Huisarts, normale manier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Re: Huisarts, normale manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:47

Shadow0 schreef:
BrankaZ schreef:
Als je mondig genoeg bent om hier duidelijk te melden dat je iets scheelt en denkt dat het ernstig is en niet een halve week kan wachten, meldt dat dan ook (netjes, vriendelijk en vooral duidelijk) bij een assistente.

In principe ben ik het daar helemaal mee eens. Maar in de praktijk werkt het bijvoorbeeld bij mij helaas niet zo, omdat ik dus bijzonder veel moeite heb om nog erg samenhangend en duidelijk te zijn als ik veel pijn heb en te weinig slaap heb gehad. Netjes lukt wel, maar bv op een vriendelijke manier assertief zijn zit dan ook niet in het pakket, terwijl dat stukken beter gaat als ik me goed voel.
Ik zie daar zo gauw geen oplossing voor.

Tja, als ik denk dat ik vastloop in een uitleg of punten vergeet heb als oplossing dat ik de punten eerst even opschrijf. Ben ik bang dat ik bot en onsamenhangend ga praten dan begin ik met dat te melden. Ofwel iets van "neem het mij niet kwalijk als ik wat bot en onsamenhangend ben maar ik heb erg slecht geslapen door..."

En sorry dat ik het zeg, maar je geeft dus eigenlijk aan dat jezelf het 'probleem' bent (niet duidelijk kunnen zijn doordat je niet lekker in je vel zit) en dat moet dus door de assistente worden doorzien door de telefoon? Ofwel zij moet het allemaal goed (of eigenlijk beter doen) terwijl jijzelf de oorzaak bent dat zij niet de benodigde informatie krijgt om jouw klachten op ernst in te schatten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:56

BrankaZ schreef:
En sorry dat ik het zeg, maar je geeft dus eigenlijk aan dat jezelf het 'probleem' bent (niet duidelijk kunnen zijn doordat je niet lekker in je vel zit) en dat moet dus door de assistente worden doorzien door de telefoon?

Ja, dat vind ik inderdaad, ik denk dat dat deel is van de taak en verantwoordelijkheid van de assistent.
(Wat niet betekent dat ik daar zelf niets aan verander, maar je moet wel onderscheid blijven maken tussen de patienten zonder medische kennis, zonder kennis van wat precies relevant is en wat niet, zonder inzicht in hoe het gaat in zo'n praktijk, zonder ervaring in het voeren van zulke telefoongesprekken etc, en de professionals die die kennis en ervaring wel hebben.)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:37

MISTRAL94 schreef:
Vjestagirl: Begrijpelijk als je een slechte nacht gehad hebt dat je wat langer wilt blijven liggen maar begrijp jij ook dat een huisarts daar geen rekening mee kan houden? Een gemiddelde praktijk heeft over de 2000 patienten. De huisarts kan niet rekening houden met de agenda's van 2000 patienten Knipoog En daaromheen dan maar zijn spreekuur plannen. Overigens kun je ook met je mobiel oid vanuit bed bellen en vragen of je zo laat mogelijk die dag gezien kan worden (al zou ik het liefst zo snel mogelijk gezien worden als ik veel pijn heb)

Nu lees ik hier alleen maar reacties van mensen die schijnbaar denken dat wij daar zitten om dwars te liggen en juist daar gaat het dus mis, wij kunnen begrip tonen maar moeten ons ook aan bepaalde regels houden. Ze schelden ons de huid vol en staan vervolgens schijnheilig bij de huisarts ja dokter nee dokter te zeggen spreek dan ook uit bij de arts dat je bepaalde regels niet handig vind of dat je het ergens niet mee eens bent alleen dan kan een arts kijken of ze iets kunnen veranderen. Dan moet je je mond open trekken naar de huisarts die heeft de regeltjes gemaakt in zijn of haar praktijk. Maar tekeer gaan tegen de assistente maar niets zeggen tegen de huisarts daar kan ik niet bij.

Klara16: Dat is een mooi voorbeeld wat je aanhaalt idd!

Edit: Overigens valt het me op dat het erg makkelijk is de schuld bij een zorgverlener neer te leggen maar was het niet zo een betere wereld begint bij jezelf? Voorheen wilde ik als ik eens naar de huisarts ging ook direct gezien worden, nu ik zelf dit werk doe kan ik veel meer begrip opbrengen als ik niet diezelfde dag terecht kan, klachten waar ik al 3 weken mee lopen kan die ene dag ook nog wel bij. Bij het grootste deel van de assistentes is het begrip er wel alleen moet dit wel van beide kanten komen. Maar wil een zorgverlener goede zorg kunnen leveren zul je onderscheid moeten maken, want mensen staan ook te steigeren als iets verkeerd ingeschat is of ze worden naar huis gestuurd met neem maar wat rust. Mensen worden ook erg boos als het spreekuur uitloopt zou je eens moeten zien wat er gebeurd als er geen assistente zit die de minder belangrijke dingen verplaatst naar morgen. De werkdruk ligt tegenwoordig al erg hoog bij de huisartsen maar aan wie ligt dit? Ongeduldige patienten? Een huisarts die niet snel genoeg werkt? Of de overheid die maar aan het bezuinigen is op de zorg?

Ik had geen slechte nacht gehad, ik was gewoon eerder nog niet wakker? Moet ik dan een dag met ontzettend veel pijn rond blijven lopen omdat de huisarts al zo vroeg begint?

En dan kon ik ook nogeens pas op zijn vroegst rond half 2 aanwezig zijn, gezien ik vanuit Breda (Noord-Brabant) naar Wijk bij Duurstede (30 km onder Utrecht) moest om naar de dokter te kunnen.

Je kan je als patient ook niet altijd schikken in wat het beste uitkomt voor een arts...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:56

Als je er lekker mee kon uitslapen zal je wel niet zoveel pijn gehad hebben.

De morgenstond heeft goud in de mond, ook bij de dokter... Duivel

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:03

Dat is echt onzin. Ik had wel ontzettend veel pijn. Ik slaap alleen goed.

En morgenstond heeft misschien voor jou goud in de mond, ik ben een avond/nachtmens, ik slaap als ik ff de kans heb van 4 uur 's nachts tot 2 uur 's middags. Ik slaap gedurende de ochtenden gewoon.

Niet iedereen die gigantisch veel pijn heeft kan er niet door slapen. Ik slaap altijd wel...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:23

En dan vinden ze dat de assistente meer begrip moet tonen voor patienten die domweg niet eerder wakker zijn Clown Feit is gewoon als jij die dag gezien wilt worden moet je niet om half 11 nog eens gaan bellen, overigens ben ik ook van mening dat de klachten niet erg genoeg zijn. Als ik zo'n pijn heb hang ik wel om 8 uur aan de lijn om te zorgen dat ik die dag nog gezien kan worden. Neem 10 patienten per dag die niet vroeg wakker zijn moeten we voor al die patienten plekjes open houden omdat zij niet eerder wakker zijn. Zo werkt het niet Vjestagirl, maar ik heb wel weer in de gaten, het begrip mag overduidelijk maar van 1 kant komen en dat is van de kant van de zorgverleners. Kortom de huisartsen moeten maar rekening houden met 2000 agenda's Vork

Overigens kun je er ook voor zorgen dat je een huisarts hebt in de buurt waar jij woont, je hebt duidelijk geen kaas gegeten hoe het in zijn werk gaat in de zorg En voor zulke mensen kan ik idd geen begrip opbrengen omdat wanneer jij echt pijn hebt en graag gezien wilt worden zorg je dat je als eerste aan de lijn hangt. Wie het eerst komt het eerst maalt en dat de spoedplaatsen niet bedoeld zijn voor mensen die gewoon niet eerder wakker zijn. Dan moet je voor jezelf afwegen wat je wilt, of zorgen dat je direct belt om 8 uur of genoegen nemen dat je pas de volgende dag terecht kan.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:28

Inderdaad Mistral, zo is dat

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:30

MISTRAL94 schreef:
En dan vinden ze dat de assistente meer begrip moet tonen voor patienten die domweg niet eerder wakker zijn Clown Feit is gewoon als jij die dag gezien wilt worden moet je niet om half 11 nog eens gaan bellen, overigens ben ik ook van mening dat de klachten niet erg genoeg zijn. Als ik zo'n pijn heb hang ik wel om 8 uur aan de lijn om te zorgen dat ik die dag nog gezien kan worden. Neem 10 patienten per dag die niet vroeg wakker zijn moeten we voor al die patienten plekjes open houden omdat zij niet eerder wakker zijn. Zo werkt het niet Vjestagirl, maar ik heb wel weer in de gaten, het begrip mag overduidelijk maar van 1 kant komen en dat is van de kant van de zorgverleners. Kortom de huisartsen moeten maar rekening houden met 2000 agenda's Vork

Overigens kun je er ook voor zorgen dat je een huisarts hebt in de buurt waar jij woont, je hebt duidelijk geen kaas gegeten hoe het in zijn werk gaat in de zorg En voor zulke mensen kan ik idd geen begrip opbrengen omdat wanneer jij echt pijn hebt en graag gezien wilt worden zorg je dat je als eerste aan de lijn hangt. Wie het eerst komt het eerst maalt en dat de spoedplaatsen niet bedoeld zijn voor mensen die gewoon niet eerder wakker zijn. Dan moet je voor jezelf afwegen wat je wilt, of zorgen dat je direct belt om 8 uur of genoegen nemen dat je pas de volgende dag terecht kan.

Alle huisartsen in mijn omgeving nemen geen patienten meer aan!

En ik snap best dat je tussen 8 en 10 moet bellen, maar er mag ook best begrip zijn voor mensen die gewoon op dat moment nog niet wakker zijn. Wat als ik een nachtdienst had gehad tot 3 uur 's nachts, en daarom pas om 12 uur wakker was?

in dé zorg: ben je als patient tegenwoordig een zeikert
in dé zorg: ben je tegenwoordig een nummertje ipv een patient
in dé zorg: heeft een huisarts veel en veel te veel werk
in dé zorg: intereseert niemand het meer of je daadwerkelijk beter word, als je de arts maar niet aansprakelijk stelt
in dé zorg: moet je als patient de hele dag naast de telefoon zitten te wachten op de uitslag van een kweekje, want aangeven hoelaat er ongeveer gebeld gaat worden dat kan niet
in dé zorg: kunnen er ontzettend veel dingen verbeterd worden
in dé zorg: hoort begrip van beide kanten te komen
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 27-04-08 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:33

MISTRAL94 schreef:
overigens ben ik ook van mening dat de klachten niet erg genoeg zijn.

En dat vind ik een conclusie die je niet kunt trekken. Dat het niet te organiseren is dat mensen later kunnen blijken - dat is jammer maar goed, dat kan. Ik begrijp best dat het niet anders is.
Maar het zegt niet direkt iets over de ernst van de klachten, en dat is dan ook een conclusie die je niet kunt trekken.

Citaat:
Overigens kun je er ook voor zorgen dat je een huisarts hebt in de buurt waar jij woont,

Dat is niet altijd mogelijk. Ik heb tijdenlang geen vaste huisarts gehad omdat onze praktijk werd opgeheven en geen enkele arts in de buurt nieuwe patienten aannam. Dan kun je wel een huisarts in de buurt willen, maar dat ging gewoon niet.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:35

Vjestagirl: je bent studente, en dus neem ik aan dat je gewoon bent gaan stappen de avond voordien. Leuk voor jou, maar daar kan je arts echt geen rekening mee houden.

Als ik nachtdienst heb gehad ga ik ook gewoon 's ochtends naar het postkantoor/tandarts/supermarkt. Want de rest van de wereld heeft geen boodschap aan mijn werkrooster. Moeten zorgverleners alles maar omgooien voor alle grillen van hun patienten?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:37

Klara16 schreef:
Vjestagirl: je bent studente, en dus neem ik aan dat je gewoon bent gaan stappen de avond voordien.

Wederom een aanname die je niet zou mogen maken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:38

Klara16 schreef:
Vjestagirl: je bent studente, en dus neem ik aan dat je gewoon bent gaan stappen de avond voordien. Leuk voor jou, maar daar kan je arts echt geen rekening mee houden.

Als ik nachtdienst heb gehad ga ik ook gewoon 's ochtends naar het postkantoor/tandarts/supermarkt. Want de rest van de wereld heeft geen boodschap aan mijn werkrooster. Moeten zorgverleners alles maar omgooien voor alle grillen van hun patienten?

Nee, ik ga niet stappen. Nooit. Ik ben echt iedere avond thuis. Soms met een goed boek, of een goede film, soms met bokt, soms met een kop thee en mijn huisgenoten. En soms, als ik me niet goed voel, lig ik in bed, zoals ik aangaf...

Niet alle studenten zijn drankorgels Knipoog

Edit: ik ben tot nu toe in mijn hele 'studenten bestaan' wel 1x weggeweest: naar de uitslag van mijn tent is top op de grote markt... En ik was om 11 uur thuis

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:40

Shadow: het spijt me zeer, maar als een patient komt vertellen dat hij niet tussen 8 en 10 kan bellen omdat het schoonheidsslaapje voorgaat, dan ben ik niet meer onder de indruk van de ernst van de klachten.
Is dat geen redelijke aanname? Iemand die echt ondraaglijke pijn lijdt zal heus wel aan de telefoon hangen om 8 uur.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:43

Het was geen schoonheidsslaapje, dat noemt men nachtrust. Het spijt me verschikkelijk dat ik gewoon kan slapen als ik pijn heb... (en dat zegt niets over hoe erg de pijn is, ik heb alle spieren, banden enz in mijn rechterbeen opgerekt gehad, door een misstap, en dat deed godsgruwelijk veel pijn. Maar k sliep wel).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:46

Klara16 schreef:
Shadow: het spijt me zeer, maar als een patient komt vertellen dat hij niet tussen 8 en 10 kan bellen omdat het schoonheidsslaapje voorgaat, dan ben ik niet meer onder de indruk van de ernst van de klachten.

Ook jouw manier van verwoorden komt op mij over als minachtend naar de patient, vol vooroordelen en met weinig begrip.

Citaat:
Is dat geen redelijke aanname? Iemand die echt ondraaglijke pijn lijdt zal heus wel aan de telefoon hangen om 8 uur.

Nee, dat is geen redelijke aanname.
Als ik bijvoorbeeld iemand met heel veel pijn zou verzorgen, en die iemand zou eindelijk, na hele lange tijd in slaap gevallen zijn, dan zou mijn wens zijn om die persoon maar zo lang mogelijk te laten slapen, om eindelijk even geen pijn te hebben, en een beetje uit te rusten.

Ik kan me overigens best voorstellen dat jullie als praktijk geen rekening kunnen houden daarmee (en ja, ik vind dan dat Vjestagirl beter haar wekker kan zetten), maar de conclusie die jij trekt, 'dus de problemen zijn niet ernstig genoeg', is voorbarig. En de andere aannames ('zal wel zijn gaan stappen, schoonheidsslaapje') komen zelfs nogal onvriendelijk over.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:49

Ik had ook beter mijn wekker kunnen zetten, maar ik was er vanuit gegaan dat ik me de volgende ochtend wel weer beter zou voelen.

En for the record: ik heb geen plekje geëist, ik heb in het telefonische spreekuur met de assistente gevraagd wat ik eraan kon doen, en ZIJ vond dit ik direct moest komen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:57

Ik snap niet waarom jullie allemaal nog gebruik maken van de zorg, er is niets goed en al die hulpverleners moeten zich maar aan de patienten aanpassen. Ik zou er gewoon geen gebruik meer van maken, heb je er ook geen last van.

Shadow jij weet het altijd zo goed waarom zit jij niet in de politiek? Misschien kun je op die manier helpen aan een betere gezondheidszorg Vork Je bent goed in commentaar leveren (veilig achter de pc) de zorgverleners zijn niets en staan niet open voor dingen er is geen begrip enz nou mijn broek zakt af van mensen die tegen mij zeggen ik was niet eerder wakker. Overigens als je ondragelijke pijnen hebt slaap je ook niet door maar misschien moet je daarvoor echt eens ontzettend veel pijn hebben gehad om dat te weten. En ja ik spreek uit ervaring, dat zorgt voor slapeloze nachten.

Maar goed ik ga genieten van mijn vakantie en de huisarts ook weer zoiets die huisartsen die altijd op vakantie gaan en dus niet klaar staan voor hun patienten Vork

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:11

MISTRAL94 schreef:
Ik snap niet waarom jullie allemaal nog gebruik maken van de zorg, er is niets goed en al die hulpverleners moeten zich maar aan de patienten aanpassen. Ik zou er gewoon geen gebruik meer van maken, heb je er ook geen last van.

Beetje kort door de bocht, als je ziek bent ben je er afhankelijk van. Dit plaatst de zorg in een machtspositie waarvan "sommigen" in die zorg op een akelige manier misbruik van maken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:15

MISTRAL94 schreef:

Shadow jij weet het altijd zo goed waarom zit jij niet in de politiek? Misschien kun je op die manier helpen aan een betere gezondheidszorg Vork Je bent goed in commentaar leveren (veilig achter de pc) de zorgverleners zijn niets en staan niet open voor dingen er is geen begrip enz nou mijn broek zakt af van mensen die tegen mij zeggen ik was niet eerder wakker. Overigens als je ondragelijke pijnen hebt slaap je ook niet door maar misschien moet je daarvoor echt eens ontzettend veel pijn hebben gehad om dat te weten. En ja ik spreek uit ervaring, dat zorgt voor slapeloze nachten.

Maar goed ik ga genieten van mijn vakantie en de huisarts ook weer zoiets die huisartsen die altijd op vakantie gaan en dus niet klaar staan voor hun patienten Vork

Bij jou misschien. Zoals ik al zei, het spijt me verschikkelijk dat ik gewoon kan slapen, ook al heb ik nog zoveel pijn...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:25

Slimmerik: Misschien wel maar ik vind de reacties van sommige mensen hier ook kort door de bocht en niet getuigen van een normale/volwassen? denkwijze Knipoog Hier op bokt trekken ze de bek wel open maar laten zich aan de telefoon of bij een huisarts wel afschepen dat vind ik kort door de bocht. Dan moet je op dat moment ook de mond open trekken en dat hoeft niet met een hoop gescheld en getier dat kan ook op een normale manier. Ik ben van mening dat veel dingen beter kunnen in de zorg maar een groot deel komt toch wel degelijk bij de overheid weg die overal op wil bezuinigen Knipoog Zowel zorgverleners als patienten moeten begrip voor de situatie tonen, maar hier lees ik alleen maar dat de zorgverleners dit moeten doen en zo werkt het gewoon niet.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:27

De discussie is momenteel aardig verhard hier Haha! De dames die het in de praktijk zien brengen het misschien wat minder genuanceerd, maar ik denk dat je pas over de situatie in de praktijk kan oordelen als je het werk een tijd gedaan hebt. Het zou mooi zijn als je elke patient met veel aandacht en geduld alles kan uitleggen, zoals Shadow0 onder andere zegt, maar meestal ontbreekt hier de tijd voor. En als je Pietje Puk voor de 23e keer van het jaar heel claimend aan de telefoon of op het spreekuur hebt, is dat niet altijd op te brengen. Dan kan het best zijn, dat je wat korter door de bocht bent.
@Vjestagirl ik ga ook voor het eerder je wekker zetten. En dat jij meestal slaapt tussen 4 uur 's nachts en 2 uur 's middags kan een ander niets aan doen. Spoed is spoed zo simpel is het, maar klachten aan houdings- en bewegingsapparaat zijn in de meeste gevallen geen spoed. Bij extreme pijn slaap je niet. Dat je angstig wordt van de pijn, dat kan ik me voorstellen. Dat is echter verhaal. Machtsmisbruik komt overigens in elk vak voor, maar de meeste mensen gaan toch in het vak omdat ze iets willen bijdragen. Die laatste opmerking is behoorlijk tendentieus en mijns inziens ongepast.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:32

Ik was voor mijn doen ook vroeg wakker. Ik was er alleen niet vanuit gegaan dat ik me weer zo beroerd zou voelen. Kep t wel vaker dat ik 's avonds denk 'he gadverdamme' en dat ik 's morgens kiplekker uit mijn bed kom... En ik snap ook best dat een ander er niets aan kan doen, maar ik vind het een beetje een kromme redenatie dat ik dan maar een dag langer met scheermesjes in mijn keel rond moet blijven lopen, omdat het dan blijkbaar niet erg genoeg is...

En ik slaap altijd. Misschien niet als ik een open hart operatie heb gehad ofzo, maar tot nu toe heb ik altijd geslapen. Met een compleet ontzet been, met keelpijn, met een zwaar gekneusde pols, met een hersenschudding, alles... Sorry, ik slaap gewoon graag

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:34

MISTRAL94 schreef:
Slimmerik: Misschien wel maar ik vind de reacties van sommige mensen hier ook kort door de bocht en niet getuigen van een normale/volwassen? denkwijze Knipoog Hier op bokt trekken ze de bek wel open maar laten zich aan de telefoon of bij een huisarts wel afschepen dat vind ik kort door de bocht. Dan moet je op dat moment ook de mond open trekken

Gelukkig zijn de voorbeelden uitzonderingen. Maar een opmerking dat je je mond maar open moet trekken, daar word ik dus ff niet goed van.
Er zijn ook mensen die niet zo goed voor zich zelf op kunnen komen. Die worden dus de dupe.

Geen goede zaak Zo lag naast mij in het ziekenhuis een 61 jarige down syndroon patient. Als ik geen oogje in het zeil had gehouden dan had hij:

1. halve porties eten gekregen
2. overdag niet weggebracht geweest voor dagbesteding.
3. uren in de brandende zon gezeten voor het raam
4. 's nachts niet kunnen slapen omdat hij eigenlijk naar 1 persoonskamer moest.
5. diverse keren veel te lang op de WC laten zitten
6. hadden ze hem laten lopen zonder correcte hulpmiddelen etc. etc.

Dit had voorkomen kunnen worden met het eens lezen van het zorgplan van deze meneer.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:48

@ vjestagirl En wat denk je wat een huisarts doet aan scheermesjes in je keel? Waarschijnlijk zegt hij een paracetamol te slikken. Indien er geen sprake is van hoge koorts, sterke algehele malaise, ernstige slikklachten en nog wat dingen doet een huisarts niets. Dan is de aandoening in de meeste gevallen selflimiterend. Dit is iets wat een doktersassistente best kan uitvragen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:08

MISTRAL94 schreef:
Shadow jij weet het altijd zo goed waarom zit jij niet in de politiek? Misschien kun je op die manier helpen aan een betere gezondheidszorg Vork Je bent goed in commentaar leveren

Dank je Ja

Citaat:
de zorgverleners zijn niets

Dat heb ik niet gezegd en dat zal ik niet zeggen Lachen

Citaat:
Overigens als je ondragelijke pijnen hebt slaap je ook niet door maar misschien moet je daarvoor echt eens ontzettend veel pijn hebben gehad om dat te weten.

Wederom een boel aannamen die niet hard te maken zijn. Dat jij niet slaapt met ernstige pijn, betekent niet dat niemand (uiteindelijk) in slaap kan vallen. Als je de simpele lijn trekt 'als je in slaap kon vallen is het niet ernstig genoeg' ben je medisch gezien behoorlijk onverantwoord bezig.

Daarnaast doe je een aantal aannamen over mijn ervaring. Maar jij weet niet wat mijn ervaring is, en kunt daar dus ook geen uitspraken over doen.