B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:06

ik ben vandaag geweest, heb nieuwe tabletten! waarschijnlijk kan het ook met mijn ongesteldheid te maken hebben waardoor ik wel moe ben, maarja hoor de laatste tijd van alles naar me hoofd toe geslingerd!
dus wil het eerst zeker weten als de tabletjes echt helpen!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:11

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:09

Dat topic is om te kletsen over de paarden, studie, hobby's etc. met bokkers met B12 tekort:)
Omdat dit topic bij Mensenwelzijn staat en hier dus alleen gepraat mag worden over B12 tekort.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:28

oh haha dank je wel snapte het niet helemaal

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:23

Zirano schreef:
Smelttabletten gaan via het slijmvlies en dan heb je dus wel kans op opname.

Oooh oke op die manier! Dankje :)

DDW1190: Fijn dat je nieuwe tabletten hebt, ik hoop voor je dat je snel meer energie hebt :)

Voor de geïnteresseerden er is een landelijke bijeenkomst vanuit Stichting B12 Tekort
http://stichtingb12tekort.nl/archives/419

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:07

Ik heb vandaag ook te horen gekregen dat ik B12 te kort heb met daarbij ernstige bloedarmoede.
Moet komende 2 maand elke week een spuit halen bij de huisarts. En daarnaast ijzertabletten slikken.
In april was mijn hb gehalte nog goed. Dus het word snel erger.
Over 2 maand moet ik dan terug komen in het UMCG (ben daar terecht gekomen omdat ze dachten dat ik een goedaardige tumor had. Maar dit kan verder niet kwaad, maar ze wouen toch onderzoeken waar de klachten vandaan kwamen) En dan word ik onderzocht wat de oorzaak is.
Dus mag van de week een spuit ophalen + tabletten en hoop dat ik mij dan snel beter voel.
Word gek van de klachten :\

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:50

sterkte joh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:18

Tnx :D

En nog een vraagje, doet het spuiten zeer? Ben der namelijk panisch voor.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:30

Ligt eraan hoe hoog jou pijngrens is :)

Ik vind ze soms wel pijn doen, maar soms voel ik er ook helemaal niks van.
Je moet goed ontspannen, als je in je linkerbil geprikt word ga je op je rechterbeen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:37

Hoge pijngrens heb ik zeker.
Kun je het beetje vergelijken met inenten in je arm?

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:54

Hier ook een met een lager B12 de mijne is nu 156 oid vandaag de eerste spuit en overleg hoe dit verder aan te pakken.
Hij zit eigenlijk nog binnen de norm maar toch besloten te gaan spuiten mijn feritine is al een tijd aardig laag zo onder de 10 geloof ik en deze wil ook niet stijgen.
Dat MCV was 81 geloof ik...

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:23

Nee een inenting doet meer zeer. Het gaat om een paar dingen.
1 vloeistof moet niet regelrecht uit de koelkast komen maar lekker op kamertemperatuur.
2 niet te laag laten prikken dat is vaak pijnlijker.
3 goed leunen op het andere been zodat je deze goed kunt ontspannen.
4e na het prikken kun je er even n nat koud watje tegen aan houden dan voel je het ook minder daarna
sterkte

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:42

Even een vraagje..
Momenteel krijg ik geen injecties meer. Ik neem geregeld een smelttablet. Ik voel me hier prima bij :)

Maar als ik over enige tijd zwanger wil raken, wil ik m'n waarde weer laten testen en dan indien nodig weer laten injecteren. Maar hoelang van tevoren moet je hier mee beginnen? Gelijk met het foliumzuur? Eerder?

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:17

die vraag zou je dus mooi op het b12 forum kunnen stellen. Ik heb daar geen id van

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:53

Zirano schreef:
Nee een inenting doet meer zeer. Het gaat om een paar dingen.
1 vloeistof moet niet regelrecht uit de koelkast komen maar lekker op kamertemperatuur.
2 niet te laag laten prikken dat is vaak pijnlijker.
3 goed leunen op het andere been zodat je deze goed kunt ontspannen.
4e na het prikken kun je er even n nat koud watje tegen aan houden dan voel je het ook minder daarna
sterkte

Bij nummer drie: mijn ervaring is dat liggen nog minder pijn doet dan staan. Hier moeten de verpleegsters die mij prikken zelfs verplicht mij laten liggen, omdat er anders ook meer kans is om op de verkeerde plek te prikken.
Liggend kan je ook nog beter ontspannen.

Wel mee eens dat een inenting meer zeer doet. Dat blijft ook pijn doen, tot een tijdje daarna. Met B12 merk ik dat als ik ga liggen, ik een seconde nadien al niks meer voel. Staand voelde ik de hele prik door mijn been lopen en dat was niet echt gezellig.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:01

Ik ga ook liggen, anders val ik van me stokkie. :')
In het begin vond ik het geen prettige prik, maar je went er wel een beetje aan.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:34

Haha dat wennen aan de pijn heb ik ook :')
Bij mij heeft het de meeste keren veel pijn gedaan, maar dat bomt me nu helemaal niet meer...

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 17:15

De smelttabletten zijn dan idd om de injecties te ondersteunen. Ik denk ook niet dat je er dan 4 per dag moet slikken wat je moet als je geen injecties krijgt, maar misschien 1 of 2 per dag.

Wel spannend zo voor de eerste keer zelf spuiten. Maar super dat het goed ging.
Veel mensen vinden dat toch eng. Mijn zusje gaat al bijna tegen de vlakte zodra ze een naald zit. Ik vind het juist altijd wel interessant.[/quote]

als je een echt tekort heeft. helpen smelt tabletten NIET!!!.

dit komt omdat je lichaam het niet uit vlees kan halen, of andere voeding, dus ook niet met een tabletje.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:51

B 12 wordt in de darmen verwerkt. Smelttabletten werken dus vaak wel omdat dit meteen via het slijmvlies wordt opgenomen in tegenstelling tot gewone tabletten die via maag en darmen gaan om het op te nemen in het lichaam.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:24

Daarom ben ik blij dat ik mezelf nu mag prikken. Dat doet veel minder pijn en kun je zelf bepalen hoe snel je de vloeistof erin laat lopen :Y) Plus het scheelt iedere keer een rit naar de huisarts. Morgen waarschijnlijk de laatste keer oefenen en dan heb ik het zelf in huis.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:51

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:20

Glossi schreef:
Daarom ben ik blij dat ik mezelf nu mag prikken. Dat doet veel minder pijn en kun je zelf bepalen hoe snel je de vloeistof erin laat lopen :Y) Plus het scheelt iedere keer een rit naar de huisarts. Morgen waarschijnlijk de laatste keer oefenen en dan heb ik het zelf in huis.

Maar hoe doe je dat dan? Waar prik je dan? Ik neem aan dat je niet jezelf in je bil kunt prikken? Ik ben iig niet zo lenig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:52

Zo eerste prik gehad. Had het pas door toen ze de naald eruit haalde.
Dat was nogal gevoelig. En nu is de plek waar het geprik is nogal pijnlijk en jeukt gigantisch.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:30

kimmysan schreef:
Glossi schreef:

Maar hoe doe je dat dan? Waar prik je dan? Ik neem aan dat je niet jezelf in je bil kunt prikken? Ik ben iig niet zo lenig!

Haha ik ook niet :P Ik prik in mijn bovenbeen.

love_western, ik doe altijd na de prik even masseren op die plek. Sommige zeggen dat je dan juist een blauw plek krijgt maar ik krijg dan juist geen blauwe plek en heb er veel minder last van en ook geen jeuk na de tijd. Mischien kun je dat de volgende keer proberen.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:36

Dat verklaart het :')
Is het nou pijnlijker als je ligt dan of als je blijft staan en gewoon op je ene been leunt? Ik ben nu staand geprikt, en vond het best een rotgevoel. Al was het bij mij wel gelijk toen hij eruit was over, ook geen jeuk ofzo.