Mag een apotheek ongevraagd merk medicijnen veranderen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ehona

Re: Mag een apotheek ongevraagd merk medicijnen veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:27

Wat de TS heeft gehad, heb ik ook gehad. Ik had ook de Microgynon en nu dezelfde als die de TS ook heeft. Er zitten precies dezelfde stoffen in, alleen dus een andere naam. Dit heeft te maken met de wet die Chiqa hierboven noemt. Apotheken zijn verplicht om goedkopere medicijnen te geven, omdat zij namelijk ontzettend veel winst maakten op de medicijnen die ze verkochten. Er veranderd dus niks, alleen wel even opletten. De Microgynonstrips liepen namelijk van rechts naar links (tegen de klok in dus) en deze nieuwe lopen met de klok mee!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:49

ja de regeling is wel ten nadele van de apotheek.
iig in die zin merk ik ervan dat er een heleboel extra werk aanzit,dat vind ik zelf een groot nadeel.
en om heel eerlijk te zijn,zie ik op tegen boze patienten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:51

Ja dat geloof ik wel Snoef, dr wordt steedsmeer beknibbeld...Eerst die 150 euro die zelf betaald moet worden, mensen kijken raar op hun neus als ze hun eigen AB moeten betalen, toch...
Mensen worden bang, ik denk dat ik ook maar weer wat ga hamsteren, ben heel bang dat mn medicijnen straks in de problemen komen....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:52

ik denk dat als een arts medische noodzaak op een recept vermeld,je wel je eigen medicijnen kunt krijgen.
maar als dit te vaak gebeurd,krijg je ook gerommel met de verzekeringen,krijg je doodleuk je declaraties terug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:53

Tot nu toe altijd alles netjes gedeclareerd gekregen van Anderzorg...Ik ga mn declaratie's maar eens wat vaker opsturen denk ik...Die €150 heb ik al betaald.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:57

Snoevie schreef:
ja de regeling is wel ten nadele van de apotheek.
iig in die zin merk ik ervan dat er een heleboel extra werk aanzit,dat vind ik zelf een groot nadeel.
en om heel eerlijk te zijn,zie ik op tegen boze patienten

Ja en reken maar dat je de boze patienten krijgt Nagelbijten / Gniffelen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:03

inderdaad!
en ik begrijp het ook wel,maar mensen stellen je persoonlijk verantwoordelijk,terwijl het niet mijn schuld is.
dat is best moeilijk om mee om te gaan,maar we hebben een brief gemaakt voor alle patienten waarin het verhaal uitgelegd staat.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:04

Wij kregen vandaag de uitdraai van de apotheek moet zeggen voor patienten is het niet leuk maar werken in de zorg is ook zo leuk niet meer

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:17

MISTRAL94 schreef:
Ten tweede is het natuurlijk diep triest dat een zorgverzekering gaat bepalen welke medicijnen jij voorgeschreven krijgt ipv dat we dit aan de geleerden over laten. Nu is het nog zo dat de huisarts bepaald welke medicijnen jij krijgt een apotheek levert aan de hand van afspraken ed maar je zorgverzekering bepaald dit niet Knipoog

Van de ene kant: dat is inderdaad jammer. Maar er is wel iets op af te dingen, namelijk dat ook de keuze van de experts voor een groot deel op andere dan medische gronden werd bepaald. Niet dat ik er blij mee ben hoor - ook ik zie veel nadelen van dit systeem.

Wat ik het vreemdst vind is dat je blijkbaar niet meer gewoon een bepaalde vergoeding krijgt, maar ook alleen maar een vergoeding voor een bepaald medicijn. Want ik heb 1 medicijn van een bepaald merk (generiek, maar desondanks een bepaalde producent) waarvan de versie van een andere producent echt stukken minder bevalt. In dat geval zou ik desnoods zelf die paar euro wel bij willen leggen. Maar blijkbaar is zelfs dat geen alternatief.

(Maar ik vind het wonderlijk - dit zijn geen nieuwe nadelen. Alle nadelige effecten van het nieuwe systeem waren vooraf al voorspeld. En toch hebben mensen massaal gestemd op partijen die voor het nieuwe stelsel waren. Waarom is er niet meer geprotesteerd? Dit is niets onverwachts, hoe vervelend ook.)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:16

de verzekering schrijft niet voor dat je andere medicijnen krijgt,alleen andere merken.
dat heeft niks met geleerden te maken,want het medicijn blijfthetzelfde.

niet dat ik het ermee eens ben ofzo hoor,maar de apotheek(of iig de mijne Knipoog ) zal altijd de kwaliteit voor de patienten blijven bewaken.

overigens had ik vrijdag de 2e keer de mystery guest,en weer goed gegaan gelukkig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:21

Snoevie schreef:
de verzekering schrijft niet voor dat je andere medicijnen krijgt,alleen andere merken.
dat heeft niks met geleerden te maken,want het medicijn blijfthetzelfde.

Was ook mijn gedachte snapte die opmerking ook niet zo Knipoog

Luk he zo'n mystery guest dat maakt je scherp Ja

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:25

inderdaad.
maar je weet het van tevoren niet,ik behandel iedereen op dezelfde manier.
op een goede manier hoop ik Haha!

maar over de regeling,dit gaat dus ieder half jaar gebeuren he,omdat de fabrikanten een prijzenoorlog aan het voeren zijn.
dus over een half jaar weer hetzelfde liedje.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:09

Heb dit topic met interesse gelezen.

Ik vind het toch ook vreemd dat het niet meer de arts, die ervoor heeft geleerd, degene blijft die bepaalt wat voor medicijnen je krijgt. Ik heb het ook gehad met mijn medicijnen voor migraine. De apotheek vertelde me dat ik een ander merk (sumatriptan) kreeg omdat dit goedkoper was, maar de werkzame stof was hetzelfde. Ik heb dit merk een half jaar geprobeerd, maar werd er niet vrolijk van. Vervelende bijwerkingen en het hielp niet zoals het originele merk (imigran) dat ik eerst kreeg. Ik ben toen naar mijn huisarts gegaan en zij wisten hier niet eens vanaf, het was vanuit de apotheek gegaan (iov de verzekering), nu is het wel weer teruggedraaid omdat blijkt dat het andere niet werkte. Je moet er dus zelf erg bovenop zitten en dat vind ik toch een trieste zaak.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:01

Even een kleine correctie over wie nu de keuze voor medicijnen bepaalt, want er worden nu even twee zaken door elkaar gehaald.
De arts bepaalt nog steeds dat jij een bepaald medicijn krijgt voor een bepaalde aandoening. Hij stelt de diagnose en schrijft daar een passend middel voor. Zoals in jouw geval Laurabram een anti-migraine middel. De apotheek bepaalt welk merk jij krijgt maar je krijgt nog steeds een anti-migraine middel. De apotheek zit dus niet op de stoel van de arts maar op zijn eigen stoel.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:30

Misschien is het al gezegd, heb niet alles gelezen, anders excuses...

Een farmaceutisch bedrijf heeft de eerste 2 jaar alle rechten van een medicijn, dat houd in dat geen enkel ander bedrijf dit medicijn mag namaken, na 2 jaar vervallen deze rechten en kan ieder farmaceutisch bedrijf deze medicijnen maken als ze willen.
En dat gebeurt dan ook, de naam mag alleen niet hetzelfde zijn volgens mij, en daarom krijg je een ander merk.
Nadat in 2 jaar een farmaceutisch bedrijf de monopoly positie had betreft een medicijn kan er na die 2 jaar geconcureerd worden met de prijzen, vandaar dat apotheken regelmatig overstappen naar een andere leverancier.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:31

Hmm ik heb het dan verkeerd begrepen nou scheelt dat weer maar goed het is wel degelijk een hoop extra werk en de werkdruk ligt ook nog niet hoog in de zorg Vork

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:21

karijn schreef:
Even een kleine correctie over wie nu de keuze voor medicijnen bepaalt, want er worden nu even twee zaken door elkaar gehaald.
De arts bepaalt nog steeds dat jij een bepaald medicijn krijgt voor een bepaalde aandoening. Hij stelt de diagnose en schrijft daar een passend middel voor. Zoals in jouw geval Laurabram een anti-migraine middel. De apotheek bepaalt welk merk jij krijgt maar je krijgt nog steeds een anti-migraine middel. De apotheek zit dus niet op de stoel van de arts maar op zijn eigen stoel.

Ik begrijp wat je bedoelt, ik krijg heus van de apotheek geen gewone pijnstiller voor migraine, maar buiten het feit dat ik dus het medicijn voor de aandoening krijg, zijn er nog veel onderlinge verschillen en het lijkt mij dat alleen een arts kan zien welk merk, en dus welke samenstelling van het medicijn, de patiënt krijgt. Vooral bij migraine luistert het helaas erg nauw hoe je erop reageert en een verandering buiten een arts om vind ik dus niet verantwoord. Mijn huisarts was er ook echt niet over te spreken dat ze dit buiten haar om hadden gedaan.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:10

Laurabram, ze kunnen je niet zomaar een heel ander medicijn geven. Het is gewoon dezelfde stof, maar met een andere naam. Ik ga niet zeggen dat je je aanstelt ofzo, maar ik denk dat het niet aan het medicijn lag dat je er ander bijwerkingen van kreeg Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:14

het is geen heel ander medicijn wat je krijgt,dat is onzin,zo kraag je nou de praatjes.
de arts bepaald het,en de apotheek zoekt het goedkoopste merk,op uitzonderingen na uiteraard.

het enige verschil wat in sómmige dingen zit,is de hulpstof,die zorgt dat het poeder in de 'tabletvorm' blijft of gewoon een simpel vulstofje.

waarom sommige artsen niet blij zijn als een merk veranderd word,ze krijgen een bepaalde vergoeding als ze een bepaald merk extra voorschrijven.
de artsen in onze regio doen hier niet aan mee,weigeren op die manier de fabrikant te spekken en de verzekering een duurder onnodig middel te laten betalen.

uiteraard heb ik het hier niet over de mensen die vanwege medische redenen een bepaald merk moeten hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:17

Snoevie schreef:
het is geen heel ander medicijn wat je krijgt,dat is onzin,zo kraag je nou de praatjes.

Ben blij dat je dit nog een keer aanhaalt, ik had al eerder een URL geplaatst met de verschillen
die dr iig niet zijn in de werking Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:24

dat klopt.
wij als apothekers(assistenten) blijven nog altijd verantwoordelijk voor de kwaliteit van de zorg en medicijnen die we leveren,als die gevaarlijk,niet goed,oid zouden zijn,dan worden ze niet geleverd!
natuurlijk is ieder mens anders,en daar word ook op verzoek rekening mee gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:28

Ik denk zelf dat angst voor het bekende ook meespeelt. Mensen voelen zich goed bij een medicijn met een delicate werking waar ze mss weken over hebben gedaan om de juiste dosis te vinden, en dan krijgen ze ineens wat anders...Andere kleur, ander doosje...
Mss de angst voor het onbekende die als een soort placebo gaat werken? Ik kan me dat wel voorstellen als het onvoorbereid op mn pad zou komen.
Maar na wat leeswerk komen we daar wel uit, stofnaam is immers hetzelfde alleen geen duur
"Labello"dr op maar "Kruidvat"

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:31

precies,je verwoord het juist.
en dat begrijp ik ook best!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:17

Ukkiee schreef:
Laurabram, ze kunnen je niet zomaar een heel ander medicijn geven. Het is gewoon dezelfde stof, maar met een andere naam. Ik ga niet zeggen dat je je aanstelt ofzo, maar ik denk dat het niet aan het medicijn lag dat je er ander bijwerkingen van kreeg Knipoog

Ik zeg ook niet dat ze me een heel ander medicijn hebben gegeven, alleen een andere samenstelling. In de originele Imigran zit iets waardoor het snel werkt, in het goedkopere merk zit die stof niet en duurt het dus langer voordat het werkt. Bij mijn migraine aanvallen is het echter zaak er snel bij te zijn, anders is de aanval al te ver gevorderd en ben ik de rest van de dag(en) uitgeschakeld. Ik heb het alternatief een half jaar gebruikt en ben toen met mijn ervaring teruggegaan naar mijn huisarts, dus van aanstelleritis of inbeelding is echt geen sprake. De apotheek heeft dit inmiddels ook erkend en ik krijg nu het medicijn dat het beste bij mij past.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 23:16

Snoevie schreef:
waarom sommige artsen niet blij zijn als een merk veranderd word,ze krijgen een bepaalde vergoeding als ze een bepaald merk extra voorschrijven.

In dat geval vraag je je af waarom het erger is als de zorgverzekering dat bepaalt. Zoals ik al zei: ook de apotheek en de arts nemen nu nog wel eens beslissingen over medicijnen op grond van financiele en efficientie-overwegingen en niet vanwege medische redenen. Waarom vind jij het zoveel kwalijker dat de zorgverzekeraar dat zou doen?

(Nogmaals: ik ben niet voor. Maar het is goed om de argumenten tegen helder te krijgen.)

Citaat:
de artsen in onze regio doen hier niet aan mee,weigeren op die manier de fabrikant te spekken en de verzekering een duurder onnodig middel te laten betalen.

Nou ja, dat zeggen ze. Hoe controleer je dat?

Citaat:
uiteraard heb ik het hier niet over de mensen die vanwege medische redenen een bepaald merk moeten hebben!

Waarbij dus moet worden aangetekend dat die redenen WEL bestaan. Er zijn situaties (en nog best wel algemeen ook) waarbij een omschakeling naar een ander merk blijkbaar gevolgen heeft. Dus om er zonder meer van uit te gaan dat in het geval van Laurabram (bijvoorbeeld) dit 'niet aan het medicijn lag dat je er ander bijwerkingen van kreeg' lijkt me wat voorbarig.