IK HEB HONGER !!!! Help ...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: IK HEB HONGER !!!! Help ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:38

ik doe nochtans ook weight watchers en ik krijg de porties echt niet op hoor heb ook meer dan genoeg aan wat zij voorschrijven. En er is meer fruit dan je denkt hoor Haha! Dus best even kijken wat je lust. Soep eten voor je maaltijd is de boodschap! Dat neemt al een stuk van je honger weg! En veeeeeeeeeeel water drinken.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 19:18

Tja ik ben dan ook echt een grooooooooooooooooooote eter
Bloos

Die soep voor het eten doe ik ook al ... maar als je mij bezig laat, ik kan zo een halve liter op hoor,
no problemo!

Water drinken valt me wat zwaarder ... moet mezelf ertoe echt dwingen.
Zelfde met fruit eten ... brrr, ik moet het gewoonweg niet.
Ben al verschillende keren een fruitspeciaalzaak binnen gegaan, en echt goed gekeken wat er allemaal lag ...
maar nee hoor, 't kan me echt niet boeien en dat vind ik zo jammer!

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:25

Stroedel schreef:
Super goed van je Lachen
als je nouw super honger heb, met je 3 glazen warm water drinken! het is echt goor, maar je mag krimpt er van en je heb geen honger meer!
Suc6 nog

even tussendoor je maag kan niet krimpen, dit kan alleen door een operatie.
warm/lauw water zorgt voor een vol gevoel.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:35

en toch doet die dat wel
mits je idd kleinere porties verdeeld over de dag blijft eten

hallo .. hier spreekt een meervoudig poffertjes eten weddenschap winnaar
eet rustig 125 poffertjes op
(bij 100 krjig ik ze al gratis Haha! )

maar als je maag gewent is aan kleinere porties
en nee dat wennen gaat niet in 1 weekje
het is ook niet in 1 weekje gewend geraakt aan
grooote hoeveelheden

kijk toch maar eens goed naar de fruit en laat je voorlichten
door de groenten boer
hij weet goed wat zoet is en wat bitter is

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:47

Hier een groente boer! Haha!
De appels komen nu uit Nieuw Zeeland, die zijn echt super lekker.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:51

Had ook een periode heel erg trekkkkkkkkkkenz.......Bij de reformwinkel had ik het erover
en die adviseerde L-Carnitine, dat wordt gebruikt oa bij verslavingen(rook,drank)
en heeft ook goed e werking bij honger.......Kosten ong 15,00 (ong voor 60d)en het werkte......

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:54

Ik kan overleven op een klein koekje per 3 dagen ofzo Haha!
Soms heb ik dan ook mijn eetbuien, maar als ik dan weer een tijdje weiger te eten heb ik na 4 dagen ook geen honger meer.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:02

JoCo schreef:
tja het kan raar lopen... vrijdag is mijn frietjesdag!

Loop ik gans de dag fruit te eten, om punten te sparen, natuurlijk weer constant scheurende honger
Huilen
en maar denken van 'volhouden, straks mag je frietjes'

Stap ik om 21u vol verwachting de frituur binnen, en bestel een grote friet met een koninginnehapje ...
(dat had ik zo uitgerekend)

Kon me haast niet inhouden tot ik thuiskwam ... begin vol overgave te eten ...

Ten eerste: het smaakte niet echt Verward
en ten tweede: ik kreeg niet eens 1/3de op van de friet, noch van de vidée (en dan moest ik nog proppen)
- nog meer Verward Verward

Ik snap her hélemaal niks van!!! Normaal heb ik hier totaaaaaaaaaal geen moeite mee,
erger nog, dan eet ik er nog een frikandel bovenop!

dit is dus echt het gevaar van WW... Een maaltijd van alleen fruit en daarna friet is zo verschrikkelijk ongezond. Je krijgt niet teveel calorieen binnen, maar daar is alles mee gezegd.
Zo zijn er dus ook mensen die een dag nauwelijks eten, want dan kunnen ze 's avonds gebak eten...
En dan kan je zeggen: het is maar 1x. Maar iedere vrijdag frietjes betekend minimaal eens in de week veel te weinig voedingsstoffen... Tsjah, dat is dus het probleem als je punten of calorieen telt...

Het feit dat je deze maaltijd niet meer op kan is ook al een punt wat gevaarlijk kan zijn: je lichaam gaat dus duidelijk al over op een kleinere hoeveelheid voedingsstoffen, waardoor je, als je straks weer normaal gaat eten, ineens verschrikkelijk aan kan komen, omdat je lichaam dus teveel binnen krijgt. *zucht* waarom kunnen mensen niet gewoon af gaan vallen door een gezond dieet te volgen, en moet alles snel gaan...

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 00:26

Lithium schreef:
Ik kan overleven op een klein koekje per 3 dagen ofzo Haha!
Soms heb ik dan ook mijn eetbuien, maar als ik dan weer een tijdje weiger te eten heb ik na 4 dagen ook geen honger meer.

Weiger te eten?
Dat is niet echt een gezond eetpatroon...

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 00:53

Heb me vandaag weer eens laten verleiden en veel te veel gegeten!
Frieten Vingers aflikken
Maar nu voel ik me rotslecht, het ligt nog op mijn maag Ziek
Vanaf morgen begin ik met mijn dieet, lekker veel groenten en fruit, dit kan geen kwaad.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 07:45

Citaat:

dit is dus echt het gevaar van WW... Een maaltijd van alleen fruit en daarna friet is zo verschrikkelijk ongezond. Je krijgt niet teveel calorieen binnen, maar daar is alles mee gezegd.
Zo zijn er dus ook mensen die een dag nauwelijks eten, want dan kunnen ze 's avonds gebak eten...
En dan kan je zeggen: het is maar 1x. Maar iedere vrijdag frietjes betekend minimaal eens in de week veel te weinig voedingsstoffen... Tsjah, dat is dus het probleem als je punten of calorieen telt...

Het feit dat je deze maaltijd niet meer op kan is ook al een punt wat gevaarlijk kan zijn: je lichaam gaat dus duidelijk al over op een kleinere hoeveelheid voedingsstoffen, waardoor je, als je straks weer normaal gaat eten, ineens verschrikkelijk aan kan komen, omdat je lichaam dus teveel binnen krijgt. *zucht* waarom kunnen mensen niet gewoon af gaan vallen door een gezond dieet te volgen, en moet alles snel gaan...[/quote]

Sorry hoor maar dit is echt onzin.
Iedereen weet dat iedere week patat ongezond is dus hang nou niet de deskundige uit.
Wat denk je van Sonja Bakker, je eet volgens haar boeken en als je klaar ben ga je weer lekker over op je eigen gewoonte en binnen korte tijd zit alles er weer aan. Oftewel je leert er niks van want je eet gewoon wat voorgekauwt wordt. Knipoog
Ik zeg niet dat WW zaligmakend is maar het is wel een methode die je leert NORMAAL te gaan eten ,en weet je waarom veel mensen te dik zijn, omdat die of niet meer normaal kunnen eten of de hoeveelheden niet kunnen inschatten en dus veel te veel poffertjes eten. Haha!
Als je mijn stukje goed had gelezen zie je dat je gevarieerd moet eten en dus niet alleen fruit!
Ik kan me voorstellen als je bepaalde gewoontes hebt dit niet zomaar afgeleerd is daar gaat tijd overheen.
Enne de hele dag niet eten omdat je gebak wil is ook onzin zie ook weer mijn stukje.
En het is niet de bedoeling dat je strak weer " normaal " gaat eten het gaat er juist om dat je leert hoe je moet eten en wat je moet eten en wat bepaalde voeding met je lichaam doet.
Darom vind ik het ook erg belangrijk als je begint met WW ga naar de bijeenkomsten daar krijg je nl. uitleg over eten.
Laatst bijgewerkt door Steppe op 23-06-08 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 07:54

misschien gezond eten en meer bewegen en sporten is volgens mij beter dan jezelf uithongeren.. want nadat je op je streef gewicht zit en je gaat weer eten vliegen de kilo's er weer aan.. en natuurlijk als je een dieet volgt en daarna weer normaal verder leeft kom je weer aan lijkt mij logische..

Sporten en gezond eten het eraf sporten lijkt mij effectiever..

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:15

Pff, wat een gezeur over dieet! Ik heb nu ook al een aantal keer een dieet gedaan (heb het overigens niet echt nodig hoor!) en elke keer kom ik daarna aan! Nu eet ik 's morgens yoghurt of 2 bruine boterhammen met kaas, kipfilet , appelstroop of vruchtenhagel. Tussendoor eet ik fruit of ontbijtkoek. Tussen de middag hetzelfde als 's morgens en een cup a soup, 'smiddags tussendoor weer fruit of koek, 's avonds eet ik gewoon dat wat er op tafel komt en soms neem ik later op de avond pinda's chips of iets anders lekkers.

Ik voel me lekker in mijn vel en beweeg buiten werk veel. Ik kijk in de spiegel en denk, oh, daar zit wat teveel en daar ook: sowoth! Ik ben ik en ik ben tevreden met mezelf! En ook met mijn eetpatroon....

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:17

(crash)dieeten zijn zo ongeloofelijk slecht. Leer gewoon normaal,gezond eten met goed sporten. En als dat niet lukt dan ga naar een dietist die op jou lichaam en leefwijze een fatsoenlijk programma kan aanpassen...

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:19

Als je zo tevreden bent, hoef je er toch niets aan te doen Knipoog Je zegt zelf al dat je het niet echt nodig hebt. Verder vind is er met je eetpatroon volgens mij ook niets mis!

Maar ik bijv. ben iemand met echt overgewicht waar ik heel graag wat aan wil doen.. (ja minder eten en meer bewegen is het enigste wat echt helpt, dat weet ik) Dus gezeur over dieet.. Prima jou mening! Maar sommige mensen (en dan spreek ik over mezelf) hebben dat gewoon echt nodig. Simpel omdat ik zo niet gelukkig ben en het ongezond is!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:24

Vezels...

Gewoon zorgen dat je voldoende vezelrijk voesel eet. Als je daar ook nog goed bij drinkt helpt het om een vol gevoel te krijgen.
Verder afleiding zoeken, steeds als je aan eten denkt "iets" gaan doen (bokken bijv..)

Crashdieeten werken trouwens niet! Langzaam afvallen is beter en effectiever. Heb er namelijk met een gewichtsconsulente over gesproken (voor mijn werk als journalist, ben niet op dieet) en die vertelde: minder voedsel -> lagere verbranding -> minder snel afvallen (na een paar weken treedt dit al op). Resultaat, als je op je streefgewicht bent ga je weer "normaal" eten bij een lage verbranding. Je komt dan supersnel weer aan. Dit is het jojo-effect.

Het beste is een manier vinden waarbij je structureel je eetpatroon aanpast. Eigenlijk een eeuwig dieet. En als je jezelf niet alles ontzegt (gewoon af en toe een koekje) houdt je dat het beste vol en heeft het meer effect op de lange termijn.

Succes ermee.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:25

rumay schreef:
Citaat:

Het feit dat je deze maaltijd niet meer op kan is ook al een punt wat gevaarlijk kan zijn: je lichaam gaat dus duidelijk al over op een kleinere hoeveelheid voedingsstoffen, waardoor je, als je straks weer normaal gaat eten, ineens verschrikkelijk aan kan komen, omdat je lichaam dus teveel binnen krijgt. *zucht* waarom kunnen mensen niet gewoon af gaan vallen door een gezond dieet te volgen, en moet alles snel gaan...

Sorry hoor maar dit is echt onzin.
Iedereen weet dat iedere week patat ongezond is dus hang nou niet de deskundige uit.
Wat denk je van Sonja Bakker, je eet volgens haar boeken en als je klaar ben ga je weer lekker over op je eigen gewoonte en binnen korte tijd zit alles er weer aan. Oftewel je leert er niks van want je eet gewoon wat voorgekauwt wordt. Knipoog
Ik zeg niet dat WW zaligmakend is maar het is wel een methode die je leert NORMAAL te gaan eten ,en weet je waarom veel mensen te dik zijn, omdat die of niet meer normaal kunnen eten of de hoeveelheden niet kunnen inschatten en dus veel te veel poffertjes eten. Haha!
Als je mijn stukje goed had gelezen zie je dat je gevarieerd moet eten en dus niet alleen fruit!
Ik kan me voorstellen als je bepaalde gewoontes hebt dit niet zomaar afgeleerd is daar gaat tijd overheen.
Enne de hele dag niet eten omdat je gebak wil is ook onzin zie ook weer mijn stukje.
En het is niet de bedoeling dat je strak weer " normaal " gaat eten het gaat er juist om dat je leert hoe je moet eten en wat je moet eten en wat bepaalde voeding met je lichaam doet.
Darom vind ik het ook erg belangrijk als je begint met WW ga naar de bijeenkomsten daar krijg je nl. uitleg over eten.

Het heeft niets te maken met of friet ongezond is of niet. Maar alleen friet en fruit op een dag, DAT is ongezond.
Als je eens in de week een keertje frietjes eet, deze in gezonde olie bakt en je niet vol eet, is daar echt niets mis mee. Gezond is misschien anders, maar daar zal niemand je op aanvallen. Probleem is dat je de rest van de dag niets anders binnen krijgt als fruit... DAT is ongezond.

En je zegt dat WW je eetpatroon verandert, helaas zie ik in de praktijk dat dat dus totaal NIET gebeurt. Voorbeelden van dat gebak haal ik niet uit de theorie, maar uit de praktijk. Mensen die gebak eten 's middags en als je ze dan vraagt "je bent toch aan het lijnen?" dan zeggen ze "oh, dan eet ik vanavond wel minder."
Je zegt dat WW je eetpatroon zo belangrijk vind, maar ze stimuleren wel dat je een dag jezelf uithongert als je 's avonds frietjes wil eten. In ieder opzicht is dat ongezond. Je kan dat wel tegenspreken, maar je geeft zelf aan dat je het ook doet. WW gooit overal punten tegenaan, maar kijkt verder niet naar wat voor product het is.
Mooi ideaal, denken dat je eetpatroon verandert door de WW, maar als ik zie wat je eet, is dat niet wat er gebeurt. Anders zou je niet sterven van de honger. Verdrietig

Overigens vraag ik me af wat Sonja Bakker er mee van doen heeft? Ook dit is een crashdieet, dus ook dit is ongezond. Sonja Bakker is dan ook geen dietiste (denk dat je dat misschien bedoelt, dat omdat Sonja Bakker er "verstand" van heeft, het daarom gezond zou zijn?), maar gewichtsconsulente en ja, het is gemakkelijk, maar totaal NIET gezond. Helaas kiest men liever voor dat eerste.

@Frisiangirl: natuurlijk kom je daarna aan, want je lichaam stapt over op een veel lager metabolisme. Het gaat als het ware in de spaarstand. Daarna ga je weer normaal eten, en krijg je veel meer binnen. Dat heeft je lichaam niet nodig, dus word het allemaal opgeslagen. Verder gaat je lichaam, doordat je minder binnen krijgt, over op eiwitten (dus spieren), maar komt het er (als het weer word opgeslagen na je dieet) bij als vet. Zie hiervoor ook het bericht van sigrid.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:28

Ts: Wat zijn de voorschriften voor een dag dan?
Dan ben ik wel benieuwd wat je bijvoorbeeld per dag mag eten, en hoe je weekmenu's eruit zien!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:43

Sorry, ik wilde de mensen niet aanvallen die echt overwicht hebben Bloos , maar die zou ik ook aanraden zoals K_im, naar een diëtiste te gaan en niet zelf dieeten uit te proberen....
Ik doel eigenlijk op mensen zoals ik, die een paar kilo teveel hebben en de hele dag rondlopen te zeuren dat ze te dik zijn...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:46

rumay schreef:
Tja wat eet ik op een dag neem effe afgelopen week Vork

Maandag: bakje muesli met optimel yoghurt(6 punt), tussendoor een appel, 2 boterhammen met boter en 1 plak kaas en tomaat( 6 punt), plakje ontbijtkoek(1 punt), en broccoli met 2 kleine aard en stukje kipfilet gebakkken op een bakvel(7 punt)

Dinsdag: 3 finse ronde met boter en honing(8 punt) , stukjes meloen en peer, sphagetti met saus met gehakt( 1 bord, 10 punt), 2 boterhammen met boter en magere ham(5 punt)

Woensdag: 2 boterhammen met boter en hagelslag(6 punt), appel, 3 boterhammen met boter en mager rookvlees(7 punten), sultana(3 punt), witlof met kaas en rundervink(7 punt)

Donderdag: muesli met optimel yoghurt(6 punt), stukje vlaai(5 punt), Salade met tomaat, ui en ei en brie(6Punt), andijvie met aard puree(3 punt) handje naturel chips(4 Punt)

Vrijdag: 3 finse ronde volkoren met boter en magere ham(5 punt), meloen, 3 geroosterde boterhammen met tonijnsalade(8 punt) beker optimel(1 punt) en vanavond eet ik pizza Kleintje dan wel voor 10 punten

Veel dingen weeg ik af en als je dat eenmaal weet is het eenvoudig voor een volgende keer.
Verder drink ik veel thee en water en eet veel fruit( deze week niet zo veel) en eet veel groente
Ik sport 3x in de week bij Curves en mest iedere dag mijn paarden en wandel met ze(rijden gaat helaas niet door ziekte paard) laat de hond uit en ga op de fiets naar mijn werk.

En nee ik ben er nog niet hoor als er iets van chips op tafel staat kan ik mij met moeite beheersen en soms ook niet. Haha!

@sassieja:
deze is niet van TS, maar wel van iemand die WW volgt.
Heb nog tot donderdag school, daarna wil ik wel even berekenen in calorieen hoeveel je binnen krijgt bij WW ongeveer.
Weet niet of dat met dit schema lukt, staan nauwelijks gewichten bij, en betwijfel of het allemaal precies is wat volgens onze standaarden is, aangezien ik (een beetje) bekend ben met het puntensysteem van WW Knipoog. Overigens moet er ook in terugwerkende kracht te werken zijn met die punten, moet ik alleen even kijken of ik een tabel van voedingsmiddelen met punten kan vinden. Wellicht opent dat voor mensen hun ogen....

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:50

Dat lijkt toch ook erg veel op Sonja bakker...in elk geval van de eerste week, daarna wordt het wat meer...

Jmc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:08

Lust je iets van kokos? Dat vermindert de honger zeggen ze! Je smaakpupillen worden zodanig geprikkeld dat ze dan nergens anders meer zin in hebben.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:41

Als je begint met afvallen is het enorm moeilijk en het is niet( in ieder geval niet voor iedereen) vol te houden altijd gezond te eten.
En nee het is niet gezond de hele dag fruit te eten en 's avonds patat dat zegt de WW ook niet (eerst het programma eens goed doorlezen) wat ze wel zeggen dat je best wel eens een verjaardag hebt en dat je een stukje taart wil en dat dat best kan maar daar moet je rekening mee houden ( is niet zo moeilijk hoor zat alternatieven)
En er staat nergens dat als je taart hebt gegeten dat je dan verder niks mag en jezelf moet uithongeren. Vork
En ze promoten echt niet iedere week patat(juist niet) maar je hebt te maken met mensen en hun gewoontes en die doorbreek je niet zo snel. En geef nou zelf toe als je aan het afvallen ben zou je dan NOOIT meer een patatje of taartje mogen?! Huilen
WW is beslist geen crashdieet en als je je aan de regels houdt(is dat niet met ieder dieet?) dan krijg je voldoende voedingsstoffen binnen en je valt af.
Er zijn mensen die onder de punten gaan zitten die ze MOETEN eten per dag en vallen niet af, is logisch geen brandstof is geen verbranding.
Bij WW leer je afwegingen te maken bij bv een etentje, wat eet je wel en wat niet en hoeveel.
Je leert dat je beter volkoren produkten kunt eten(vezels en sneller voldaan gevoel)
En wat ook zeer belangrijk is ze geven aan dat je MOET ontbijten dit om je motor op gang te brengen.

Ik heb ook meerdere malen via een dieetiste een dieet gevolgd met ik geloof 1500 calorieen per dag, dat is ook tellen, wegen en afwegingen maken, maar voor mij te weinig waardoor ik van mijn stokje ging, er werd niet gekeken naar de hoeveelheid arbeid/beweging die ik heb op een dag.
En voor sommige zal dat werken, nou prima dan, maar niet voor iedereen.

secricible als je voor je "studie" meer wilt weten ga eens naar een bijeenkomst en laat je daar voorlichten!
O ja, je hebt geen honger hoor hoe kom je daar aan? Omdat de TS dit in het begin aangaf? Nu ze meer eet(na zorgvuldige berekening) heeft ze daar geen last meer van schreef ze, ja af en toe van lekkere trek zoals iedereen op zijn tijd.

Weet je wat ik niet snap als iemand een dieet of WW volgt en daarmee een eetpatroon veranderd en afvalt en zich beter voelt en daarna dit kan blijven volhouden(want dat is het belangrijkste) is het toch prima.
Nou allemaal nog meer bewegen en we hebben geen dikke mensen meer Haha!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 15:57

Even voor alle duidelijkheid (want dat is het voor sommige mensen hier blijkbaar niet) ik ben NIET op een crashdieet, zit NIET ELKE DAG punten te sparen om mij 's avonds vol te proppen met friet (alleen op mijn frietjesdag) of snoep en ben WEL van plan om iets BLIJVEND aan mijn eetgewoontes te veranderen!

Sorry hoor, het is misschien allemaal goed bedoeld, maar ik ben zelf ook wel zo slim om te weten dat je gevarieerd moet eten, en verschillende keren per dag.

Ik probeer gewoon mijn ongezonde leefgewoontes, want komaan zeg dat was het toch overduidelijk, om te zetten in een evenwichtig en uitgebalanceerd eetpatroon!
En ik vind dat ww mij daar prima mee helpt!

Ik bouw voldoende vezels, fruit en groenten in, maar maak af en toe ook een gaatje voor iets snoepachtigs of een frietje. En ok, dat hongergevoel van de eerste weken was mijn eigen schuld, ik had de punten niet goed berekend (daarom zou ik idd WEL beter naar een bijeenkomst gegaan zijn), maar nu gaat het prima én ik val af.

Dat dat relatief snel gaat, is mooi meegenomen, maar was niet mijn hoofddoel. En als ik mijn streefgewicht bereikt heb, ga ik zeker op mijn eetgewoontes blijven letten, voornamelijk uit mijn gezondheidsoogpunt!

Zo dat moest er even uit. Want sorry hoor, maar ik vind mijn omschakeling WEL ferm en ben er ook trots op!

Aan de mensen wat wel positieve kritiek leverden: bedankt! Jullie tips & aansporing doen goed, en ik heb er wat aan!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:12

JoCo ik ben trots op je van een frietetend snoepend monster ben je zeker op de goeie weg en af en toe zondigen is heerlijk en moet ook zeker kunnen.
Ga zo door en voor mij is het niet alleen afvallen maar hopelijk ook voorkomen van suikerziekten, hart en vaat ziekte.