Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:55

jolandje schreef:
ik heb ook amitriptilyne gehad van de reumatoloog, ik merkte alleen dat ik vergeetachtiger en slomer werd, afwezig gewoon, ben er dus maar weer mee gestopt, ik zou er ook beter van moeten slapen,dat hielp ook niet

Hoe lang heb jij het gebruikt?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:09

Heb het ook voor geschreven gekregen maar weiger om het te gebruiken. Mijn moeder heeft het ook gekregen om beter te kunnen slapen, die heeft het een paar maanden geslikt. Ze ging niet beter slapen, werd er niet vrolijker van en is gigantisch in kilo's gegroeid. :oo die is er toen ook snel mee gestopt.

mala26

Re: Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:40

hi.
ik heb ook amitrityline. ik zit op 25 mg nu. de lage doseringen hielpen niet. je moet ook laag beginnen aangezien het een medicijn is die je rijgedrag enzo kan beinvloeden.
voor de pijn helpt het bij mij niet echt, daar slik ik nog ibu voor bij, maar wat het wel doet is dat ik nu wel gewoon 8 uur kan slapen zonder wakker te liggen van de pijn. voor mij al een groot pluspunt. heb ook wel gemerkt dat ik er wat vergeetachtiger van wordt maar schrijf nu gewoon alles meteen op. Ik ben er mee geholpen en ga er ook mee door. Moet wel zeggen ik gebruik het nu meer dan 2 jaar en het heeft wel even een poosje geduurd voordat het hielp, en een nadeel als ik het vergeet te slikken dan merk ik dat meteen de volgende dag. maar veel succes ermee en als je lage dosis niet helpt kan je altijd om een hogere vragen bij je ha.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:24

Ik heb ook amitriptyline gehad, maar werd er ook suf en sloom van, slapen deed ik niet veel beter, dus ben gestopt, omdat ik voor mijn werk toch veel moet auto rijden en met medicijnen bezig ben. De voordelen wogen niet op tegen de nadelen.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:25

Ok, nog niet heel erg hoopgevend dus... Bedankt voor de info alvast.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:41

Cymbalta? Mijn HA wilde me dat voorschrijven, maar ik heb het geweigerd. Ik heb dan liever zaldiar (combi tramadol en paracetamol), daar kan ik de pijn deels mee onderdrukken zonder dat de bijwerkingen mij meer beperken dan de pijn de het bestrijden moet. Enkel tramadol onderdrukt de pijn beter, maar door de bijwerkingen kom ik de bank niet meer af.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:48

Zaldiar heb ik ook al gehad. Hielp echt helemaal niets... Wat is Cymbalta?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:54

tamary schreef:
Cymbalta? Mijn HA wilde me dat voorschrijven, maar ik heb het geweigerd. Ik heb dan liever zaldiar (combi tramadol en paracetamol), daar kan ik de pijn deels mee onderdrukken zonder dat de bijwerkingen mij meer beperken dan de pijn de het bestrijden moet. Enkel tramadol onderdrukt de pijn beter, maar door de bijwerkingen kom ik de bank niet meer af.

Wat dan ook handig is de tramadol druppels kan je veel preciezer doseren (2,5mg per druppel) dus dan kan je zelf kijken op hoeveel tramadol je goed reageert. Vindt van zaldiar jammer namelijk dat er zo rare hoeveeheid paracetamol in zit (375mg) wat voor een volwassen te weinig is eigenlijk.

groetjes genja

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:07

Ook een antidepressiva, maar van wat ik lees weer net een andere. Wel 1 die ook voor de fibro gebruikt wordt. Over de werking ervan zijn de ervaringen verschillend, maar als je er mee moet/wil beginnen of stoppen ben je een paar weken goed beroerd.
Vandaar eigenlijk ook dat ik er niet aan wil, ik kan/wil niet mijn pony's x weken aan een ander over laten om een pilletje uit te proberen waar geen garantie op succes voor is. Komt nog bij dat ik meteen mijn huidige conditieniveau zal inleveren en dat weer terugkrijgen kost ook weer veel tijd.
genja schreef:
Wat dan ook handig is de tramadol druppels kan je veel preciezer doseren (2,5mg per druppel) dus dan kan je zelf kijken op hoeveel tramadol je goed reageert. Vindt van zaldiar jammer namelijk dat er zo rare hoeveeheid paracetamol in zit (375mg) wat voor een volwassen te weinig is eigenlijk.

groetjes genja
Tramadol in druppelvorm ken ik niet, zal eens met mijn HA gaan overleggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 00:01

Cymbalta hoort tot de groep anti - depressiva die je serotoninegehalte beinvloedt.
Let op het woord beinvloeden: de geleerden zijn het er niet over eens, of je door de pil te slikken meer of minder serotonine krijgt.

Er zijn ook andere manieren om meer serotonine te krijgen: je kunt de voorloper van serotonine, in overleg met de apotheker als je medicijnen slikt, bij de drogist kopen: L-Tryptofaan. Koop ook vitamine B complex (een gebrek aan vitamine B kan maken dat de tryptofaan niet werkt).

Heb je meer serotonine in je bloed, ben je minder "hypergevoelig" mbt. pijnsignalen - dat kan handig zijn.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 00:15

ik gebruik inderdaad ook cymbalta erge hoge dosis en nogeenslaap middel.
de eerste weken zijn echt een drama daarna kan je gewoon weer auto rijden.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:02

jolandje schreef:
ik heb ook amitriptilyne gehad van de reumatoloog, ik merkte alleen dat ik vergeetachtiger en slomer werd, afwezig gewoon, ben er dus maar weer mee gestopt, ik zou er ook beter van moeten slapen,dat hielp ook niet

Idem hier. Dus al gauw mee gestopt ;)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:34

Nu mijn lichaam er aan gewend is gaat het wel. Ben wel moe, maar kan ook door de pijn en ontstekingen zijn.

slaapmiddel is oom zo sterk maar mijn lichaam reageer daar niet sterk op in elk geval niet zo snel dat op de bijsluiter staat.

ben blij dat ik nu in elk geval kan werken en met mijn paardjes wat kan doen. Dat leid me ook van de pijn af.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:51

lang leve hooikoorts -O- ben kapot moe , en m'n spieren willen niet echt ... en met die zuurstof te kort en dan een vreselijk koude regen bui ^) .

ik ga doen wat ik moet doen en dan kruip ik m'n warme bedje in

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:26

Oei klink niet lekker.

zelf weer een ontsteking in mijn holte ja alweer en ben blij dat ze de struiken hiervoor gesnoeid hebben stik allergies voor en nou heerlijk niet omdat ze net voor de bloei ze hebben gesnoeid heerlijk.
maar goed onkruid groeit oom alweer en ook allergies voor

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:36

Het is op zich niet erger als anders , maar prettig is anders .

Ik weet nog wel het eerste seizoen dat ik allergies bleek , ik dacht echt dood te gaan .
Heb nu medicatie die goed onderdrukt , maar de puntjes komen wel door .

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:07

ja ene keer is het erger dan de andere keer. een keer echt astma er door andere keer niet.

wat ook zo enorm raar is dat ik tril. Tril gewoon op mijn benen en al, mijn handen ook. Snap er weer niks van. Eerst kwam het door mijn medicatie maar nu weet ik het niet.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:26

Ik heb ook last van spierspasme , ik schuif het op het gebrek aan voldoende zuurstof .
Ik ga snel hyperventileren , maar dan wel zo dat je het niet merkt bijv. Adem inhouden , kort ademen etc.

Ik word ook duizelig en krijg hoofdpijn als ik adems oefeningen doe , dit omdat ik dan ineens zoveel zuurstof binnen krijg :+

Daarbij heb ik tremors van mezelf , daar heb ik betablokkers voor .

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:35

ik heb het de ene keer wel en de andere keer niet. spierspasme ook soms. Maar vind het wel erg raar. Duizelig worden lig aan mijn bloeddruk af en toe gewoon te laag. verder ben ik op dit moment gewoon stijf in mijn lichaam dus probeer zo veel mogelijk te bewegen en vroeg naar bed te gaan.

Ik heb besloten deze week de dokter te bellen over dat ik zo vaak ook ontstekingen heb en of dit aan de medicatie kan liggen. of het mijn immuun systeem plat lig of zo. Want het is bijzonder vervelend.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:18

Even een tip voor de mensen met fibro.
Hier in Amersfoort hebben ze in het ziekenhuis een 'cursus' (weet er niet echt een ander woord voor) omgaan met FM.
Het heeft mij heel goed geholpen, je wordt je bewuster van je lichaam, en leert beter met de pijn omgaan.
Het schijnt dat ze de cursus ook op andere plaatsen in NL geven.
Als je meer informatie wil, pb me gerust.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 23:40

ze hebben daar als het goed is ook een revalidatie kliniek die erg goed schijnt te zijn. wil daar graag heen maar dan moet je elke woensdag de hele dag daar zijn en dat is voor mij op dit moment niet te regelen met werk ( zeker omdat ze het niet weten)

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 23:43

Het is maar een halve dag. Van 9 tot 13 was het bij ons.
Ze hebben inmiddels ook een groep op donderdag volgens mij, maar geen idee hoe de tijden daarvan zijn.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:12

hoe is het met jullie ?

met mij gaat het wel redelijk .
alleen vanmiddag ouderwets een shet gepoetst ... ik verrekte wat in m'n rug :+ dat gebeurt bij m'n shire nooit :') gelukkig scheelt de pijn niet echt met de normale dagelijkse pijn , das dan wel weer handig :P

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 00:53

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:41

Dat artikel is hier al meerdere keren geplaatst, maar de uitkomst van dat onderzoek is wss niet DE oorzaak maar slechts een factor die bijdraagt...
Neemt niet weg dat het best interessant is.