Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:17

Ik denk dat het een goed idee is om een vaster ritme proberen te krijgen.
Is ze niet moe na de voeding van 19:30? Dan zou ik proberen om haar dan gelijk na die voeding in bed doen en dan gewoon afwachten wanneer ze zich zelf weer meldt. Zo doe ik het eigenlijk met Milan sinds dat hij een maand of 3 oud was en dat werkt (op een regeldagje na) perfect!

Dus echt zorgen dat ze voor die voeding van 19:30 klaar is om te gaan slapen. Dus in badje geweest, schone luier, slaapzak aan zodat je niks meer hoeft te doen als haar in bed te leggen. Milan viel namelijk altijd in slaap tijdens die voeding dus die kon ik slapend in zijn bed leggen. Tegenwoordig niet meer trouwens maar voor hem is dit nu gewoon bedtijd.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:45

Dwingen in een ritme wil ik ook absoluut niet. :n Maar wel een beetje sturen zodat we uit kunnen komen met de voedingen... als dat lukt natuurlijk. Volgens de LK was het absoluut niet slecht om dit te doen.

Om 19.30 is ze nog niet moe inderdaad. Op zijn vroegst pas 20.30.
Ik vind het nog moeilijk hoe ik het precies moet doen. De laatste tijd laat ze er vaak 4 uur tussen, zal ik dan proberen dat ritme aan te houden van 4 uur tussen de voedingen, dat ze waarschijnlijk ook meer uit 1 voeding gaat halen ipv telkens kleine beetjes...
Eerlijk gezegd vind ik het best moeilijk.
Ik voed haar nu dus volledig op verzoek, als ze honger heeft eet ze, als ze moe is slaapt ze.
's Avonds als ik merk dat ze een beetje moe begint te worden gaat ze in bad, slaapzak aan en leg ik haar dus aan. De ene keer is dat dus al 1,5 uur na een voeding en de andere keer wat langer. Ik heb eerlijk gezegd altijd gedacht dat dat normaal was, geen idee hoe ik daar dan bij kwam. :o

Vanavond hebben we het nog op de oude manier gedaan want ik weet het gewoon even niet hoe ik dit aan moet pakken.
Heb haar dus toch maar weer aangelegd en toen werd ze godzijdank weer rustig (ging echt niet slapen terwijl ze wel doodmoe was..) maar toch wel een flesje na gegeven en daarvan heeft ze nog 120 ml gedronken.
Nu ligt ze net op bed.

Pff weet het even niet meer zo goed, ga er maar eens goed voor zitten met manlief hoe we het precies aan gaan pakken. Zit er nu ff doorheen, vind het soms zo moeilijk....
Iig maandag ook overleggen op t CB.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:46

@ninita: hier werkt dat dus helemaal niet :-S, heb het ook geprobeerd na de voeding van 19.00 uur naar bed, en dan duurde het echt tot 21.00 uur eerdat ze sliep ( tussen door tig keer er naar toe kunnen lopen ), en dan moest ik haar om twaalf uur echt wakker maken voor een voeding en vervolgens werd ze snachts ook nog een keer of 4 wakker.

Nu gaat ze pas na de laatste voeding van 22.00 uur naar bed, en slaapt ze wel de hele nacht door. Moet wel zeggen dat ze savonds jengelig is hoor ;-)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:04

En als je dan die laatste voeding probeert te rekken tot 20:30?

Hier is die tijd van 18:30 erin gekomen doordat hij overdag maar heel weinig slaapt (2x 3 kwartier of zo en dat al vanaf dat hij 1 maand oud was) dus om die tijd is de batterij gewoon leeg. Bij Yasemine is dat blijkbaar om 20:30 dus dan zou ik proberen haar dan de laatste voeding te geven en niet later nog wakker te maken. Gewoon afwachten wanneer dat ze dan weer komt, dat kan nog voor middernacht zijn of midden in de nacht maar wie weet slaapt ze zelfs wel door. Het is het proberen waard.

Cyntje

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:41

Waarom voedt je dan niet de normale tijd die je al doet... ( weet niet precies hoe laat )
Leg je haar om 20.30 gewoon op bed en maak je haar rond 22.30/23 uur weer wakker voor een volgende voeding.

Je wilt je kind al op een 8tot8 ritme hebben, zoals een kindje hoort te hebben, denk ik.
Maar dat is voor zo'n dabbertje gewoon nog wat te vroeg ;)
Chiara deed dat ook niet eerder dan met 10 maanden :)

Je hebt nu juist wat handvaten gekregen om je aan vast te houden, DOE DAT!
Ga nou niet aan jezelf twijfelen maar probeer het gewoon een paar dagen... niet alles lukt meteen en dan zul je misschien na een hectisch weekje zo blij zijn dat het je wel is gelukt.
Meid, bijt even door die zure appel heen, het gaat je echt lukken :j

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 08:57

Cyntje, nee hoor ze hoeft echt niet van 8 tot 8 te slapen! Hoe kom je daarbij dat ik dat wil?
Ze gaat niet slapen zonder voeding, dat heb ik volgens mij al een paar keer gezegd. ;)

Maargoed ik heb even besloten dat ik ff afstand neem van dit topic voor nu, want ik ga door de verschillende adviezen heel erg twijfelen en ik denk dat het beter is als ik zelf even uitvogel wat ik nu het beste kan gaan doen.
Vannacht was weer een rotnacht (01.00-03.00-05.00 en ze is wakker gebleven na de voeding van 5 uur...)
Dus ik zit er echt ff een beetje doorheen. Ik weet dat dit weer iets is waar je doorheen moet maar pff.... :)

Maargoed ik ga dus eventjes goed nadenken met manlief wat en hoe we het gaan doen en me storten op ons meisje.
Kom wel weer mee kletsen als het wat beter gaat weer. :)

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:43

@nathalie: echt rot hoor dat het zo gaat! En niet aan jezelf gaan twijfelen, gewoon goed luisteren naar je eigen gevoel, die zit meestal goed!
Ik leg Nick ook niet op bed na zijn 18:00 uur voeding, dan blijft hij lekker beneden spelen met papa en mama en in de box liggen. Meestal merken we dan dat hij rond een uur of half 9 moe wordt en dan slaapt hij meestal 3 kwartier in de box om daarna te komen voor zijn half 10 voeding, dat werkt hier echt prima! Dan is hij niet te moe om te drinken. Hier was het gewoon ook even uitproberen wat het beste werkte en dit werkt prima voor ons allemaal.

@BA; hoe gaat het nu met jou en Tessa? Blijft het flesje goed gaan?

Vraagje: zoals jullie weten ben ik 2 voedingen overgestapt op kv, maar ik wil die voedingen wel blijven kolven, omdat ik anders 'bang' ben niet genoeg te hebben voor de avondvoeding. Alleen nu krijg ik dus niks meer gekolfd! Ik ontplof echt bijna (doet echt pijn), maar als ik ga kolven komt er amper iets uit, hoe los ik dit op? En ik merk dat Nick de bv onrustiger is gaan drinken, zou dit komen doordat de tsr te langzaam komt oid?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:51

Lang van weggeweest, maar ben er weer...

Helaas ligt ons popje nog in het ziekenhuis, maar ik kolf al sinds ze geboren is op 05-07-2010.
Maar helaas wil de melk niet opgang komen. We hebben echt alles al geprobeerd!
Ben gisteren maar begonnen weer met de domperidon, alleen dan 2x 3 daags. (eens kijken wat dit gaat doen)

Is er iemand bekent met een domperidonkuur?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:25

@Nathalie: je geeft niks als schreeuwen om hulp/advies, dan wordt je het eea geadviseerd en nu zeg je weer te gaan twijfelen :? Je kunt het niets anders doen dan zelf en dat is hier door BA ook al een aantal malen vermeld. Doe rustig aan en vogel het eens rustig uit... je maakt je er écht veeel te druk om!

@LH: Uhm, die spray eens proberen, foto van Nick erbij met het kolven, meer drinken? Maar je voeding loopt niet ineens terug hoor als je niet meer zou kolven al moet je dat natuurlijk wel rustig afbouwen. Ik geef al 3 maanden 2 voedingen en dat blijft ook hetzelfde ;)

@Annebe: nog in het ziekenhuis? :(:)
Wat is domperidon :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:28

Annebe: nee, niet mee bekend maar weet wel dat je dat alleen onder begeleiding van een lactatiekundige mag doen, en op voorschrift van een arts. Hoe is het met je dochtertje? Is er wel zicht op dat ze snel naar huis mag?

Linda: kan met tsr te maken hebben. Of er is iets niet goed met de kolf. Alles nagekeken?

Nathalie: het zijn maar adviezen hoor! Je pakt er gewoon uit wat je aanstaat, en vind je het niks laat je het lekker voor wat het is. Wij hadden denk ik allemaal het idee dat je graag wat tips wilde hebben, maar het is zeker niet de bedoeling je (nog meer) aan het twijfelen te maken. Ik snap je reactie eerlijk gezegd niet helemaal, je wilde zelf advies hebben?

Cyntje: domperidon is eigenlijk medicatie tegen misselijkheid, maar heeft als bijwerkend effect dat het je productie enorm kan verhogen. Mag alleen gebruikt worden op voorschrift arts.

Ik heb geen vaste bedtijd, Marinde drinkt rond een uurtje of 6 a 7, en gaat daarna naar bed als ze moe begint te worden. Dat is meestal rond een uurtje of 8, half 9. Als ik haar gelijk na de voeding op bed leg huilt ze namelijk de hele boel bij elkaar want dan is ze nog niet moe en wil ze bij ons zijn. En ze wordt vanzelf wakker om weer te eten, of ik help haar een handje zodat ik zelf ook een beetje op een schappelijke tijd naar bed kan.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:32

Ah ok, nu je het zegt van de misselijkheid begint me idd iets te dagen :)
Maar heb het nooit gehad :)

Chiara liggt momenteel tussen 19 en 19.30 uur op bed. Dan is ze toot maar omdat ze vaak nog vol zit van het eten omdat wij pas om 18.15/18.30 eten ivm het rooster van mijn man voed ik haar rond 23 uur meestal nog en s'ochtends om 8.30 :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:37

Ik ook niet...niet nodig gelukkig!

Marinde heeft vanmorgen trouwens uitgeslapen, heerlijk! Wilde wel om 4.30 eten en daarna kletsen (dat heeft ze in haar eigen bedje mogen doen :Y) ) maar viel even later toch in slaap, en werd om 8.30 wakker. Ik ben weer bijgetankt. Mooi, want ik mag vandaag alweer werken, van 15.00 tot 23.00. Daarna ben ik gelukkig wat daagjes vrij.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:39

Chiara wordt iedere dag pas tussen 8 en half 9 wakker... en soms nog wat later,... maar nooit eerder :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:42

Das lekker dan! Marindes "ik ben wakker en aan-tijd" wisselt nog al, van 6.30 tot 8.30.

Zooo, ga nu even kolven dan kan ik straks naar mijn werk.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:00

We hopen dat ze een week voor de a terme datum naar huis mag, het ligt helemaal bij haar! Als zij zelf al haar voedingen kan drinken en zichzelf kan warm houden, dan mag ze naar huis.
(normaal moeten ze dan ook nog rond de 2 kilo zijn, maar dat duurt nog wel even bij haar)
Ze doet het fantastisch!

Domperidon is een middel tegen misselijkheid en braken, maar heeft als bijwerking dat het de melkproductie kan verhogen.
In Canada word dit middel al meer dan 20 jaar ingezet als bij de borstvoeding als de melkstroom niet op gang komt.
De apotheker, lactatiekundige en kinderarts weten er van en hebben goedkeuring gegeven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:20

Annebe: fijn dat ze het goed doet! Idd als je onder controle staat kun je een dergelijk middel prima gebruiken, ik lees vaak op andere websites dat mensen denken dat het een soort wondermiddel is om de (kolf) productie te verhogen, en mensen gewoon niet beseffen dat je er niet zelf mee mag gaan "prutsen". Niet dat ik het idee had dat dit bij jou het geval was hoor ;) ik denk dat je van alle kanten goed in de gaten gehouden wordt.

Nou, ik net klaar met kolven, wat denk je, wordt tante pollewop wakker met HONGER terwijl ze 2 uur eerder nog gegeten had. Toen heeft pappa maar gauw een flesje gegeven, want ik was leeg. Ze zat me heel verbaasd aan te kijken, maar heeft toch binnen 10 minuutjes haar flesje leeggedronken.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:18

Oh joh jullie hebben me verkeerd begrepen. Ik heb JUIST veel aan jullie adviezen!
Alleen ga ik heel erg twijfelen omdat de een het zo aanpakt en de ander zo en daarom zeg ik juist dat ik het zelf wil doen.
Jammer dat jullie het verkeerd begrijpen want zo bedoel ik het nou juist niet. :n
Ik ben JUIST blij met jullie adviezen, maar nu is het denk ik tijd om zelf even te kijken wat we gaan doen! Dus niets ten nadelen van jullie hoor. :n
Ik heb hier juist goede tips gekregen en daarmee ga ik zeker aan de slag!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:25

O, ok, dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry! Succes met uitproberen, en hopen dat het werkt!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:33

Dan probeer je eerst het één en werkt dat niet probeer je het andere ;)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 01:47

Speciale aanbieding!
Alleen vandaag 12,5% korting!!!

Afbeelding

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 08:55

Wil je je kind kwijt? ;)

Hallo Annebe, wat leuk dat ik je hier tegen kom. Ik begrijp dat je een (veel) te vroeg geboren kindje hebt gekregen? Heftig zeg! Hoe gaat het nu?

Nathalie, veel succes!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:34

Heey hoi!
Ja klopt, Linge is met 30,3 weken via een keizersnede gehaald, maar ze had ook nog een groei achterstand van ong 5 weken.
Als sinds ze op de wereld gezet is gaat het echt fantastisch met haar.
Het is een bijzonder sterk meisje.

Voor foto's en verhaaltjes
http://linge.web-log.nl/linge/
Laatst bijgewerkt door annebe op 15-08-10 09:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:39

Joh, ik heb jou topic op zw-pagina gelezen. Ik vind je geweldig! :j

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:49

mij?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:26

Ja, dat ben jij toch? (of zijn er twee Annebe's met dochter Linge :o )
Ik heb je topic gelezen bij Borstvoeding en er ook op gereageert. Ik vind het super dat je zo je best doet om je meisje moedermelk te kunnen geven.