Shadow0 schreef:BrankaZ schreef:Als je mondig genoeg bent om hier duidelijk te melden dat je iets scheelt en denkt dat het ernstig is en niet een halve week kan wachten, meldt dat dan ook (netjes, vriendelijk en vooral duidelijk) bij een assistente.
In principe ben ik het daar helemaal mee eens. Maar in de praktijk werkt het bijvoorbeeld bij mij helaas niet zo, omdat ik dus bijzonder veel moeite heb om nog erg samenhangend en duidelijk te zijn als ik veel pijn heb en te weinig slaap heb gehad. Netjes lukt wel, maar bv op een vriendelijke manier assertief zijn zit dan ook niet in het pakket, terwijl dat stukken beter gaat als ik me goed voel.
Ik zie daar zo gauw geen oplossing voor.
Tja, als ik denk dat ik vastloop in een uitleg of punten vergeet heb als oplossing dat ik de punten eerst even opschrijf. Ben ik bang dat ik bot en onsamenhangend ga praten dan begin ik met dat te melden. Ofwel iets van "neem het mij niet kwalijk als ik wat bot en onsamenhangend ben maar ik heb erg slecht geslapen door..."
En sorry dat ik het zeg, maar je geeft dus eigenlijk aan dat jezelf het 'probleem' bent (niet duidelijk kunnen zijn doordat je niet lekker in je vel zit) en dat moet dus door de assistente worden doorzien door de telefoon? Ofwel zij moet het allemaal goed (of eigenlijk beter doen) terwijl jijzelf de oorzaak bent dat zij niet de benodigde informatie krijgt om jouw klachten op ernst in te schatten.
En daaromheen dan maar zijn spreekuur plannen. Overigens kun je ook met je mobiel oid vanuit bed bellen en vragen of je zo laat mogelijk die dag gezien kan worden (al zou ik het liefst zo snel mogelijk gezien worden als ik veel pijn heb)

Feit is gewoon als jij die dag gezien wilt worden moet je niet om half 11 nog eens gaan bellen, overigens ben ik ook van mening dat de klachten niet erg genoeg zijn. Als ik zo'n pijn heb hang ik wel om 8 uur aan de lijn om te zorgen dat ik die dag nog gezien kan worden. Neem 10 patienten per dag die niet vroeg wakker zijn moeten we voor al die patienten plekjes open houden omdat zij niet eerder wakker zijn. Zo werkt het niet Vjestagirl, maar ik heb wel weer in de gaten, het begrip mag overduidelijk maar van 1 kant komen en dat is van de kant van de zorgverleners. Kortom de huisartsen moeten maar rekening houden met 2000 agenda's
En voor zulke mensen kan ik idd geen begrip opbrengen omdat wanneer jij echt pijn hebt en graag gezien wilt worden zorg je dat je als eerste aan de lijn hangt. Wie het eerst komt het eerst maalt en dat de spoedplaatsen niet bedoeld zijn voor mensen die gewoon niet eerder wakker zijn. Dan moet je voor jezelf afwegen wat je wilt, of zorgen dat je direct belt om 8 uur of genoegen nemen dat je pas de volgende dag terecht kan.
De dames die het in de praktijk zien brengen het misschien wat minder genuanceerd, maar ik denk dat je pas over de situatie in de praktijk kan oordelen als je het werk een tijd gedaan hebt. Het zou mooi zijn als je elke patient met veel aandacht en geduld alles kan uitleggen, zoals Shadow0 onder andere zegt, maar meestal ontbreekt hier de tijd voor. En als je Pietje Puk voor de 23e keer van het jaar heel claimend aan de telefoon of op het spreekuur hebt, is dat niet altijd op te brengen. Dan kan het best zijn, dat je wat korter door de bocht bent.