hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

knooopje

Re: hernia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 13:40

ik hou je op de hoogte,zolang ik tuis ben ,kan ieder moment opgenomen worden,voor de operatie,maar dan
laat mijn zus wel weten hoe het gaat!
maar eem aan dat ik het wel een dag van te voren hoor,wanneer de operatie is ivm met nuchterheid!
heb net rond gebeld voor de second oppinion,maar omdat ik al voor de o.k in enschede sta opgegeven,kon ik geen second opinion krijgen,ik heb net wel met iemand gesproken die zich ook heeft laten opereern in enschede en het was haar heel goed bevallen,bij haar is het een jaar geleden en het gaat nog steeds erg goed.dus ik moet het maar gewoon doen!
de arts zei dat je in een kliniek wat meer als mens behandelt word,en dat het daarom fijner is.
moet wel even zeggen dat ik een heerlijk bed heb haha!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 13:41

ik hou je op de hoogte,zolang ik thuis ben ,kan ieder moment opgenomen worden,voor de operatie,maar dan
laat mijn zus wel weten hoe het gaat!
maar eem aan dat ik het wel een dag van te voren hoor,wanneer de operatie is ivm met nuchterheid!
heb net rond gebeld voor de second oppinion,maar omdat ik al voor de o.k in enschede sta opgegeven,kon ik geen second opinion krijgen,ik heb net wel met iemand gesproken die zich ook heeft laten opereern in enschede en het was haar heel goed bevallen,bij haar is het een jaar geleden en het gaat nog steeds erg goed.dus ik moet het maar gewoon doen!
de arts zei dat je in een kliniek wat meer als mens behandelt word,en dat het daarom fijner is.
moet wel even zeggen dat ik een heerlijk bed heb haha!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:07

Ik hoop dat je snel gebeld wordt. Kan idd zomaar opeens een dag van tevoren zijn. Met dat nuchter zijn worden ze steeds ruimer. Vroeger moest dat veel langer. Ik kwam op don bij KR en ze belden 's middags dat ik de volgende dag kon. Ik mocht nog eten en heb dat licht gedaan. Vanaf 's avonds nuchter en moest er de volgende dag al vroeg zijn...

Een kliniek is in veel meer dingen anders. Ze zijn idd zeer vriendelijk. Zelfs na een hele zware buikoperatie in het AMC kon ik ze wel wat doen idd.......Bij het schofterige af......

Maar KR opereert via een buisje. Dat doen ze nog niet overal. Je houdt er dus een heel klein litteken aan over. Ik werd echt zonder enige pijn wakker en totaal niet rot. XZe schijnen ook in narcose goed te zijn. Dat is me bij de 2e buikoperatie ook erg tegengevallen in het AMC.

Het is best heel moeilijk, maar zij staan achter hun manier van revalideren, dat is echt met rust en oefeningen is. Dat is moeilijk, als je geen pijn meer hebt, maar ik denk dan, dat je je er toch beter aan kan houden. Heb je hopelijk het langste profijt van.
Als ik hoor dat anderen vrij snel op zijn en veel mogen, hoop ik dat het ook voor langer effect heeft en je niet terugvalt.

Het is feitelijk echt geen grote of moeilijke ingreep en wordt veel gedaan. Ik hoorde het nog van een vader die anesthesist is dat het echt aan de lopende band gebeurt.

Ik heb geen dag spijt gehad. Ik baalde alleen dat ik nu veel operatie heb gehad in vrij korte tijd wat een aanslag is op je lijf. Maar toch beter dan pijn en al die troep slikken.

Succes en sterkte. Het zal wel spannend zijn, maar hoe relaxter je bent, hoe beter je er in gaat en je er weer uitkomt.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 14:33

heb net even bijgelezen(wou eerste even melden dat ik er weer was!)
en wat hebben jullie vresenlijk lieve berichtjes gestuurt!!!!
mijn zus marijke had al wel gezegt,maar nu ik het zo lees super!!
bedankt allemaal,voelt als een lekkere opkikker!!!
dikke groetjes saskia

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:47

Zo, dat is allemaal snel gegaan zeg! En nu dus op voor de operatie... Zit de hernia op een makkelijke plek? Die van mij konden ze nl niet goed bij en daarom was het bij mij een zware en lange operatie, maar wat goed dat je al zeer snel geholpen kunt worden. En inderdaad is de rust na de operatie echt nodig, ondanks dat de (meeste) pijn weg is, is er wel een operatie verricht. Ik mocht destijds 6 weken lang eigenlijk alleen maar een beetje lopen en plat liggen met af en toe een paar minuten zitten. Revalidatie heeft bij mij best wel lang geduurd. Maar wat is het fijn als je weer rechtop kunt lopen en geen richting meer aangeeft met je been en van de (meeste) pijn af bent. Ik ga dus veel voor je duimen en hoop dat je snel geopereerd wordt!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:30

oke heb ik weer een super domme vraag!
nu ik krijg dus mega goede pijnstillers,dus heb ik veel minder pijn,word geoprereerd.dus dan denk ik dus nu,ik heb een rolstoel staan(lopen is te zwaar pijn is te doen)dus wil ik heel graag even naar mijn paardje toe ik heb hem al zo lang niet gezien,in het ziekenhuis had ik lig opservatie,dus mocht ik maar 10 min per dag zitten,maar nu dus bekend is dat de operatie er komt enzo.zou het dan schadenlijk zijn als ik een uurtje in de rolstoel zit om even bij mijn paard te zijn,ik durf het de arts niet te vragen,want die is nogal streng....
wat zouden jullie doen,stiekem even naar je paard,of plat blijven liggen tot de operatie,als het schadenlijk is dan ga ik natuurlijk niet,in het ziekenhuis mocht ik wel een beetje lopen van de fisio,maar dat ging niet door de pijn,maar gister en vandaag is depijn erg goed te den

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:13

Meid je wilt niet weten wat ik allemaal nog deed, ondanks de pijn.... Als jij even lekker naar je paard wil en je hebt iemand die de rolstoel wil drukken... GAAN!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:30

Die hernia zit er al en pijn heb je ook. Darna kom je ook even niet bij je paard om goed te herstellen zodat het daarna gewoon altijd weer kan. Ik zou gaan......Heb ook verkeerde dingen gedaan. Heb een kind, dus wil ook gewoon moeder zijn bijv.....

Ik kan me alleen niet voorstellen dat je zitten prettig vindt. Ik had uitval dus lopen was lastig, maar zitten is ook pijnlijk. Neem die rolstoel gewoon mee en je gaat alleen aaien of borstelen denk ik en voel je zelf wel verder hoe of wat.

Sommige dokters vinden paarden snel te gevaarlijk of niet verstandig, maar dat is onwetendheid en hun angst. Ik was heel erg medisch tijdens de zwangerschao, maar had top gynaecoloog die alle begrip had.

Na mijn buikoperatie had ik de 1e keer na 2 weken al even gezeten en met 3 weken gereden. Toen ik na de 2e operatie vroeg of ik weer met 3 weken kon rijden, vonden ze dat ik minimaal 3 maanden moest wachten. Nou, echt niet, onzin. heb gereden en is allemaal prima gegaan. Ze denken dat je schokken krijgt of hobbelt. Als ze weten dat dat niet zo is, kom je al verder........Ik heb zelfs de ervaring nu na die buikoperaties dat ze graag willen dat je weer snel mobiel bent. En ik ben vreselijk eigenwijs, veel te snel naar huis, niet in een karretje en geen thuiszorg etc, tja, is mijn leven. Ze laten je toch ook eerst zo rondlopen???

Die arts moet gewoon die hernia verwijderen en zorgen dat je goeie nazorg krijgt en jij weet wat dat inhoudt.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 18:12

haha joepie ben blij dat jullie er net zo over denken,zitten gaat goed,word alleen dan een beetje missenlijk,van het lange liggen en de pillen,maar ga morgen lekker even naar stal!
heb trouwens van het op mijn rug liggen,hele zere hakken,alsof je er een blaar op krijgt en dat brand zeg maar,doe er nu telkens zalf op,iemand nog tips daarvoor?
bedankt weer allemaal!!!!
groetjes saskia

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:51

Hoi, herkenbaar. Je moet iets voor je hielen een kussen leggen zodat je voeten vrij zijn van je matras. Ik heb daar ook snel last van en voelt echt naar. Smeren kan wel, maar ik vind de voeten vrij echt beter.

Tip voor als je zit, is je billen ondersteunen en je ruggegraat vrij. Je hebt speciale kussen, maar kan dat ook prima zelf doen. Ik kreeg echt last van het zitten, want het is toch veel druk en alles wat iets helpt is meegenomen.

Succes en veel plezier.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:53

Probeer ook af en toe op je zij te gaan liggen anders ga je "doorliggen" en das niet fijn

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:05

Inderdaad in de gaten houden dat je geen doorlig plekken krijgt. Ik had altijd katoenen sokken aan en geen last van de hakken, kussentje wil misschien ook wel helpen.
Veel plezier morgen bij je paard!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 22:21

hoi hoi.
ben vandaag niet bij mijn paardje geweest,niemand wou even met mij naar hem toe,want dat was slecht voor mij en bla bla,maar mijn moeder is een dagje overgekomen en die gaat morgen even mee naar stal gelukkig.
verder gaat het wel goed,krijg alleen een beetje last van jeukende kleine bultjes op mijn elleboog,een soort uitslag,waar dat nou weer vandaan komt?maar liever jeuk dan pijn!
vr groetjes saskia

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:23

Fijn dat je moeder komt, heb je even iemand om je heen die je lekker kan vertroetelen Ach gut

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:25

Die bultjes zijn denk ik door het schuren over stof (je bed of de bank) Komt vast een haartje uit als je er één open krabt... haarbultjes Knipoog Gaat wel weer weg. Fijn dat je moeder er is en je morgen even lekker eruit kan Haha!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 00:06

weer even een update
morgen ga ik naar de neurochirurg,praten over de operatie,wat de kansen zijn,en natuurlijk wanneer,ik hoop zo snel mogenlijk,want iedere dag dat ik nu thuis lig is een verloren dag,gelukkig voel ik me weer wat beter als van de week,toen was ik even volledig de weg kwijt.jammer genoeg heb ik er nu wel zweertjes in mijn maag bijgekregen door de medicijnen,nu dus mijn pillen rantzoen weer wat omgegooit,kan af en toe kleine beetjes eten,dus word lekker slank(4 dagen lang zo missenlijk geweest dat wil je niet weten,nou dat eet je echt niks,maar dat eet ik er wel weer bij als het weer wat beter gaat,ook sta ik nu weer een beetje met bijde benen op de grond,wel met ups en downs,maar oke.heb iets minder medicijnen gelukkig want daar werd je wel zo raar van.duimen dat ik snel naar de o.k kan,zodat ikmijn leven weer lekker kan oppakken!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 00:15

Meid ik hoop voor je dat je snel terecht kunt en snel van de pijn af bent.

Ik heb twee hernia's gehad. De eerste op mijn twaalfde. Veel pijn en een half verlamd rechter been. Was toen een zeldzaamheid op die leeftijd, moest met spoed geopereerd worden omdat de kans op incontinentie groot was.

Moest de dag na de operatie meteen mijn bed uit en kon weer normaal lopen zonder pijn.

Helaas 2 jaar geleden zelfde plek, kleine nernia die gelukkig vanzelf weer is over gegaan. Veel pijn en pijnstillers moeten slikken.
Soms heb je weleens een maagtabletje wat je tegelijkertijd met de pijnstillers moet innemen om maagklachten te voorkomen, is dat niet wat?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 00:29

ik slikte diclofinac die laat ik dus nu staan,ook hoorde ik dus achteraf dat je daar iets paranoide van kunt worden,
ik slik nu nog ocycontin,diazepam,en voor de missenlijkheid
metoclopramide,ook slikte ik 8 paracetamol en ook die laat ik nu staat,voel me al beter wel iets meer pijn maar wel te doen.
het eten wil nog niet echt geen honger gevoel dus eet af en toe kleine beetjes(heeft ook met stres te maken)net na 7 jaar relatie verbroken,we waren uit elkaar en nu weer bij elkaar dus van mijn kant bloeide de liefde weer helemaal op,maar bij hem niet,ben er enorm stuk van,had het niet aan zien komen,en dan is alles bij elkaar net even te veel.maar ik hou de moed er in,met ups en downs dan.hoelang duurd het eigenlijk dat je weer echt mag lopen en zitten en zo na de operatie

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 00:34

De volgende dag na de operatie moest ik meteen mijn bed uit, en heb meteen weer alles zittend gedaan.
Dus ik denk dat jij dat ook wel een beetje moet. Lopen is belangrijk dan kunnen ze meteen zien of het al goed gaat, dat zitten komt denk ik wel als ze merken dat het beter gaat.

Bij mijn eerste hernia hoefde ik niks te slikken. Kon gewoon liggen en slapen. Bij de tweede deed zitten en liggen gigantische pijn en slikte ik paracodeine overdag voor de pijn en diazepam om goed te kunnen slapen. Daar was het goed op uit te houden.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 00:37

dus eigenlijk mag je na de operatie alles weer doen lopen en zitten dan,kan niet wachten heerlijk

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 00:40

Ja dat klopt. Ik hoop dat jij net zo snel weer van de pijn af bent als ik destijds.
En hoop daarnaast dat jij een chirurg krijgt die wel een beetje kan hechten. Ik loop nu namelijk al 12 jaar met een monsterlijk lelijk lidteken op mijn rug Clown

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 00:42

ow ja dat is wel verveeldend!
ik heb zoiets als ik er maar af ben de achterkant zie ik toch nooit.
maar een lelijk litteken nee moet er niet aan denken.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 00:45

Er zit 9 van de 10 keer iets overheen, zit op mijn onderrug, dus vaak zie je het niet.
Lopen en zitten mag je eerst, en dan langzaam alles weer opbouwen. Fietsen en veel andere dingen mocht ik de eerste tijd nog niet.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 00:48

ben al blij als ik kan lopen en zitten.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 00:51

Voel met je mee...bij mij was het juist omgekeerd. Hoe meer ik bewoog hoe minder pijn.
Die blikken van mensen bijvoorbeeld in de trein als ik heen en weer bewoog om de pijn weg te krijgen zal ik nooit vergeten.

Maar de eerste keer dat ik liep na de operatie kon ik wel janken van blijdschap. Gewoon geen pijn meer. Ik duim met je mee.
Na de operatie had ik sowieso helemaal geen pijn. Ik was alleen heel misselijk en voelde alleen een grote pleister op mijn rug.