet is, of daadwerkelijk aan een virologe vragen hoe het nou precies ziet.

Dat zou mi zo zijn als je met je keuzes niemand anders tot last bent. Ik vind het in gevaar brengen van de volksgezondheid hier niet onder vallen.

Maar ik snap idd ook niet waarom mensen meer blijven vertrouwen op die facebookgroepen dan op virologen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:19

Hetzelfde waarom mensen soms geloven in sekteleider. Het voelt goed om te kunnen zeggen dat jij het wel allemaal snapt en de rest maar onwetend is.

En mensen hebben er een handje van te willen geloven in de soms meest bizarre conspiracys.
En soms zijn er idd dingen dingen die niet kloppen en als dat niet klopt waarom de rest dan ook niet.

De kunst is dan wel om de grens te bepalen.
Voor mij zou dat zijn betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek. Daar mag je gewoon op vertrouwen.
Goed degelijk onderzoek is niet gemanipuleerd.

En het klinkt voor een hoop mensen toch lekker om te kunnen zeggen: ik heb alleen mijn middelbareschooldiploma/mbo en toch heb ik er meer verstand van dan iemand die universiteit heeft gedaan en 10
Jaar studie achter de rug heeft.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:27

Inderdaad, Mijn oudste heeft ass kennis gevaccineerd. Als ik een schuldige zou zoeken, is vaccinatie een praktische zondebok maar eigenlijk zou dat dan gewoon een manier van handelen zijn, mens wilt altijd een oorzaak weten, of dat nu de juiste is of niet. ( t spijtige is dat ze andere mensen beïnvloeden en die dat dan ook beginnen te geloven)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:28

MarcoBorsato schreef:
Ik wilde de enting voor kinkhoest trouwens in 1e instantie niet echt omdat mijn huisarts er ook geen nut in zag. Maar nu ligt dat babytje van Lisa Wade dus al een tijd met kinkhoest in het ziekenhuis. Ik ben er helemaal naar van.

Ik heb het vandaag met de gynaecoloog besproken en die was helemaal voor. Er zijn veel onderzoeken die de effectiviteit aangetoond hebben. En kinkhoest bij zo’n kleine baby wil je gewoon niet :(
Dus ik bel morgen de HA of ie m er volgende week ff in jast :Y)