Fibromyalgie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CindyUniek

Re: [Centraal] Fibromyalgie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:44

ja de zomer is minder.... wij gaan altijd tussen december en maart dan is het heerlijk even weg uit de kou hier Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:11

Ik speel al lang met de gedachte om naar het buitenland te vertrekken, maar dan wel naar midden-zuid frankrijk. Met Italie heb ik helemaal niks.

Ik zou graag een ranch beginnen in frankrijk .. lijkt me zalig!

Vreemde van vandaag trouwens is dat ik minder pijn heb ??
Ik heb een normale werkdag gehad, niet minder dan anders.
Begonnen met een paar honderd ehm lees over de 1000 varkens enten..
Dat is gewoon pokkewerk, steeds over de hekken van de hokken klimmen, deze zijn 1.10 hoog,dan kom je in hokken met 14 tot 18 varkens, die lekker tegen je knieen aanlopen enzo Clown

Die moeten allemaal een prik met het entpistool en een streep met krijt, dus je bent met heel je lichaam intensief bezig.

Daarna heb ik zeugen gewassen. Op zich niet zwaar, maar ook veel klimwerk.
Gedurende de hele dag loop ik ook vele kilometers,de stallen zijn heel erg lang .
verder heb ik ook veel versjouwt, en mest opgeruimt achter de zeugen, dit is ook weer , naast het scheppen, heel veel klim werk...

Maar het gaat nu wel
mijn handen doen zeer, maar dat komt omdat ze kapot zijn, je stoot ze nogal eens met die kl0teverkens Clown

Vanochtend waren ze ook erg gezwollen.. dat heb ik niet zo heel erg vaak overigens.

Maar goed, ik blijf erbij, ik vecht tegen de moeheid. Ik weet namelijk van mezelf dat als ik stil ga zitten en alleen maar zelfmelei heb, ik nog moeier word. Sta ik op en ga ik wat doen, moet ik er ff doorheen,maar naderhand voel ik me veel energieker Knipoog

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:22

crossmonster schreef:
Maar goed, ik blijf erbij, ik vecht tegen de moeheid. Ik weet namelijk van mezelf dat als ik stil ga zitten en alleen maar zelfmelei heb, ik nog moeier word. Sta ik op en ga ik wat doen, moet ik er ff doorheen,maar naderhand voel ik me veel energieker Knipoog

ik denk ook wel dat dit voor iedereen geldt....
ik merk ook wel eens hoe minder ik doe hoe verrotter ik word...

als ik vrij ben en ik heb veel achter de pc gezeten kan ik 's avonds haast niet plat gaan liggen van de rugpijn terwijl ik met een dagje werken voornamelijk last heb van mijn nek/voeten en knieen....

nee ik probeer ook veel in beweging te blijven! heb het helemaal gevonden met uniek naast de fiets mee nemen!! ben de afgelopen week in totaal al 3 uur aan de wandel/fiets geweest met haar!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:46

Idd cindy, ik denk ook dat die schop onder je eigen kont soms erg goed kan zijn Haha!

Ze benadrukken ook overal op elke site, dat beweging alleen maar goed is, en dat de pijn na "overbelasting" niet komt door schade.

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:47

ben vandaag weer op de revalidatie kliniek geweest en moet zeggen dat iedere x als ik daar weg kom, ik me weer een stuk beter voel.
Ook zij adviseren vooral niet te gaan stil zitten, daar je dan eigelijk alleen het probleem verergerd.
Het is alleen goed doen luisteren naar je lichaam wanneer je het even rustig aan moet doen.
maar goed, dat is voor ons makkelijk gezegt..
Zoals ze daar ook zeggen; het zijn de doorzetters die fybromialgie krijgen..

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:12

mara1 schreef:
diclofenac, ibuprofen etc doen bij mij helemaal niets.

Los werkt ook niet bij mij, alleen de combi paracetamol én ibuprofen doet iets, het meest erge aan pijn weg halen.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:14

Ik heb nu baat bij meloxicam en zn in combinatie met paracetamol.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:22

De enige medicijnen die mij werken zijn tramadol en naproxen icm diazepam, maar dat komt merendeels door de andere klachten die er bij heb.

Ik ben sowieso al een tijdje aan het nadenken om naar het buitenland vertrekken en zo'n ervaring ( dus niet het vakantie tempo er bij) maakt het alleen maar aantrekkelijker Ja

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:29

Ik kan als ik wil naar zuid frankrijk....

Iemand zoekt een oppas voor zijn enorme villa daar Haha!

Helaas geen internet, en een oprijlaan van 5 km Huilen van het lachen

Dat geen internet was voor mij de doorslag om niet te gaan Clown

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:38

ik wil ook wel emigreren.
alleen meot niet te warm zijn, want ik ben dan snel benauwd.
ja, heb ook nog eens flinke astma Clown

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:27

Ik gebruik alweer een tijdje amitryptilline. Ik slik het 's avonds voor het slapen gaan. Mijn nachtrust is er beter door al wordt ik soms wel wat brak en stijf wakker. Ook haalt het de scherpe randjes van de pijn weg. Amitryptilline is eigenlijk een antidepressivum, een vrij ouderwets middel begreep ik van de huisarts Het word bij FM patienten vaker gebruikt voor een betere nachtrust en de pijn in een lage dosering (1 tablet per dag), dan werkt het niet als antidepressivum, daar heb je een hogere dosering voor nodig.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:32

Mm die medicatie zou ik dan in mijn geval absoluut niet willen.

Overigens slaap ik prima.
Stijf wakker worden.. ach dat neem ik voor lief.

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:54

Je moet de term antidepressivum een beetje wegdenken.Van zogezegde bijwerkingen heb ik geen last (afgezien van wat pukkeltjes Haha! ). Maar als je ontspannen kunt slapen (wat mij dus niet altijd lukt...) heb je het niet nodig. Voor overdag is het geen optie als je normaal wilt functioneren, dan werkt het zo'n beetje als diazepam Slapen .

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:37

ik mag het niet gebruiken van mijn dokter, hij vind me nog te jong.. Verward
Overigens gister op de kliniek een gesprek gehad over bepaalde sporten wat ik toch wel op een aardig hoog niveau deed.
Ik kan maar niet bij komen en paardrijden lukt me gewoon ook niet..
Douwe is niet bepaald 1 van de lichtsten in de mond en of ik nu 15 min rijd of 5 min, beide keren lukt het me gewoon niet, ookal probeer ik het op allerlei verschillende manieren, en loop ik een week later nog met ontzettende pijn..
Wat ik voor een paar maand terug ook al te horen kreeg, kreeg ik nu weer te horen, rijden op niveau is er voor mij niet meer bij..
Wil ik weer gaan paardrijden zal er een ander paard moeten komen en zal ik ook op een andere manier actief moeten worden in de dressuur.. Verdrietig
Ik baal wel zo ontzettend!! Boos!
Gelukkig heb ik een ontzettende toffe bijrijdster wat super klikt tussen Douwe, mij en haar, maar goed.. wat als zij er straks mee ophoud?
Bah wil er ook niet te veel aan denken..

ook zal ik er mee moeten leren leven dat ik de andere sporten ook niet meer zo kan oppakken als voorheen..
Ja dat zullen jullie vast ook wel hebben maar ik heb het idee alsof ik soms compleet met mn kop tegen een plaat aan loop!!
en dat er dan ook nog eens een poppetje achterstaan zo van ; lekker puh, wij wel jij niet!!
*zucht*

Lag vanacht opbed, had gister therapie gehad, nou joh die benen van me waren gaar!!
Kon wel janken van de pijn..!!
gelukkig gaat het nu iets beter maar t was weer eens een onrustig nachtje.

Nou voelt toch ook wel weer even fijn, het van je afschrijven.Lachen

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:50

Ik moet eerst nog wennen aan de diagnose over vervolgtrajecten weet ik nog niet veel.
Misschien moet ik eerst maar eens een afspraak met mijn HA maken,wie weet heeft zij nog goede ideeen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 14:35

Citaat:
Douwe is niet bepaald 1 van de lichtsten in de mond en of ik nu 15 min rijd of 5 min, beide keren lukt het me gewoon niet, ookal probeer ik het op allerlei verschillende manieren, en loop ik een week later nog met ontzettende pijn..

Balen is dat he Mara!!!
Ik heb om die reden op gegeven moment ook een paard verkocht. Zij was ook zo sterk dat ik constant met pijn in mijn handen en polsen liep, het was echt niet meer te doen.
Vervolgens een paardje gekocht die wel erg fijn te rijden was, geen last meer van mijn handen, maar uiteindelijk wel steeds meer van mijn rug en heupen, dus ik heb haar ook verkocht en ben er nu maar helemaal mee gestopt......

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:10

Nou Sharon kan denk ik na vandaag wel meepraten over hoe sterk een paard kan zijn Tong uitsteken
Lorna is het verkeerde paard eigenlijk voor me, ik moet haar flink op druk en dus met kracht rijden (ook in mijn benen, ik trek niet, dat kan ik simpelweg niet Tong uitsteken ). Maar ik moet 'er geregeld (op een slechte dag) flink doorstellen en vragen.
Heb vandaag maar een half uurtje gereden, daarna Sharon, en het doet me nu allemaal pijn.
Terwijl gisteren ze lekker liep en ik flink heb getraind en daar alleen vermoeidheid en iets pijn aan heb overgehouden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:12

Ik heb met rijden weinig problemen, alleen mijn rechterheup doet vaak zeer. Vooral swinters.

Ik heb heel erg veel kracht in mijn benen, kan er bijna een noot mee kraken Haha!

Daarbij ben ik rijtechnisch ook erg handig.. om zo ff van mezelf te mogen zeggen Bloos

Ik heb stugge paarden altijd zo los. Maar dat komt wellicht doordat ik gewoon zo ontieglijk veel paarden heb gereden in mijn leven..
Heb op veel stallen gewerkt, en dus veel paarden gereden.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:15

Ik rij nu voornamelijk recreatief en heb eigenlijk dan voornamelijk last van mijn handen maar als ik elke dag zou moeten dressuren trek ik het ook niet denk ik.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:32

Ik heb nog niet eens een diagnose maar ik heb wel besloten dat ik allebei mijn paarden verkoop omdat ik ze gewoon niet meer constant kan rijden. Vooral Lexie is nog jong en om die nou zo onregelmatig te rijden dat gaat gewoonweg niet. Iedere keer als ze een tijdje heeft stilgestaan kan ik weer van voren af aan beginnen en Tigo is nogal kijkerig en onzeker en die heeft er heel veel moeite mee dat ik nu zo onzeker ben. Ik durf gewoon niet meer want iedere onverwachte bokkesprong is weer een week of langer niet rijden Verdrietig . Hoe leuk ik ze ook vind, deze paarden zijn gewoon niet geschikt voor iemand met zo'n lijf dat vaak niet wil. Komt nog bij dat Lexie springen gewoon superleuk vind en dat kan ik in ieder geval helemaal niet meer. Huilen . Ik wil wel blijven rijden maar dan een heel rustig en gemakkelijk wat ouder paard kopen dat ook eens een paar dagen stil kan staan of gelongeerd kan worden zonder problemen. Ik hoop dat ik snel een leuke plek voor ze kan vinden want hoe langer dat duurt, hoe moeilijker ik dat vind.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:07

ik ben eigenlijk van mening dat als je kracht moet gebruiken om een paard te rijden je toch eens beter moet kijken naar het dier.....

was zelf M2 met mijn fjord tussen de paarden en toch liep steeds minder fijn... veel drijven, pijn in mijn schouders van de kracht die ik gebruikte, etc.

sinds een half jaartje rijd ik volgens het systeem van antoine de bodt en nergens meer last van... ja 1 kant op heb ik een soort kramp in mijn zij/heup.... maar niks meer met kracht, paard wordt steeds voorwaartser omdat ze eindelijk goed 'recht' gemaakt wordt.... denk dat daar het probleem bij de meeste paarden liggen....

dus iedereen die met teveel kracht rijd, ik zou zeggen 'probeer eens een les van een gediplomeerde AdB instructie' (pb me gerust)

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:11

Met 'kracht' rijden is bij mij het probleem niet. Ik kan niet tegen het uitzitten van bokkesprongen en wegschietende paarden waardoor ik veel te verkrampt ga zitten wat die paarden dan weer niet lekker vinden natuurlijk waardoor ze nog meer wegschieten Clown . Heb het nu een jaar geprobeerd met pieken en dalen en ben nu tot de conclusie gekomen dat ik een ander soort paard nodig heb op dit moment in mijn leven.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:18

@jollyjumper ik doel ook meer op de verhalen van appel en mara.... ieder paard kan licht in zijn mond zijn of worden en ieder paard hoort zonder kracht gereden te worden....
het heeft bij mij helaas ook wat jaren geduurd voor ik dit inzicht kreeg en ik heb de rug van mijn pony ook flink naar de klote gereden, maar inmiddels gaat het rijden weer super en de fysio blijft komen voor controle en de laatste keer was er eigenlijk niks meer aan de hand met haar!!!
(en dat terwijl ik ook met die kracht en druk gewoon M2 reed..... zover kan een paard voor je gaan)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:21

Tja, als je last hebt van polsen en handen is natuurlijk de minste druk erop al teveel Knipoog
Gelukkig ging/ gaat het bij jou wel.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:43

CindyUniek schreef:
ik ben eigenlijk van mening dat als je kracht moet gebruiken om een paard te rijden je toch eens beter moet kijken naar het dier.....

was zelf M2 met mijn fjord tussen de paarden en toch liep steeds minder fijn... veel drijven, pijn in mijn schouders van de kracht die ik gebruikte, etc.

sinds een half jaartje rijd ik volgens het systeem van antoine de bodt en nergens meer last van... ja 1 kant op heb ik een soort kramp in mijn zij/heup.... maar niks meer met kracht, paard wordt steeds voorwaartser omdat ze eindelijk goed 'recht' gemaakt wordt.... denk dat daar het probleem bij de meeste paarden liggen....

dus iedereen die met teveel kracht rijd, ik zou zeggen 'probeer eens een les van een gediplomeerde AdB instructie' (pb me gerust)

Niet ieder paard, en zeker niet als het een afstamming van Faram is. Paard is nou eenmaal zo, merendeel loopt ze wel goed en kan ik 'er op een licht teugeltje rijden, maar als ze een mindere dag heeft heb ik een hoop kracht nodig. En daar is niets slechts aan qua rijtechnisch.