Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje89

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:14

Ik heb gelukkig nu ook een andere huisarts die erbij is.. Die is veel beter en neemt me tenminste serieus. Ze heeft zelf de ziekte van Crohn.. Dus ze begrijpt me volledig. Dat is wel erg fijn..

Ondertussen ga ik kapot van verdriet, en door alle stress zit ik constant op de wc.. Kan niks binnen houden en het gevolg is dat ik wanneer ik naar de wc moet en ik buikkramp krijg dat er alleen maar vocht uit komt, wat zo verschrikkelijk pijn doet...
Ik probeer wel wat te eten, maar zie het allemaal gewoon niet meer zitten, heb er gewoon allemaal geen zin meer in.. Verdrietig

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:16

kaatje Ach gut

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:34

Nog een darm hier!
Het begon bij mij toen ik 13/14 was en nu ben ik bijna 23..bijna 10 jaar dus al...

Maar geloof mij, je leert ermee omgaan. Ik 'voel' wanneer iets niet goed gaat vallen als ik het eet. Eerst eet je dan toch door, met als gevolg: kramp, pijn, en een abonnement op de wc, maar je leert naar je lichaam te luisteren.

Chinees: eet ik niet, dat gaat gewoon fout. Soms probeer ik wat nasi, maar heel weinig en dan heb ik er toch last van.
Friet: gaat alleen goed als het vet goed is. Als ik patat zie, kan ik inmiddels al behoorlijk inschatten of het goed gaat of niet.
Taart: alleen zonder slagroom
Vlees: weinig en niet vet
Pizza: alleen simpele zonder teveel vet. Als het vet van de kaas afdruipt of van de salami, dan ga ik er bewust al niet aan beginnen
Koffie: foute boel, dat gaat er dus niet meer is (en nu lust ik het niet eens meer! haha)

Ik probeer vet eten zoveel mogelijk te mijden. Bruin brood, hollandse kost en voldoende vitamientjes maken het voor mij nu behoorlijk dragelijk. Toch gaat het soms mis en heb ik een korte periode pijn. Maar voor pijn is daar altijd nog KAMILLE THEE! Echt, dat helpt! Eigenlijk alle thee helpt, zolang het maar niet te zwart is.
Op vakantie gaan is altijd even een crime, de eerste dagen ben ik van slag. Stokbrood en croissants in Frankrijk--> niet eten! Dat gaat mis! Pas als alles rustig is kan ik af en toe wat mee snoepen, maar ook weer niet te veel!

In het begin was ik altijd bang dat ik buikpijn zou krijgen, en wat gebeurde er? Ik kreeg buikpijn. Nu ik ermee heb leren omgaan, heb ik meer vertrouwen in mn buikje gekregen en weet ik hoever ik kan gaan. Het belemmerende gevoel gaat echt minder worden.
Het belangrijkste is dat je voor jezelf uitvindt wat je kunt eten in restaurants of waar dan ook, zonder halverwege t etentje onder de tafel te liggen van de pijn. Het is niet leuk dat je op verjaardagen taart moet afslaan, maar ook daarmee leer je omgaan. En dat is denk ik het hele punt: zodra je ermee om kunt gaan is het niet belemmerend meer en waag je af en toe een gokje door iets 'geks' te ondernemen. Soms gaat dit goed en soms niet, maar je hebt het dan iig geprobeerd!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 19:23

Kaatje Ach gut

Ik weet even niet meer wie het vroeg: Maar mijn vriend reageert er heel goed op, is super lief voor me als ik weer eens last heb, want hij weet hoe erg het kan zijn.
Als we op stap zijn en ik krijg het wil ie ook met me naar huis enz.

Ik ben nu een boekje aan het lezen: Prikkelbare darm, en volgens mij is het echt een aanrader! er staan handige tips in enz.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:26

*schopt topic ff omhoog*

klinkt als een handig boekje, Micha Ja ga dat ook eens lezen.

Hier weer een doktersbezoek achter de rug.. ik heb een paar maanden terug allerlei onderzoeken gehad (ontlasting, urine, echo, bloedonderzoek), en alles was gewoon goed Scheve mond
wel zijn m'n klachten begonnen sinds ik antibiotica gehad heb voor m'n blaasontsteking, dus wellicht is mn darmflora gewoon verstoord. wil nu probioticatabletten gaan gebruiken.
Ook reageer ik heel heftig op melkproducten, dus de dokter wil ook even testen op een eventuele lactose-intollerantie...

en als al dat bovenstaande niet helpt, heb ik 'gewoon' een spastische darm Scheve mond

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:12

wel zijn m'n klachten begonnen sinds ik antibiotica gehad heb voor m'n blaasontsteking, dus wellicht is mn darmflora gewoon verstoord. wil nu probioticatabletten gaan gebruiken.

Kan heel goed zijn, ik reageer ook heel heftig op antibiotica, mijn darmen zijn er minstens 3 wkn van slag van.. Verdrietig
Dus zou een goede reden kunnen zijn

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:55

nu ik zwanger ben is het helemaal een raar verhaal Nagelbijten / Gniffelen
smerige krampen Nors opkijken

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 13:05

Gefeliciteerd Cyntje Ja
Hoe ver ben je al?

Ik moet ook naar de dokter maar ik heb er eigenlijk gewoon geen tijd voor, het spreekuur is sochtens en ik moet dan lessen missen van school wat ik me helemaal niet kan veroorloven

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:47

Hoe ver ik ben weet ik niet... maar ik mag in geen geval meer Norit gebruiken en dat was net het enige wat hielp No Cheer

Beetje behelpen dus de komende tijd...

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 14:18

Hmm das wel weer echt balen Nagelbijten / Gniffelen
Dat is afzien komende 9 maanden

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:22

hier nog een met een spastiesche darm... van vette dingen (zoals patat) worden mijn darmen HELMAAL niet happy (en ik zelf ook neit)

Ik drf ook niet te eten als ik gestresd ben bang dat ik misselijk word of dat het er aan de onderkant dun uit komt... :S

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:49

Ik heb nooit zo erg diarree dat ik moet rennen, gelukkig. Wel regelmatig appelmoes, zeg maar. maar dat is niet zo erg.
Momenteel zit door wat spanningen mijn darm weer fors in een kramp, dus een keiharde buik, zelfs gaan zitten doet al pijn en verder gebeurt er helemaal NIETS. Totaal in staking...

Hebben jullie ook goede ervaringen met venkelthee?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 17:05

Jaaa
Ik drink alleen maar venkelthee Haha!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 17:38

Nog nooit van gehoord maar helpt dat goed?

weet iemand iets waar van je wat minder gaat stressen? Want soms ben ik zo'n stress kip[meestal] en aan mij zie je dat niet aan de buitenkant ga niet druk doen ofzo. Maar ik krijg áltijd buikpijn en dat is dus niet echt bevoordelijk Nagelbijten / Gniffelen
Zo ook dus het kringetje-> rommelige buik -> bang om buikpijn te krijgen-> buikpijn Huilen van het lachen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:03

ja ik vind dat het goed helpt de venkelthee!
maakt je darmen wat rustiger.

tja.. dat laatste dat moet je echt zien te doorbreken en dat is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel moeilijk..

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:24

Ik heb niet alles gelezen, dus ik weet niet of jullie dit al geopperd hebben.
Mijn vriendin heeft spastische darmen en heeft paardenmelk geprobeerd. En dat hielp!!!!
Ik weet niet of dat voor al jullie problemen helpt, maar blijkbaar heeft dit op meerdere problemen effect, ook voor maagproblemen en psoriasis.
lees meer op http://www.paardenmelkerij.nl .
Ik lees bij een aantal antwoorden dat vet niet goed is, en die melk is vrij vet. Ik zou het eerst even lezen of misschien vragen of het zou kunnen helpen.
en je kan het altijd proberen toch? Knipoog

succes!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 18:56

Maar de meeste mensen kunnne weer niet goed tegen lactose, maar ik zal eens gaan kijken.

Ja ik weet dat het moet Def Ja maar ik bén al zo'n stress kip van mezelf. En als ik iets spannend/eng vind krijg ik dus buikpijn Huilen van het lachen

Ik wil ook echt een keer gaan parachute springen, maar ik weet nu al dat andere mensen die krijgen adrenaline maar ik krijg buikpijn Clown
Net zoals ik binne kort een fotoshoot heb, word precies het zelfde verhaal. [Ik maak me nogal snel druk enzo en vind nieuwe dingen eng, dus echt een súper combie met PDS] Daarom dat ik dat vroeg.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 18:58

Citaat:
Merrie Vrouw Koe Schaap Geit
Vetgehalte 1,3 4,0 3,4 6,2 4,1
Eiwit 2,1 1,5 3,5 5,2 3,8
Melksuiker 6,3 6,9 4,6 4,2 4,4
Afvalstoffen 0,4 0,3 0,8 0,9 1,9

Ai Nagelbijten / Gniffelen dat dacht ik al melksuiker/lactose kunnen we niet zo goed tegen [ althans ik spreek voor mezelf maar het is wel iets wat veel PDS'ers hebben. D

Edit: het tabelletje is niet erg duidelijk maar Melksuiker bij paardne melk is 6.3

Nog een keer edit: Ik zou misschien die tableten nog wel aandruven Ja die cremes voor je gezicht lijken me trouwens echt super Haha!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 00:21

Ik moet nog beetje bijlezen.
Maar had vorig weekend weer flinke dip, met nasleep van mijn darmen.
Het is 4 jaar geleden begonnen. Toen zo erg dat ik in 2005 mijn pony verkocht. Vond ik eerlijker tegenover hem. Had dat jaar amper kunnen rijden. Vanwege pijn en de onwijze vermoeidheid.
Zelf kocht ik toen een jonge pony om mee te tutten.
Nu ondertussen loopt alles best goed. En ben dus ook weer lekker aan het rijden. Alleen vorig weekend dus een dip. Maar ben al blij zoals alles nu weer loopt.
Ik laat wel bepaalde dingen voor mijn darmen, maar veel doe ik gewoon.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 00:32

spastische darm kan wel over gaan
Ik heb jaren last gehad van een spastische darm..
helaas nu weer terug je blijft er wel gevoelig voor..

Uitgaan krijg je imprensipe geen buikpijn van.. alcohol wel.. dus geen alcohol drinken tijdens het stappen.. Ik ben nu al 5 jaar gestopt met alcohol drinken werkt super..
zorg dat je optijd eet.. als je uit eten gaat.. neem dan op de normale tijdstip dat je eet bijv een liga.. meestal als je uiteten gaat eet je later waar je darm op reageerd..
Zorg dat je altijd een liga bij je hebt dat als het eten later word dat je toch even iets kan eten zodat de pijn minder heftig is of er helemaal niet is..

Bak je eten in olie in plaats van boter..
Probeer iets van joga te gaan doen baad het niet dan schaadt het niet.. Het heeft te maken met stress etc..
Ik had zonder dat ik het wist een burn-out onder de leden.. nadat ik in mijn burn-out storte viel ook het kwartje van mijn darmen.. ben nogal hard voor mijzelf en ben er nooit mee naar de dokter gegaan.. totdat ik een weekend lang niet meer op mijn benen kon staan van de pijn.. toen heeft mijn schoonvader mij in de auto gegooid en ben ik naar het ziekenhuis gebracht.. daar kwam ik er dus achter dat ik een spastische darm had dit dus pas na 4 jaar met pijn te hebben gelopen..
Nadat ik uit mijn burn-out kroop en ik lekkerder in mijn vel begon te zitten zakte mijn darm af..
Nu ik zwanger ben Lachen komt helaas mijn darm weer terug Boos!

als je vragen hebt mijn pb box staat open.. ben geen dokter maar heb er jaren mee geleefd en een hoop dingen er voor gedaan om het te minderen..

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 00:56

_Micha_ schreef:
Nog een keer edit: Ik zou misschien die tableten nog wel aandruven Ja die cremes voor je gezicht lijken me trouwens echt super Haha!

Haha! die cremes zijn inderdaad fijn!!!
die gebruik ik ook!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:22

@lindy: geen alocohol drinken is jouw ervaring.
Bij mij is het juist, hoe meer alcohol ik drink, hoe minder ik last heb van buikpijn/kramp.

en poe, het klinkt allemaal wel erg bekend, rommelige buik-->stress-->buikpijn

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:27

Toad schreef:
Bij mij is het juist, hoe meer alcohol ik drink, hoe minder ik last heb van buikpijn/kramp.

Het ene alcohol is het andere ook niet. Bier gaat bij mij steevast fout. Witte wijn gaat wel goed bijvoorbeeld...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:11

Ik ben er trouwens bij mij nog niet echt achter wat klachten geeft.
Ik eet/drink normaal. Eet bruin brood, geen koolzuur. Maar pak weleens een biertje. Kan niet echt iets bijzonders noemen aan mijn eetpatroon. Behalve dat ik erg gekruid/gekke dingen mijdt.
En het laatste jaar gaat het wel allemaal heel redelijk. Alleen soms een paar dagen een enorme terugslag, maar kan dat nog niet koppelen ergens aan.
Vermoeidheid is bij mij helaas weer standaard...

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 08:05

Def schreef:
Toad schreef:

Het ene alcohol is het andere ook niet. Bier gaat bij mij steevast fout. Witte wijn gaat wel goed bijvoorbeeld...

ik had het ook bij bier.. een appelsap wodka minder.. maar als ik nu wat zou drinken lig ik meteen dronken onder tafel Nagelbijten / Gniffelen
en ben nu ook zwanger dus mag het ook niet Tong uitsteken