Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:09

Ik zou vanmorgen naar de boerderij gaan. Onderweg kwam ik in de file, gebeurt er een heel heftig ongeluk. Ik stond op de rechterbaan, voor mij stond een rood autootje en half links voor mij stond een zwarte auto. Opeens hoor ik een hele harde klap, er vloog van alles in het rond en de zwarte auto schiet vlak voor mij langs tegen de rode auto. De rode auto schoot door tegen over de vluchtstrook tegen de vangrail. De zwarte auto stond achterste voren tegenover mij. Er was een grijze auto met volle vaart achterop de zwarte auto geklapt.

Ik heb gauw de auto aan de kant gezet en ben uitgestapt, ondertussen 112 gebeld. Eerst heb ik bij de rode auto gekeken. Met de twee vrouwen in die auto ging het redelijk goed. De een had een bult op het hoofd en ze waren uiteraard erg geschrokken. De man in de zwarte auto was er slechter aan toe. Hij was even buiten bewustzijn geweest en wist niet waar hij was en wat er gebeurd was. Ik heb zijn hoofd / nek vastgehouden tot de politie er was. Die namen het toen van me over. Gelukkig waren ze er snel.

Een andere man, ook uit de zwarte auto liep in paniek rond. Ik heb ook nog even bij hem gestaan en hem gerustgesteld tot de tweede ambulance er was. Hij wilde mijn telefoon gebruiken omdat zijn eigen telefoon niet meer uit de carkit kon. De eerste ambulance ontfermde zich vooral over de man in de zwarte auto. Die was er het slechtst aan toe. Ze hebben niet eens gewacht op de brandweer om hem uit de auto te knippen, ik hoorde de ambulancebroeder zeggen dat daar geen tijd voor was. Ik hoop dat het goed gaat met die man.

Daarna heb ik nog een getuigenverklaring in moeten vullen samen met een politie-agent. Hij zei dat het goed was wat ik gedaan had.
Toen ik uiteindelijk wegreed stond de bestuurder van de grijze auto nog een beetje verloren aan de kant. Ik denk dat hij de file compleet over het hoofd heeft gezien...

Al met al een heftig ochtendje. Ik zie het steeds weer voor me en ben behoorlijk geschrokken...

Anoniem

Re: Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:13

Pffff, PW! Dat is niet niks wat je hebt meegemaakt, en ik vind het super knap dat je zo rustig bleef en zo adequaat handelde! goed man!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:51

PW, wat super van je! Wauw, deden meer mensen dat maar!! En wat goed dat je nog even naar die man van de grijze auto bent gelopen, dat doet n mens altijd goed :)

Dikke kus voor jullie! :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:57

Welkom Kimmey!

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:06

pw jemig hee! Schrikken....kei goed dat je zo hebt gehandeld. Sommige mensen klappen helemaal dicht op zo'n moment, dus vind het super knap. Die mensen hebben echt wat aan je gehad!

Civ Je komt er uit, alles gaat voorbij! Gewoon goed in de gaten houden wat je nodig hebt. Als ik weer eens bijna dreig gevangen te worden genomen heb ik een paar taktieken.
A ik ga voor mezelf zorgen, ipv zeggen stop met deze onzin vraag ik me af...wat heb ik nodig.
B ik ga vaak tekenen/dansen/schreeuwen/janken/muziek luisteren..weet ik veel, als het maar er uit kan.
C Ik denk soms, (als ik voldoende energie heb) oke, kappen nu (na dat ik lief ben geweest voor mezelf) ik ben gewoon normaal, dit is gewoon normaal. Ik ga niet dood van werken/praten/opstaan of waar je dan ook bang voor bent. Soms ga ik er maar gewoon doorheen. Laat ik de angst er zijn. Ontspan ik me in de angst en vraag ik me af waar ik bang voor ben. Hoe dat werkt, hoe het voelt.
D Ik ga er ff over praten met iemand die ik helemaal vertrouw.
E ik richt me op vertrouwen...Vertrouwen is de keer zijde van angst en dus kan je daarmee het weer in balans brengen. Want de stoel waar je nu op zit is de vertrouwen, het huis waar je in woont is te vertrouwen.
F ik heb een paar ankers gemaakt die me weer terug zetten in de realiteit. Bijv bep boeken, muziek, de converance van brigitte kaandorp, mijn paard.
G En vooral genieten. Je voet angst, wouw, je kan het aan....! Je kan dit dragen, dat betekend dat je leeft. Anders kan je dit niet voelen (ag dit werkt echt niet altijd ;) )

Angst is het verschil tussen gedachten en werkelijkheid.

Nou, grappig. Ik heb het nog nooit allemaal achter elkaar gezet. Haha in de loop van de tijd krijg je een hoop taktieken. Voel me er zelf ook weer een stuk beter door nu ;)

Welkom kimmey!:D

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:21

Pff, ik ben echt heel erg van slag. Er kwam helemaal niks uit mijn handen vandaag. Ik zie de hele tijd beelden van het ongeluk voor me en vraag me af hoe het nu met die ene man is. Ben er echt stuk van..

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:30

Pw jeetje wat een heftig verhaal, kan best snappen dat je er zo k u t bij voelt, maar je hebt zo goed gehandeld super gewoon, je hebt gewoon mensen bij gestaan in momenten waar ze niet zonder iemand konden.. en jij was er!
moeilijkk om dit los te laten, maar probeer alleen van dit het positieve in je gedachten te laten, er is niks negatiefs aan,.. niks want je hebt geholpen en je was voor hun op het goeie moment op de goeie plaats!!!

sorry heb de rest wel gelezen maar kan even niet reageren, ben even op , sorry meiden!

Geef jullie een knuf !!!

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:14

Sorry meiden, maar ik ben even een paar dagen niet hier geweest, ik heb wel even bijgelezen nu, maar er is veel gebeurd deze week.

Allereerst @ CIV, hoe is het met je paardje ?? het laatste wat ik gezien heb is dat je ze toch niet weg wil doen en een oplossing gaat zoeken... Heb je al iets kunnen bedenken/vinden ??
Het gaat me toch wel aan het hart als je je paardje weg moet doen.

@PW wat heftig, ik kan begrijpen dat je van slag bent zeg...

Nu mijn verhaal, vorige week even 2 super goede dagen gehad en zoals CIV al schreef heb ik me toen gelijk overlopen.. ergens wel goed geweest, want nu is voor veel mensen echt duidelijk geworden dat het menes is.
Ik had zaterdag een etentje voor mijn moeders verjaardag, maar door het overlopen van mezelf, begonnen vrijdag avond de paniekaanvallen weer en die hebben heel de zaterdag nog geduurt en heb het eten dus afgeblazen. Mijn vriend is wel gegaan en toen de fam. toch om de tafel zat, hebben ze even een noodplan opgezet.
Mijn moeder neemt nu op ma-wo-do de zorg over mijn kind, dinsdag komt mijn zus poetsen/oppassen en op donderdag middag komt er een schoonmaakster. Ik he nu alleen op vrijdag zelf de zorg en dan kan ze 's middags naar de opvang en het weekend is mijn vriend thuis.

Mijn zorg is dus helemaal weggenomen, zowel voor mijn kind als mijn huishouding, ik heb daar wat moeite mee, maar vind het ook erg fijn. Ik lig nu al 5 dagen op de bank niks te doen, omdat het nu kan en mag en dat is wat ik nodig had.

Gisteren ben ik naar de intake voor de hypnotherapie geweest, moest mijn verleden op tafel gooien en ik heb 5 kwartier gepraat (toen was de tijd om) maar heb niet alles kunnen vertellen...
Volgende week begint de behandeling, ben benieuwd

Verder heb ik 1 van mijn 2 schoonmaakbaantjes opgezegd en probeer de andere wel vol te houden (is een goede vriendin van me en ik krijg daar een leuk tarief) om toch een beetje in de maatschappij te blijven zeg maar.

Dinsdag heb ik even de puf gevonden om bij mijn paardje te gaan kijken, zo'n lekker dier.
Vanmiddag naar mijn schoonmaak baantje (3 uurtjes) en kijken hoe het gaat.

Ik hoop dat ik nu even bij kan blijven met lezen/schrijven...

Een dikke knuffel voor jullie allemaal...

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:18

Ooooh misschien nog een stom vraagje, maar wat is de TRIGGER :o :o ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:21

Pfff, ik kreeg net een telefoontje van mijn sollicitatie. Ik ben afgewezen, ze mogen pas in voorjaar 2011 mensen aannemen. Ik ben er best verdrietig om, ik zat zo in spanning.

Ik mag sowieso starten in voorjaar 2011, maar goed wie weet wat dan is.. Het zal wel zo moeten zijn, ik ben nog helemaal niet klaar om te gaan werken. Ik heb afgelopen week zo in spanning gezeten dat ik amper kon functioneren. Vreselijk.. Ik ben nog niet opgewassen tegen die stress die solliciteren met zich mee brengt.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:37

@ Angela

Lekker op zijn beloop laten gaan, werken kun je altijd nog toch..
Of is het financieel noodzakelijk ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:38

Nee, ik hoef van het UWV nog niet te gaan werken. Gelukkig maar!

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:01

Gelukkig... dan zou ik gewoon lekker wachten tot je weer helemaal "gezond" bent, anders is de kans er ook weer dat je weer terug zakt en weer van voor af aan kan beginnen.
Lekker voor jezelf kiezen en dan komt het werken vanzelf weer..

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:02

Hai flugeltje, nog niet gesproken (ben nieuw ;)) jeetje naar he! Dat panieken plus overspannen gevoel kan zooooo rot voelen. Ik voel met je mee. Erg fijn dat er zoveel lieve mensen zijn die voor je kunnen zorgen! Ik hoop dat je je ook kan laten verzorgen. Want dat is vaak het lastigste vind ik... Ik weet niet of je al medicatie hebt/andere middelen maar anders zou je eens naar een mesoloog moeten. Ik heb dat pas ook gedaan en het helpt super goed! Daardoor ben ik weer veel meer in balans gekomen. Als je er iets over wilt weten moet je maar zeggen.

PW Hoe is het nu? Misschien moet je het hele verhaal van je afschrijven ofzo...Ik vind het echt rot voor je. Voel je je al rot, komt dit er nog eens bij....Sterkte!!

Angela Balen joh! Maar idd niet eerder gaan werken als dat je het zelf wilt, heb ik ook gedaan. Lag na 2 maanden weer op mijn gat...

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:45

Een vriendin van mij doet dat ook idd bij zo'n mesoloog geloof ik, maar die heeft reuma, maar als dat goed werkt is het zeker interessant.
Ik heb vanmiddag lekker even met mijn paardje geknuffeld en daarna op de koffie gezten bij de stal eigenaar. Die riep me naar binnen, want hij had gehoord wat er allemaal aan de hand was. Hij wilde hier het fijne van weten en heeft me ook een peptalk gegeven. Hij begon heel positief te vertellen dat ik in het voorjaar weer lekker moest gaan rijden en dan zouden we de zomer lekker op wedstrijd gaan met zijn allen met zijn vrachtwagen hihih. Ik vond dit wel erg lief en het heeft gewerkt, want ik heb er weer lekker zin in. Hoop morgen weer effe naar stal te gaan, dat doet me echt goed.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:34

Angela: Kan me voorstellen dat het je veel spanning gaf. Nu heb je duidelijkheid en vind je hopelijk weer wat rust. Probeer je erbij neer te leggen, ze hebben je niet afgewezen, ze mogen alleen geen mensen aannemen en je bent er nu toch nog niet klaar voor. Ik weet dat het makkelijk gezegd is, maar probeer het zo te zien. Als ze je af zouden wijzen zou je niet mogen starten in het voorjaar 2010.

Flugeltje: Wat goed dat je omgeving zo met je meedenkt. Ik vind het fijn om te lezen dat je ontzien wordt. Hopelijk kun je je er een beetje bij neerleggen en kom je wat tot rust. Wat lief dat de staleigenaar je binnenriep. Fijn dat hij je een peptalk kon geven en dat het je motiveert. En al kijk je er morgen misschien weer heel anders tegen aan, voor nu heb je even een positief gevoel en daar gaat het om! Gewoon morgen lekker weer even gaan als het je goed doet!

Een trigger is trouwens iets wat een aanleiding / startsignaal is zeg maar voor jouw reactie. Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen.

Pilipa: Dikke knuffel voor jou, kalm aan he meid!

Jantine en CIV: Hoe is het met jullie?

Met mij gaat het niet zo.
Heb de hele nacht wakker gelegen en erg hoofdpijn en met vlagen heel misselijk. Zie steeds nog beelden van het ongeluk. Ben ook snel heel emotioneel, vanochtend in de groep ook. Ik heb mijn behandelaar nog even aan de telefoon gehad en die zei dat dat heel normaal was, dat ik daar de komende dagen nog wel last van kon houden. Ik merk wel dat ik anders in de auto zit. Ik sta continu op scherp en schrik heel snel, echt heel irritant.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:38

Even een knuffel voor jullie :(:) Morgen ga ik bij lezen en reageren. Gisteravond een verjaardag gehad en vanavond naar een vriendin geweest, nu weer lekker weekend dus tijd om bij te gaan lezen. Slaap lekker dames

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:35

Civ dank je voor de uitleg :o , maar mijn behandeling is wekelijks, het schijnt enorm zwaar te zijn en na een behandeling lig je een paar dagen verpampers, maar het schijnt ook heel effectief te zijn en bijzonder snel te werken. Dus ben benieuwd. Mijn tante heeft dit ook gedaan en heeft vooraf 1,5 week slaaptherapie gekregen ( onder medicatie 24 uur per dag slapen, alleen eten en drinken tussendoor) omdat het zo zwaar is. Ik krijg dit niet, ze bouwen het bij mij geleidelijk aan op in combinatie met ontspannings technieken.

Kan je je paardje niet samen met een ander op gaan bouwen, zodat de druk niet helemaal op jezelf ligt. Iemand van stal ofzo ?? Of is dat geen optie ?? Mijn "verzorgster" gaat mij straks ook gewoon helpen met het opbouwen en dan kijken hoe het gaat. Dan heb je ook die "verplichting" nog niet.

Ik was echt super in mijn noppies gisteren dat ze het op stal zo leuk oppakken, ik sta daar pas sinds sept. dit jaar, dus nog niet zo lang en dan allemaal al zo behulpzaam en begripvol :D. Het is best dure stalling, maar dat is me het helemaal waard !!

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:39

Flugeltje, ik ben benieuwd hoe je therapie zal verlopen, hou je ons een beetje op de hoogte als het gaat? Ben benieuwd of het werkt maar daar moeten we vertrouwen in hebben. Had iemand die me hielp maar dat kwam niet van de grond en zo valt eigenlijk alles tot nu toe wat tegen wat ik probeer. Hoe mn ogen open en kijk wat er op mn pad komt. Hoe voel je je nu?

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:44

Ik heb net even een uurtje op bed gelegen en gisteren avond ook op de bank, want het was best een druk middagje na 5 dagen bank liggen. Nu ga ik mijn kleintje naar de opvang brengen en vanmiddag even naar mijn paardje onder het zadel kijken en voor de rest houdt ik me maar weer even koest.
Maar ik ben wel erg opgeknapt van mijn stal bezoekje gisteren, dus dat wil ik proberen vol te houden elke dag.

Verder heb ik geen verplichtingen meer dus dat moet te doen zijn hoop ik..

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:45

Wel balen dat het niet van de grond komt met je paardje, echt zonde om dat mooie diertje te verkopen en als het straks eenmaal van de grond is ga je er weer heel veel plezier uithalen.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:48

Dat hoop ik ook, daarom staat ze ook niet te koop, bij een goed huisje zou ik er misschien over na Denken maar ze te koop aanbieden zie ik niet zitten. Kijk het nog wel een paar maanden aan, er komt beter weer en hopelijk ook betere tijden voor mij en mn paardje. Veel plezier vanmiddag op stal,hoop dat je er weer met zo'n zelfde gevoel als gisteren van terug zal komen en als het een dag niet lukt om te gaan dan geeft dat ook niks.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:52

CIV als het straks weer beter weer wordt, wordt het misschien ook makkelijker om haar weer op te pakken. Ik vind het goed dat je het nog even de tijd geeft. Geen overhaaste beslissingen nemen waar je spijt van kan krijgen!

Flugeltje: Wat fijn om te lezen dat je middagje stal je zo goed heeft gedaan. Het is fijn om te weten wat je echt ontspant, want die momenten zijn belangrijk. Daar moet je het momenteel van hebben!

Je therapie klinkt trouwens heftig. Ik ben heel benieuwd wat je ervaringen zullen zijn!

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:02

PW, hoe voel jij je nu? Hoop ook dat het mooie weer, ons mooie tijden zal brengen. Overhaast zal het zeker niet zijn ;)

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:42

hey meiden

Angela, misschien is het nog niet aan de tijd dat je moet werken, eerst moet je helemaal hersteld zijn en neem daar je tijd voor, de tijd die je nodig hebt. ik snap dat het niet leuk is om een afwijzing te krijgen , maar als je straks helemaal beter bent en je gaat er met volle moed tegen aan dan komt er een baan op je pad!

Pw hoe is het verder met jou? beetje rusten van het weekend? Ik vind erg voor je dat je je niet helemaal los kan maken van dat ongeluk, maar dat zal even tijd kosten, laat het niet je dag beheersen meid!

Flugeltje wat goed je dagje op stal, heerlijk genieten hou dat vast doet je goed meis!

ik heb een mindere dag ben erg gespannen , net met spoed naar de da met de kat, die is sinds gisteren sloom en afwezig, dee wel eten maar hij wa sniet helemaal ok,..vanavond had ik al zoiets dit is niet goed en toen viel hij ineens van de bank en wankelde.. dus gelijk naar de da, hij heeft longinfectie, of aangereden , geen koorts vandaar verdacht dat ie misschien of aangereden of gevallen is.. of infectei zonder koorst dat kan. hij heeft prikjes gehad en pillen. hij is best zielig zo... als men dieren wat hebben voelt het alsof ik zelf wat heb.

Civ heb je het hondje al terug gebracht? moeilijk zulke dingen ergens hecht je je toch en dat maakt het zo moeilijk.
Met je paardje vind ik je een echte volhouder, vind super dat je gewoon niet opgeeft je weet nog dat ik ook nog iemand wist toch?

Kim alles op zijn tijd.. je bent welkom