Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Forbiddenpie schreef:Even een vraag. Ik ben hypermobiel, scoor gemakkelijk 8 uit 9 op de Beighton Score. Vrijwel elke nacht schiet mijn kaak uit de kom en mijn heup subluxateert een a twee keer per dag. Zojuist stond ik op uit een stoel en schoot er een enorme pijn in mijn knie en zat deze ook vast in een positie zoals wel vaker met mijn heup. Na een beetje een lichte schoppende beweging is deze weer losgekomen en is de pijn eigenlijk wel weg. Mijn knie is wel nu twee keer zo dik en ook heel warm.
In principe heb ik een afspraak voor volgende week woensdag bij de huisarts maar twijfel nu eigenlijk of ik niet morgen even langs moet. Ik heb nog nooit zo'n probleem gehad met mijn knie en omdat de pijn weg is en ik mijn knie weer normaal kan bewegen twijfel ik of het snel moet of eigenlijk prima kan wachten. Misschien dat een ander hypermobiel persoon mij advies kan geven over wat zij zouden doen in zo'n situatie? Ik heb geen plannen voor het weekend en kan dus ook prima rustig aan doen.
ItsMe2 schreef:Circa 4 weken geleden heb ik te horen gekregen dat ik ook hypermobiel ben. En wanneer je echt klachten ervaart, ze het, het hypermobiliteits syndroom noemen.
Mijn klachten zijn met name vermoeide spieren. De fysiotherapeut schrok er van dat mij dit door andere fysiotherapeuten waar ik in het verleden ben geweest, nooit zo duidelijk is verteld. Er is wel eens gezegd dat ik in bepaalde gewrichten een beetje extra bewegelijk ben, maar daar konden mijn klachten volgens de eerdere fysiotherapeuten niet vandaan komen. De fysiotherapeut die ik nu heb, is heel duidelijk in zijn conclusie en zegt dat ik in de mate waar in ik het heb, wel degelijk last van kan hebben.
Voor mij vielen er een heleboel dingen op de plaats, waar van eerst niemand wist hoe ik aan die klachten kwam.
Maar nu.. het echte fanatieke (kracht)sporten kan ik wel vergeten. Ik mag wandelen en fietsen en zwemmen. Wandelen met de hond doe ik genoeg, maar fietsen is niet zo mijn ding. Het zwemmen wil ik wel gaan oppakken.. ik hoop dat de tijd laat zien dat het zwemmen mij goed doet.
Hebben jullie verder nog tips voor bijvoorbeeld ondersteunende voedingssuplementen? Of andere tips om de spieren/gewrichten te ondersteunen?
ItsMe2 schreef:Ik kan wel sporten, maar andere sporten dan dat ik eigenlijk wil of die ik deed (crossfit/hardlopen). Dit omdat te belastend is voor mijn gewrichten.
Ik heb inmiddels het zwemmen opgepakt, en dat bevalt goed.
Merelll schreef:ItsMe2 schreef:Ik kan wel sporten, maar andere sporten dan dat ik eigenlijk wil of die ik deed (crossfit/hardlopen). Dit omdat te belastend is voor mijn gewrichten.
Ik heb inmiddels het zwemmen opgepakt, en dat bevalt goed.
Wat gek, ik kreeg toen ik gediagnostiseerd werd juist mee dat ik alles mocht blijven doen omdat ik t niet stuk kon maken, en rijd ook nog steeds paard en loop af en toe hard. Misschien is dit dan per persoon verschillend. En is tapen niet een optie waardoor je toch kan hardlopen? Dit werkt bij mij erg goed om pijn te voorkomen
Wel fijn dat het zwemmen iig goed bevalt!