wie ook te trage schildklier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:23

Misschien een stomme vraag, maar hoe merk je precies dat je last heb van je schildklier als je die medicatie niet meer gebruikt?
Ik gebruik zelf ook thyrax, denk nu iets van 5 jaar. Alleen ik kwam bij het ziekenhuis met ernstige bloedarmoede waardoor ik mij dus niet fit voelde, toen zijn ze ook achter het schildklier probleem gekomen, maar ik weet dus eigenlijk niet eens hoe ik het kan herkennen omdat ik niet weet waar ik welk ongemak naar toe kan schrijven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:26

Vermoeidheid, koud hebben, soms haar uitval, gewichtstoename, trage stoelgang (stom woord ook), soms hartritje storingen. Soms bloeddruk wisselingen. Stemmingswisselingen, depressie, soms pijnlijke spieren en gewrichten enz

Mando

Re: wie ook te trage schildklier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:29

Weet je dat niet?
Daar sta ik van te kijken.
Je heb jezelf toch wel ingelezen in je schildklier probleem.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:17

Ja de gangbare dingen ken ik natuurlijk wel van papier, wat trouwens ook op veel symptomen van bloedarmoede lijkt
Ik vraag me af waar je dat nou specifiek aan kan herkennen, heb dat zelf niet bewust meegemaakt die periode

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:32

Intens moe maar niet goed kunnen slapen. Geen zin om iets te doen (arm paard).

Ik vond mijn lijstje klachten erg op burnout klachten lijken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:12

Daar lijkt het ook op
Ik kreeg nog gratis erbij dat ze dachten dat ik een nekhernia had. . Slijmbeursontsteking en cyste op de eierstokken
Toen ik eenmaal in waardes ging zakken was alles opgelost

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:00

Klachten van evenwicht, ongecontroleerde bewegingen, uitblijven menstruatie, duizeligheid, misselijkheid,
Het lijstje is bijna oneindig.

Ik heb toendertijd hersenscans gehad, testen op epilepsie, heb bij een psychiater gelopen, ziekenhuizen in en uit, tot een oplettende arts mijn schildklier teste.......

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:37

Wat erg dat jullie zoveel onderzoek hadden. Ik kwam met mijn klachten bij een huisarts in opleiding. Zij wilde bloed testen en huisarts vond het prima plan. Meteen raak...

Nu weer last gekregen na een paar maanden. Dus weer bloedgeprikt. Maandag uitslag.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:46

Te langzame shildklier? J gaat vocht vasthouden,wordt dikker , langzaam ,sloom,geen energie, zwelling in de hals.

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:50

Heb het al sinds mijn geboorte en gaat meestal goed maar je komt snel aan, dat wel! En als die uit balans is blijf je eindeloos doodmoe, echt irritant, maar t went!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:56

Inderdaad daar wen je aan

Ik werkte 4 dagen en had altijd zoiets van. Pfffff ik zou wel eens een tijdje thuis willen zijn.
Dan even niet meer moe zijn.
Nou ik heb ruim 3 maanden thuis gezeten en was net zo moe alleen kreeg ik geen energie zeg maar
Ik werd alleen maar lui

Ik werk nu weer 4 dagen en merk dat als ik bezig ben ik ook moe ben maar wel positief moe.

Ach je leert ermee leven en je past keer levensstijl er op aan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:14

Mando schreef:

Ik werkte 4 dagen en had altijd zoiets van. Pfffff ik zou wel eens een tijdje thuis willen zijn.
Nou ik heb ruim 3 maanden thuis gezeten en was net zo moe alleen kreeg ik geen energie zeg maar
Ik werd alleen maar lui

Ik werk nu weer 4 dagen en merk dat als ik bezig ben ik ook moe ben maar wel positief moe.

Ja je kunt je aanpassen, maar dit is meer dan dan alleen maar moe wat dan door anderen ook nog als lui gezien kan worden. Het is echt wel een fysiek probleem,wat door de juiste medicatie opgelost kan worden.Want als je een slecht werkende schildklies hebt dan kun je onmogelijk normaal functioneren. Het is net of je batterij leeg is.Daarentegen word je van een te snel werkende schildklier helemaal hyper! En dit is allemaal absoluut niet "psychisch". :(

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:17

Ik moet daar echt aan wennen. Op de bank zitten en niks willen doen geeft mij een naar gevoel..soms zit ik in de auto om half 10 in de ochtend en voel ik mij alsof het al avond is en ik bijna naar bed mag.

En gewicht.... Was daar maar een oplossing voor

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:02

anjali schreef:
Mando schreef:

Ik werd alleen maar lui

Ja je kunt je aanpassen, maar dit is meer dan dan alleen maar moe wat dan door anderen ook nog als lui gezien kan worden. Het is echt wel een fysiek probleem,wat door de juiste medicatie opgelost kan worden.Want als je een slecht werkende schildklies hebt dan kun je onmogelijk normaal functioneren. Het is net of je batterij leeg is.Daarentegen word je van een te snel werkende schildklier helemaal hyper! En dit is allemaal absoluut niet "psychisch". :(

Ik weet verdomd goed hoe het spelletje werkt. .. ik heb hasimoto en toen ze het bij mijn ontdekte werkte ik fulltime was doodmoe en had een tsh van 156 dat de ha zei. .. ik snap niet dat jij nog op je benen sta.

Je kan er aan toegeven of accepteren dat je altijd moe bent maakt niet uit of je op je reet zit. .. sta te strijken. .. of aan het werk bent.

Ik denk dat het wel een gedeelte psychisch is.
Als ik de hele dag ga zitten denken. . Ik ben moe. . Ik heb t koud. . Ik heb nergens zin in dan wil het ook niet
Als ik denk. .. kom op schop onder je kont en gewoon doen dan kan je achteraf alleen maar denken
Ja ik ben moe maar ik heb het wel weer gedaan.

Het scheelt misschien dat ik mijn medicatie net voor het slapen in neem.
Ik ben op de dag redelijk fit heb geen opstart problemen maar ben vanaf een uurtje of 19.00 af. .. maar dan 'hoef' ik niets meer.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:28

Klopt mando, ondanks dat toendertijd mijn waardes ruim 11x het maximale hoeveelheid had, en toendertijd ook volledig afgekeurd was, ben ik na de opstart van de medicatie gewoon weer fulltime gaan werken, de paarden, huishouden etc gaan draaien.. Nu ook kan ik redelijk goed functioneren, moet alleen niet vergeten om de medicatie in te nemen.
Ook ik ben sinds enkele maanden de thyrax savonds in gaan nemen. Man, dat ze dat niet van te voren zeggen. Ik ben een totaal ander mens. Nu zit ik tegen 9en onder een dekentje op de bank te geeuwen ipv tot 3 uur snachts klaarwakker met vanalles bezig te zijn en dan sochtends als een zombi rondlopen

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 09:07

Scheelt dat echt zoveel of je het in de ochtend of avond inneemt joh? Bij mij staat ook specifiek dat het in de ochtend, minstens half uur voor de maaltijd ingenomen moet worden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 09:11

Haha. Heerlijk hè om gewoon te functioneren.
Mijn endocrinoloog zei het toen tegen me en nooit geen spijt van gehad.
Ik werk wel 4 dagen want 5 redt ik gewoon niet en idd huishouden paard sociale bezigheden. .. alles gaat door maar wel in je eigen tempo.

Ik ben ooit toen ze het net constateerde naar zo'n meeting geweest met allemaal mensen die het ook hadden.
Ik heb daar met open mond gezeten.
Van de 20 man die dat zaten was ik de enige die nog werkte een sociaal leven had en van alles deed.
De andere 20 waren moe. . Klaagde. .. hadden zich af laten keuren en ga zo maar door.

Tuurlijk was ik ook moe maar misschien was ik te hard voor mezelf en ging gewoon door maar vond mezelf geen patiënt.

Gelukkig reageert iedereen anders maar ik was daar echt verbaasd over.

Ja dat scheelt zoveel.
Nu doet de medicatie in de nacht zijn werk en ben je in de ochtend fit.
Veel mensen weten dit niet.

Hou er wel rekening mee dat je ongeveer 2 uur tussen eten en medicatie innemen moet aanhouden
Dus niet om 21.00 uur een zak chips weg kauwen em om kwart over 9 je pillen innemen.

Ik smokkel ook wel eens want soms is het zo maar van de aantal dagen in de maand komt het wel eens voor dat er maar 1.5 uur tussen zit.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:25

Ik snap het niet zo heel goed. Als je goed ingesteld bent, dan hoor je gewoon überhaupt geen klachten meer te hebben, dus dan kun je ook gewoon functioneren als ieder ander.
Ik slik nu 200 mcg en werkte voor mijn verlof 5 dagen vol energie.
Is het echt wel zo dat het bij sommigen alleen aan de schildklier ligt of komt er ook wat aanstelleritus om de hoek kijken???

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:43

Dat is mijn gevoel soms ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:52

Tendance schreef:
Ik snap het niet zo heel goed. Als je goed ingesteld bent, dan hoor je gewoon überhaupt geen klachten meer te hebben, dus dan kun je ook gewoon functioneren als ieder ander.

Alleen heeft de praktijk wel eens de neiging om gewoon dwars te liggen. Mensen zijn ingewikkelder dan alleen een schildklier, en het zit vol met processen die allemaal in elkaar grijpen. Soms is er een simpele oorzaak met een simpele oplossing, maar als de samenhang verstoort is, ligt dat wellicht anders. En dus kan het best voorkomen dat goede behandeling toch niet alles oplost. Ofwel omdat die schildklierproblemen onstaan zijn samen met andere, onbekende oorzaken (andere auto-immuunreacties, of wellicht een genetische eigenschap die op meer dan alleen de schildklier effect heeft), of er zijn door de schildklierproblemen andere problemen ontstaan (bv als je langdurig over je grenzen gaat.)

Met termen als 'aanstelleritus' zou ik oppassen. Er is al onbegrip en onwetendheid genoeg. Daarnaast denk ik dat er altijd meer onder zit, zelfs als de problemen niet strict fysiek zijn, zijn ze nog wel heel echt en reeel voor die persoon. Zeggen dat ze zich niet aan moeten stellen helpt niemand wezenlijk, en is vaak heel kwetsend.

Citaat:
Ik slik nu 200 mcg en werkte voor mijn verlof 5 dagen vol energie.

Fijn dat het bij jou zo goed gaat :j

Maar bedenk dat het niets zegt over de ervaring van anderen.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:53

Mando schreef:

Ik werd alleen maar lui

Wat jij hierboven zegt mee te hebben gemaakt qua moeheid en thuis zitten herken ik inderdaad. Met thuis zitten word het niet veel beter, je geeft je er sneller aan over. Ik werk nu soms 35 uur per week, das de Max wat ik kan hebben en dat lukt ook wel. Maar ik merk wel dat ik aan het eind van de week hier wel echt goed van moet bijkomen, ook heb ik gewoon meer slaap nodig dus optijd op bed. Maar of ik het anders zou willen en dus niet werken maar thuis zitten nee, zou dat niet eens kunnen.. Word mijn situatie qua moeheid alleen maar slechter van..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 15:46

Het scheelt al enorm veel las je de thyrax 's avonds slikt qua energie.
Maar ik denk dat ook veel afhangt ( buiten het goed ingesteld zijn om natuurlijk ) van of je het accepteerd dat je chronisch ziek bent.
En er dan mee dealt.
De ene dag kun je meer als de andere. En na een paar dagen veel doen moet je geheid een stapje terug doen.
Maar niets wordt beter als je bij de pakken neer gaat zitten en je op de bank gaat zitten volvreten.
Misschien is het voor mensen met eigen paarden ook wel makkelijker om door te gaan.
Je moet wel en als je eenmaal bezig bent, ook al is het in een rustiger tempo, valt het meestal wel weer mee. Onze conditie is misschien ook wel wat meer op peil als bij mensen die niet sporten of dagelijks zwaar werk doen.
En wat is er mis met een avondje wat eerder naar bed na een dagje gewerkt te hebben ? :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 15:58

mirim schreef:
De ene dag kun je meer als de andere. En na een paar dagen veel doen moet je geheid een stapje terug doen.

Maar dit is bv wel iets heel anders dan 'als je goed bent ingesteld kun je alles weer doen' wat hierboven gezegd werd.
Blijkbaar kunnen veel mensen dat dus niet - die moeten rekening houden met een permanent mindere belastbaarheid. En dat kan hoor - je kunt daar inderdaad best mee leren omgaan. Maar dat is voor veel mensen dus wel de realiteit.

Citaat:
Maar niets wordt beter als je bij de pakken neer gaat zitten en je op de bank gaat zitten volvreten.

Ik vind dat altijd zo'n onvriendelijke manier om dingen te omschrijven. En iedereen heeft het recht om gewoon eens flink te balen als het nodig is, iedereen moet ook vooral zelf doen wat goed voelt - zelfs als dat inhoudt dat je veel op de bank zit. Je hoeft niet te presteren, je bent niet verplicht om door te gaan.
Het is prima om uit te zoeken wanneer je je minder voelt doordat je op de bank blijft zitten, en ook kan het heel zinnig zijn om te kijken of je je conditie wat op kunt bouwen, maar dat is voor iedereen toch echt eigen keuze: je kunt niet voor anderen bepalen wat het beste is. Iedereen ervaart het anders.

Doen alsof dat 'aanstelleritus' zou zijn hoort gewoon niet echt thuis in de discussie.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:59

Pure realiteit is dat niets beter wordt van op de bank zitten en je vol vreten.
Dat wil niet zeggen dat het niet eens lekker is.
En onvriendelijk ? Ja, misschien wel...vriendelijker is : op de bank zitten en je te goed doen aan bergen chocolade of chips.
Maar ik bedoel hetzelfde :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:05

Waarom wordt er dan ook meteen vanuit gegaan dat mensen als ze op de bank zitten zich meteen ook volstoppen met slechte dingen. -O-

Met dit soort opmerkingen maak je heel,veel kapot bij mensen. Als je al tegen artesen, vreemden, collegas, vrienden en eventuele opartners moet vechten tegen de vooroordelen en als lui en apatisch. Als je dan ook nog tegen medelotgenoten kwa ziekte moet gaan vechten. Dan wordt het er niet leuker op.

Heel,fijn als er mensen zijn die na instellen helemaal 100% perfect zijn. Dat is de grote minderheid. Helaas helemaal 100 % instellen is kansloos en onmogelijk. Iedere dag wordt de medicatie anders opgenomen in je lichaam. Het blijft een dunne balans tussen te hoog en te laag. Tel daarbij op ook nog de bijwerkingen die je van de pillen hebt en door de schommelingen in gehaltes.

Ja als je moe bent moet je rust nemen. Heel,fijn als mensen "stoer" doen en door blijven lopen en misschien ook kop in het zand steken. Alleen moet iedereen dat dan maar doen. Het zou mij niet lukken. Ik kan misschien een of twee weken "stoer" doen maar kom mezelf daarna zo gigantisch tegen dat ik daar weken of langer voor moet boeten en er eerder slechter dan beter uitkom.

Dus graag denk en beoordeel voor jezelf en veroordeel anderen niet op hun keuzes die ze maken,