ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:36

Alwiene schreef:
Hebben jullie ook zo'n raar (slecht) gevoel voor tijd? Ik kan bijvoorbeeld denken dat ik héél snel in de supermarkt geweest ben, hooguit 10 minuten en dan blijkt het 3 kwartier te zijn.
En ik kan ook moeilijk tijden combineren. Stel ik ben naar de stad toe dan houd ik er rekening mee dat de winkels om 6 uur dicht gaan en dan heb ik dus tot 6 uur. Daarbij vergeet ik dus kéér op kéér dat we dan dus niet óók om 6 uur / kwart over 6 aan het eten kunnen zijn en dat we dan veel later komen te eten. Nou boeit het mij niet zo hoelaat ik eet, maar mijn partner wel :+ Maar ik kan dan dus niet denken van ik moet om 5 uur weer naar huis zodat we met eten bezig kunnen gaan :n Immers de winkels zijn tot 6 uur open, dus ik heb tot 6 uur :+

Heb ik ook, precies hetzelfde. Zo had ik voor as zondag (mijn verjaardag) mensen uitgenodigd vanaf 12 uur. Echter totaal niet bij nagedacht dat ik de nacht van zaterdag op zondag in Wageningen slaap na het uitgaan en ik dan nooit om 12 uur thuis kan zijn. Dus iedereen net maar weer gemaild of ze later kunnen komen :')

Ook kan ik rustig denken dat ik nog een uur heb terwijl ik allang op mijn fiets moet zitten. Mijn dagen zijn altijd zo voorbij terwijl ik totaal niks uitgevoerd heb. En wat ik dan wel gedaan heb? Zal toch wel iets gedaan hebben? Geen idee..

Vandeweek had ik trouwens ook een kennismakingsafspraak bij een nieuwe klant waar ik ga schoonmaken. Ik had die afspraak om 14u gemaakt, terwijl ik tot 12 uur minimaal (werd half 1) bij de psycholoog zou zijn (heel slim dus..). Uiteindelijk kwam ik na 1en thuis (om te lunchen) en moest ik ook om 1 uur de deur uit. Werkt dus niet... Uiteindelijk maar onderweg mijn broodjes opgegeten en toen kwam ik nèt op tijd :=

Alwiene

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:04

Even een schopje in het topic. Kreeg net een telefoontje van Dimence (daar zit de psych zeg maar) dat ze zagen dat ik alleen nog bij hen ingeschreven stond voor mijn recepten. Nu vertelde ze dat ik dat beter door de huisarts kan laten doen omdat ik anders, dankzij de veranderingen door de regering, tussen de 100 en 200 euro (hangt af van de hoeveelheid tijd die het hen kost) moet gaan betalen voor de zorg die zij leveren. Laat ik het door de huisarts doen dan hoef ik dat niet te betalen. Ik baal als een stekker, want wilde ivm aanwezige kennis helemaal niet dat de huisarts dit moest gaan voorschrijven en heb het dan ook lang af weten te houden. Maar ja, ik zit er ook niet op te wachten om zoveel geld te moeten betalen als het niet strict noodzakelijk is. :n Dus heb er nu toch maar mee ingestemd.

Heb meteen aangegeven dat ik bij de Apotheek nu de Ritalin zelf moet betalen, omdat ik merk wil hebben en geen generiek en dat dat alleen anders kan met een medische verklaring van een arts. Maar geloof dat de psych die ik aan de telefoon had daar niet zoveel vanaf wist, ze zou een briefje schrijven aan mijn huisarts hierover en ook dat het met medische noodzaak echte Ritalin moet zijn, maar volgens mij is dat helemaal niet voldoende...maar goed.. we wachten het maar weer even af :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:00

Ik zit sinds vanochtend kwart over 8 aan de concerta. M'n kop knalt uit elkaar van de pijn en ik ben af en toe duizelig, maar ik ben wél rustig (zit nu bv ook achterover in mn stoel merkte ik net ipv zo ver mogelijk ín m'n laptop)! En ik heb maar maximaal 1 gedachte tegelijk, af en toe lijkt het wel of ik zelfs even niks denk.... das wel even heel erg wennen moet ik zeggen :=

Als m'n hoofdpijn minder is ga ik even uittesten hoe het studeren gaat met Concerta. En vanmiddag weer ADHD-groep, ook wel fijn :)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:19

Ik heb een vraagje voor de mensen die Ritalin gebruiken en die ook nog wel eens uitgaan naar feesten/festivals. Hoe doe je dat?

Dus, mag je het officieel meenemen een festivalterrein op? Moet je dan bijvoorbeeld het doosje kunnen laten zien? Of is het juist handiger dit niet mee te nemen?

Ben afgelopen week begonnen met Ritalin, maar ga zaterdag ergens heen waar ze je wel fouilleren en je tas inkijken dus ben wel benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:17

In Nederland is het volgens mij geen probleem. In ieder geval moet je voor het buitenland aparte documenten aanvragen, maar in NL is het een bekend medicijn en ook als medicijn beschouwd. Wel het doosje meenemen dus, zodat ze weten dat het ritalin is en niet een andere drug.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:47

Peppertree schreef:
Ik heb een vraagje voor de mensen die Ritalin gebruiken en die ook nog wel eens uitgaan naar feesten/festivals. Hoe doe je dat?

Dus, mag je het officieel meenemen een festivalterrein op? Moet je dan bijvoorbeeld het doosje kunnen laten zien? Of is het juist handiger dit niet mee te nemen?

Ben afgelopen week begonnen met Ritalin, maar ga zaterdag ergens heen waar ze je wel fouilleren en je tas inkijken dus ben wel benieuwd.

Nou, als je ziet wat er allemaal aan illegale troep het festivalterein op gesleept wordt moet legale Ritalin ook wel lukken :D
Gewoon in de orginele verpakking laten zitten. En laten zien wat het is.

Mika is nu sinds een paar dagen op de Concerta en ik heb het idee dat dat wel beter gaat. eerste paar dagen was hij een beetje van de rel maar nu lijkt het goed.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:00

@Natasja: had hij eerst niet Ritalin?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:18

Als je googled op festival en Ritalin krijg je allemaal aanbiedingen om het te kopen als partydrug :Y)

Bedankt voor de antwoorden. Neem het maar gewoon mee en we zien wel.Ben ook wel benieuwd hoe het gaat met Mika op de Concerta. Lijkt mij een hoop minder schommelingen te geven. Het is wel vrij duur, begreep ik?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:21

Embe schreef:
@Natasja: had hij eerst niet Ritalin?

Ja dat klopt. Maar in de namiddag had hij toch wel last van bijwerkingen.
Concerta werkt toch stabieler lijkt het.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:25

Wat je eventueel ook nog even kan doen is langs je apotheek gaan en ze een medicijnpaspoort laten uitdraaien. Dat is een overzicht van medicijnen die je gebruikt en daarmee kan je dus als het ware aantonen dat je het voorgeschreven hebt gekregen en het dus niet illegaal bij je hebt :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:04

Dat zou ik voor de zekerheid maar doen ja. Ritalin is een vrij populair iets op dat soort feesten, maar dan niet als medicijn maar als drug ;) En hoe weten zij nou waarom jij het bij je hebt?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:13

Nou, ik dacht misschien door de verpakking mee te nemen, met mijn naam erop, van het recept? Da's wel een bewijs, leek mij?

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:00

Of een medische verklaring? :)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:15

Sinds gister ben ik ook gediagnostiseerd met ADD, PTSS en depressie (zo, hele mond vol).
PTSS willen ze gaan behandelen met EMDR therapie, ADD met medicatie en daardoor zou depressie ook minder moeten worden.
Ritalin (concerta) heb ik al een paar keer geprobeerd, echter daar merk ik niet echt veel van.
Voor depressie zit ik momenteel aan Alprozolam. Dit werkt vooralsnog goed, maar helpt niet voor de ADD.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:59

Allemaal tegelijk Pieteritus? Mij is altijd geleerd heel voorzichtig te zijn met diagnoses als AD(H)D wanneer er nog andere aandoeningen mee spelen. Die kunnen die klachten namelijk ook veroorzaken/versterken.
Maar sterkte ermee, je hebt aardig wat op je bordje gekregen zo te lezen!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:04

Ja gezellig allemaal tegelijk. Eén diagnose is zo saai (ahum).
Klopt idd dat depressie versterkt kan worden door zowel PTSS als ADD. Daarom eerst PTSS aanpakken en daarna door met ADD.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:38

Ok, dat klinkt goed ja, eerst de primaire diagnose en dan past de rest :)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:24

Ga zo toch maar dat paspoort ophalen. Voor de zekerheid.

Wat een hoop diagnoses Pieteritus.... Ben wel benieuwd hoe de EMDR therapie gaat verlopen bij je.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:28

Zo das een mondvol Pieteritus! Kun je je in de diagnose vinden?

En Peppertree, ik ben ook altijd als de dood bij vliegen ofzo dat ze ineens gaan vragen van ja mevrouw komt u maar even mee, zijn deze wel echt voor u? :Y) niet echt realistisch, maar STEL nou dat het een keertje wel raak is...

Ik heb zo m'n eerste tentamen met Concerta... Ben echt doodzenuwachtig, handen trillen helemaal -O- En het is niet eens nodig, want ik ken de stof die niet in m'n wetbundel te vinden is gewoon letterlijk uit m'n hoofd, maar ben zo bang dat ik het weer niet haal omdat ze rare vragen stellen of net die dingen die ik niet weet of het is ineens heel veel moeilijker allemaal...

Op zich mag ik het nog herkansen, en de decaan heeft sowieso gezegd dat ik deze periode mag gebruiken om er weer in te komen en dat ze niet gaat kijken naar m'n resultaten als ze onvoldoende zijn... Maar studieadviseur zei terloops dat het toch wel belangrijk is dat ze weten dat ik met medicatie op wel tentamens kan halen... :7

STRESS! Heb echt het gevoel dat ik een soort van faalangst heb ontwikkeld... Het is ook gewoon 2 jaar geleden sinds ik voor het laatst een vak heb gehaald.. Dit jaar ook maar 2 toetsen voldoende gemaakt (en een daarvan was een groepsopdracht...).

(Adem in, adem uit... Voel je zen... Adem in, adem uit....)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:04

Sterkte lady-m! Ben benieuwd of je verschil ervaart met Concerta ;-)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:43

Ik heb me onlangs laten "testen" op ADD omdat ik de chaos/concentratieprobleem/uitstelgedrag beu was. Volgens de dokter was dit niet mogelijk om het echt te testen en heeft hij na een gesprek met mij en ouder beslist om een drietal weken Ritalin voor te schrijven en daarna terug een consultatie bij hem om te zien wat effect het heeft.

Dat op zich vond ik al een raar idee van uitproberen maar goed :D Ik moet nu 2 pillen van 10 mg per dag nemen, maar ik merk dat dit te weinig is en dat ik dan liever niets neem ivm rebound. Ik heb vooral last van trillende handen, zweten en onrust. Komt dit bekend voor als rebound?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:48

Je hebt je laten testen? Door wie dan? En wat was volgens de dokter (welke dokter? HA?) niet mogelijk? En dan toch Ritalin voorschrijven.... Sorry, ik snap je verhaal niet zo :o?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:12

Farjen, vrij simpel antwoord: ga terug naar je dokter (neem aan dat je huisarts bedoelt tenminste) en laat je doorverwijzen naar een psygoloog/psychiater die hier daadwerkelijk verstand van heeft en je ook echt kan testen!

wat a: ADD valt wel tegelijk te testen (tot op zekere hoogte)
b: huisartsen mogen de diagnose ADD niet stellen
c: zomaar ritalin nemen om te kijken wat het doet is al niet de goede methode en volgens mij is 2x 10 mg ook niet standaard begin hoeveelheid (ik ben zelf begonnen met 4x 5 mg) Ritalin werkt namelijk gemiddeld 4 uur, dus meeste mensen moeten iedere 3 á 4 uur de volgende dosis nemen. Dat voorkomt rebounds...
En 10 mg is best veel om mee te beginnen als je naar kans op bijwerkingen kijkt.

Dus tja, terug naar de HA, door laten verwijzen en goed laten begeleiden!

overigens, ja, dat komt heel bekent voor als rebound :P

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:39

De diagnose komt mij wel bekend voor die ze me gegeven hebben. Is ook niet vreemd, gezien een nogal chaotische en onaangename jeurgd.
Concerta daar merkte ik heel weinig van (heb het een paar dagen geprobeerd).
Mijn HA heeft antidepressiva voorgeschreven tot ze mijn PTSS weten te verminderen, daarna gaan we over op het zoeken naar een remedie/hulpje tegen mijn ADD.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:39

De dokter in het verhaal is een psycholoog, sorry vergeten te vermelden.
Ik weet niet hoe zo'n 'test' anders gaat bij volwassenen? Psy zei dat je zoiets niet echt kan testen..
Ik vond het ook een rare gang van zaken. Hij heeft nadat ik mijn klachten beschreef en ook mijn moeder ondervroeg wat betreft mijn jeugd dus beslist van eens te kijken hoe ik het zou doen met Ritalin..