Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:55

Beauty26 schreef:
Hoe hebben jullie de rust weten te vinden?? Ik kan gewoon geen rust vinden, in mezelf als in mn hoofd... T is een chaos in mn hoofd... Herkend iemand dit? Zo ja wat heb je eraan gedaan om de rust in jezelf te krijgen??

Heel herkenbaar. Ik heb mede dankzij mijn partner wat rust gevonden. Door duidelijke communicatie, door een heel opgeruimde omgeving met toch hier en daar een niet opgeruimd dingetje, zodat het niet too much is. Door anders, gezonder te gaan eten. Door voor mijzelf duidelijke routines op te stellen.

Evelijn

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:05

Chaos in je hoofd ook heel herkenbaar hier.... en soms ook niet helemaal te vermijden. Krijg mezelf wel weer sneller terug. Doordat ik weet wat wel en niet voor me werkt. (opruimen, lijstjes maken voor structuur etc)
Yoga/meditatie heeft ook veel geholpen. Therapie is ook steun in de rug geweest. Paardrijden helpt ook maar vooral om me weer in het nu te krijgen.
Maar vooral zorgen dat ik 'nee' kan zeggen. Ik probeer echt de laatste tijd dat als het niet goed voelt ik het ook mezelf de ruimte geef om ermee te stoppen. Heel lastig maar ik moet echt gaan vertrouwen dat mijn gevoel bij dingen goed is... en dat ik niet overdrijf/aanstel etc.. Ook al zegt het stemmetje in mijn hoofd anders. (en dat is ook wel wat ik bij therapie heb geleerd). Als ik denk dat ik misschien me aanstel in een situatie vraag ik nu hulp van mijn man, een vriendin of mijn zusje.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:24

Bedankt voor de snelle reacties, structuur aanbrengen in mn leven zal nog een hele opgave worden denk ik... Maar kan t zeker proberen. En mediteren ken ik niet, ik heb er al wel meer over gehoord, dat t je tot rust kan brengen...wat rust zou fijn zijn, want ben nu zo moe en daardoor, heel erg prikkelbaar.. ook de honden kan ik nu echt vel op reageren, normaal hielp het ook wel om ff te gaan paardrijden maar dat kan ik nu voorlopig ook nog niet... |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:27

Beauty, jij woont toch in een huis waar je je niet prettig/rustig voelt? Ik denk dat het in dat geval erg lastig is om rust in je hoofd te krijgen. Nu ik bijna ga verhuizen heb ik de afgelopen maanden kunnen accepteren dat ik in dit huis nou eenmaal geen rust vind (zo heb ik hier nog nooit een boek uit kunnen lezen terwijl ik er eerder een paar per week verslond). Door die acceptatie en het fijne vooruitzicht op ons nieuwe huis is er juist wat rust gekomen.

Je kan inderdaad ook rust vinden in andere dingen (structuur in je dagen, eetpatroon, tijd voor jezelf nemen), maar een veilige, fijne plek waar je je thuis voelt is echt essentieel.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:38

RedPassion klopt ik voel me niet fijn in dit huis, ik kan me niet aarden in dit huis. Ik wou dat ik Kom zeggen dat ik uitzicht had op een ander huis... Maar helaas, niks is minder waar! :-( ik zit hier nog wel een tijdje, we zijn ff 2 dagen naar de camping geweest, en dan voel il me beter maar nog die chaos maar dat is denk ik logisch ... Maar ik vind het fijn voor jou dat je uitzicht hebt op een ander huis waar je je fijn voelt! Dat hoop ik ook snel te kunnen zeggen...

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:19

Aria_zz schreef:
Taartje, super! Heerlijk is dat als je zo naar die tekeningen en werkjes kunt kijken, moet zeker voldoening geven. Blijven doordoen zou ik zeggen +:)+
Ik zou je voorbeeld meer moeten volgen, vroeger tekende ik ook meer en dat geeft idd enorm veel rust en voldoening. Zal eens wat uurtjes gaan vrij maken daarvoor, goed idee.

Amanda, fijn, heb je een reden om lekker positief met jezelf aan de slag te gaan!
Nu net na mijn breuk met mijn ex, probeer ik gewoon te richten op wat ik wel in de toekomst wil en wat ik daarom aan mezelf wil verbeteren. Zoals taartje ook zegt, als je fantastisch over jezelf zegt, is dat al weer een beetje meer positieviteit :D

Zeker gaan doen!!
Als hsp er schijn je al veel creatiever te zijn over het algemeen!
En merk ook dat ik er energie van krijg.
Ook leuk is zentanglen, weet niet of je dat kent?
Is ontstaan om rust in je hoofd te krijgen. Ben er pas mee begonnen en is ook zeker leuk om te doen!

Fijn dat je na de breuk met je ex weer richt op de toekomst en kijkt naar wat je wilt verbeteren.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:41

Oh nee zentanglen ken ik helemaal niet, wat is dat precies?

Ik vind een uitspraak van Hemingway altijd wel inspirerend: ''The world breaks everyone, and afterward, some are strong at the broken places.
Ernest Hemingway''

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 18:10

Beauty, ik kijk erg op van je verhaal! Je geeft aan al 2 keer een burn out te hebben gehad en geleerd te hebben dat zolang je kan lopen, je gewoon door gaat. Ben je over je grens gegaan?
ik herken mezelf wel in je, maar dan op een andere manier. Ga voor jezelf na wat precies de punten zijn die jou zoveel onrust geven. Kijk naar de dingen die je wel en niet kunt veranderen. Een koophuis waar jij je niet op je plek voelt, kun je niet 1 2 3 veranderen. Het kan erg lang duren om een nieuw plekje te vinden en ik heb zo de indruk dat tot die tijd wachten met deze onrust in je lijf, totaal geen pretje is!
Ga niet over je grenzen heen, luister goed naar je lichaam. Kan ze niet? Dan kan ze niet. Neem rust. Als je goed kijkt naar wat je lichaam aangeeft nog VOORDAT jij gek van onrust en stress wordt, kun je je grenzen beter bepalen. Met die kennis kun je op een gegeven moment voor jezelf gaan voorkomen dat je over je grens gaat en gek wordt.
Wat weet je man over HSP? Ik heb toentertijd mijn vriend dingen laten lezen over HSP zijn en daardoor begreep hij het wel een stukje beter.

Over het slapen, herken je helemaal! Nachtrust is belangrijk. Veel mensen onderschatten het erg! Kun je niet kijken dat je misschien een poosje alleen op een kamer kunt slapen zonder hond en man?

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:20

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:22

A haha Dankje
Ziet er wel mooi uit! Ik heb hier ergens nog een kalligrafie set liggen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 08:03

Ik mag zo weer gaan werken, ben er nog steeds onzeker onder maar heb het idee dat het eindelijk wat minder wordt...

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:45

ik lees dit topic trouw mee (ook wel gepost),

en vroeg me af...

wat voor (soort) werk doen jullie?
Ik heb jaren gewerkt in de geestelijke gezondheidszorg/jeugdzorg en ben totaal burnout geraakt door verscheidene redenen(ga ik hier niet noemen).
Langzaamaan leer ik steeds beter ook hoe ik in elkaar zit en wat mijn valkuilen en sterke kanten zijn.
Nu wil ik iets totaal anders gaan doen, zonder ál te veel emotionele prikkels....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:56

Ik lees hier meestal alleen mee. Maar op dit moment zit ik erg met mezelf in de knoop en ik hoop dat jullie me misschien beter begrijpen dan de rest van de wereld.

Ik heb afgelopen week me enkel gebroken. Maandag wordt ik geopereerd. Nu lijkt de operatie me niet fijn en de pijn daarna ook niet. Maar dat is niet het ergste. Het idee dat ik 2 dagen (mogelijk 3) 'opgesloten' moet zitten met 3 vreemde in een kamer. Mensen die in en uit lopen... Dat doet me bijna flippen.
Mensen zeggen dat ik overdrijf. Maar ik wordt al dwaas als ik 3 a 4 uur met mensen in 1 ruimte zit. Laat staan 2 dagen als ik niet op me best ben.

Hoe ga ik dat ooit overleven...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:14

Wat vervelend Veulen. Ik zou iig een mp3 speler oid meenemen en een stapel boeken/tijdschriften.
Zodat je jezelf zoveel mogelijk af kan sluiten...
Waarom moet je zolang op zaal blijven, mag je niet thuis zijn?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:50

Lijkt mij ook vervelend hoor Veulen84, maar overleven ga je het zeker... dat het niet prettig word, dat is wel duidelijk... die anderen mensen liggen daar ook niet voor hun lol .. je hoeft daar niet sociaal te zitten zijn ... en dus mag je je best afsluiten.. je gordijntje dicht trekken, eigen spulletjes mee... je moet er het beste van maken... misschien oordopjes.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:49

Ik studeer nog darkchrystal, maar ik werk als jobstudent als koetsier.
Mijn droomjob nu is paarden shiatsu gaan doen, dat is 3jaar met diploma.

Veulen, je idd kunnen afsluiten, lekker dingen meenemen waar je zin in hebt. Een goed boek waar je in kunt verdwijnen misschien?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:03

Ik verdwijn niet snel ergens in. Denk dat ik maar paar films ga downloaden om dan te kijken.

Weet het anders ook even niet. Pff al die mensen en als er iemand pijn heeft neem ik dat zo lekker over.

Ik moet zo lang blijven omdat enkel erg stuk is en de chirurg nog niet echt weet wat ie precies gaat doen en hoeveel ijzer er voor nodig is. Hij gaat uit van tenminste 24 uur blijven. Maar langer kan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:05

Veulen... is ook lastig om je goed te kunnen afsluiten. Zeker in rare omgeving. Misschien vragen om iig een plekje achteraan.. zodat niet iedereen langs jou loopt.
Vervelend dat je enkel zo kapot is... veel sterkte.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:23

HSP'er meldt zich!
Hebben jullie ook zo snel last van innerlijke onrust en een zenuwachtig gevoel?
Ook als je zelf weet dat het niet nodig is?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:15

darkchrystal, ik lees even met je mee. Dit vraag ik me ook af ;) Ik ben ook zoekende naar een opleiding. Heb een sociale opleiding achter de rug, maar dit is te inspannend voor me. Terwijl ik het wel leuk vind. Het kost me teveel energie

Veulen, begrijpelijk dat je er tegen opziet! Kun je het niet aan de mensen in het ziekenhuis voorleggen? Misschien dat die een oplossing hebben, zodat het voor jou minder stressvol is. Heel veel sterkte en hou je taai, meid!

Starbreeze, ja dat heb ik ook. Ik kan op de gekste momenten zenuwachtig of bang worden. Soms kan ik niets bedenken waar ik zenuwachtig of bang voor zou kunnen zijn.
Ik heb het ook heel sterk als ik bijvoorbeeld iets moet zeggen of voorlezen in de klas. Al is het alleen maar mijn naam of een vraag die ik moet oplezen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:10

Werk.. lastig.. ben nu invalkracht in het basisonderwijs.... en zullen we zeggen dat is niet ideaal. Heb het aantal jaren met veel plezier gedaan maar de emmer was vorig jaar vol... en nu kan ik het maar af en toe opbrengen.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:57

@darkchrystal: Ik werk in de zorg, als activiteiten- en woonbegeleider. Ik werk drie dagen, om en om en merk dat dat eigenlijk wel de max. is. Ik heb eigenlijk een dag nodig om bij te komen van één werkdag..
Mijn droom is om ooit iets voor mezelf te beginnen en dan iets met buiten. Bij dat idee kom ik tot rust, dus ik hoop dat dat irl ook het geval is. Zoiets als een mini-camping (waar mensen komen om te ontspannen, dus wie weet voornamelijk positieve vibes :P ), een theetuin, zoiets dergelijks.

@Veulen84: wat vervelend voor je, zeker als je het moeilijk vindt om jezelf af te sluiten voor prikkels. Ik kan geen andere tips bedenken dat degene die hier al gegeven zijn.. Sterkte :)

@Starbreeze: vaker wel dan niet :')

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:33

Veulen, dat is minder natuurlijk. Maar he, misschien vallen die mensen nog mee en kun je lekker een filmpje kijken?
Niet meteen het slechtste denken, want dat maakt het ook meteen slecht. Maar snap dat je het geen leuk vooruitzicht vind.

Vroeg mij trouwens af of jullie je soms ook zo 'ergeren' aan de oppervlakkigheid van sommige mensen/mannen? Want ik heb wat zitten praten met een aantal mensen en het lijkt wel alsof dingen niet echt diep gaan en geen diepere betekenis hebben. Of ik heb met de verkeerde mensen zitten babbelen, dat kan ook :+ ik wil zo graag diepte en ben bang dat ik dat gewoon niet ga tegen komen. Weet niet precies hoe ik het moet uitleggen eigenlijk :o

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:47

Starbreeze, ja dat herken ik heel erg! Maar ik ben van mezelf ook al wat drukker in mijn doen. Niet ADHD kant op hoor. Maar onrust die binnen zit die zich uit via gedragingen, praten, kijken. alles gaat op een sneller tempo. Zo is mijn temperament, kan er alleen iets aan doen door zelf de rust te worden en te letten op hoe snel ik bijvoorbeeld praat of in welke tempo ik dingen onderneem.

aira-zz, ook hier herken ik mezelf heel erg. vroeger was ik hier een stuk meer naar op zoek dan tegenwoordig. Bij sommige mensen, denk ik van, je bent ZO simpel. zo ontzettend simpel dat je het zelf niet begrijpt hoe iemand zo kan zijn, haha. Ik heb nu wel meer van, het is goed zo, diepgang komt wel weer, ik heb genoeg aan wat ik nu heb. ik denk ook dat je er niet heel erg naar moet zoeken. het komt meer een beetje op je pad, net als liefde. Dat is ook diepgang...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:56

Ik 'zoek' er ook niet echt naar, maar soms loop ik idd een beetje tegen die simpelheid aan. Het is gewoon leuk als je die diepgang eens kan bespreken, zonder het altijd zelf te voelen en met jezelf 'het er over te hebben'.
Ik ben zo jong en soms voel ik me zo oud :+