Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:22

Ninita schreef:
De mijne is ontzettend snel afgeleid tijdens het voeden. Ik mag dus ook niet gaan praten, tv aanhebben, hoesten etc. dan laat hij meteen los (ook nog met zo'n lekkere ruk erbij) en dan wil hij ook kijken waar ik naar kijk.

En hij is vaak compleet hyper aan het drinken. Hij slaat met zijn vrije armpje of trekt mijn hele shirt naar beneden en stampt met zijn voetjes in de bank :D

Helemaal herkenbaar, wat ik er nog aan toe wil voegen is dat hij mijn (*) blauw knijpt tijdens het drinken. Hij pakt vel vast en knijpt daar zo ontzettend geniepig in, alsof het een handvat is voor zn beker melk }:0

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:34

Ik breek hier even in als het mag.

Is er hier iemand in het topic die ervaring heeft of iemand kent die een operatie heeft ondergaan aan ingetrokken tepels? En toch BV kan geven?
Ik heb namelijk wel eens gelezen dat als dit gebeurt, je geen BV meer kunt geven aangezien je melkklieren dan geheel doorgesneden worden. Lijkt me logisch. Maarrrrr.... ergens anders hoor ik weer dat het wel weer mogelijk zou moeten zijn, maar dat de kans bestaat dat er onvoldoende BV op gang zou kunnen komen, waardoor bijvoederen ( :D ) met KV noodzakelijk zou zijn.

Hoe dan ook, met ingetrokken tepels kun je ook geen BV geven, dus het is lood om oud ijzer ;)

benangelique

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:39

barmat, ik had vorige week bijeenkomst van de lactatiekundige en die gaf het laatste aan: vaak is er wel voldoende melk, maar kan het voldoende uitstromen waardoor de voeding snel terugloopt.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 22:44

Met ingetrokken tepels kun je zeker wel BV geven ;)
Daarvoor zijn speciale pads te koop welke je van te voren kunt dragen zodat je tepels meer naar buiten gevormd worden :)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:57

benangelique schreef:
barmat, ik had vorige week bijeenkomst van de lactatiekundige en die gaf het laatste aan: vaak is er wel voldoende melk, maar kan het voldoende uitstromen waardoor de voeding snel terugloopt.

Ik denk dat je bedoelt: ONvoldoende uitstromen?

Maar feitelijk produceer je dan nog wel? Dat is dan niet eens zo slecht, want dat betekent dat "alles wat je hebt, meegenomen is" ? Tenminste, ik zie dat wel zo, beter iets dan niets, toch?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:58

Cyntje schreef:
Met ingetrokken tepels kun je zeker wel BV geven ;)
Daarvoor zijn speciale pads te koop welke je van te voren kunt dragen zodat je tepels meer naar buiten gevormd worden :)

Zoiets heb ik weleens gelezen ja... Niplettes oid... rare dingen _O-

Maar goed, kwaad is al geschied, het is al doorgesneden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:03

ik bedoel idd wat jij zegt BM: ONvoldoende...
doordat je melk er niet uitkomt loop je snel terug in voeding. dit kan je wel bijvoeden, maar veel babys gaan hier niet mee akkoord ivm tepel/speenverwarring. Ach, proberen kan je sowieso!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 23:07

benangelique schreef:
ik bedoel idd wat jij zegt BM: ONvoldoende...
doordat je melk er niet uitkomt loop je snel terug in voeding. dit kan je wel bijvoeden, maar veel babys gaan hier niet mee akkoord ivm tepel/speenverwarring. Ach, proberen kan je sowieso!

En als een bepaalde hoeveelheid melk niet uitstroomt krijg je kans op borstontstekingen ;)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:47

guccio schreef:
Ninita schreef:
De mijne is ontzettend snel afgeleid tijdens het voeden. Ik mag dus ook niet gaan praten, tv aanhebben, hoesten etc. dan laat hij meteen los (ook nog met zo'n lekkere ruk erbij) en dan wil hij ook kijken waar ik naar kijk.

En hij is vaak compleet hyper aan het drinken. Hij slaat met zijn vrije armpje of trekt mijn hele shirt naar beneden en stampt met zijn voetjes in de bank :D

Helemaal herkenbaar, wat ik er nog aan toe wil voegen is dat hij mijn (*) blauw knijpt tijdens het drinken. Hij pakt vel vast en knijpt daar zo ontzettend geniepig in, alsof het een handvat is voor zn beker melk }:0

Dit deed Britt ook allemaal! Had ook geregeld nageltjes in m'n (*) staan. Zat ze te knijpen en te klauwen. En trappen tegen m'n buik en bovenbenen. Had ook allemaal kleine blauwe plekjes op m'n bovenbenen.

Britt is pas een beetje door gaan slapen nadat ik gestopt ben met de BV. Dus bijna 11 maanden na de geboorte... en nog komt ze weleens 's nachts. Maar nu gaat hubbie eruit. :D Gaat steeds beter in ieder geval. Eerst 5 van de 7 nachten, toen 4 van de 7 en tegenwoordig 1 a 2 keer per week nog 's nachts.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:49

Een vriendin van mij had trouwens ingetrokken tepels en die heeft het geprobeerd, maar het ging idd niet. Je kan nog met tepelhoedjes werken (als de baby niet goed kan aanhappen), maar dat vraagt wel wat doorzettingsvermogen, omdat je dus altijd daarmee moet voeden. Dus die heeft het na een week of twee toch opgegeven.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:51

Ik heb 4 maanden met tepelhoedjes gevoed en vond het geen probleem. Ik deed het niet vanwege ingetrokken tepels maar vanwege een aanhapprobleem.

Mijn mini heeft doorgeslapen van half 8 tot half 8, heb hem pas om 8.10 hoeven voeden :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:53

Ikzelf heb geen ervaring met tepelhoedjes overigens. Dus ik kan er zelf verder weinig over zeggen. Alleen zij vond het gewoon lastig en wat ook al werd gezegd: er kwam toch te weinig melk.

Ikzelf vind ook wel dat je het op z'n minst moet proberen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 11:57

Duke schreef:
Een vriendin van mij had trouwens ingetrokken tepels en die heeft het geprobeerd, maar het ging idd niet. Je kan nog met tepelhoedjes werken (als de baby niet goed kan aanhappen), maar dat vraagt wel wat doorzettingsvermogen, omdat je dus altijd daarmee moet voeden. Dus die heeft het na een week of twee toch opgegeven.

Nee hoor, ik heb een maand met hoedjes gevoed, ben toen gaan afbouwen, weliswaar met wat problemen en daarna pakte ze gewoon de borst ;)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:04

ok... nah... dit is wat mijn vriendin me vertelde. Het is uiteraard ieder voor zich hoe ze ermee omgaan en hoeveel doorzettingsvermogen ze hebben. ;)

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:06

Hoi allemaal,

Mag ik ook meepraten?
Ik ben 15 januari bevallen van een dochter genaamd [***] en ik geef haar volledige borstvoeding.
De borstvoeding verloopt super vergeleken bij haar broers destijds.
Maar toch loop ik met een aantal vraagjes waarvoor ik de lactatie deskundige niet wil inschakelen daar het geen ''groté'' vragen zijn.

Ik ben namelijk heel benieuwd wat jullie allemaal eten en drinken en of dat de bv ook beinvloed dmv krampjes etc.
[***] heeft nog wel is last van kramp en ik denk 9 van de 10 keer vaak doordat het komt doordat ik bijv een glas koolzuurhoudende sap of frisdrank heb gedronken, of iets van koolsoorten heb gegeten.
Ik laat nu dus ontzettend veel qua sap/frisdrank en bepaald eten maar ik krijg het idee dat mijn keuze steeds beperkter wordt..

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:10

Uien, scherpe kruiden, knoflook etc. kunnen ook nog invloed hebben ;) Ze is nog maar een maandje oud en haar darmstelsen is nog heeeel gevoelig. Als ze iets ouder is kan ze wat meer hebben en reageert ze minder heftig op wat je eet.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:11

Darmkrampjes zijn niet te voorkomen, dus maak je zelf niet gek. Dus ik zou gewoon wel blijven eten wat je normaal deed. Doe alleen voorzichtig met gekruid/pittig eten. Als je denkt dat ze erg gevoelig reageert (dus extreme darmkrampjes, huilbaby) op wat je eet en drinkt, zou ik meer gaan denken aan koemelkallergie. Dan zou je dus een paar weken compleet zuivelvrij moeten gaan eten en drinken.

Bij beide meiden at ik eigenlijk alles. Alleen bij Romy moest ik voorzichtig doen met eieren en bij Britt kon ik geen Chinees afhaaleten eten. Beide kids reageerde namelijk extreem met darmkrampjes nadat ik dit had gegeten (geen toeval, want paar keer geprobeerd).
Maar ik at gewoon knoflook, koolsoorten, uien.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:16

Odetteke, uien,scherpe kruiden en knoflook laat ik nu ook allemaal staan.
Maar ik krijg wel het idee dat ik steeds beperkter wordt qua eten, koolgroenten eet ik al niet meer daar ze best heftig reageerd op oa rode kool.
Gisteren ben ik begonnen met Infacol voor oa darmkrampjes, kan nog niet zeggen dat het werkt daar we nog maar net begonnen zijn met het spul.

Duke, zuivel eten of drinken doe ik niet meer tot heel weinig.
Het is een heel rustig meisje die voornamelijk slaapt maar soms dan heeft ze ellendig veel last van darmkrampjes en dan is ze ontroostbaar.
afhaalchinees hoef ik ook niet te eten daar krijgt ze ook last van.

Hoevaak poepen jullie kinderen/baby's
[***] poept soms wel 4 keer per dag ( het is meer geweest) en niet te zuinig ook niet :=

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:20

Welke kleur is de ontlasting? Want misschien krijgt ze wel teveel melk. Kan ook darmkrampjes veroorzaken. Als de kleur groenig is, krijgt ze teveel voormelk binnen, wat ook darmkrampjes veroorzaakt.

Britt poepte ook veel de eerste maanden.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:21

Duke, haar ontlasting is gelig van kleur.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 12:24

@Duke: wordt ook aangeraden om niet lang met hoedjes te voeden omdat de voeding dan terug kan lopen omdat het mondje de borst niet voldoende 'masseert'. Ik heb daarom ook doorgezet om gewoon te gaan voeden.
Met een hoedje kon ik ook alleen in de rugbyhouding of liggende voeden en bij visite vond ik dat niet echt prettig!
Nu kan ik ook zittend voeden zonder, dat lukte in het begin echt niet :n

Ik heb tijdens de zw ook gewoon gekruid gegeten en daar heb ik profijt van. Kan gewoon gekruid eten, uien etc etc heeft ze nooit geen last van.
Kon alleen geen paprika-chips van de Aldi eten, dan was het hek van de dam :+

@Steph, gele ontlasting is prima hoor ;) als het groen is niet :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 12:26

Chiara poepte overigens iedere voeding ( dus 6 tot 8 keer per dag zeker ) is in het begin heel normaal en daar is niks mis mee...

Groene voeding hoeft niet zozeer met teveel voormelk te maken te hebben maar zeker ook met te weinig voeding!
Ik heb een dag gehad dat Chiara erg slecht dronk en de volgende dag was haar ontlasting groen ;)

Nu heeft ze vaste ontlasting door de bijvoeding maar in het begin... oh..oh..oh :=

Ik heb Cinababy van VSM (krampjes), bij Chiara werkte dat wel :j

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:27

Zoals al gezegd: geel is goed!

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:28

Cyntje, ik heb de gehele zwangerschap ook gekruid en vooral pittig gegeten maar dat heeft bij ons dus zijn vruchten niet afgeworpen :+

Welke sappen staat er om bekend dat ze ook kramjes kunnen veroorzaken?
Ik ben gek van sinasappelsap maar ik heb begrepen dat ze van jus ook behoorlijk last kunnen krijgen van krampjes?

Edit:

wij hebben dus infacol voor krampjes, de cinnababy heb ik bij de jongens gebruikt maar dat vond ik niets uithalen dat we nu voor iets anders hebben gekozen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 12:36

Vruchtensappen kun je beter ook niet drinken :n
Ook geen witte druiven eten ivm het teruglopen van de voeding ivm een bepaalde stof.

Hier heeft Chiara de eerste 2 maanden ook geregeld krampen gehad, ben het langzaam op gaan bouwen met kruiden en dat werkt hier nu dus wel ;) ( al moet ik meer met mijn eigen darmen rekening houden, maargoed :+ )
Zo moet je veel zuivel nemen maar ikzelf kan daar dus niet tegen :n