Vaak moe.. Wie nog meer?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TeSzZz

Re: Vaak moe.. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:16

chance schreef:
TeSzZz schreef:
Ik volg zelf een revalidatieprogramma in 't Roessingh (enschede) en ik krijg zelf juist een paar andere tips. Vaste tijden naar bed en opstaan is daar wel ook heel belangrijk, maar overdag slapen vinden ze juist helemaal geen goed idee, terwijl liggen wel mag.
Ook leren we wel naar ons lichaam te luisteren, maar niet naar de dingen als moeheid en pijn, juist omdat die signalen onbetrouwbaar zijn geworden. Ik ben 24/7 moe en heb altijd last van mijn spieren, door de laatste 4 jaar daarnaar te luisteren was me conditie helemaal niks meer en zat ik al ruim 2 jaar thuis, terwijl ik nu sinds juni met dit programma bezig ben en alweer 20-25 minuten kan fietsen (kon hiervoor meestal niet eens heen en weer naar de supermarkt), een hele middag de stad in kan zonder daar dagen ziek van te zijn, weer ben gaan paardrijden (ik reed nog maar heel af en toe) en weer enigzins normaal met vriendinnen af kan spreken (zelfs weer een keer mee uitgeweest).

Wat we ook leren, is weer veel meer af te wisselen. Zijn maar kleine dingetjes, bijv ff een rondje lopen nadat je een spelletje heb gespeeld of je een film hebt gekeken, gewoon om je hoofd ff leeg te maken en je lichaam weer een beetje actief te krijgen.

Denk dat alle programma's anders werken, en ben heel benieuwd of het voor jou werkt Lachen Ik heb nog een paar weken te gaan in enschede en ze geven zelf aan dat ze je alleen een opstapje kunnen geven en dat je zelf nog heel lang daarna door moet blijven werken om je beter te voelen, maar so far ben ik wel behoorlijk tevreden Lachen

Je hebt idd diverse soorten therapieen en diverse soorten cvs. Ik merk idd bijv wel dat als ik thuis een film kijk savonds dat ik al halverwege een film al slaap. Fietsen gaat best wel goed (soms slechte dagen). paardrijden is voor mij nog heel vermoeiend en drukke omgeving ook bijv veel herrie en mensen.

Paardrijden was voor mij ook heel vermoeiend vandaar dat ik 2-2.5jaar maar heel weinig gereden heb. Maar heb nu een leuk bijrijdpaard, staat op een rustige stal en ik heb de hele dag de tijd, dus dan is het wel te doen Lachen Kreeg gelukkig ook bij het revalidatiecentrum de kans om daar op de aangepaste manege wat lessen te volgen van een half uur zodat ik het gewoon rustig op kon pakken.

Slechte dagen zitten er altijd tussen, ik heb ook nog steeds dagen dat ik de trap niet eens af kan komen, en ook tijdens de revalidatie gaven ze aan dat dit iig nog een tijd zo zal blijven, en misschien nooit helemaal zal stoppen, maar ik ben allang al blij dat ik weer iets kan doen ipv de hele dag thuis zitten en tv/films kijken of computer spelletjes spelen.

Ik ben nu net klaar in enschede (als iemand meer info wil kan je altijd pb-en, ze nemen gewoon nog aanmeldingen aan en er is geen superlange wachtlijst) maar bij ons in de groep was bijna iedereen overgevoelig voor prikkels. Ik bijv voor veel mensen, dus drukte, en warm/koud verschillen, maar anderen voor geluid, licht, aangeraakt worden en nog wat dingen.

Diverse soorten CVS was ook daar heel veel verschil in, we zaten in een groep van 6 waarvan er 1 geen cvs had maar een andere ziekte waar wel vermoeidheid bij zat, maar de andere 5 hadden allemaal CVS. Hier zat nog heel veel variatie in, een meisje lag al meer dan een jaar alleen nog maar, die kon helemaal niks meer, ik zat ook volledig thuis maar kon nog wel iets, maar er waren er ook die nog naar school gingen, uitgaan, werken. Van iedereen werd een persoonlijk activiteitenniveau berekend en daaruit keken ze of ze ons moesten helpen met opbouwen, afremmen of juist stabiliseren, dus dat was wel heel fijn omdat het wel op ons allemaal persoonlijk afgestemd was.

missblonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:04

heb net een deel van bloed uitslagen gehad. Alles is tot nu toe in orde, echter konden ze zien dat ik in het verleden pfeifer heb gehad. (dit moet voor 2005) zijn geweest omdat dat de laatste keer bloedprikke was. Kan de vermoeidheid chronische worden? dus cvs?

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:40

missblonda schreef:
heb net een deel van bloed uitslagen gehad. Alles is tot nu toe in orde, echter konden ze zien dat ik in het verleden pfeifer heb gehad. (dit moet voor 2005) zijn geweest omdat dat de laatste keer bloedprikke was. Kan de vermoeidheid chronische worden? dus cvs?

Bij mij hadden ze dus ook pfeifer gevonden dat ik het gehad heb en ben nu sinds mijn laatste bericht hier nog steeds enorm moe.
Snap er niks van ook nog steeds de hoofdpijn!

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:46

dat kan zijn ja. pfeiffer blijkt 'n behoorlijke na sleep te kunnen hebben.... is denk ik ook wel per persoon verschillend...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:52

Ik was 18 toen ik pfeifer had en heb gehoord dat het bij sommige mensen nooit helemnaal weg gaat.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:38

Ik ben ook vaak vreselijk moe, maar ik weet dat dat komt door mijn drukke leven: Full time baan, vrij veel vriendjes en vriendinnetjes, paard, vriendje, klussen in mijn huis, bestuur van een drukke paardensportvereniging waar ik ook de website voor aan het opzetten ben, geef een dagje ponyles aan kinderen en daarnaast nog de gewone alledaagse dingetjes.

Mijn moeder heeft een wat rustiger leven maar die heeft het ook (vermoeidheid), evenals mijn tante waar zojuist ijzerstapelings ziekte (Hemochromatose) is geconstateerd. Mijn moeder wordt er nu ook op getest omdat het erfelijk is. Een van de klachten is chronische vermoeidheid. En nou komt het; het is een veelvoorkomende aandoening (ongeveer 1 op de 200 mensen heeft het). Hieronder een link:

http://www.mlds.nl/pages/aandoeningen.p ... =92&char=H

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:40

marleen_usar schreef:
Ik was 18 toen ik pfeifer had en heb gehoord dat het bij sommige mensen nooit helemnaal weg gaat.

zou best kunnen ja, aan gezien 't 'n herpesvirus is, en bij verminderde weerstand weer de kop opsteekt...
ik wordt dr alleen vreselijk gek van dat mij gezegd wordt wat ik MOET doen, terwijl ik het dit moment niet altijd kan opbrengen Scheve mond

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:39

Klopt heb ik ook, er wordt verwacht dat ik ga werken terwijl ik het hier niet eens opgeruimd kan houden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:09

Ik heb wit tandvlees iemand daar ervaring mee,heeft dat ook met B6 tekort te maken of alleen met ijzer.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:30

Maaaike schreef:
Paula schreef:
Ik had hier laatst ook een topic over, misschien dat jullie hier nog iets aan hebben/herkennen;
[MW] Wie kan mij helpen; zo moe...

Ik heb jouw topic toen ook meegelezen inderdaad. Herkende er wel veel van, ik heb ook jarenlang zo getobd.. Ben jij inmiddels al iets verder? of nog niets?

Niets.. Ben sinds een week begonnen aan mijn HBO opleiding, en ik teer nu op m'n energie dat ik in de vakantie heb gespaard. Ik vraag me af wanneer de dag komt dat het écht niet meer gaat. Moet nog minimaal 4 weken op het volgende ziekenhuisbezoek wachten, maar die dag kan ik eigenlijk niet ivm studie. Dus het zal wel wat later worden.. Ben nu op dagen zo stuk dat ik eigenlijk geen gevoel meer heb. Ik wordt moe, heel moe, super moe, en dan ineens is alles verdoofd en hobbel ik op automatische piloot maar weer verder.

Heb in mijn reflectieverslag ook verteld dat ik eigenlijk te moe ben om naar school te gaan, ben benieuwd of mijn tutor daar nog op reageert.

@marleen; wit tandvlees kan een symptoom zijn van bloedarmoede.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:18

Ik heb nog ijzer staan dus daar begin ik gelijk mee.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:20

Moet je niet even bloed laten prikken? Lachen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:25

ik lees mee.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 05-09-08 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:28

ik ben ook vaak moe, maar gelukkig is dat normaal volgens mijn dokter omdat ik astmatisch ben en mijn allergieen totaal niet onder controle. Ik moet echt naar mijn lichaam luisteren, ben ik moe dan moet ik even een middagdutje doen Lachen
Ik voel mij net een oud wijf hahah als ik dat zeg Tong uitsteken

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:58

Ik ga maar bloed laten prikken, na een week ijzer is mijn tandvlees nog steeds wit en ik heb al een paar dagen erge hoofdpijn.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:31

Bleek tandvlees was dat niet ook iets vn zuurstof te kort? (nagel me dr niet op vast weet 't niet zeker..)
Anders idd even langs je HA gaan Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:04

Ik slik het nu een week maar het blijft bleek ik heb op google gekeken maar daar vind ik niks.Dus dat word dan toch naar de d.a.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:45

Ik was 2 jaar geleden ook erg vaak moe. Toen bleek het een vorm van klierkoorts te zijn. In feite was het enige wat ik kon doen: slapen. Ik ging halftijds naar school, 's middags kwam ik thuis, sliep ik tot etenstijd en na het eten ging ik weer slapen tot 's morgens.

Een paar weken geleden was ik weer vaak moe. Onmiddellijk bloed laten trekken, bleek ik een vitamine B tekort te hebben. Die ben ik nu dus aan het bijnemen...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:04

marleen_usar schreef:
Ik slik het nu een week maar het blijft bleek ik heb op google gekeken maar daar vind ik niks.Dus dat word dan toch naar de d.a.

Naar je dierenarts? Haha!

Hier gaat het niets beter. Ben sinds 2 weken met m'n nieuwe studie begonnen maar het is eigenlijk te zwaar voor me. Misschien toch maar eens een gesprek met school aangaan.. Wil alleen niet bekend staan als iemand die 'wat heeft'. Blegh.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:25

Paula ken 't.. m'n school is nou al ongeveer 2 weken bezig ben in die tijd nog niet geweest... en leuke is, ik WIL wel, maar omdat ik de pfeiffer heb zegt m'n lichaam dus (helaas) nee Boos!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:48

Hier nog een klantje.

Ik ben sinds december moe, moe, moe...
Een concentratievermogen van 0,0, snel kortademig als ik me inspan en ik zie er ook absoluut niet uit. Ik ben erg bleek, heb donkere kringen rond mijn ogen. Ik krijg dan ook regelmatig te horen of het wel goed met me gaat.

Ik ben eerst uitgebreid door de huisarts onderzocht, daarna cardioloog en daarna longarts. Dat was allemaal min of meer prima. Heb zelfs geen anemie, wat ik van jongs af aan al heb.

Slapen kan ik echt onbeperkt, 13-14 uur achter elkaar, geen probleem. Alleen voel ik me zelfs na zo'n lange nacht niet uitgerust...

Ik ben wel gewoon aan het werk, 32 uur per week. Zolang ik dat doe houd ik ritme en hoef ik me niet ziek te voelen, hoewel het werken wel slopend is.

De vermoeidheid loopt in periodes, af en toe gaat het een week wat beter, waar ik dan ook echt van geniet.

1 oktober mag ik naar de allergoloog toe, ik ben nl overal allergisch voor, waarvan de huisarts nu ook toegeeft dat dat een mogelijke oorzaak van de vermoeidheid zou kunnen zijn.
Ik hoop dat hij iets voor me kan betekenen, want ik weet het zo langzamerhand niet meer...

Winegum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:10

Ik loop er ook al een paar jaar moe met erge vermoeidheid. Bloed laten prikken, paar keer zelfs, kwam niks uit. Mijn moeder wilde het me niet aandoen om me binnestebuiten te laten keren, omdat de kans groot was dat er toch niks uit zou komen.
Maar het werd niet beter, en op een gegeven moment ben ik bij een homeophaat bioresonantie gaan volgen. Bleek ik een melkallergie te hebben, al met al ging het steeds beter.
Op een gegeven moment kwam het echter weer terug. Waarschijnlijk is het 'gewoon' iets psychisch. In de zomervakantie had ik namelijk meer energie en zat ik beter in mijn vel, toch was ik daar ook nog wel moe in.
Nou de scholen weer begonnen zijn en ik in hetexamenjaar zit, is er weer extra spanning. Maak me om ieder klein dingetje druk, ook wat mensen van me denken.
Ik zou graag willen dat ik er een naam aan kan geven, want als je weer eens een dag thuis blijft en mensen vragen wat je hebt, en je antwoord is 'ik ben moe en heb hoofdpijn', kijken ze je al gauw met een nek aan. Terwijl ze niet weten hoe ik me voel...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 21:58

Ben eigenlijk wel heel benieuwd of de vermoeide mensen uit dit topic al wat verder zijn gekomen. Al mensen wat opgeknapt? Lachen

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:40

Ik ben nog niet echt opgeknapt, nog altijd supermoe.
Maarrr ze hebben tijdens revalidatie aangegeven dat dit soms nog jaren aanhoudt, en ik kan wel een stuk meer.

Ben afgelopen week naar Barcelona geweest, heb over de hele week genomen zo'n 50-60km gelopen en ik leef nog, terwijl ik een half jaar geleden soms niet eens tot de supermarkt kon komen (hier 5 min vandaan)
Ben inmiddels ook begonnen als vrijwilliger bij een peuterspeelzaal 2 middagen in de week en ook dat gaat eigenlijk wel lekker. Vind het wel vermoeiend maar niet zo dat het niet vol te houden is. (Op mijn vorige werk had ik met 2 dagen per week een ziekteverzuim rond de 50%, daarvoor heb ik 2 jaar helemaal niet kunnen werken en ben 80-100% afgekeurd nog steeds)
Mijn concentratie is nog steeds slecht maar met heel veel moeite en leren heb ik wel mijn theorie-examen gehaald en volg ik nu 2-3 keer in de week rijles, terwijl ik voorheen al kapot was van 20 minuutjes op de scooter.

Dus tja, ik vind het nog wel moeilijk om er zeker van te zijn, maar na bijna 5 jaar CVS denk ik dat het eindelijk toch ietsje beter gaat, al is het alleen al omdat ik niet meer volledig thuiszit Lachen

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:18

Ik heb hier ook een paar jaar mee rondgelopen. Ben er nu achter dat dit gewoon tussen mijn oren zit. 's Morgens heb ik altijd het idee dat ik veel te moe ben om de hele dag wat te doen, en als ik met dat idee blijf zitten ben ik ook niet in staat om wat te doen. Als ik het opzij zet en gewoon doe wat ik moet doen krijg ik steeds meer energie en valt het allemaal best mee. Heb wel dagen dat ik dan echt moe blijf, maar dat komt door mij door lage bloeddruk. Op dat soort dagen eet ik gewoon wat meer en dan valt het ook wel mee.

Zolang je goed eet/drinkt en niet te lang of kort slaapt moet het goed zijn. Tenzij je Pfeiffer, bloedarmoede of iets dergelijks hebt.