ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Piloetje

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:24

LT03 heeft geen rebound effecten?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:25

Nee, en vandaag voor het eerst gebruikt en dat ging heel goed! :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:30

Jiwa schreef:
Wat ervaar je dan, met zo'n rebound?

simpelste uitleg is dat al je symptomen er weer zijn "with a vengeance" :=
ik ben dan extra druk, chaotisch , ook in mijn hoofd en ben heel snel geïrriteerd etc ... en dat word dan na verloop van tijd weer minder totdat ik weer op normaal niveau zit zoals ik zonder meds ben zeg maar

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:41

Maar als LTO3 geen rebound heeft.. je ervaart toch verschil als het werkt?
Hoe voelt het dan als het uitwerkt?
Dan komen alle prikkels etc toch ook weer terug? Ik vind dat verschil vooral erg vervelend, maar als er iets is waardoor ik minder hoofdpijn heb, moet ik daar toch ook eens naar kijken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:43

Je kan ook 2 keer per dag nemen.
Maar met Ritalin knalt echt alles eruit wat de hele dag opgehoopt is, dat is hier niet zo bij als het goed is.
Ik zal wel melden hoe het gaat komende dagen en hoe het voelt.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:47

Ja ik ben erg benieuwd naar de effecten op langere termijn dan 1 dag ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:53

Ik ook.
Vind het wel erg spannend hoor, zeker omdat ik zonder zoveel moeite heb met alles.
Dit zou het verschil kunnen maken tussen rijbewijs of geen rijbewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:11

Jiwa schreef:
Wie van jullie hebben er trouwens ervaring met Concerta?

Een vriend van mij heeft erg goede ervaringen (begin was alleen naar) maar nu 0,0 eetlust.

ik heb overwegend slechte ervaringen. Ik werd er heel angstig door en at niet meer. en ik kreeg spastische trekken in mijn geicht. En een droge mond.
En het heeft een jaar geduurd voordat ik dat aan mijn Concerta wist te wijten }:0 Het roept een bepaald gevoel op, en dat kan ik onmogelijk als positief beschrijven... Maar ik word wel echt productiever etc.!

Ik gebruik het in noodgevallen (zoals tentamen week ) nog wel eens. Maar iedere keer vraag ik me dan weer af hoe ik in godsnaam een jaar met dat rotgevoel rond heb kunnen lopen..... :+

Ben ook heel benieuwd naar de lange-termijn effecten van LTO3 ...

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:08

Welkom Dees ! :j

Concerta geeft mij ook een mega depriegevoel, niet fijn :n daarom maar Ritalin, dat werkt beter (als ik ze niet vergeet) :') vooral op mijn vrije dagen vergeet ik mijn tabletjes nog wel eens, op mijn werk leef ik meer op tijd en dat gaat dan beter.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:31

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:42

Over een deel kan ik wel info geven, de Passiflora complex van A vogel heb ik altijd veel baat bij gehad.
Passiflora wordt gezien als de Oxazepam zonder nadelige effecten.
Ik werd er echter te suffig van vond ik, maar het helpt opzich wel. :j

Op deze pagina staat info over LTO3, in Canada is dit de eerste keus en wordt het al jaren gebruikt!
http://www.addkenmerken.net/natuurlijk- ... nformatie/

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:57

Citaat:
Ik gebruik het in noodgevallen (zoals tentamen week ) nog wel eens. Maar iedere keer vraag ik me dan weer af hoe ik in godsnaam een jaar met dat rotgevoel rond heb kunnen lopen.....

Uhm, hoe kan het komen dat je daar dan een jaar mee loopt? Was je niet onder behandeling van een arts/psych? Ik krijg de indruk dat juist dit soort dingen in de gaten worden gehouden, zeker in het begin met instellen. Het kan wel zo zijn dat je de verkeerde hoeveelheid hebt... -O- :(:)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:12

Goede avond!

Ik heb jullie topic gelezen van blz 1 t/m 25 of zo, en vanaf blz 40 weer. Anders werd het me wel erg veel. Ben begonnen met lezen omdat een vroegere vriendin van mij ADD heeft, en ik wel benieuwd was hoe anderen dit ervoeren aangezien zij hier redelijk gesloten over was.

Maar jeetje, ben best geschrokken :+ Ik herken alleen maar dingen in mezelf. Het ene na het andere, het blijft allemaal zo ontzettend herkenbaar. Heb gaande weg het lezen een lijst voor mezelf gemaakt met voorbeelden die me invielen aan de hand van jullie ervaringen. Ik ben namelijk een half jaar, 3 kwart jaar terug gediagnosticeerd met Borderline kenmerken. Dus niet BPS zelf, maar de kenmerken. Hierdoor ben ik snel boos, onrealistisch, irreëel, emotioneel en heb flink last (gehad, nu gaat het beter) van depressieve perioden. Alleen, als ik dan jullie ervaringen lees ( vooral in het begin, heb regelmatig in een scheur gelegen, dacht ik las over mezelf :') ), begin ik te twijfelen of men met de diagnose BPS ( of iig de kenmerken hier van ) wel goed zat.

Ik volg sinds een jaar dagbesteding omdat ik niet mee kom in het reguliere werk circuit en mijn begeleidster daar heeft psychologie gestudeerd. Ik ga het er eerst met haar over hebben, of zij hier iets van herkent. Ook heb ik met mijn vriend gesproken, en heb hem ook mijn lijst ( maar liefst anderhalf a4tje vol ) laten lezen. En hij herkent eigenlijk alles wel. Ook wil ik mijn moeder de lijst laten lezen.
Vervolgens wil ik het er met mijn eigen psycholoog over gaan praten. Momenteel heb ik sinds enkele weken een stop met mijn therapie bij hem, dit ivm zwangerschap. Het is doordat ik afhankelijk ben van het OV, lange stukken lopen van en naar de bus en vervolgens naar PsyQ lichamelijk veel te zwaar momenteel.
Ik ben benieuwd hoe hij hier verder op gaat reageren, aangezien ik de diagnose van hun in twijfel begin te trekken.

Maar wat een feest van herkenning, ik sta niet alleen in mijn gekke trekken :=

Edit, ik lees nu mijn post en hoop dat het niet te onsamenhangend is. Mochten jullie vragen hebben, stel deze gerust!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:24

Ik ben ook positief getest op cluster B persoonlijkheidsstoornis. Veel overeenkomsten met ADHD, waar ik ook een etiket voor heb gekregen. Ik denk dat het verschil is tussen ADD en een persoonlijkheidsstoornis, dat het het zich bij de tweede sterker laat zien, je hebt er minder controle over, en veel meer last van in je sociale leven. Het uit zich wat extremer dan ADD verschijnselen. Maar de ernst is per persoon natuurlijk ook weer anders.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:30

Hm, vind het wel typisch dat je dit zegt, want mijn psychologe die me destijds behandelde ( zat er eerst voor de depressie daar ), vertelde me dat het een hoog niveau was wat ik scoorde ( iig, dat is wat ik me er van herinner ) waardoor de buiten wereld hier weinig van mee kreeg, en ik zelf meer tegen de moeilijkheden op liep. En dat klopt ook wel. Heel veel mensen snappen niet dat ik met die dingen allemaal worstel. Ze zien niks aan me, ze merken ansich niks aan me. Pas als je geregeld met me omgaat, merk je pas dat ik "anders" ben zeg maar.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:02

LTO3 update:
Vanmorgen om half 12 heb ik 3 capsules ingenomen, en nu, om 11 uur s'avonds voel ik duidelijk dat het uitgewerkt is.
Dat was ook vrij plotseling in 10 minuten was het terug.
De spanning die ik in mijn lijf heb is weer terug gekomen en mijn hoofd voelt weer als ritalinloos.

Even kijken hoe of wat, als ik het erg vervelend vind dan zou ik s'avonds ook nog capsules in mogen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:10

Embe schreef:
Citaat:
Ik gebruik het in noodgevallen (zoals tentamen week ) nog wel eens. Maar iedere keer vraag ik me dan weer af hoe ik in godsnaam een jaar met dat rotgevoel rond heb kunnen lopen.....

Uhm, hoe kan het komen dat je daar dan een jaar mee loopt? Was je niet onder behandeling van een arts/psych? Ik krijg de indruk dat juist dit soort dingen in de gaten worden gehouden, zeker in het begin met instellen. Het kan wel zo zijn dat je de verkeerde hoeveelheid hebt... -O- :(:)

tja, ik was toen 17 en liep bij een kinderarts. Contact verliep dus via mijn ouders. En dat gaat niet zo soepeltjes. Ik heb dus nooit iets gehoord over een vervolg-afspraak of wat dan ook, maar ik ermoed dat mn mams daarin voor enige ruis zorgde.
Ik heb op een gegeven moment we gezegd dat ik ermee wilde stoppen of iets anders proberen, aartoen kreeg ik een recept voor een lagere doseringen wat geen verschil uitmaakte. Dat is het laatste contact wat ik gehad heb met ze en inmiddels mogen ze me vanwege mijn leeftijd niet meer behandelen ( we zijn inmiddels ook wel meer dan 2 jaar verder :') ) . Weet dus ook niet zo goed waarik nu mijn med-issues neer moet leggen.

maar iig, daar heeft bij mij wel een deel van het probleem gelegen. Ik ben niet goed in de gaten gehouden en ik heb zelf niet goed genoeg kunnen anticiperen op evt. bijwerkingen........

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:36

Sammyy schreef:
Hm, vind het wel typisch dat je dit zegt, want mijn psychologe die me destijds behandelde ( zat er eerst voor de depressie daar ), vertelde me dat het een hoog niveau was wat ik scoorde ( iig, dat is wat ik me er van herinner ) waardoor de buiten wereld hier weinig van mee kreeg, en ik zelf meer tegen de moeilijkheden op liep. En dat klopt ook wel. Heel veel mensen snappen niet dat ik met die dingen allemaal worstel. Ze zien niks aan me, ze merken ansich niks aan me. Pas als je geregeld met me omgaat, merk je pas dat ik "anders" ben zeg maar.

Ik vind het juist een voordeel dat mensen de ADHD vaak snel doorhebben. "Wat ben jij druk/chaotisch/afwezig zeg!" De AD(H)D maakt het me wel moeilijk af en toe, maar de problemen waar ik in verzeild raak door mijn persoonlijkheidsstoornis zijn veel heviger, en niet te begrijpen voor buitenstaanders. "Wat is zij arrogant/ Vol van zichzelf/ Egoïstisch" en daarnaast het ongepaste gedrag wat ik vertoon waar ik mijn eigen glazen mee ingooi en waar ik me achteraf vreselijk voor schaam. Het klopt wel dat het beeld dat mensen van mij krijgen vaak anders is dan wie ik echt ben wat dat betreft. Terwijl de ADHD niet zo moeilijk te ontdekken is.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:35

Menino, als ik uitbehandeld ben bij PsyQ, worden de medicijn controles en recepten overgenomen door de huisarts.
Ik zou die vraag dus bij hem neerleggen.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:38

Menino schreef:
Ooh jeet wat een nare situatie zeg. Snap wel dat je niet zomaar, als (aankomend, thuiswonend) student 110 euro kan ophoesten. Zou ik ook niet kunnen... pffff.... Wou dat ik er iets zinnigs over te zeggen had maar dit is gewoon het hele nare van verzorgpaarden :\ .

Wel heeeeeel vet dat je naar Aus gaat. Ik ben er toen ook heen gegaan met dezelfde insteek als jou :P
't is een supermooi land :P
Ik kan je ADD'er wel aanraden om goed op je portomonee, paspoort en mobiele telefoon te letten en ook de data dat je met de bus reist nog effe een keer nacheckt voor je bij de bushalte staat *proest*

Ja het is een moeilijke situatie. Ik heb voor nu even een knopje omgezet en ben nog niet naar hem toe gegaan. Ga woensdag weer. Mag namelijk daar niet laten weten wat er aan de hand is dus kan ook niet als een hoopje emotie op stal komen.

Haha gelukkig heb ik al enigszins mezelf dat soort dingen moeten aanleren! :P (Wonen in Amsterdam en Barcelona :=).
Heb je verder nog problemen gehad van reizen in combinatie met ADD? Uitstellend gedrag ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 04:32

ja mss moet ik maar weer eens naar de huisarts gaan, maar dat vind ik ook best een stap. Ik haat huisartsen en al helemaal voor dit soort psychische dingen

en uhm. Verder nog problemen :') .... hihi. Weet niet hoe ADDgerelateerd het allemaalmis
Maar zo'n beetje alles wat mis kon gaan is mis gegaan ( mijn portomonee is niet meer terug gekomen waardoor ik 3 weken zonder geld/pinpas zat. wsl gestolen. En mijn paspoort is ook kwijtgeraakt terwijl het dichtsbijzijnde consulaat meer dan 2000 km verderop zat. ) En met die touringcars was ik echt een ramp. Ben tijdens een tour een keer het busje+tourguide kwijtgeraakt. Toen was ik overgebleven met 2 Chinezen. :)) En ik heb wel eens op de verkeerde dag met al mijn baggage enzo bij de greyhoundhalte voor de nachtbus gestaan ( was gelukkig nog wel eenmplekje over en het was een chille chauffeur ) En ik ben er ook wel eens een half uur na mijn halte achter gekomen dat we mijn halte dus al gepasseerd waren. Toen waren mijn medepassagiers niet zo blij dat de bus weer een half uur terug moest rijden. En ooja, Terwijl ik op weg naar mijn vlucht naar huis was - met het airport shuttlebusje - kwam ik er dus in het busje achter dat mijn Ipad nog in het hostel lag... Dus dat busje heeft ook een rechtsomkeert moeten maken voor me :') En dan hebben we het naar niet over de keren dat ik zonder geld zat omdat mijn begrotingen ( vooral op het einde :') ) niet helemaal je van het meer waren en de transactie van Nederland naar Australië iets langer duurde dan gepland. Ik weet niet hoeveel geld je meeneemt -O- maar het gaat sowieso tegenvallenn qua prijzen
En dan heb ik het dus nog niet gehad over de poedersuiker die buiten mijn schuld zijn gebeurd... Zoals de keer dat ik over een steen struikelde en mijn pols doorboorde met een haarspeld, ik een gescheurd trommelvlies had, en dat mijn stiefvader van de één op de andere dag overleed waardoor ik met spoed heen en weer moest naar Nederland. Mgoe....

Het goede nieuws is dat ik alles helemaal in mijn eentje ook weer heb weten op te lossen... :D En ik heb het alsnog heel leuk gehad hoor, hihi. Van uitstellend gedrag hadnik geen last want alles was lang leve blijheid, lang leve vrijheid. En als alles in één keer goed was gegaan was het ook weer zo saai geweest hè O:) .... Even een vlucht van 2000 km moeten pakken om een nieuw paspoort aan te vragen heeft uiteindelijk ook wel weer zo z'n charme :') Alleen financieel gezien was ik toch wel iets impulsiever/minder berekenend dan ik had gehoopt/verwacht

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:43

Haha ja ik ben ook bang voor de financiën. Ik heb wel een redelijk budget. Maar ik kan heel impulsief geld uitgeven (weet niet of het ADD gerelateerd is?) en omdat ik een rekenstoornis heb heb ik niet altijd door hoeveel ik nou eigenlijk uitgeef. := Had je geld geleend van thuis op de momenten dat je zonder zat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:17

ja, naja. Het feit is dat ik met heeeeeel zuinig leven (Maar wel leuke tours doen ed. Want daarvoor was ik er ten slotte :') ) precies genoeg geld had om van rond te komen. Als ik het over zou mogen doen, had ik sowieson een baantje gezocht om die reden.. Maar ik ben dan ook wel 5 maandne in Aus geweest :D
Maar zoals jij zegt, maakte ik wel eens misrekening van hoeveel er nou op mijn Australische bankrekening stond en hoeveel ik nodig had voor onderdak, eten etc... Wat tot gevolg had, dat ik dus soms geen geld had voor een hostel _O- . Of nog 3 dollar om 3 dagen van rond te komen qua voedsel ed.
Dan had ik nog wel geld op mijn Nederlandse rekening staan, maar aangezien ik dus geen ned. bankpasje meer had duurde dat dan weer een aantal dagen voor het over gemaakt kon worden. Toen ik echt bijna blut was ik jarig, dus toen heb ik een mooie bedrag van huis uit gekregen :) ...
En het geld voor mijn laatste tour heb ik dus geleend, omdat ik op dat moment geen andere manier kon vinden om rond te reizen en ik het dus wel heel graag wilde doen. Toen ik naar huis vloog had ik nog welgeteld 15 dollar contant, en die had ik maar bewaard voor noodgevallen :') (heel onverantwoordelijk eigenlijk. Mja . Geld vanuit Nederland was onderweg en had om de een of andere reden had het weer vertraging waardoor ik het in Nederland pas op mijn aus. bankrekening had).

Verder hebben echt meerdere mensen me aangeboden om geld te lenen, toen mijn portomonee gestolen was enzo. Dus dat was wel echt heel lief :j ! Moeders kon het namelijk ook met western union/moneygram over maken (dan kan je het geld gewoon ophalen bij een postkantoor). Maar dat is niet heel betrouwbaar + je moet 30 euro transactiekosten per keer betalen := .

En ik had een kopietje van mijn moeders creditcard + een kopie van haar legitimatie . Daar kon ik in noodgevallen ook wel mee betalen O:) ... Is verder overigens niet heel vaak gebeurd hoor. Maargoed, wel handid om te hebben. Al is dat wel weer rottig om te moeten bewaren.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:21

Ik ga je even pb-en want anders gaan we offtopic haha! :P

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:58

rensiepensie schreef:
Ik vind het juist een voordeel dat mensen de ADHD vaak snel doorhebben. "Wat ben jij druk/chaotisch/afwezig zeg!" De AD(H)D maakt het me wel moeilijk af en toe, maar de problemen waar ik in verzeild raak door mijn persoonlijkheidsstoornis zijn veel heviger, en niet te begrijpen voor buitenstaanders. "Wat is zij arrogant/ Vol van zichzelf/ Egoïstisch" en daarnaast het ongepaste gedrag wat ik vertoon waar ik mijn eigen glazen mee ingooi en waar ik me achteraf vreselijk voor schaam. Het klopt wel dat het beeld dat mensen van mij krijgen vaak anders is dan wie ik echt ben wat dat betreft. Terwijl de ADHD niet zo moeilijk te ontdekken is.

Het afwezige ( drukke valt volgens mij best mee? ) heb ik geleerd te verbergen. Ik las het eerder in het topic ook ergens van iemand. Die kon terwijl ze een gesprek voerde oid, heel fijn haar boodschappenlijstje geloof ik doornemen := Ik moet wel echt tijdens een telefoon gesprek de tv op pauze zetten, anders zit ik tv te kijken en krijg niks meer mee van het gesprek haha.
De BPS merken ook eigenlijk alleen de mensen die vaak in mijn buurt zijn. En meestal is dat vooral niet met drukte/te veel prikkels om kunnen gaan, te emotioneel reageren en volledig het overzicht kwijt zijn in wat ik allemaal wil doen ( liefst alles tegelijk meestal ). Maar nu kom ik hier ook die kenmerken allemaal tegen.. Dus weet het niet meer goed. Ik las het huilen uit woede, zo ontzettend kwaad zijn, maar toch niks anders kunnen dan huilen. Je veel te snel aangevallen voelen als iemand ergens iets over zegt. Enz.

Vanmorgen met mijn moeder gebeld, en haar verteld dat ik hier aan dacht. En ik kreeg de opmerking "Nja, dat hebben zo veel mensen, toch?" En daar heb ik toch wel even om zitten huilen eigenlijk. Het voelde net alsof ze me niet serieus nam, alsof ze vond dat ik alles erger maak als dat het is, alsof ik het mezelf aan praat. Niet echt leuk dus :n

Menino en DarkDreamer, wat ontzettend stoer zeg, rondreizen in zo'n ver en vreemd land! Ik heb altijd dolgraag naar Texas gewild om daar te gaan werken op een ranch. Het is er alleen nooit van gekomen.
Nu ben ik zwanger van de 2e, liggen de trouwplannen met mijn vriend er, dus of het er ooit nog van komt? Ik denk het niet.